verwarring fles tepel?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door hihi, 5 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hallo!
    Onze kleine man Jelmer wilde eerst niet aan de borst drinken (keizersnee gehad in het ziekenhuis, gebeurt vaker), dus kreeg hij afgekolfde melk in fles. Dit ging heel goed. Na een dikke week ontdekte hij toch de borst, maar hij drinkt nu dus heel gulzig aan de tepels (net zoals hij bij de fles doet). De ene keer gaat het heel goed, maar de andere keer doet het me zeer. Ik haal hem dan wel steeds los en leg hem opnieuw aan, maar het blijft gevoelig.
    Leg ik hem misschien verkeerd aan? Of verwart hij de tepel met de fles?
    Nu krijgt hij ongeveer 6 keer per dag de borst en om mijn tepels wat rust te gunnen, 2 keer per dag een fles.
    Ik weet niet of we hier goed aan doen, of hoe het anders moet........ help!
    Liefs hihi

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je er al een lactatiekundige bij gehad? Voor het aanleggen dus?

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Tja, dat is wel een beetje het gevaar als je zo vroeg al een fles geeft ipv andere alternatieven zoals vingervoeden of cupvoeden. (fles wordt pas geadviseerd na 4 - 6 weken). Gelukkig pakt hij wel je borst, maar je moet goed opletten of hij goed aangelegd is. Gezien de historie zou ik er een lk bijhalen. Andere aanlegtips (tong goed naar buiten, tepelhof ver genoeg in het mondje) kan je ook hier bekijken. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding: het belang van goed aanleggen

Succes!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een lk is zeker een aanrader maar een kindje kan het wel beide. Het is wel een beetje werken voor alletwee maar het kan. Wij deden het ook (6 voedingen borst en 1 fles). Dat ging goed maar het vergde wel wat oefening zeker omdat mijn zoontje een dag of 10 alleen maar fles had gehad ivm spruw.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    @appeltje... je zegt dat wel zo makkelijk... maar bij mij hebben ze in het ziekenhuis na de geboorte (keizersnee en couveuse) al de fles gegeven zonder dat ik uberhaupt bij haar was geweest. Niks geen finger/cup, is me ook nooit verteld. Bovendien was het ook nog kv omdat ik de eerste dag geen bv mocht geven ivm medicijnen zeiden ze, maar de bv vereniging zegt dat het wel had gemogen. Emma mocht pas na een paar dagen live aan de borst. Ik voed nu met een tepelhoedje, gaat prima, ik heb nog niks gemerkt van tepel/speen verwarring.

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Dan heb jij geluk Debby want er zijn baby's die er wel last van hebben.
    Ik lees hier even mee en het blijkt wel weer dat mocht ik naar het ziekenhuis moeten ik mijn mannetje duidelijk de instructies moet laten door geven over geen fles maar borst voeding.

7. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik heb dus een lk gebeld en die heeft me wat tips gegeven.
    In het ziekenhuis hebben ze trouwens eerst wel met een spuitje en cupje gedaan hoor, dus niet direct fles. Maar hij dronk zoveel, dat het met de fles makkelijker ging.
    Wel moet ik zeggen dat ik geen goede ervaringen in het ziekenhuis had hoor, want iedereen zegt weer wat anders en bij de ene verpleegkundige probeerde ik 5 minuten en bij de ander soms wel een uur. Erg frustrerend allemaal....
    Onze kleine jongen heeft zijn mondje niet ver genoeg open en de tong niet naar buiten. Hoe zorg ik ervoor dat hij dat wel gaat doen??????????
    (Bale, want het is een week lang goed gegaan en nu weer mis......)

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    de lactatiekundige waar ik ben geweest zegt dat het bijna nooit voorkomt de tepel/speen verwaring ook niet als je jong aan de fles begint. en inderdaad bij mijn zoon gaat het prima. als ik de fles geef drinkt ie hem meteen leeg en als ik de tepel aanbied hapt ie ook meteen goed. de meeste kids kunnen dit wel aan.

wat betreft het aanleggen is echt blijven oefenen. mijn tepel lag open de eerste dag en op den duur tot bloedens toe terwijl hij toen al goed dronk. ben toen gaan kolven en gaan geven met de fles en nu geef ik live en met de fles borstvoeding. me tepels zijn gelukkig helemaal hersteld maar hier was het dus totaal geen probleem de afwisseling

9. appeltje

Ziekenhuizen staan inderdaad er wel een beetje om bekend, dat ze vrij snel een flesje geven. Helaas zorgt dit toch wel vaak voor problemen jammer genoeg. De opmerking van lovewinnie verbaasd met dan ook (wat haar lk zei bedoel ik dan), omdat de praktijk toch wel vaak anders zegt. Als je de websites over borstvoeding erop naslaat lees je bijna overal wel over die verwarring. Maar het hoeft natuurlijk niet, elk kindje is anders.

hihi.. hopelijk gaan de tips van je lk werken. Is het niet handiger dat ze langskomt? Telefonisch is toch altijd wat lastiger, zeker als het aanhapproblemen betreft. Mijn lk doet alleen huisbezoek trouwens, omdat ze dan ook beter kan bijsturen bij aanhappen (zoals mondje dus wijder open krijgen). Bij mij werkte het om de 'hamburgerhap' te doen. Dan druk je het tepelhof wat platter zodat je de borst wat dieper in het mondje krijgt.

debby, als jij niets had gemerkt van een tepel/speenverwarring dan had jij ook niet hoeven voeden met een tepelhoedje. Waarschijnlijk lukt het niet goed zonder, dus dan spreek je weldegelijk over een vorm van verwarring! ;) (maar goed, als je dit geen probleem vindt en het werkt voor jullie, prima toch?)

10. appeltje

Er bestaan kaartjes (via eurolac kan je die geloof ik bestellen) die je op het wiegje kan doen waarop duidelijk staat dat dit kindje borstvoeding krijgt en zonder uitdrukkelijk verzoek van moeder of vader geen bijvoeding of flesje krijgt. Kan het even niet zo snel vinden (zit nu op werk) misschien 1 van de andere dames hier?
    Je kan dit natuurlijk ook zelf maken.

11. appeltje

Deze kan je zelf printen en hoef je dus ook niet te kopen.
    http://www.borstvoedingswinkel.nl/images/wiegenkaartje.pdf

Dit staat erop:

[FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]Hallo, ik ben:
    [/FONT][/FONT][/FONT]geboren om ....... uur.
    Ik ben op: ...........
    Ik woog: ........ gram.

Mama's melk vind ik het lekkerst en daarom:
    - wil ik graag dichtbij haar blijven zodat mama en ik snel aan elkaar wennen;
    - mag ik zo vaak bij mama drinken als ik wil (minstens 7x per
    etmaal), want dan kan mama genoeg melk voor mij maken;
    - wil ik geen andere voeding of water dan moedermelk;
    - wil ik bij mama gebracht worden als ik zelf vergeet om een
    voeding te vragen.
    - En als het mama en mij niet meteen helemaal lukt, wil je ons dan met deskundig advies helpen?
    [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]
    Want mama geeft mij het liefst het beste van zichzelf!
    [/FONT][/FONT][/FONT]

12. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    heb je al geprobeerd te voeden met tepelhoedjes? ik doe dat nl omdat mijn zoontje anders binnen 5 minuten me tepels kapot heeft.
    je kan eventueel de eerste 5 min met tepelhoedje voeden en m daarna eraf halen, mijn ervaring is dat ze dan al wat minder hard zuigen.

succes

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Appeltje en blusvrouw dank jullie wel alletwee.
    Ik ga de uitprintversie naar mijn mail sturen en bij mijn ouders een aantal keer uit printen.
    Ik ga ze overal bij leggen want ik wil niet hebben dat ze zonder overleg en hele goede rede fles voeding krijgt.

Deel Deze Pagina