6 maanden --> Tijd voor vast voedsel

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door B en N, 22 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Hallo iedereen,

Onze kleine meid is morgen alweer 6 maanden oud!
    Deze 6 maanden heeft zij 100% borstvoeding gekregen en eigenlijk wilde we nog een maandje wachten met vast voedsel maar we beginnen nu toch wel te merken dat onze kleine toe is aan iets meer dan alleen melk.

Aangezien dit ons eerste beebje is zijn we nog helemaal nieuw op dit gebied en zijn we ergens ook een beetje onzeker over wat we nu het beste kunnen gaan geven ;).

Kunnen jullie ons een beetje weg wijs maken over wat we nu het beste kunnen gaan doen als stap naar vast voedsel?

Moeten we bijvoorbeeld eerst beginnen met sochtens of savonds een bordje pap?
    Of beginnen we met savonds een fruithapje of moet dit juist smiddags?
    Of beginnen we al direct met een groentehapje savonds?

We zijn niet van plan om standaart potjes uit de supermarkt te gaan geven, we willen het liever zelf maken zodat we precies weten wat onze meisje krijgt.

Als we haar bijvoorbeeld pap gaan geven willen we dit ook doen met "mamamelk" en niet met opvolgmelk.

Al jullie tips zijn meer dan welkom :)

Alvast bedankt!

Groetjes van de papa en mama van Jamila!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi hoi :D!
    Ik zal je even een beetje vertellen hoe wij het gedaan hebben, maar toch iedereen heeft zijn eigen manier.

Met ruim 6 maanden zijn wij begonnen met bijvoeden, we zijn begonnen met groenten. Gewoon wat milde groenten (broccolie, bloemkool, worteltjes, etc) die gekookt en geprakt met een vork. Die groenten deden we dan 2/3 dagen achter elkaar en na 4 of 5 verschillende groenten zijn we fruit gaan proberen. Ook het fruit, in kleine stukjes snijden/prakken. Ook daarbij deden we 2/3 dagen het zelfde achter elkaar.

Eerst gingen ze bij mij aan de borst, dan kregen ze een paar hapjes (echt maar een paar kleine hapjes van een ienieminie lepeltje) en daarna gingen ze weer bij mij aan de borst. Een vast tijdstip hadden we niet echt, deden het gewoon wanneer het ons goed uit kwam, meestal in de middag. Ook weleens een dagje over geslagen omdat het niet uit kwam :oops: ;)! Pas na een maand of 2 zijn ze echt wat meer gaan eten, en denk na 3 maanden ofzo dat ze op een dag fruit en groente kregen. Fruit dan smorgens rond 9.00-10.00-11.00 uur, en groente gewoon met het avond eten mee, dus 17.00-18.00-19.00 uur ;)! Tja lekker onregelmatig, maarja wij hebben nooit echt vaste tijdstippen ;)!

Wij deden zeker de eerste tijd, alleen of een keer groente of een keer fruit op een dag, dus niet groente en fruit. De rest gewoon borstvoeding op hun en mijn verzoek.

En bij Malou zijn we na de eerste 2 weken weer gestopt, hebben nog 2 weken gewacht en zijn toen weer opnieuw begonnen. Ze spuugde namelijk alles wat geen melk was, gewoon meteen weer uit (incl mijn melk) dus das natuurlijk niet fijn en zonde van de melk! Dus na die 2 weken opnieuw begonnen en toen is het prima gegaan!

Nou, dit was het geloof ik wel ;)! Heel veel plezier en succes met het bijvoeden alvast!
    Liefs, Hanneke!

3. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Na zes maand en twee weken zijn wij toen begonnen met aardappeltjes en worteltjes, dit heeft ze denk ik zo'n vier-vijf dagen na elkaar gehad zodat ze goed kon wennen aan de smaak, dat deden we altijd zo als we iets nieuws aanboden, na de worteltjes was het broccoli, dan sperziebonen enz enz. Haar groenten kreeg ze van ons altijd 's middags (nu wel 's avonds).

Een kleine maand nadat we begonnen waren met groente zijn we begonnen met fruit. Pap heeft ons meisje nog nooit gehad, altijd gewoon bv.

Ondertussen eet ze ook boterhammetjes, maar daar zijn jullie nog niet aan toe :)

Succes!

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Owja, ik vergeet de pap ;)!
    Malou en Ruben hebben nog nooit pap gehad, niet van kunstvoeding en niet van borstvoeding, ik vind het een beetje overbodig om te moeten kolven, dan iets toe te voegen, en te geven. Terwijl je zulk geweldig spul in je borsten hebt zitten ;)! Wennen aan vast voedsel hebben ze mi geen pap voor nodig dat kan net zo goed met groente en fruit vind ik ;)!
    Liefs!

Owja nog 1 tip, zorg voor een slabber! Whaha! Wij zaten de eerste keer helemaal klaar en toen kwam ik tot de ontdekking dat we die dus nog niet hadden :oops:!

5. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Als aller eerst bedankt voor de reacties welke zeker hulpzaam zijn :).

Ik denk ook dat wij er voor gaan kiezen om te beginnen met alleen groente alleen zou het voor ons wat beter uit komen omdat savonds rond 19:00 uur te doen, ze gaat meestal rond 8 uur naar bed zit er dan wel genoeg tijd tussen om het eten een beetje te verteren? (wat een dilemma's allemaal ;)). Maar aangezien wij sochtends om 8 uur de deur uitgaan en pas rond half7 weer binnen zijn zie ik niet echt een andere optie.

Of we moeten het eten mee geven aan de opvang en het haar laten geven maar eigenlijk willen we het veel ste graag zelf doen ;).

Een ander vraagje waar ik net zo snel op kwam maar papa is gelukkig wel scherp ;).
    Wat is naar jullie mening beter; groente stomen en dan prakken/malen in de keukenmachine /staafmixer (?) of groente koken en dan prakken/malen in de keukenmachine /staafmixer (?).

Naar onze mening blijft er met stomen meer voedingswaarde in de groente zitten maar de vraag is of het dan wel goed gaar wordt....!?

Wederom alvast bedankt ;)

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Stomen blijft idd de voedingswaarde beter, geloof ik. Maar ik kook altijd omdat ik geen stoomapparaat heb en voor onszelf ook altijd gewoon groentes kookte.

Staafmixer vind ik niet nodig, wij hebben altijd alleen maar geprakt en dat is prima gegaan vanaf het begin. Ook hebben die van ons vanaf het begin zelf een stukje ongeprakte groenten in het handje gekregen, zodat ze toch ook konden (en kunnen) ontdekken wat dat is ;)! Maar als jullie het fijner vinden om het helemaal fijn te malen dan is dat jullie goed recht natuurlijk. Zo maakt ieder zn eigen keuzes.

De tijd, ik zou gewoon kiezen wat jullie het beste uitkomt. Zoveel krijgen ze zeker die eerste tijd nog niet binnen dus met dat verteren zal het wel goed zitten denk ik ;)!

7. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik maak altijd het eten klaar met de stomer! Echt super! Je smaakt veel beter wat je eet en de voedingswaarde blijft beter behouden!

Staafmixer is echt niet nodig, prakken is voldoende, zoals bolbuikje al zei. Wij zijn sowieso toen ze goed kon zitten overgegaan naar Rapley en dat was/is echt super.

8. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Ik ben mijn meisje gaan bijvoeden op de Rapley-methode en dat gaat heel erg goed!

Een groot voordeel vind ik dat ze leert dat een boontje naar een boontje smaakt en een aardappel naar een aardappel. Wanneer je prakjes aan je kindje geeft dan meng je alle smaken.
    Ook vind ik het goed dat ze zelf bepaald hoeveel ze eet, net als met borstvoeding.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik alleen 'zachte' dingen geef. In een appel blijft ze zich steeds verslikken dus dat geef ik haar niet. Wel een banaan, een rijpe peer of mango. Dat eet ze met het grootste gemak!
    En groente geef ik broccoli, courgette, bloemkool, boontjes en aardappel.

Ik ben zelf erg enthousiast en kan het iedereen aanraden!

Erg belangrijk is dat je ALTIJD eerst de borst geeft en daarna ander voedsel! Dan zorg je nml dat jouw voeding niet terugloopt! Ik had zelf wel een dipje rond de 6e en 7e maand en nu gaat alles weer goed.

Deel Deze Pagina