aantal (nacht)voedingen terugbrengen.. (3 1/2 maand)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik heb een lastige start gehad met de borstvoeding, maar inmiddels loopt het als een trein. Ik moest gisteren nog extra komen wegen op het cb, maar meneer was 700 gram gegroeit in de afgelopen 3 weken! En ik hoef dus niet meer extra te komen wegen. Helemaal top!

Maar nu het ding... hij drinkt nog steeds zo'n 10-12 keer per 24 uur. Dit vond ik eerst prima, maar aangezien ik sinds een week ook weer aan het werk moet vind ik het toch lastiger. Vooral de nachtvoedingen zou ik graag terugbrengen naar 1... in plaats van 3.... ook ben ik op mijn werk aan het vechten over kolfrecht (hoop t voor elkaar te krijgen dat ik elke 3 uur kan kolven) ... ik sta voor de klas dus het is niet zo makkelijk.

Zijn er truc's of dingen die je kan doen om het aantal voedingen te verminderen? Hij groeit goed dus hij zou toch af moeten kunnen met 8 voedingen denk ik? .. ik wil hem natuurlijk niet laten huilen etc.

2. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik lees mee

3. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voeden op verzoek is op verzoek, ook s nachts. Goed voor de hersenontwikkeling van je kind, goed voor je productie. 8 voedingen is aan de krappe kant als dit vanuit jou komt.

Leg je erbij neer en maak het je gemakkelijk. Hier werkt samen slapen goed (slaapt ie soms de nacht gewoon door :$).

4. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    En 3,5 maand is nog wel echt veel te jong om de nachtvoedingen te laten vervallen, tenzij ze dat zelf doen. Je moet eerder richting een jaar denken om daar sturing aan te gaan geven.

5. Chilena

Chilena Lid

19 aug 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb met mijn dochter ook een moeilijke borstvoedingsstart gehad. Mijn dochter dronk in het begin ook wel 12 keer per 24 uur, maar nadat de borstvoeding eindelijk goed begon te lopen ging ze vanzelf meer tijd tussen de voedingen laten. Ze ging dan ´s avonds lekker lang clusteren en sliep dan ´s nachts zomaar door van 23 tot 4. Volhouden dus!!

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik wil de voedingen ook niet laten vervallen, alleen minderen, maar misschien is dat niet te sturen inderdaad... 3x per nacht is gewoon best vermoeiend als je om half 7 op moet staan... Iedereen kijkt me zo raar aan als ik zeg hoeveel voedingen ik geef.. ook borstmama's... dus kennelijk is het wel echt veel... Mijn oudste sliep op deze leeftijd ook door van 12 tot 8 in de ochtend.... ook op volledige bv.

.. we slapen eigenlijk al samen. Meestal ligt hij het eerste deel van de nacht in zijn wiegje naast het bed, maar vanaf de eerste nachtvoeding laat ik hem eigenlijk altijd gewoon naast me liggen... gewoon omdat ik tijdens het voeden alweer in slaap val omdat ik zooo moe ben :p

7. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar allemaal hoor. En ja, het is inderdaad zwaar. Hier ook nog twee nachtvoedingen en kind is ouder dan de jouwe :)

Ik bedenk me altijd middenin de nacht als ik mopperend opsta (want ook hier begint ie meestal in zijn eigen bed):
    1. Het is goed voor mijn productie
    2. Het is goed voor de hersenontwikkeling
    3. Grmbbbrrrgggggrrrbmbblll

;)

8. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    En het wordt beter, neem ik aan! Het komt allemaal goed en je doet het heel goed :)

9. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Bij de eerste maakte ik me ook druk om het aantal voedingen, nu bij de tweede zou ik niet eens weten hoeveel het er zijn, tel ze niet, gaat zoals het gaat! Hier vanaf 4 mnd de late voeding door papa met biobim (biologische babyvoeding die goed mengt met bv) dan kan ik wat uurtjes pakken voor hij zich weer meld. Hij rde daar 5/6 uur op. Dit omdat ik ook slecht tegen de gebroken nachten kan, ik heb echt veel slaap nodig.
    wat betreft je werk, basis of voortgezet? Ik werk in het voortgezet onderwijs en wordt gewoon uitgeroosterd om te kunnen kolven.

10. Vicky87

Vicky87 Lid

8 jan 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook de eerste 4 maanden 12 voedingen gegeven. Na 4.5 maanden ineens elke 3 uur. Ook s" nachts. Niets vreemds aan denk ik. Wel vermoeiend inderdaad. Maar ooit slapen ze door.:)

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #11 merah, 11 jan 2015
    Laatst bewerkt: 11 jan 2015
    Telefoon doet raar, sorry

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Drie voedingen per nacht is slopend als de wekker vroeg gaat. Ik kan me voorstellen dat je iets meer wilt sturen. In mijn beleving is dat heel begrijpelijk en normaal en schaadt het je kindje echt niet. Ook niet als je in principe op verzoek voedt.

Hoe voed je s nachts? Ik bedoel, zit hij na een voeding echt vol, drinkt hij veel, of is het meer snacken?
    Wat hier hielp is om niet te warm te voeden, dus zonder deken, zodat ze echt goed wakker was. Na 1 borst zakte ze vaak alweer weg. Dan deed ik de luier, zodat ze weer wakkerder werd en dan de andere borst. Zo raakte ze voller/verzadigder dan wanneer ik haar haar gang liet gaan en maakte ze vervolgens wel een langere ruk.
    'Op verzoek' blijft zo gehandhaafd. Je zorgt er alleen voor dat het verzoek iets minder vaak komt 😉
    Misschien doe je het al zo, maar anders is het misschien het proberen waard.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En nogmaals sorry 😁

14. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    ik sta ook voor de klas (basisonderwijs). Door de bezuinigen zijn er nog weinig mensen in de school die 'los' lopen...
    Ik kolf twee keer op een dag. De intern begeleider staat voor m'n groep of een stagiaire. Toen zij niet aanwezig waren, is mijn groep met een andere groep buiten gaan spelen, ook heeft de directeur een keer mijn groep gedaan ;)
    Ik heb dit besproken voordat ik moest gaan werken.

Waar ligt het probleem voor jou/directeur?

15. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    bedankt voor de tip! eigenlijk deed ik het in het begin wel zo maar laat ik hem nu meer zijn gang gaan. hij drinkt dus inderdaad meestal maar 1 borst... ga t zeker proberen weer te veranderen!

16. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik werk in het middelbaar onderwijs. Inmiddels is het soort van geregeld. Ik heb voldoende tussenuren om te kolven, alleen niet altijd precies op het moment dat het nodig is ...maar dat is ook heel erg lastig... dus soms wat eerder kolven.. en max 3 uur achter elkaar lesgeven... alleen ... t is allemaal in mn eigen tijd.. krijg er geen minuut voor... maargoed...

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Krijg je er geen minuut voor????
    Dat is ook gewoon je recht!

18. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    #18 Daantje57, 13 jan 2015
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
    ja ik weet het....... maar ja... we hebben nogal een mensenoverschot en ben beetje bang om er een ding van te gaan maken.

de cultuur is bij ons kennelijk dat je niet kolft en als je het dan doet doe het in je eigen tijd... collega's vonden het al bijzonder dat er rekening werd gehouden met tussenuren :$

een collega die ook 11 maanden bv had gegeven zei: ach, dan geef je overdag toch gewoon flessen, kan je savonds en snachts gewoon bv geven... zo had zei het ook gedaan... maarja dat ik wil ik niet!

Deel Deze Pagina