Misschien spruw op tepel wat te doen.

Discussion in 'Borstvoeding' started by Matirini, Jun 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Denk dat ik na behandeling van mijn zoontje met flixotide misschien een lichte vorm van spruw op mijn tepels heb.

Wil graag weten of iemand tips heeft hoe ik dit zelf kan proberen te behandelen zonder een antibioticakuur.

Heb wel wat gelezen over miconazol en gentiaan violet maar weet niet wat goed werkt en hoe je het aan pakt.

2. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Ik gebruik nu miconazol. Ik moet het 6 keer per dag smeren. Vind het wel af en toe lastig, want voor dat je een voeding wilt geven, moet je je tepels goed schoonmaken.

Wel vervelend van die spruw. Heb je er veel last van? :(

3. Hevn

Hevn Actief lid

May 22, 2011
    236
    1
    18
  4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het heeft alleen zin om te behandelen als je de mnd van je kind en je tepels allebei behandelt.

5. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Weet niet zeker of het spruw is. 1 gevoelige tepel maar niet tijdens aanleggen en drinken meer er na.
    Tepel slaat soms wat wit uit na het drinken maar trekt ook weer snel weg.

In zoontjes mondje zie ik niks en heb ook niet het idee dat hij ergens last van heeft.

Het zou misschien ook kunnen komen door verkeerd aanleggen ivm spreidbroek snachts.

6. Hevn

Hevn Actief lid

May 22, 2011
    236
    1
    18
    Hmm ja dan is het inderdaad een vaag symptoom. Als je niet zeker van spruw ben, kijk het nog een paar voedingen aan. Zelf aanklooien zonder diagnose is niet het beste wat je kan doen..
    Bij mij begon het ook met een beetje pijn (alsof het schraal was of hele kleine kloofjes bij de overgang van tepelhof en tepel) en dat werd al snel echt heel pijnlijk met aanleggen en na de voeding) uiteindelijk heel lang met inwendige spruw gekampt. Dus als je echt denkt aan spruw, naar je HA!

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Lijkt een beetje op vaatvernauwing, Syndroom van Raynaud. Hangt soms wel samen met spruw.
    Als je kindje flixotide heeft gehad, kan ze best een schimmeltje in haar mond hebben. Mijn zoon kreeg nystatine voor spruw en ik miconazol. De huisarts vertelde mij juist dat t geen kwaad kon als mijn zoon wat van de miconazol binnen kreeg die op mijn tepels zat.

Dat Raynaud hield bij mij in dat met name na de voeding als mijn zoon los liet en mn tepel in de 'kou' kwam, mn tepel blauw/wit werd en heel veel pijn deed.
    Klachten werden minder als ik zodra mn zoon los losliet iets warms tegen mn tepel aanhield. Mijn warme hand, direct een droog/warm zoogcompres wilde t leed nog weleens verminderen

8. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Ben vandaag bij ha geweest en die zegt dat mijn tepel er goed uit ziet en er waarschijnlijk niks aan de hand is. Tepel blijft wisselend gevoelig.

Ga dat met warmtecompresse een proberen. Deed je dan gewoon een droge warme doek er op leggen?

Share This Page