hoi, Ik geef nu 1 week borstvoeding en heb hier een aantal vraagjes over: Hoe lang voeden jullie de baby gemiddeld? Ik ben soms 4 uur (met af en toe tussenposen) bezig om hem te voeden, de andere keer is hij binnen 3 kwartier klaar. Vooral 's avonds en 's nachts lijkt hij geen genoeg te krijgen. Heel vaak heeft hij na de borst de hik en komt er melk terug is dit erg? Kan ik ook bijvoeden met flesvoeding als ik denk dat hij niet genoeg heeft? (ik kolf ernaast ook nog, maar wil die melk het liefst bewaren voor 's nachts.). Als ik besluit om te stoppen met BV kan ik dan gewoon overstappen op FV? Thanx!
Elk kind is anders en heeft een ander drinkpatroon. Meestal was ik het begin 45 min bezig. 20 min ene kant, boeren en luiers, 15 min andere kant. Als je kindje zo lang drinkt, drinkt hij dan effectief (slikken) of sabbelt hij dan veel? Veel kleine beetjes drinken heet ook wel clusteren en dat heeft een functie, zo legt je kindje een basis voor de nacht. Dit is normaal. Ik zou dat zeker nog niet doen. En ook niet de nachtvoeding overslaan. Als je je kindje 's nachts afgekolfde melk geeft en jij kolft dan niet, dan krijgen je borsten niet het signaal 'melk maken' en loopt je productie terug. 's Nachts is het prolactinegehalte het hoogste (hormoon die de melkproductie regelt), dus nachtvoedingen hebben een dubbele functie: kindje voeden, productie op peil houden. Daarnaast is het niet aan te raden om zo vroeg al een flesje te geven. Hiervoor is een andere zuigtechniek nodig waardoor je problemen kan krijgen met de borstvoeding (kloven door verkeerd zuigen, borst niet goed leeg kunnen drinken etc). vanaf een week of 4 - 6 kan je oefenen met wat afgekolfde melk in een flesje. Daarvoor zou ik - als je dat doet en dat is in jouw geval waarschijnlijk niet eens nodig - bijvoeden met een voedingsspuitje d.m.v. vingervoeden. Let wel op dat elke keer als je bijvoedt, dan je dan wel kolft, anders loopt je productie terug. Je kan niet zomaar stoppen, maar afbouwen. Afbouwschema's kan je op meerdere websites vinden. Wil je stoppen dan? Je bent nu een weekje verder en het is allemaal nog heel pril en nieuw, ook voor je kindje. Het is nu ook nog niet te verwachten dat er een regelmaat of schema inzit. Als je gewoon meegaat met het ritme van je kindje zal je zien dat het vanzelf makkelijker wordt. Wees nog bedacht op regeldaagjes zo rond de 10 dagen, 3 en 6 weken... maar als je op verzoek voedt, dan past je productie door het verhoogde vraag ook vanzelf aan!! Als je nog vragen hebt, dan kan je die hier altijd stellen op pb'en. Er zitten hier een flink aantal doorgewinterde bv-mama's die net als jij ook zijn begonnen...
Ik sluit me volledig aan bij appeltje, volgens mij heeft ze alles gezegd. Maar ik druk je nog een keer op het hart om snachts gewoon te voeden, en geen gekolfde melk te geven. Je borstvoeding is nog niet stabiel genoeg om die voeding ver te slaan. Waarschijnlijk krijg je s'avonds ook weer meer melk als je s'nachts gewoon voedt. Ik mark ook aan je laatste vraag dat je niet meer zo gemotiveerd bent? Ik wil je wel nog even mee geven dat je kindje steeds sneller leert drinken, en steeds minder vaak hoeft te drinken. Het zal dus niet zo blijven dat je de hele avond (en halve nacht) bezig bent, dat is echt iets van de eerste periode.
Hoi Appeltje (en Cossy), Bedankt voor de antwoorden! BV geven gaat me steeds makkelijker af,ik denk dat ik gewoon wat onzeker was (en merk ook dat ik toch niet zo veel weet van BV als ik dacht), maar ik geef 't niet zo maar op
Goed zeg!! Op www.borstvoeding.com heb ik destijds ook veel info gevonden. Ik zou zeggen, zet hem bij je favorieten, als er iets is gewoon hier je vragen en onzekerheden uiten en keep up the good work!!
Ik was in het begin ook vaak lang bezig met voeden, maar naarmate Thije ouder werd werd dit steeds minder. Hier ook vaak de hik en soms geeft ie mondjes melk terug. Veel succes ermee!