Beetje een vreemde vraag misschien, maar doordat ik enorm veel melk aanmaak heb ik last van letterlijk spuitende borsten. Zodra ons dochtertje gaat drinken begint mijn borst te spuiten met als gevolg dat onze kleine meid zich verslikt tijdens het drinken. Ik heb al geprobeerd om mijn borsten eerst een beetje "leeg" te maken voordat de kleine gaat drinken maar doordat ze zo gulzig drinkt blijft ze zich verslikken. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een tip wat we hier aan kunnen doen? We proberen nu de kleine een beetje recht op te houden tijdens het drinken maar ik weet niet of dit een goede houding is om te voeden, het is namelijk geen houding die de kraamverzorgster ons heeft geleerd tijdens het aanleggen. Hopelijk heeft iemand ervaring en wellicht een goede tip voor ons. (ze drinkt wel voldoende hoor maar ze verslikt zich wel eerst een paar keer en dat is zo zielig )
Hoi, ik herken het van de eerste weken. Maar ik heb ervoor gekozen om er niets mee te doen. Niet te kolven ofzo, want dat is natuurlijk ook weer extra vraag en bij bv werkt het natuurlijk zo dat vraag het aanbod bepaald. Dat ik er niets aan deed had inderdaad tot gevolg dat ukkie zich af en toe verslikte en hij iets vaker moest boeren. Maar al snel was vraag en aanbod in evenwicht en toen was dat probleem over. Als je geen zin hebt in die aanpak kun je natuurlijk de druk wat wegnemen door de ergste druk af te kolven en die melk alvast in de diepvries te gooien.
Ik heb al een kolf in huis dus ik zat ook te denken om dat te gaan doen maar omdat ik inderdaad bang ben dat mijn borsten dan nog meer melk aan gaan maken heb ik dit nog niet gedaan en wilde ik eerst wat informatie inwinnen. Heb je een tip kwa houding welke het beste was voor je kleintje? Ik kan me voorstellen dat de liggende houding voor haar heel lastig is (ik vind het zelf ook niet fijn om liggend te drinken) maar ik zie nergens een aanleg methode waarop het hoofdje en keel als het waren recht zijn (zoals bij ons als we drinken).
Mij beviel het niet goed, maar de houding waarbij jij op je rug ligt (soms toegepast als de moeder een ks heeft ondergaan) wordt wel aanbevolen wanneer een kindje te gulzig drinkt of de moeder veel melk aanmaakt. De baby ligt dan dus op je. In deze houding werkt de zwaartekracht je simpelweg niet tegen. Kijk maar eens wat er gebeurt als je kolft en je leunt wat naar voren. Dan stroomt de melk sneller in het flesje. Ga dus maar na wat er gebeurt als jij liggend op je rug voedt. Gewoon even kijken of het je bevalt, zou ik zeggen.
Dat is inderdaad wel het proberen waard, op die manier spuit het melk misschien niet recht in haar keeltje. Ik heb liever dat ze de helft uit haar mondje laat lopen dan dat ze zich zo verslikt. Elke keer als ze zich verslikt zijn haar papa en ik bang dat ze geen lucht krijgt, waardoor we direct proberen of ze nog een boertje moet doen, maar dan begint ze meestal meteen te huilen omdat ze natuurlijk nog niet uitgedronken is.
Gefeliciteerd met je dochtertje! Hier hetzelfde probleem de eerste maanden. Eigenlijk gaat het pas sinds een maandje helemaal goed. Dat de melk gaat spuiten, dat komt door de toeschietreflex (tsr) en die kan als je net begint met borstvoeding nogal heftig zijn, zeker omdat de productie nog niet is aangepast. Wat ik altijd deed, zodra ik de tsr voelde (ik voel 'm nogal goed, soor van krampende pijn), Eva afkoppelen en het weg laten lopen in een doekje of bekertje. Na een minuutje ofzo ging het druppen en legde ik Eva weer aan. Op een gegeven moment liet ik Eva wel gewoon drinken, soms verslikte ze zich, soms ging het wel goed, maar moest ze flink doorwerken . Nu is mijn tsr nog steeds erg krachtig, maar Eva is ook wat ouder en geoefender, dus ze verslikt zich niet meer (behalve als ze niet oplet). Soms laat ze nog wel eens los omdat andere dingen interessanter zijn en dan spuit het er nog uit (ik dacht dat dat misschien niet meer zo was, maar dat weet je niet echt als je baby niet loslaat). Een houding om te voeden is vaak toch een beetje zoeken, vooral de eerste maanden ook even je draai in vinden. Wat je zou kunnen doen, op bed of op de bank zitten, iets onderuit gezakt en dan Jamila voor je houden, borst tegen borst. En dan haar voetjes/knietjes laten steunen op jouw bovenbeen. Ik weet niet of het zo duidelijk is, maar zo zit ze een beetje rechtop. Anders kan ik wel vragen of mijn vriend er een foto van maakt, Eva is alleen al wel een stukje groter. Succes!
Ik heb ook veel melk en een gulzig kindje. Op het begin verslikte hij zich ook heel vaak. Ik deed het ook vaak zoals snoopy als je de toeschietreflex voelt wat melk weg laten lopen en dan weer door laten drinken (ben wel voorbereid op een heel boos verontwaardigd hongerig kindje wat alles bij elkaar gilt tenminste dat had ik dan) Vaak voed ik op de manier die snoopy beschrijft. Dan lig ik op mijn rug (met een hoop kussens zodat ik niet helemaal plat lig) en mijn kabouter op zijn buikje op mijn buik en dan drinkt hij. Ik vind het wel een fijne houding.
Herkenbaar. Soms kan je idd de druk er even af kolven en dan aanleggen. Je hebt er nu niets aan,maar met een paar weken wordt het echt minder.
Hier ook spuitende borsten. Wat ik doe: -Ook de ruglighouding. -Liene eerst laten drinken, zodat de ergste druk weg is. Zij kan dit nl al wel aan. In jouw geval kan de kolf Liene vervangen. -En als ik de tsr voel, Tisse weg halen en dan met een doek heel hard duwen op mijn borst. Dus op de tepel, met mijn vlakke hand. Dan stopt het en begint het niet weer. Saartje
Ik heb ook lekkende borsten, en van zodra ze enkele seconden zuigt, spuit de melk er ook uit. En als Louiza aan de ene borst drinkt, drupt het er aan de andere borst al uit. Een warme douche voordat je gaat voeden kan helpen omdat dan de eerste melk er al uitvloeit. Of zelf de melk met je handen eruit duwen. Wat ze mij in de kraamtijd hebben aangeraden is om een half uurtje voor het voeden lekglaasjes te gebruiken, deze vangen het teveel aan melk op waardoor de borsten nadien minder gaan spuiten of lekken als de baby wil drinken. Dit helpt echt goed, dit moet je zeker eens proberen! Afkolven doe ik erg zelden omdat dit de productie stimuleert en die lekglaasjes stimuleert dat niet!
Haha dat heb ik nog steeds.. Ik heb standaard een handdoek in bed liggen om op de andere borst te houden als hij drinkt. En bij mij drupt het niet, maat het spuit.. 's ochtends hoeft hij ook echt zijn best niet te doen om te drinken. Dan houdt hij zijn mondje gewoon open voor mijn tepel en slikt hij af en toe..