Meiden, het is eigenlijk een heel korte vraag, maar er zit wel nog een 'verhaal' achter... Maar zouden jullie stoppen met de borstvoeding als je dit advies kreeg? En het 'verhaal' waarom ik het vraag. Ik ben afgelopen maandag en donderdag naar het ziekenhuis geweest voor echo's en onderzoeken ivm erge buikpijn al tijden eigenlijk. Heb zelf al een tijdje geleden een paar weken pijnstillers (paracetamol, paracetamol/codeïne, diclofenac) genomen, wat een klein beetje hielp maar lang niet genoeg, en ben daar dus weer mee gestopt. Uiteindelijk vorige week donderdag naar de huisarts geweest en moesten we dus afgelopen maandag naar de gyn voor de echo. Donderdag ook weer terug geweest gezien de gyn weggeroepen was maandag en ons geen uitslag heeft kunnen geven en omdat alles maandag niet helemaal duidelijk te zien was geweest. Uit de echo bleek dat mijn beide eileiders ontoken zijn en heb hier nu dus ook al sinds afgelopen dinsdag een kuur voor. Kwa buikpijn merk ik er op het moment nog weinig vooruit gang in, maar dit gaat vast komen. En tja toen dus het advies van de gynaecoloog. Dat was dus iets dat niet echt in mijn straatje paste . 1 - Stoppen met anticonceptie pil, wat ik op 1 januari al gedaan heb op advies van iemand die nogal hoog gevoelig is (en me al in november/december heeft verteld dat ik dat moest doen, dat het mijn eileiders/eierstokken/baarmoeder was die de buikpijn veroorzaakten en dat ik gewoon even een afspraak moest maken met de gyn, maar eigenwijze ik deed dat natuurlijk weer niet). 2 - Stoppen met het geven van borstvoeding zodat mijn cyclus weer ongestoord op gang kan gaan komen, gezien dit weer positief effect zou hebben op de eileiders etc. 3 - Waarvoor ik wel in ieder geval gestopt moet zijn met de borstvoeding, is door middel van medicijnen mijn cyclus op gang helpen. Onze (of vooral mijn) beslissing is dus geweest om in ieder geval voorlopig niet te stoppen met de borstvoeding. Het is me het stoppen op dit moment gewoon niet waard. Ik heb zelf het gevoel dat dit niet ineens allemaal over is als ik dan gestopt ben met die borstvoeding. En tja als ik eenmaal gestopt ben, zie dan maar weer eens aan de gang te komen. En gezien ik toch een beetje twijfel , dus de vraag, wat zouden jullie doen als je arts je zoiets zou advieseren. Ik kreeg namelijk een beetje het gevoel dat de gynaecoloog het er niet helemaal mee eens was. En tja Leander die heeft het er maar mee eens te zijn om het zo maar te zeggen . Liefs, Hanneke!
Jeetje, moeilijk hoor. Ik denk dat je de voors en tegens goed tegen elkaar moet afwegen en ook naar de langere termijn moet kijken. Wat zijn de gevolgen (of kunnen ze zijn) als je doorloopt met deze klachten? Wil je nog meer kinderen? Word die kans kleiner als je het op zijn beloop laat enz... En heel belangrijk: Hoe is jouw gevoel/intuïtie hierbij. Ik weet hoe gebrand je bent op het geven van bv, en daar neem ik mijn petje voor af! *neemt petje af* Kindjes worden ook groot op kv maar als je je eileiders "verknalt" door met klachten te blijven lopen zit een volgend kindje er niet of heel moeilijk in. En houd voor ogen dat stoppen met de pil nog niet betekend dat alle hormonen uit je lichaam zijn, er zijn massa's meiden die echt een paar maanden nodig hebben om te ontpillen en dat kan bij ouw natuurlijk ook het geval zijn. Misschien dat je daarom ook nog niet echt verschil merkt. Persoonlijk zou ik denk ik stoppen met de bv maar ik denk dat ik misschien minder waarde hecht aan het geven ervan dan jij. Ook al is afbouwen voor mij al moeilijker dan ik gedacht had... Heel veel sterkte met je beslissing!
Pfff lastig. Ik denk dat ik in jouw situatie wel zou stoppen. Je hebt Benthe tenslotte al bijna 10 maanden bv gegeven, dus ze heeft een superstart gemaakt. En als het voor jouw eigen lichaam nu beter is om te stoppen, tja, dan zou ik me daar zelf denk ik uiteindelijk wel bij neerleggen. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je dat niet wilt hoor. Zelf ben ik ook een grote bv-fan, dus ik zou er stevig van balen als ik nu zou moeten stoppen (mijn zoontje is ongeveer even oud). Als het zou kunnen met de kuur die je nu krijgt, zou ik het nog even aanzien, denk ik. Kun je niet een beetje minderen met de bv? Ik ben met 9 maanden weer ongesteld geworden, een paar weken nadat ik gestopt was met kolven voor overdag. Misschien dat je je cyclus zo ook weer op gang kunt krijgen, door regelmatig een paar voedingen over te slaan en te vervangen door kv of iets anders?
Bluesky, Dankje voor je heel eerlijke antwoord. Ik moet als eerst zeggen, wij vinden ons gezinnetje met 3 kinderen compleet. Oke, word ik onverhoopt toch zwanger is dat kindje uiteraard even welkom als de andere 3. Maar in de planning zit het absoluut niet. Verder kwa gevolgen op langere termijn, heb ik eigenlijk niet naar gevraagd, vind dat wel een heel goede van jou. Maar moet toegeven dat ik de gyn vrijwel meteen afgekapt heb met zijn stoppen met borstvoeding verhaal . Maar als het goed is, is het straks als de kuur afgelopen is, gewoon weg, en heeft het als het goed is geen gevolgen verder. Het is hoogstwaarschijnlijk gekomen doordat er al tijdens de bevallig wat binnen is gekomen en dat nu dus al een tijd voor problemen zorgt. Andere optie waar het door kan komen is uitgesloten. En dankje voor het compliment ! Luppy, Ook jij dankje voor je eerlijke antwoord! Super start heeft ze idd gehad. Het is verder idd geen beslissing die binnen nu en een dag gemaakt moet zijn. Dus kan zeker nog even afwachten en idd ook afwachten hoe het afloopt na de kuur. Moeten over een maand terug komen voor controle. Minderen met de bv vind ik een goed advies. Of tenminste ik bedoel, dat is echt zeker iets wat we misschien kunnen gaan proberen. Ik heb nu 7 voedingen, 6 aan de borst en 1x kolf ik om dan savonds in 2 keer op te laten drinken. Hoeveel keer voedde jij nog met 9 maanden toen je weer ongesteld werd als ik vragen mag. Ik ben namelijk zelf wel zwanger geworden toen ik 9 maanden bv gaf, maar op dat moment was mijn voeding erg terug gelopen, wel kolfde ik een keer of 5 per dag voor een paar cc (100cc in totaal als ik geluk had) en dronken de kindjes een paar keer (aantal was erg ongelijk, maar zeg gemiddeld 3) bij me. Dus toen is wel mijn cyclus op gang gekomen, alleen had ik geen tijd om ongesteld te worden omdat ik meteen zwanger was. Al met al ben ik inmiddels ruim 3 jaar niet meer ongesteld geweest. Zo hier laat ik het even bij voor nu. Vond het namelijk heel eerlijk, wel erg moeilijk te lezen dat jullie dus wel zouden stoppen, wel voor je eigen zouden kiezen. Maar geeft niet hoor, gewoon eerlijk blijven antwoorden, daar heb ik het meeste aan. Liefs, Hanneke!
Hai Hanneke, Wat een rot bericht voor je! Ik kan je zo niet zeggen wat ik zou doen... Heb namelijk eerder dingen geroepen als "als dit en dat dan geef ik kunstvoeding" maar puntje bij paaltje geef ik nog steeds borstvoeding (al is dat nu volledig gekolfd)... Wil je alleen zeggen dat ik na 1,5 maand kolven (5x per dag, eerste 2 weken 4 keer per dag) weer ongesteld ben geworden. Daarvoor heb ik bijna 6 maanden gevoed, maar met het kolven kwam mijn cyclus daar dus doorheen. Ik wil dus heus niet zeggen dat je moet minderen of moet gaan kolven (echt neit leuk namelijk) maar gewoon je dit vertellen. Helaas kan ik je niet helpen bij je keuze, wel wil ik je veel sterkte wensen!
He die Hanneke, jeetje, dat is wel een duivels dilemma waar jullie even voor staan zeg! Snap ik ook waar je de laatste tijd je energie in hebt gestopt... (ze zeggen altijd dat ik mezelf zo sterk en groot hou en dat minder moet doen, maar volgens mij ben jij nog een graadje erger! Beetje beter voor jezelf gaan zorgen, wat betekent af en toe ook even lekker klagen om van je af te praten he? Persoonlijk vind ik dit forum heerlijk, omdat als ik het bij sommige mensen in het echie doe (klagen) mensen het sneller al zat zijn... dusseh... ). Maarrehm.... wat Bluesky al zegt: heb je gevraagd naar de gevolgen als je NIET zou stoppen? Als dat enkel zou betekenen dat meer kids krijgen niet mogelijk is, snap ik dat je zou kiezen om de pijn dan nog maar even te verdragen. Alleen... ik ben bang dat als die ontstekingen niet voldoende de kans krijgen om te genezen, ze andere organen misschien wel aan kunnen steken, of dat je dingen krijgt die je bijvoorbeeld krijgt als mensen een blindedarmontsteking verwaarlozen, (buikvliesontsteking). Dat zou ik echt nog even goed navragen bij je gyn! Als het namelijk idd ernstige gevolgen heeft, heeft Benthe (en Ruben en Malou natuurlijk ook) er natuurlijk veel meer aan dat je stopt en goed gezond wordt, dan dat ze nog wat langer BV krijgt. Ze is natuurlijk al bijna 10 mnd, dus je hoeft maar beperkt KV te gebruiken, een deel van de voedingen kun je ook al vervangen door ander voedsel Ik persoonlijk zou ook met dergelijke pijn gewoon stoppen dan, als dat het advies zou zijn. Mogelijk wel door rustig af te bouwen, dat in overleg met de gyn wat wel en niet verstandig is, maar naast het fysieke stuk zou ik zelf ook het emotionele aspect wel meerekenen: jij hebt nu pijn, minder energie daardoor om je op andere dingen te richten, en dat gaat ten koste van de energie die je aan je kids kunt geven. Je bent nu heel veel aan het geven, waardoor je denk ik een beetje zelf in het gedrang komt, en dat breekt je op den duur ook op Je kunt niet altijd maar geven, soms moet je even voor jezelf zorgen. Dat laatste is ook een heel gezond signaal naar je kinderen. Dat er soms een grens is in het zorgen voor je kinderen, als die zorg ten koste gaat van jezelf. Als jij die gezonde grens kunt trekken, (en ik denk dat je huidige gezondheid wel zo'n grens is) leer je je kids ook dat ook ZIJ grenzen mogen stellen naar anderen, (oftewel: assertiviteit). Misschien denk je: dat krijgen ze nog niet mee. Maar vanuit m'n werk als hulpverlener kan ik je vertellen dat je daar nog gek van zou staan kijken... Ik zou dus toch echt wel stoppen als dat het advies van de arts is. Ik neem aan dat ze je wel een beetje kennen en dat je gyn dit advies echt niet lichtvaardig geeft...? Tegelijk kan ik me voorstellen dat het echt een enorme teleurstelling is dat dit dan gebeurt en dat je niet op wilt geven... sterkte dus met beslissen! (Maar zorg alsjeblieft wel goed voor jezelf! En zeg tegen Leander dat ie je een schop onder je achterste geeft als je dat niet doet ).
Ireen, Dankje. Super dat je nog altijd bv geeft en alles kolft. Als ik alles moest kolven, dan had ik het al opgegeven ! Maar daar dus bij 5 voedingen (bij jou dus kolven) op een dag wel weer cyclus. En tuurlijk wil je niet zeggen dat ik moet stoppen oid of moet minderen of moet kolven, maar snap wel waarom je plaatst wat je geplaatst hebt. Dankje dus, ik denk er zeker over na. Rozemarijke, Wederom ook jij bedankt voor het eerlijke antwoord! Jullie zijn allemaal lief ! Gelukkig kan ik naar hartelust klagen bij iemand, dus dat scheelt al wel. En tja op het forum, ik wil gewoon niet te veel klagen, maar gewoon lekker als afleiding hier rond hangen, lekker gewoon Hanneke zijn, even bij mensen die sommige zaken gewoon niet weten. Maar vooruit, daar is idd een hele hoop energie in gaan zitten laatste tijd. En ook Leander is een week helemaal thuis geweest en al een tijdje dat ie echt maar heel weinig werkt (om 07.00 van huis en om 11.30 weer thuis). Dus kwa zorg voor de kids, dat komt idd op hem neer gezien ik dat echt even niet trek (en dat verklaard meteen het vele online zijn, maar weinig antwoorden van mij). Overigens die assertiviteit, dat kiezen voor mezelf, dat is echt iets heel moeilijks voor mij, wat voor jou dus al duidelijk is ! Bij wijze van spreke zou ik het liefst nog door iemand anders laten bepalen wanneer ik naar de wc ga ! Die vraag van Bleusky ga ik idd aan de gyn voorleggen, wat ik al schreef, daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Van dat verwaarlozen heb ik idd ook al van Leander gehoord, daarom ben ik dus ook uiteindelijk naar de huisarts geweest. Als ik stop doe ik dat idd door rustig aan af te bouwen. En tja het gaat me ook uit eindelijk niet eens zo erg om die kunstvoeding, heb daar totaal geen problemen mee. Ook heeft Benthe dat gewoon gekregen toen de weken dat ik wel veel medicijnen gebruikte omdat ik soms gewoon geen zin had om te kolven en regelmatig heeft Leander me smiddags laten slapen en haar kv gegeven zodat ik gewoon rustig verder kon slapen. En wat ik vooral moet zeggen, je hebt gewoon helemaal gelijk met je stukje. Dankje. Alleen is voor mijzelf dus dat gevoel van borstvoeding moeten blijven geven het sterkste. Moeilijk moeilijk moelijk. Maar gewoon erg fijn hier een luisterend oor (of tja, lezend oog?) te hebben. En gewoon even wat mensen die met me mee denken. Nouja heb geloof ik nu alles wel zo een beetje gezegd, weet het gewoon niet. Liefs, Hanneke!
Ik heb in de poll gekozen voor stoppen. Ik vind ontstoken eileiders serieus genoeg om het advies van de arts ter harte te nemen. Zeker omdat je dochtertje al bijna 10 maanden is, ze heeft erg lang van jouw lekkere melk kunnen genieten en groeien. Maar dat ben ik... en ik sta niet voor de keuze, dus is het makkelijk praten. Succes en sterkte met je beslissing.
Meid je hebt het geweldig gedaan! Je dochter heeft al bijna 10 maanden bv gekregen. Ik zou ook stoppen, al zou ik het wel heel jammer vinden. Maar jij bent er ook nog! Succes met je beslissing.
@Hanneke: heb je dan voor jezelf ook al eens een beetje op een rijtje kunnen zetten waar 'borstvoeding geven' voor staat voor jou? Het is blijkbaar veel en veel meer dan enkel je kindje voorzien van de benodigde voedingsstoffen... (uiteraard ). Maar misschien dat het wat gemakkelijker wordt om een keuze te maken, als je op een rijtje krijgt waar het wat jou betreft voor staat, zodat je ook kunt kijken of er voor die dingen ook alternatieven zijn?
Ik ben na ruim 8 maanden gestopt met kolven overdag. Ik kolfde tot die tijd 1x op elke werkdag, tussen de middag. Daarnaast gaf ik dan nog ca 6x per dag live bv. Ook ging mijn man toen af en toe 's nachts een flesje kv of afgekolfde melk geven, omdat ik het niet meer trok om max 3 uur achter elkaar te slapen en daarnaast normaal te werken. Toen zat er dus ineens regelmatig 8-12 uur tussen twee voedingen en prompt werd ik ongesteld. Vond ik ook wel fijn, want ik vond het een beetje eng idee dat er elk moment een eisprong kon komen, terwijl ik er niet op bedacht was. Nu weet ik weer min of meer waar ik aan toe ben, hoewel mijn cyclus voorheen vaak een rommeltje was, dus ik moet maar afwachten wanneer het nu weer komt. Ik hoop voor je dat het na deze kuur beter gaat of zelfs helemaal over is, zodat je het stop-moment nog even kunt uitstellen. BV geven is gewoon zoiets bijzonders, daar wil je niet zomaar mee stoppen, dat begrijp ik best. En zeker als je weet dat dit je laatste baby is, en dat je dus voor de rest van je leven stopt, is het moeilijk. Sterkte de komende weken met het gepieker en de pijn!
Hooi Hanneke, Dus daarom was je er wat minder! Ik vind het superrot voor je! Ik probeer me te verplaatsen in je verhaal en ik denk dat ik ook neig naar dit: ook al heb ik best een groot vertrouwen in de dames en heren medici. Hoe kom je eraan? Is dat puur en alleen door de pil gekomen, kan dat? En zou een regelmatige cyclus de ontstekingen doen verminderen? Krijg je van stoppen met bv weer een regelmatige cyclus dan? Ik was laatst ook bij de ha voor een verwijzing voor de gyn want ik heb ook hele zware buikpijnen en veel bloedverlies tijdens de menstruaties. Ik voel dan iedere keer weer de wond van de keizersnee. Onderzoek toonde echter niet aan dat er iets aan de hand was; alles zag er goed uit. Ik heb nog wel een heel onregelmatige cyclus, maar volgens de gyn kon alleen de pil daar verandering in brengen en ook in het vele bloedverlies. Ze weet dat ik bv geef en ze zei dat die onregelmatigheid en het hevige bloeden daar niks mee te maken had. Ik had ook hevige menstruaties en veel bloedverlies voordat ik aan de pil ging. Niet dat ik van plan was te stoppen hoor daarom, zeker niet. Zoon is nu 9 maanden en krijgt nog 4x per dag bv, soms 5, verder geen ander drinken. Maar ontstoken eileiders klinkt wel zorgelijk. Ook al wil je geen kinderen meer; wat als je je eileiders moet missen? Kom je dan niet pardoes in de overgang, dat lijkt me ook heel heftig! Ik wens je heel veel sterkte met je herstel en je keuze. Uiteindelijk moet je die zelf maken, meid!
Anakin & Lot en tijn, Heel erg bedankt voor jullie antwoord. (en ja die poll, die had ik erbij gedaan, dacht later, doe maar weg, maar deed op de verkeerde knop...maar toch bedankt! Rozemarijke, Daar heb je een punt idd, waar ik dus al vanaf gister (toen ik je berichtje al las) eens over ben na gaan denken. En weet je wat het erge is? Ik kan eigenlijk niks anders bedenken als dat ik het gewoon wil voor Benthe, het is gewoon het beste, ook al is kunstvoeding ook goed natuurlijk...En klinkt waarschijnlijk gek (zeker voor mensen die mijn 'bv-geschiedenis' niet weten), maar eigenlijk een soort van bewijsdrang, dat ik best borstvoeding kan geven, dat ik wel goede melk heb. Dat zit gewoon erg diep van binnen. Luppy, Dankje. Echt wel fijn dat de cyclus toen dus terug kwam. Met dat laatste stukje heb je misschien eigenlijk ook wel helemaal gelijk, omdat het idd echt de laatste is en stoppen betekend dat ik idd echt voor de rest van mn leven stop met het geven van bv. Zogelukkig, Idd daarom was ik er een beetje niet of maar half aanwezig. Geeft niet he ! Fijn dat het bij jou eigenlijk niet echt iets bleek te zijn die buikpijn. Volgens de gyn is er met de bevalling van de jongste iets naar binnen gekomen wat daar al een tijd voor rottigheid zorgt. Een aantal weken na de bevalling zijn we er ook al geweest, toen was er volgens de gyn niks aan de hand, maar nu twijfelde hij dus of dat toen niet gewoon hetzelfde is geweest. De regelmatige cyclus zou volgens hem bijdragen aan het niet ontstaan van een ontsteking. Daarom dus die cyclus. Eileiders missen, poeh, daar wil ik eigenlijk nog niet aan denken, denk idd ook niet dat ik dat wil gezien de gevolgen wat dat allemaal heeft. Verder zijn we vandaag bij de huisarts geweest, omdat we daar toch heen moesten voor vit b12 prik en moet sowieso elke 4 weken op controle. Even toch nog het een en ander aan dingen gevraagd. Huisarts vind dat de gyn beter na had moeten denken en dat niet ineens zomaar had mogen roepen, zeker gezien wat dat met mij in mn hoofd allemaal doet zegmaar . Volgens hem valt het allemaal wel mee, eerst maar eens rustig de kuur afmaken (heb wel een andere gekregen vandaag) en dan kijken hoe het gaat. Vervolgens gewoon die echo laten maken en dan moet het volgens hem gewoon weg gaan, want dat is bij de meeste vrouwen eigenlijk. Kans op herhaling is volgens hem ook minimaal, om iets van een bacterie ofzo daar binnen te krijgen moet je baarmoedermond wel open zijn en er dus wat in de buurt zijn wat erin komt, die kans is erg klein volgens hem. Maar mocht de buikpijn echt erger worden dan het is, dat mag niet, dan moeten we terug komen en toch eerder voor de echo. Dus tja, eigenlijk is de vraag volgens het advies van de huisarts van de baan geschoven en hoef ik helemaal niet te stoppen. Aan de andere kant denk ik, over een paar weken moet ik terug komen bij de gyn en wat krijgen we dan weer. Maar oke, denk dat we er toch nog eens even over na blijven denken wat nu echt het beste is. Tja dus een heel verhaal, allemaal verschillende adviezen en meningen. Maar toch ben ik eigenlijk wel wat gerust gesteld door de huisarts. Al is het misschien alleen maar omdat ik me meer in zijn verhaal kan vinden, hoop ik dat hij gelijk heeft, en voeg me dus aan zijn kant als het ware. Soort van kiezen voor de voor mijn 'ik wil' gevoel, en dan kiezen wat er het dichtste bij komt. Liefs, Hanneke!
Hanneke: Ik zit nog eens na te denken over dat stukje van "wie zei dat nou?" over de overgang? Volgens mij heeft dat verder niks te maken met eileiders die er al dan niet zijn. Een eileider heeft verder geen andere functie dan het woord al zegt, het leid het eitje naar de baarmoeder. Pas als je eierstokken eruit moeten kom je vervroegd in de overgang, omdat daar een groot deel van de hormonen aangemaakt worden die nodig zijn voor je cyclus. Ik denk dus dat je je daar over geen zorgen hoeft te maken. Ik dacht daaraan omdat bij mijn zusje na een BBZ een eileider is weggehaald en het enige (nou ja, wat je maar "enige" noemt) wat ze daaraan overgehouden heeft is een verminderde kans om zwanger te raken. Ik dacht iets van 30%. (2 maanden later was het alsnog na 1x oefenen raak, dus dat zegt ook niet alles)
Bluesky, zogelukkig zei het volgens mij ! Ik heb ook geen idee of ze alleen een eileider weg kunnen halen. Een eierstok alleen laten zitten, zonder eileider eraan, lijkt me ook niet optimaal, die gaat dan toch eitjes vormen lijkt me en die kunnen nergens opgevangen/vervoerd worden om of een baby te maken of eruit te komen met de menstruatie ! Is het dan niet misschien zo dat ze bijv zoals bij je zusje (wat me ook erg heftig lijkt overigens) aan 1 kant wel eileider/eierstok hebben verwijderd en aan de andere kant beide nog zitten. Dat ze er daarom geen last van heeft? Ik dacht namelijk wel dat als eileiders/eierstokken/baarmoeder verwijderd werden, er iets was met hormonen, en idd in de overgang komen (mits je geen med gebruikt om dat te voorkomen). Maar oke, ik weet het dus niet hoor. En aan verwijderen (ziekenhuis, operatie, herstel), daar moet ik echt niet aan denken. Brrrrr! Misschien dat ik dan nog liever stop met de bv...
Poeh, altijd moeilijk. Mijn situatie was een beetje anders dus ik weet niet of je er iets aan hebt. Ik heb niet zo lang borstvoeding gegeven en ben ook niet een 'hardcore' borstvoedster (niet negatief bedoeld maar ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel..). Na ongeveer 2 maanden voeden (wat ik erg plezierig vond) werd ik ziek. Ik ben reuma patiënt en tijdens de zwangerschap had ik hier nauwelijks last van (joepie!). Mijn reuma is (waarschijnlijk) hormonen gerelateerd en na twee maanden was ik duidelijk al sterk ontzwangerd want de reuma kwam terug with a vengence! Ik had in de 9e week na de bevalling ontzettend veel pijn, mijn darmen lagen volledig overhoop en erger nog... de borstvoeding liep ontzettend hard terug. Ik moest naar de reumatoloog en begon daar over het feit dat ik lactatiekundige had ingeschakeld om de productie weer op peil te krijgen. Hij (tja) keek me aan en zei (hij kent me al 20 jaar...)... "Lieve P... maak nou eens reëel de afweging.. Waar heeft je kindje meer baat bij.. misschien borstvoeding (want het is maar helemaal de vraag of het gaat lukken om de productie weer op te schroeven en dan moet je je ook nog afvragen hoeveel impact dat weer gaat hebben) of een relaxte, pijn'vrije' mama, die haar kindje ook gewoon kan oppakken, ronddragen etc. Daarna heeft hij me botweg geadviseerd de borstvoeding te laten voor wat het was (niets dus) en me te concentreren op mijn eigen lijf. In zijn opinie heeft juist een jong kind recht op een gezonde, vrolijke mama. Ik ben echt jankend naar huis gegaan. Manlief was heel duidelijk (en makkelijk): stoppen, klaar, uit. Voor mij lag dat echt wel anders maar na 2 dagen te hebben getobt (overleg met lactatiekundige (was neutraal), huisarts (vond ook dat ik misschien beter kon stoppen, ook omdat ik 28 kilo was afgevallen in die eerste weken) etc etc) toch besloten te stoppen. Ik vond het supermoeilijk maar toch heb ik er geen spijt van gehad. Na één week gestopt te zijn (ik heb niet eens hoeven afbouwen...) voelde ik me al zoveel beter en daardoor zo'n veel leukere, lievere mama dat het goed voelde. Maar goed, het is heel persoonlijk. Wat ik een belangrijk afweging uiteindelijk vond was als ik door was gegaan dat dit permanente schade had kunnen opleveren. Die permanente schade had weer kunnen zorgen dat ik geinvalideerd kon raken.. tja, daar zit mijn kind ook niet op te wachten. Dan heb ik voldoende vertrouwen in de kunstvoeding op deze wereld om een aardig substituut te zijn. Sterkte met je afweging!
(hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik er weer van weet.. ) Ik heb in het ziekenhuis op gyneacologie gewerkt in mijn (niet afgemaakte) verpleegkundige opleiding. Bij de meeste vrouwen die hun baarmoeder moeten laten verwijderen proberen ze de eierstokken juist te laten zitten vanwege de hormonen. Er komen dan idd nog wel eitjes uit, maar die verdwijnen in de buikholte en worden dan weer opgenomen door het lichaam. Daar merk je dus helemaal niks van. Mijn zusje heeft namelijk nog wel allebei haar eierstokken, ze laten die namelijk het liefste zitten, stel dat je er 1 weghaalt en met die andere gaat iets mis, dan zit je dus wel met de overgang.
ik zie nu je topic. Maar ik zie dat je je gevoel heb gevolgd en je dus nu van de huisarts niet meer hoeft te stoppen. Knap zeg. Ik denk dat ik was gestopt eerlijk gezegd. 10 maanden is echt heel heeel mooi! (ook al kregen de andere kids langer) Maar een kindje heeft meer aan een gezonde mama niet waar.
Cygnet, Bedankt voor het delen van jou/jullie verhaal. Fijn dat het voor jullie toch een soort van gemakkelijke keuze was om voor jezelf te kiezen en de kleine kv te geven. En nogmaals, ik heb echt niets tegen kv hoor, mocht dat nog niet duidelijk zijn, maar ik wil gewoon zo graag wat anders... Ik heb zo veel te willen idd, soms kan nu eenmaal niet datgene wat ik wil, en ja daar moet ik me bij neerleggen, maar toch ik wil ook niet straks het gevoel hebben om voor niks te zijn gestopt. Verder denk ik, zeker het vooruitzicht dat jij hebt, ivm die invaliditeit, dat voor mij de keuze wel wat gemakkelijker was geweest, al had ik het dan ook heel moeilijk gevonden, dan had ik wel geweten waarom ik het echt deed, dus om ook over een jaar nog een goede mama te zijn idd (nee bedoel niet dat je als je invalide bent geen goede mama bent, maar even geen andere naam voor nu). Hier overigens wel afgevallen laatste weken, gelukkig geen 28, gezien er dan nog maar 21 kilo over zou zijn, maar toch zeker is de pijn en het stressen af te lezen in de weegschaal. Wat ook weer niet goed is... Pfff waarom zijn keuzes ooit zo lastig ook! Bluesky, Aha, kijk dat wist ik niet, maar had me daar ook helemaal nog niet in verdiept of iets over gehoord. Fijn dat je lichaam het dan eigenlijk gewoon 'oplost' als dat eitje in je buik vrij komt. Heerlijk al die dingen van de natuur... Lijkt me idd dat je het niet weg haalt als het niet echt nodig is dan. Maar dit wist ik dus niet. SLC, Het besluit staat nog niet vast hoor. Maar het is voorlopig in ieder geval op uitstellen gezet...weet niet of ik daar zo vrolijk van word, maar toch. Maar voorlopig dus eventjes afwachten nog, huisarts heeft ons een ruime week gegeven, waarin het echt minder moet zijn. Verder, dankje voor je antwoord, en je hebt (zoals anderen ook) gelijk 10 mnd is een mooie tijd.
Meiden, Eventjes voor nu genoeg voor mij wat betreft dit onderwerp , kom hier morgen wel weer kijken als er wat nieuws gekomen is, maar nu zoveel nattigheid hier dat ik het even voor gezien houd en even wat leukere topic's op ga zoeken even gedachtes ergens anders over laten gaan. Enne Cygnet, ik zal proberen aardig te blijven en geen lelijke woorden te gebruiken ! Liefs, Hanneke!