Au...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flutterby, 11 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn dochter van bijna 3 dagen oud heeft een flinke zuigkracht (flinke dame 4160 gram). Ze komt ongeveer om de 3 uur voor een voeding. Nu zijn beide tepels erg pijnlijk en er zit een korst op die er (natuurlijk) iedere voeding weer vanaf gaat. Ik smeer de tepel na de voeding in met een druppel melk en daarna met een beetje Purelan.

Volgens de kv en vk is ze wel goed aangelegd maar ben ik een van de pechvogels die hele gevoelige tepels heeft en gaat dit vanzelf weer over als de tepels wat 'gehard zijn'.

Ik zie tegen een voeding op en zit met tranen in m'n ogen als ze aanhapt. Gaat dit echt binnen een paar dagen over? Anders stap ik over op fv, ik denk de hele dag aan niks anders als m'n pijnlijke bloedende tepels. Weg roze wolk... :(

2. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    ik wil ze je niet aanraden omdat veel mensen er op tegen zijn omdat je kindje harder moet zuigen en minder binnen zou kunnen krijgen, maar mijn zoontje heeft er nooit moeite mee gehad en ik heb 9 maanden lang heel fijn gevoed met tepelhoedjes. Het is iets meer gedoe, maar dat went wel. en er komt minder druk op de tepel te staan, waardoor ze minder schade oplopen. (ook fijn bij bijtertjes ;)...)
    jammer genoeg wilde mijn zoontje niet meer drinken zonder tepelhoedjes dus heb ik ze 9 maanden lang gebruikt totdat meneer het vertikte bij mij te drinken en nu kolf ik.
    Hij is er prima op gegroeid en helemaal niks tekort gekomen je knoeit wel iets meer en je kindje kan ze lostrekken.
    maar als je tepels genezen zijn kan je ze natuurlijk altijd weer wegdoen en zonder voeden , dan heb je zelf ook even rust zonder dat je denkt:" oh daar komt ze weer." (tenminste dat had ik zelf)

Er bestaan trouwens ook een soort van koude kopmpressen die je op je tepels kunt doen na het voeden je gebruikt ze en paar dagen en daarna moet je ze wegdoen (zijn ze uitgewerkt) ze zijn ook niet goedkoop (15 euro ofzo per paar) maar het werkt hetzelfde als de brandwonden pleisters je tepels genezen sneller en het voelt lekker koel aan na het voeden (je mag ze zelfs in de koelkast leggen)

ik had zelf mother mates maar er bestaan ook goedkopere merken, het zou je wat verlichting kunnen schenken. ik heb zelf maar 1 paar nodig gehad en daarna waren mijn tepels genezen

Ik was zelf ook niet 'blij' met de borstvoeding in het begin maar beide oplossingen hebben bij mij prima geholpen.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik had ook van die weke tepels. 1 tepel is zelfs half afgescheurd toen ze me daags na de bevalling in het zh aan de dubbele kolf hadden laten hangen. Ja, het doet zeer, maar het gaat ook over!
    Echt goed smeren met die Purelan werkte hier heel goed.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Vriendin van mij had het probleem dat haar dochter zo hard zoog dat ze na 5 dagen geen tepels meer had. De lactatiekundige kwam, en zei direct "stoppen".

Soms is het idd een kwestie van harden, soms niet. Ik zou een lk bellen.

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik had ook blaren, bloeden, korstjes echt zoooo pijnlijk!
    Ik heb toen ook met tepelhoedjes gevoed tegen de ergste pijn en ben blijven smeren met purelan

Nu voed ik nog steeds volledig live zonder tepelhoedjes en ben zo SUPER blij dat ik heb doorgezet!!!!

Suc6 meid! en anders ff LK inschakelen!

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik had ook van die gevoelige tepels en nee, bij mij was het niet met een paar dagen over. Het was idd echt even doorbijten, maar inmiddels geef ik al meer dan 5 maanden bv :D! Ik zou stoppen met de purelan en alleen even na elke voeding een druppel moedermelk over je tepel uitsmeren en laten drogen aan de lucht. Je bent net pas 3 dagen bezig, geef je tepels ook even de kans om te wennen.

7. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hier hetzelfde hoor! au au au... Maar idd na een paar dagen gaat het steeds beter! Ik ben ook voedingen gaan kolven tussendoor. 1 voeding live, 1 voeding kolven en dan fingerfeeden. Zo werden mijn tepels wat minder belast. we zijn nu 8 weken verder en ze krijgt volledige borstvoeding en is al 2 killo gegroeid! :D
    Liefs, Janneke

8. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik ging ook door de grond heen de eerste 2 dagen, tot de lactatie kundige lanngs kwam in het zh, ben vanaf toen gaan voeden met een tepelhoedje en toen zakte de pijn binnen een paar dagen helemaal weg. Voed nu nog steeds met het tepelhoedje en nergens last van.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bel een lactatiekundige. Vaak is het toch een aanlegprobleem (is millimeterwerk, zien vk's en kv's wel eens over het hoofd) en/of spruw.

Ga niet op eigen houtje met tepelhoedjes beginnen. Als je kloven door een aanlegprobleem komen vergroot je de problemen alleen maar. Tepelhoedjes moet je alleen onder begeleiding van een lactatiekundige inzetten, omdat het een andere drinktechniek vergt als puur aan de borst.

Overigens, een lactatiekundige die op dag 5 zegt tegen een moeder dat ze moet stoppen kan nooit een gecertificeerde lactatiekundige geweest zijn.

O, en laat je als je een lactatiekundige belt niet weerhouden door de grote ego's van vk of kv. Het gaat om JOUW borsten en JOUW kind en niet om HUN reputatie!!!

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ja daar verbaasde ik me ook over.....

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.265
    7.312
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb bij beide kinderen mother mates gebruikt, ook hier enorme zuigkracht ;) (4350 gram en 4490 gram). Werkt echt super en ik had ze maar een weekje nodig (dan zijn ze ook wel 'op'). Het zorgt ervoor dat de korsten zacht blijven en zo niet telkens bij elke voeding open gaan. Zou ook een aanlegprobleem kunnen zijn, maar dat hoeft niet (was hier niet in ieder geval, Eva deed in het begin raar met haar tong, denk door de misselijkheid ofzo en Lisa heeft de 2e en 3e nacht non stop aan de borst gelegen, nou dan weet je het wel :))

12. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Bij mij deed het ook heeeeel veel pijn in het begin, inderdaad in die mate dat ik regelmatig dacht: "Onee, daar is hij alweer!"

Wat bij mij hielp waren dikke lagen Bepanthen-zalf, en heel regelmatig de zoogcompressen verwisselen, zodat je tepels tussen de voedingen in niet nat zijn.
    Ik vond het in het begin echt even doorbijten, maar heb uiteindelijk 11,5 maand gevoed.

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Dirksmama, dat was ze zeker wel!! En mijn vriendin had geen tepels meer, helemaal niets meer. Dat ging niet over korsten of verkeerd aanleggen, ze had gewoon niets meer om haar dochter aan te leggen.

Ik weet dat je veel van bv weet, maar je weet niet alles ;)

Deel Deze Pagina