Het zou mijn keuze niet zijn, ik ben er toen ze baby waren ook regelmatig met papa op uitgeweest (niet ski-en, da's niet zo mijn ding, lekker naar Parijs en Londen enzo), maar baby ging altijd mee. In jouw geval zou ik oma ook lekker meenemen, heeft die ook een paar mooie daagjes in de sneeuw. En denk eens aan de unieke foto's die je met de kleine in de sneeuw kunt maken! Kwa kolven, als je nu elke dag na de ochtendvoeding goed leegkolft, dan denk ik dat je in februari wel een vriezer vol hebt liggen hoor, technisch gezien kan het allemaal best. En dan op vakantie op voedingstijden kolven. In de sneeuw blijft de melk goed koud, en in je apt heb je vast wel een koelkast. Je hoeft niet spastisch te doen over weggooien, maar waarom zou je weggooien als het niet hoeft? Enige probleem is denk ik je dochter zelf: gaat die het accepteren dat je 4 nachten weg bent, en gaat die als je terugkomt de borst weer pakken? Daar valt gewoon weinig zinnigs over te zeggen, elk kind is anders. Ik ken gevallen waar kind op borst aanviel alsof moeder nooit weggeweest was, en ik ken gevallen waar baby moeder na een paar dagen weg meer dan een weeklang niet meer aan wilde kijken. En hoe jouw kind zal reageren, dat kun je gewoonweg niet voorspellen.
Vroegah... Toen ik een baby was kreeg ik BV. Toen ging dat natuurlijk allemaal iets anders en kreeg je na 2 maanden al groenten enz. Toen ik 5 maanden was had mijn moeder volledig afgebouwd en was de bijvoeding schijnbaar geen bijvoeding, tja zo ging dat toen. Zij is toen 2 weken met haar zus op vakantie gegaan en ik bleef met mijn broer en zus bij mijn vader. Ik lees in mijn baby-boek dat ze schrijft dat toen ze terugkwam ik duidelijk meer gewend was aan mijn vader en ik haar dus evn niet herkende. Na een paar uurtjes aandacht en knuffelen was alles weer goed. En ik heb een hele goede band met mijn moeder, dus ik denk dat het na 4 dagen ook wel goed komt tussen jou en je kindje Over het voeden zelf. Ik denk dat je daar binnekort gewoon een keus in moet maken. Van volledig voeden (ondanks dat het uit een flesje komt) naar alleen kolven... Ik vraag me af of dat lekker gaat en of je dan veel plezier aan je vakantie beleefd. Dus misschien zou je 2 a 3 weken voor die tijd al 1 of 2 voedingen kunnen afbouwen op een rustige manier want dan heb je denk ik meer kans dat je straks nog alleen de ochtenden en avonden kan voeden. en hou je meer tijd op je vakantie over. Mocht je overwegen kunstvoeding achter te laten dan zou ik toch voor die tijd al eens een flesje kunstvoeding aanbieden, want niet elk kindje wilt dat zomaar drinken omdat het echt heel anders smaakt, dus dan heb je even tijd nodig om dit aan te wennen. Het is mooi dat je iig langer dan 3 maanden voedt toch? En alles meer is alleen maar beter. Zelf zou ik er dus voor kiezen om al eerder 2 voedingen ofzo af te bouwen en te vervangen door kunstvoeding, zodat ik weet dat mijn kleintje dit drinkt en ik niet de hele dag met stuwing enzo rondloop en mijn borsten gewend zijn aan minder voedingen. Stel dat ze daarna de borst weigert wanneer jij terugkomt weet je iig dat ze gevoed kan worden met kunstvoeding en dat zou voor mij wel een geruststellende gedachten zijn. Fijne vakantie!
@dirksmama,ik ben ook benieuwd of ze me daarna nog wilt kennen ofdat ze denkt stomme mama om is veel leuker.haha... Of ik het zelf leuk vind is nog maar even afw8... Helaas kan oma (en eva) niet mee omdat dit een uitje is met de Cvvereniging om ons gespaarde geld van alle jaren op te maken. Vandaar dat we op vakantie gaan..
@lenizzie,ikzelf wilde ook al een keertje een kv geven alleen ik wist allemaal niet hoe het zit...maar daarom ben ik blij reactie's te lezen die me toch nog wel een goed gevoel geven... Ik ga nu eenmaal 4 dg weg en was benieuwd hoe mensen over e bv en/of kunstvoedingen dachten.. Dus bedankt voor je reactie!
Kunstvoeding, ik heb het wel gegeven aan m'n dochter in haar eerste weekjes, omdat de borstvoeding nog niet lekker ging (lees: helse, tenenkrommende, tandenknarsende, niet meer aanspreekbaar zijnde pijn als ze aan mijn tepel zoog, terwijl ik haar goed aanlegde). Ik vond het vreselijk, moest huilen, maar dat zal wel aan de welbekende kraamtranen hebben gelegen. Ik moest het colostrum met mijn hand uit m'n borsten melken, en bij haar via een theelepeltje naar binnen gieten. Ze viel alsnog te veel af, dus ik kon niet anders dan KV geven als de BV te pijnlijk was. Anyway, mijn mening is dat KV ook goed is. Het is dan wel niet zo perfect afgestemd op je baby's behoeften, zoals met BV wel het geval is, maar je baby zal daar ook van groeien en dat is uiteindelijk het belangrijkste.
vind je dit grappig? ik zit steeds meer met ongeloof je verhaal te lezen. Je kunt neem ik aan altijd zelf geld bijleggen om oma en Eva mee te laten gaan. Lijkt me vreemd als iemand daar problemen mee heeft. Ik heb het idee dat je jezelf het schuldgevoel wegpraat door te zeggen dat het "maar" 4 dagen zijn en lang geen week! Nou, geen haar op mn hoofd die er aan denkt om mijn dochter zelfs maar 1 nachtje alleen te laten. Maargoed, succes ermee...
Ikzelf heb over het weggaan geen schuldgevoel en mijn vraag was over BV en niet over het feit dat ik zonder kind op vakantie ga! Daar maak ik me weinig zorgen over dus vandaar dat ik daar nog wel de humor van in kan zien.. Dit weekend gaat ze ook gezellig bij oma slapen!
Als wordt beweert dat baby's van 5 maanden hun moeder niet kunnen missen, dan weet een baby van 2 maanden al helemaal niet wat 'gezellig' is. Ik val je niet aan of af; het is jouw kind, jouw beslissing, de mijne zou het niet zijn en dat is puur mijn mening, maar daar moet je je niks van aantrekken. Je moet er alleen niet over zeuren dat men jou afschildert als een slechte moeder, want dat doet niemand. En dat andere moeders zeggen dat ze er niet aan moeten denken hun jonge baby alleen achter te laten, daar kan je op wachten als je dit soort topics opent en dat moet je dus ook niet erg vinden.
Misschien vind ik het ook na 1 dagje niet meer leuk maar ik denk dat het meer mijn probleem word(als het zo is)als die van Eva... Die heeft het volgens mij niet zo in de gaten... Ik ben tot nu toe 1 keertje weg geweest en ik kon er goed tegen dat ze weg was,maar sommige berichten die hier komen kunnen je het gevoel geven dat je slecht bent als je je kindje alleen laat.
Ach, zo heeft iedereen wat. Ik laat mijn kind nog steeds niet bij opa en oma slapen, daar hebben mensen ook een mening over. Maar hoe doe je dat als je dochter bij oma is? Geeft die dan flesjes afgekolfde melk? Is de overgang naar de borst dan makkelijk of is dit de eerste keer dat ze uit logeren gaat?
We geven al vanaf de kraamweek af en toe een flesje.. Daar is ze aan gewend. Dit gaat erg goed,dus daar zie ik geen probleem in. We gaan weleens op visite en dan neem ik een flesje gekolfde voeding mee,vind ik handiger dan mn borst geven( ik kan dit niet overal)..ben een beetje een kluns,weet dan niet zo goed hoe ik moet gaan zitten. We gaan niet vaak weg hoor soms als we een feest hebben waar we bij horen/willen te zijn zoals bruiloft ofzo.. Dan vind ik het makkelijk om mn moeder bij ons in huis te laten komen. Ze gaat van t weekend voor t eerst n nachtje weg..
Sorry voor de late reactie! Lang Sint weekend zonder computer Toen ik weg was is mijn dochter thuis gebleven bij haar vader. Ik had een mooie voorraad in de vriezer waar ze het mee hebben gered (ruim). De overgang naar kunstvoeding is een paar dagen later gekomen, omdat mijn productie inmiddels redelijk laag was en na een weekje gaat de vriezer ook wel leger stromen.... ik heb dit in het begin half om half gedaan en daarna een hele fles ermee vervangen.
De rest van de reacties inmiddels ook gelezen... Als je op vakantie wilt gaan zonder je kindje; DOEN als je het prettig vindt NIET DOEN als je het niet prettig vindt Voor iedereen werkt dit anders en iedereen denkt er anders over. Ik had er wel een beetje moeite mee maar ik vond het ook heerlijk om even 2 nachtjes weg te zijn. Gewoon weer Haasje ipv mama van... Regelmatig met papa gebeld en toen ik thuis was heeeerlijk met mijn meisje geknuffeld! Wat is het fijn om dat bekkie weer te zien na een paar dagen. Over het de borst weer pakken; dat kan niemand je vertellen. Zoals al gezegd, is per kindje verschillend. Mijn dochter pakte enthousiast de borst weer en heeft deze goed leeggedronken. Alleen de volgende dag wilde ze niet meer, de productie was lager en het ging haar te langzaam. Ik heb de melk van dat weekend weg gegooid, is héél frustrerend om de net gekolfde melk weg te gooien. Maar ivm de alcohol die erin zat beter Maar als dat er niet in had gezeten had ik het ook weggegooid. Ik vond het altijd eng om melk lang te bewaren in de koelkast of te vervoeren in de auto. Het is toch makkelijk bedorven, zeker als je een aantal uur met de auto weg moet.... Dat risico nam ik liever niet, dan maar weggooien!
nou,ik bedank de mensen die tips hebben gegeven,ik ben er helemaal uit! Ben bij de babymassage geweest(is ook lactatiedeskundige). En ik moet 3keer per dag kolven op vakantie.. Als ik niet genoeg voedingen op voorraad heb voor de vakantie mag ze die voedingen KV hebben. En ze zeg met mijn productie dat het daarna weer goed komt als ik nog BV wil blijven geven.. Ook zegt ze dat een baby van 5 maanden prima een paar nachtjes met oma kan vertoeven als ze maar bekende geurtjes om zich heen heeft! Dus zo gaan we het doen!
Nou, een heel fijne vakantie dan! Hoop dat je productie dat red met 3x kolven. Bedenk jezelf dat als je stuwing voelt, je productietechnisch beter een keer extra kunt kolven, want bij stuwing krijgt je lijf een seintje dat er minder melk gemaakt moet worden.