De kleine is nou een paar weken oud, en komt om de 2 uur om voeding, en drinkt dan echt wel goed en ook een half uur. Inclusief tussendoor verschonen en in bed leggen enzo kost dat zo'n uur, en dan zou ik in theorie een uurtje hebben om bij te slapen. Maar in dat uurtje heeft ze last van d'r darmpjes, een hoop geborrel en soms komt een hele voeding terug. Ik weet niet meer wat ik nu moet doen, slaap al een paar dagen niet, en de kleine lijkt zo ook geen rust te krijgen in de eerste twee weken kwam ze ook zo vaak maar dan sliep ze meteen na een voeding, dat was te overzien. Ik weet drinkbehoefte van zuigbehoefte te onderscheiden. Ik leg haar voor een volledige voeding (dus incl tussendoor verschonen) aan één borst aan, en als ze heel snel weer komt nog eens aan dezelfde. Ik heb geprobeerd om dit af te wisselen maar dan krijgt ze echt teveel, ze geeft dan ook de hele voeding weer terug. Heeft iemand tips of adviezen? Want dit gaat 'm niet worden zo
Borrelende darmen. Veel spugen. Vaak komen. (En waarschijnlijk komt dat doordat je baby pijn weg wil drinken). Doet me aan reflux denken. Heb je haar wiegje, bedje ook schuin staan? (Hoofdeinde hoger dan voeteneinde?) Houd je je kindje een half uur rechtop na het voeden? Het zou ook nog KMA kunnen zijn. Dan zou je je aan een bepaald dieet moeten houden. Maar vooralsnog houd ik het op reflux.
Bedankt voor je reactie! Ja het hoofdeinde staat al wat hoger, en ik hou haar even rechtop na het voeden (geen half uur, maar 10-15 min), maar ook dan blijft ze onrustig en ook weer zoeken naar de borst. Als ik haar wegleg lijkt het goed te gaan maar dat duurt niet lang. Kan reflux of KMA dan ook ineens na een paar weken ontstaan? Aangezien het de eerste weken wel goed ging. En zijn er nog dingen die ik kan doen tegen de reflux?
Hou oud is ze precies? Zo heel klein is om de 2 uur drinken op.zich niet heel vreemd. Hoe gaat het s'nachts? Kan ze de melkstroom goed aan? Groeit ze verder goed, goede plasluiers? Gebruik je een draagdoek? Tis niet altijd makkelijk,die eerste periode,maar gelukkig,het blijft niet zo!
hier dronk uk toen ook om de 2 uur. Spuugde ook veel. Ik zou wel toekomen aan de behoefte van het willen drinken, maar gewoon minder verschonen, dus om de voeding of zo. En 's nachts pas bij een poepluier of als de luier echt vol zit. Overdag een draagdoek kan ook een uitkomst zijn, al spuugde uk dan nog net zo goed. Maar dan had ik hem wel lekker bij me en huilde hij minder. Nooit een allergie oid gevonden of zo. Hij leek van het spugen ook geen pijn van te hebben, ik had alleen veel was.
bij darmkrampjes: buikje masseren, zorgen voor een lekker voorverwarmd bedje. Slaapt ze wel in je armen of op jou bijvoorbeeld? Mijn oudste zoontje had heel veel last van krampjes, maar ik had ook het idee dat hij het zelf erger maakte door een soort van stress te voelen als hij alleen in zn wieg lag. Als hij tegen mij aan lag ontspande hij veel meer. Bij mijn kindjes kwamen de krampjes ook echt opzetten na een paar weken, met een piek op 6 weken, om daarna weer af te nemen. Mijn oudste zoontje vond het in die periode ook fijn om de pijn weg te zuigen met een speentje (weet dat het wordt afgeraden icm borstvoeding, maar je moet iets he)
kan het niet zijn dat de kleine de krampjes weg wil drinken hier werden wij daarvoor gewaarschuwd door de kraam. omdat je dan in een negatieve spiraal komt te zitten. voeden om de pijn weg te drinken daardoor weer krampjes te krijgen om die weer weg te drinken.
Ik had het zelfde probleem, mijn dochter was ook doodmoe.... Het waren bij mij echt de krampjes, zuigen op een speen hielp gelukkig, toen kon ze ook wat langer slapen en kwamen we weer in een beter ritme, maar mijn dochter heeft echt veel zuigbehoefte.
Bedankt voor jullie reacties, fijn. Bedje wordt inderdaad voorverwarmd, en op ons slaapt ze inderdaad ook een stuk beter, maar ze blijft last houden van krampjes en soms dus spugen. Ben ook bang dat ze soms wil drinken om de pijn weg te drinken (en dat ze daarom vervolgens spuugt), maar ze blijft huilen en pinken wil ze ook op een gegeven moment niet meer, ze gaat dan echt op zoek naar de borst. Ik weet dan soms ook niet meer wat wijsheid is ik bel morgen maar even met consultatiebureau.
Krampjes komen vaak voor bij pasgeboren kindjes en zijn rond 6 weken op hun hoogtepunt. Gilt je kindje van de pijn en helpt niets (zelfs niet wiegen, rondlopen etc)? Bel een dokter. Ook clusteren komt vaak voor bij gezonde pasgeboren kindjes (en op gezette tijden daarna ook!). Op zich is dat niet abnormaal, net als het willen slapen in iemands armen. Ze noemen dit het "vierde trimester". Geef eraan toe. Wissel elkaar zonodig af zodat iedereen ook een beetje kan slapen. Heeft je kindje niet voldoende plasluiers en/of valt het af? Contacteer met spoed een dokter en als het even kan een LK! Het gedrag wat je omschrijft, zie je dat echt 24 uur per dag, of is het meer 's-avconds en/of het eerste deel van de nacht? Geef toe aan de drinkbehoefte èn de zuigbehoefte aan de borst. Hoe ziet een typische voeding eruit? Voed je een bepaald aantal minuten of voed je tot je kindje stopt met drinken? Hoe reageert de kleine op de voeding zelf? Als kindjes spugen lijkt het alsof de hele voeding er weer uit komt, maar in verreweg de meeste gevallen is dat niet zo. Het lijkt veel meer dan het is. Heeft je kindje echt last van het spugen, dan kan er sprake zijn van reflux. Contacteer in dat geval een dokter. Wees voorzichtig met blokvoeden op deze leeftijd, het kan je vraag en aanbod in de war sturen en er zelfs voor zorgen dat je kindje op een gegeven moment te weinig krijgt. Blokvoeden is alleen aan te raden in bepaalde gevallen van ernstige overproductie en dient gestaakt te worden zodra de productie kalmeert. Contacteer in dat geval een LK. Wees ook voorzichtig met het CB. Ik heb ze goede adviezen zien geven, maar ook vaak borstvoedingsondermijnende adviezen die kant noch wal raken. Doe dus even een "reality check" voor de zekerheid nadat je een advies hebt gekregen. Ik hoop dat dit een beetje helpt. Pasgeborenen kunnen pittig zijn en als nieuwbakken ouder weet je soms niet of je het nou helemaal verkeerd doet of niet. Volg je gevoel!
Bij mij kwam het consultatiebureau bij dit probleem met het rust-en-regelmaat riedeltje.. Laten huilen icm inbakeren en voeden op de klok. Bedenk dan of dit echt bij jullie past en of je je hier goed bij voelt, ik heb er echt spijt van gekregen namelijk. Succes! Laat nog even horen hoe het ging!
Je kunt beter met een lactatiekundige bellen dan met het consultatiebureau! Bij het consultatiebureau hebben ze vaak weinig verstand van borstvoeding en hanteren ze de leefregels van flesvoeding wat heel anders is dan borstvoeding!
Bedankt voor de uitvoerige reacties! Ze slaapt vandaag wel redelijk goed als ze op d'r buikje ligt op mij, dus ik geef daar maar wat meer aan toe inderdaad. Ik denk dat ik al weet hoe het is ontstaan, ik heb haar steeds aangelegd als ze kwam (wat dus achteraf misschien meer drinkbehoefte was door de krampjes ipv echte honger) en heb daardoor waarschijnlijk wat teveel melk. Ze gaf namelijk écht volledige voedingen terug, geen 'mondje', en alleen nog maar groene ontlasting. Ik bel de lactatiekundige nog hoor, maar vandaag heb ik geprobeerd om het blok wat langer te maken, dus echt een borst helemaal leeg in 2 à 3 voedingen, en na de derde voeding valt ze wel tevreden in slaap zonder huilen krampjes en spugen. Luiers zijn nog wel groen. Maar ze heeft voor het eerst na die 3e voeding bijna 4 uur geslapen! Ik overleg dus nog even wat verantwoord is zodat de productie een beetje normaal wordt/blijft, maar ik ben al blij dat er ietsje verbetering lijkt te zijn. Bedankt voor het meedenken en ik laat weten hoe het gaat