Zere borsten

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marian, 4 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ik vroeg mij af of het normaal is dat ik constant pijn in mijn borsten voel en niet alleen rondom voed-tijd.
    Het is geen (dreigende) borstontstekingspijn, want dat heb ik al gehad en voelde toch echt heel anders, veel pijnlijker.
    Ze zijn gewoon constant gevoelig op een helemaal niet zo prettige manier.

Ik heb mijn borstvoeding de eerste week opgang geholpen met een kolf omdat mijn zoontje nog niet zelf kon drinken en sinds dag acht voed ik hem volledig zelf. Hij drinkt netjes om de ongeveer drie uur en 's nachts zit er soms drie, maar ook soms 5 uur tussen.

2. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Ik heb nooit pijn gehad, dus volgens mij is dat niet normaal. Zijn je borsten heel erg vol of zo? Ik kan me voorstellen dat je daar pijn van zou kunnen krijgen.

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Heb je misschien last van spruw?

4. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Ik weet niet of dit erg dom klinkt maar ik zou niet weten hoe je moet voelen of je borsten erg vol zijn? Ze doen wel iets meer pijn tegen de tijd dat Bas weer moet drinken, maar een verder voel ik niet een erg groot verschil tussen voor en na de voeding...

En spruw, kun je dat ook krijgen als je met een tepelhoedje voed? Bas kan nog niet zelf pakken omdat hij te klein is, dus ik gebruik een tepelhoedje. Maar ik zal zometeen eens goed in Bas zijn mondje kijken, het is me nog niet opgevallen als het wel zo is....?

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bij spruw kun je last hebben van de volgende klachten

Bij jezelf:

Branderige of schrijnende tepels tijdens het voeden en daarna
    Steken in de borst na de voeding
    Jeukende tepels
    Vurig rode tepels, kan ook met soms witte puntjes en schilferingen
    Heb je net anitbiotica gehad ?

Bij je kindje:
    witte plekjes op zijn gehemelte in zijn wangen, op de kaakjes of een witte tong welke niet is weg te vegen met een gaasje.
    Parelmoerglans op de lippen
    Onrustig drinken omdat het pijn doet. Typerend klakkend geluid bij loslaten.
    luieruitslag

LET OP: soms heb jij en/of je kindje wel spruw en is er niets te zien bij jou en/of je kindje !

6. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Ik heb wel net twee antibioticakuren gehad vanwege een hardnekkige blaasontsteking...? Kan dat ook nog een oorzaak zijn dan?

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ja zeer zerker ! Het is algemeen bekend dat je van ab schimmel kunt krijgen. Ook veel vrouwen krijgen na een ab kuur last van een vaginale schimmel.

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ook met tepelhoedje kun je spruw krijgen. Ik voed ook met tepelhoedje en heb het ook gehad.

9. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

als je net ab hebt gehad is de kans heel goot dat het spruw is!

10. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    En waar moet ik daarmee heen? Huisarts of lactatiekundige?

11. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
  12. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Ik zal morgen de huisarts maar even bellen...

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier ook een kindje met spruw met 2,5 week ofzo. En ik kreeg echt steken in mijn borsten, aanleggen deed pijn en mijn zoontje dronk onrustig. Dat heb ik toen met Daktarin behandeld en mezelf ook met crème. Het is toen over gegaan (altijd nog even een paar dagen doorbehandelen al zie je niets) en vorige week begon het eerst te jeuken, toen werd het gevoelig met aanleggen en ook mijn zoontje liet steeds vaker los tijdens het voeden. Vrijdagavond werd het opeens heel erg, ik zat tegen het plafond van de pijn met voeden en mijn zoontje kon ook alleen maar krijsen. Ik heb zaterdagochtend meteen de HA-post opgebeld voor Daktarin.
    Pas sinds gisterenavond gaat het weer wat beter, de pijn is bijna helemaal weg.
    Oh ja, bij mijn zoontje is trouwens amper iets te zien. Maar dat is het met spruw, je hoeft het niet altijd te zien. Sterkte!

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Huisarts. En vragen om een behandeling voor zowel jezelf als je kind, anders blijf je elkaar besmetten. Je moet binnen 2 dagen verbetering voelen, anders moet je om iets sterkers vragen.

16. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Jeetje wat heb ík een klotehuisarts zeg! Wil ze niks voorschrijven....

Ik had vanmorgen de ha gebeld en de assistente zei dat ze het zou overleggen met de arts. Net belde ze terug en melde ze me doodleuk dat het eerst maar eens erger moest worden en ook bij Bas zichtbaar moet zijn voor ze me wat wil geven! Ik heb de assistente duidelijk gemaakt dat ik het daar niet mee eens was omdat ik bij vlagen verga van de pijn. Ze heeft me beloofd dat ze de ha zelf terug laat bellen vandaag zodat ik het met haar persoonlijk kan overleggen. Die assistente is een hele lieve meid en begrijpt me wel, alleen die arts!

De praktijk van mijn vroegere dokter is sinds een klein jaar overgenomen door twee dames, allebei bevallen ze me niet. Ik heb tijdens mijn zwangerschap al 16 weken hoestend rondgelopen voordat ze erachter kwamen dat het een huisstofmijtallergie was... Denk dat ik toch maar eens ga kijken of het nog ogelijk is om naar een andere arts over te stappen. Maar het probleem is vaak dat ze allemaal een patientenstop hebben...?

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Inderdaad kijken naar een andere huisarts, wat een muts zeg. Ik geloof dat er wel middelen tegen spruw vrij verkrijgbaar zijn bij de apotheek/drogisterij, maar het is juist belangrijk om een goede diagnose te krijgen. Misschien toch maar even bellen met een lactatiekundige zodat zij je de nodige begeleiding hierin kan geven.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Voor jezelf kun je zo iets halen bij drogist/apotheek (zie ook die link die ik eerder gaf, dat kun je trouwens ook even afgeven op de praktijk voor je ha !). Voor je kindje moet je echt een recept hebben. Of je moet zelf gaan behandelen met gentiaan violet.
    Meer informatie over gentiaan violet kun je vinden op www.eurolac.net (je kunt het daar ook bestellen)

19. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Kampen
    Nu heeft de dokter me teruggebeld en ze wil dus écht niets voorschijven. Ze heeft me wel de vrij te verkrijgen creme aangeraden voor 'als ik dan toch perse iets wilde gebruiken'.
    Ik heb haar gezegd dat ik had gelezen dat we beiden behandeld moeten worden om besmetting over en weer te voorkomen, maar dat wuift ze weg met: "daar zijn de meningen over verdeeld". Het moet eerst zo erg worden met Bas dat hij slecht gaat drinken en zijn lippen tong en binnenkant van de mond er onder zitten voor ze wat wil doen. Ik moet al janken bij alleen het idee dat dat gaat gebeuren. Dat wil je toch voorkómen! Wat een k#twijf zeg! Ze heeft me weer helemaal boos en overstuur.

Morgen ga ik op zoek naar een nieuwe huisarts!

Wat betreft die gentiaan violet, als ik het deze week niet voor elkaar krijg wat te krijgen voor beiden ga ik maandag denk ik maar even zien dat ik dat in huis haal. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een medicijn van de apotheek omdat dat wel een smeerzooitje word!

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi, hoe weet je zelf zo zeker dat het spruw is dan? Ik zou er dan op zijn minst even door de huisarts naar laten kijken en neem je baby'tje mee, want die willen ze ook in het mondje kijken. Waarom iets smeren/slikken als het niet nodig is?

Ik heb tot 4 maanden heel vaak pijnlijke borsten gehad en toch nog nooit spruw of een borstontsteking. Ik had heel veel melk en steeds na een paar uur al stuwing. Dat deed zeer. Net of ze gekneusd waren en ik had heftige steken bij tijd en wijle. Toch dronk mijn zoontje altijd goed. Gaat je baby onrustig drinken, huilen, trekken tijdens de voeding, dan is er wsl meer aan de hand.

Is overgegaan, gaat nu hartstikke lekker!

Sterkte!

Deel Deze Pagina