BV en werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamavanjuul, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel uren per week werk je?

1. Thuis, dus kan live voeden

2. Tot 8 uren

3. Tot 16 uren

4. Tot 24 uren

5. Tot 32 uren

6. Meer dan 32 uren

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Mijn vraag is aan de werkende mama's onder ons die borstvoeding geven. Volgende week moet ik weer beginnen en ik geef nog steeds borstvoeding. De bedoeling is om onder werktijd te kolven op de dagen dat ik moet werken, de afgekolfde melk mee te geven.

Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ben best wel nieuwsgierig hoe anderen dit combineren.

Graag zou ik ook willen weten hoe oud jullie kindje is en hoeveel ze drinken,

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb ingevuld tot 32 uur, omdat ik eigenlijk altijd in de overuren zit bij mijn contract van 24 uur.... Ik werk wel 3 dagen en ben er dus 4 thuis, (incl. weekend :)).
    Het is alweer een tijdje geleden, dat ik gekolfd heb, maar dat heb ik gedaan totdat Thirza een jaar oud was, (zolang onder werktijd trouwens ook nog omdat we bij 9 maanden terug moesten op volledige borstvoeding, vanwege een verdenking op koemelkallergie en het elimineren van een heel aantal voedingsstoffen, (dierlijke melksoorten, ei, soja, vis en noten).

Maar goed, ik kolfde gewoon op de tijden dat Thirza op de andere dagen dronk, ongeveer. Ben ambulant hulpverlener, dus ik kon het wel redelijk inplannen zelf.
    Ik had geen vermindering van clienten, waardoor uiteindelijk al mijn kolfuren bovenop mijn gewone uren kwamen, maar die kon ik dus later wel weer terugnemen in vrije uren en vakantie :)

Voor deze komende kleine kruimel ben ik wel van plan om dat anders te gaan regelen: ik ga aangeven dat ik met 1/3 minder aan clienten wil starten na mijn verlof en dat pas op wil bouwen als ik inclusief het kolven niet meer aan mijn contracturen kom, (of als mijn kolfrecht afloopt). Nu met twee kleintjes straks lijkt het me al helemaal niet zo handig meer om gewoon 25% overuren te maken elke week....

Thirza dronk trouwens bij 9 maanden nog 3 voedingen overdag: 's ochtends, (kreeg ze dus altijd live), bij het brood eten (altijd kolven dus) en voor het slapen gaan (soms kolven, vanwege mijn onregelmatige werktijden, soms live te geven als ik rond die tijd wel thuis was op mijn werkdagen).
    Als we niet terug hadden gemoeten naar volledige borstvoeding, zou ik bij het aflopen van mijn kolfrecht dus nog even door zijn gegaan met kolven en die uren voor eigen rekening hebben genomen :)

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik werk 4 dagen. MIjn kindje heeft altijd 2 flessen van 170 cc (vol medela flesje) gekregen op mijn werkdagen.
    Ik deed kolven: om 8:00 en om 13:00 op dagen dat ik cursus gaf (zijn ochtendvoeding was toen om 5:00 uur) en om 11:00 en 15:00 uur op normale werkdagen.
    Meestal had ik voldoende maar ik heb vriezervoorraad voor het geval dat.
    Ik merkte dat het koelkastbeleid erg ingewikkeld werd met rijen flesjes met nummers erop die dan een heel weekend in de koelkast stonden. Ik koos ervoor het in te vriezen.

4. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    hoi mamavanjuul!

Ik werk inmiddels alweer 4 weken, zoals je weet :)

Na wat initieel gekl**t met een niet-functionerende kolf, gaat het inmiddels prima!

Ik kolf op de tijden dat Liesbeth normaal drinkt. Ik kolf zoveel mogelijk, ze drinkt vaak minder dan wat ik gekolfd heb. Zo kan ik een mini-voorraadje opbouwen.

Ik vries het net als JuJu in, dan ben je zeker dat het lang genoeg goed blijft.

Euhm... Dat is het wel geloof ik.. Kolven op het werk valt me mee. Neem er wel de tijd voor. Niet proberen om het ff snel op tien minuutjes te doen. Even rustig een kopje thee drinken, eventueel een blaadje lezen, zodat je ontspannen kunt gaan kolven.

Als ik het te snel wil doen, krijg ik gewoon geen tsr, en dan duurt het nog véél langer...

Succes, komt vast wel goed!!

5. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik ben met 5 maanden weer gaan werken en kolfde in principe 2 keer per dag, als ik een dipje had soms 3 keer en altijd 's avonds laat ook nog. In het weekend kolfde ik ook zodat we altijd (meer dan) genoeg hadden om de week door te komen (we gaven altijd een extra voeding mee omdat Simone nog wel eens wilde weigeren en dan moet je het weggooien). Ik werk op maandag t/m donderdag en de melk van donderdag ging altijd de vriezer in voor een andere mama.
    Sinds 3 weken kolf alleen nog 's avonds voor het slapengaan, ze krijgt nog 1 flesje mamamelk mee naar de gastouder en een blik groeie start 3, daar krijgt ze ook nog een flesje van.

's morgens en 's avonds krijgt ze de borst nog, maar het is meer voor de gezelligheid dan echte voedingen. Vlak na de ochtendvoeding krijgt ze brood en de avondvoeding krijgt ze vlak na het eten. Zo kan ik het nog jaren volhouden als het moet :)

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Gemiddeld werkte ik tot voor kort 23-26u per week. In de praktijk altijd 8 dagen achter elkaar, in totaal meestal zo'n 50 uur.
    Nu neem ik wat ouderschapsverlof op en kom ik op een gemiddelde van 18u per week.
    Werk nog steeds 8 dagen achter elkaar maar ben langer vrij tussendoor.

Hier dronk ze lang om de 3uur en ik gaf dan 3 voedingen mee. Ik kolfde voor ik wegging nog een voeding bij elkaar en 2x onder werktijd.

7. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ik ben met 3 maanden weer gaan werken en toen dronk mijn meisje 2 flesje van 150 cc.
    Ik werk overigens 2 dagen van 9 uur. Toen kolfde ik 2x per dag op mijn werk.
    Inmiddels is ze bijna 7 maanden en drinkt ze overdag nog maar 1 fles van 180cc. Deze kolf ik dan ook op mijn werk rond 13 uur.
    Dit werkt perfect zo.

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik werk 24 uur in de week.

Isabelle is 11 maanden en drinkt meestal op een kdv-dag 450 ml. Ik kolf daarvoor 3 keer per dag (duurt maar ong. 5 minuten, dus mag in de baas z'n tijd ;)).

9. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik ben na 12 weken weer gaan werkrn, fulltime ( in mijn geval 4 x 9 uur per week). Ik kolfde op mijn werk, maar na 4,5 maand ging ze de fels weigeren, dus ben ik overgestapt op 2 live-voedingen (je mag je tijd die je gebruikt om te kolven-als het kan- ook inzetten om live te voeden!) en ik kolfde dan 1 keer, omdat het me anders teveel tijd ging kosten. Die voeding zijn we op advies van het CB gaan proberen om yoghurt te geven uit een bekertje. Ze dronk daarna vrij snel uit een tuitbeker.

Uiteindelijk zijn de voedingen stapsgewijs afgebouwd totdat ze met 18 maanden en 1 week de laatste voeding in de ochtend zélf stopte.

Ik vons het kolven het vervelendste, trouwens, ook al hadden we er een mooie ruimte voor. Het schoot nooit zo goed toe. Maar..dankzij de neusspray heb ik dat dus ook lange tijd kunnen volhouden!

10. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Ik ben na 4 maanden weer gaan werken. Ik werk onregelmatige diensten, gemiddeld 24 uur (3 dagen) per week. Ik kolf 2x per werkdag. Mijn dochter krijgt 2x een flesje. Ze drinkt nooit zo heel veel, ik geef altijd 2x 140cc mee (eerst 2x 120 cc). Dit drinkt ze vaak niet allemaal op. Ze is er wel altijd tevreden mee.
    Ik kolf sinds ik een dubbele electrische kolf heb meestal meer dan ze drinkt. Ik vind het kolven niet vervelend en het gaat ook best makkelijk. Doe er per keer max 20 minuten over. Ik probeer te kolven op de tijden dat mijn dochter drinkt. Ik werk in de zorg dus het is altijd wel even plannen wanneer ik van afdeling kan.

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
  12. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ik werk ongeveer 24 uur. De hele dagen ben ik vanaf 7 uur weg en 18.00 thuis.
    ik moest beide ukkies vaak wakker maken voordat ik zelf wegging (man brengt ze naar kdv)

In het begin gaf ik 3 voedingen mee (eerst 3x 130-150cc en later 3x 200 cc)
    Beide dronken lang 3x op zo\n dag en toen ik twijfelde heb ik heel lang voor de zekerheid 3 flesjes meegegeven. Daarna 2 en ik denk dat ik nu eindelijk 1 flesje op zo'n dag mee kan geven.

ik bewaar trouwens altijd in de koelkast:
    maandag kolven op werk is dinsdag meegeven.
    Dinsdag kolven op werk is donderdag meegeven.
    donderdag kolven op werk is maandag meegeven.

En soms als weín het weekend 's avonds weggingen dan eerst de ouste melk opmaken.

Dit is zo ongeveer mijn verhaal hopelijk heb je er wat aan.
    suc6 ermee!

13. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    ohja, ik zorg(de) altijd dat ze net gedronken hebben als ik wegga. Ook als ze toevallig heel vroeg waren voor de eerste voeding.

14. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Een latertje, want Marjolein is ziek en had nog even troost nodig...

Ondanks dat ik 32 uur per week werk, heb ik het best wel luxe.
    Ik kan gewoon twee dagen live voeden. Op papadag rij ik op en neer naar huis om te voeden en op omadag loop ik de woonkamer in (ik werk bij mijn ouders in de zaak). De andere twee dagen gaat Marjolein met haar zussen naar het KDV, dus dan moet ik wel kolven. Mijn opbrengst is alleen niet meer om over naar huis te schrijven. Ik krijg er zo'n 60-80ml per keer (2 borsten) uit, terwijl ik 150ml meegeef naar het KDV. Mijn vriezervoorraad is nu nagenoeg op, dus de volgende keer op het KDV mogen ze Marjolein kunstvoeding aanbieden. Wat ik dan kolf is mooi meegenomen.
    Ik heb trouwens toen Marjolein niet meer voor de laatste voeding van 23u kwam, een paar weken op die tijd gekolfd om een voorraadje op te bouwen.

Weltrusten!

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Dus eigenlijk bevalt het best goed, dat kolven!
    Ben heel benieuwd....

Hoe lang kan je melk eigenlijk bewaren, 4 dagen toch?
    En ontdooide melk 24 uur?

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kolf nu niet meer. Ik werk drie dagen in de week en kolfde drie keer per dag. Vlak voor het einde van het kolfrecht ben ik één kolfbeurt gaan afbouwen. Toen het kolfreht eindigde nog één. Ik heb toen nog een paar weken in mijn lnchpauze gekolfd.

Misschien ligt het aan mijn melk, maar ik heb die vier dagen nooit gehaald. Melk die ik gelijk de andere dag nodig had, bewaarde ik in de koelkast. Anders ging het in de vriezer. De avond voor een werkdag haalde ik dan de melk die ik de volgende dag nodig had uit de vriezer en in de koelkast. Het was dan 's ochtends nog niet helemaal ontdooit, maa voldoende om het in de bewaarbekers te kunnen "prakken" zodat het door de opening van de flessen kon.

17. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik bewaar ook nooit langer dan 24u in de koelkast. Ik weet dat het langer houdbaar is, maar het gaat er dan zo raar uitzien, dan vertrouw ik het gewoon niet. Dus bij mij is het op maandag kolven, op dinsdag opmaken. Wat ik op dinsdag en vrijdag kolf gaat aan het eind van de dag de vriezer in.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Verse melk bewaren: Tja, de een zegt 5 dagen, anderen zeggen 8 dagen, weer anderen zeggen 2 dagen. Was een belangrijke reden voor mij om voor invriezen te kiezen.
    Na ontdooien binnen 24 uur opmaken. Al is er ook weer onderzoek wat zegd dat het ook wel wat langer mag staan. Maar goed, ik neem liever het zekere voor het onzekere.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik werk zelf op maandag, woensdag en donderdag.

Dan zou ik maandag voor woensdag kolven, woensdag voor donderdag en die van donderdag invriezen.
    Heb nog "oude" in de vriezer..en die dan meegeven voor maandag.

Tot hoe oud geven jullie melk mee. Ik las dat de samenstelling nogal verandert en ze moet natuurlijk wel genoeg hebben aan wat ik mee geef.
    Denk dat ik 2x 185 mee geef en dan wat extra's voor als ze er niet genoeg aan heeft...of zou die 2x 185 genoeg moeten zijn?

Moeilijk hoor....met kv kan je gewoon schepjes tellen, hahaha!

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier heeft hij nooit meer dan 2x175cc gedronken (medela / Hema sapflesje tot de rand toe vol). Ik gad vaak een derde fles mee voor de zekerheid, nu staat die daar in de vriezer.
    Deed altijd wel nog voeden voor vertrek.

Deel Deze Pagina