Zijn jullie wel eens bang geweest dat jullie te weinig hadden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Raket78, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ben je wel eens bang geweest dat je te weinig borstvoeding had?

1. Nee, nooit

2. Ja, in de kraamtijd

3. Ja, na de kraamtijd

4. Ja, en nog steeds

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Zie poll opties. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat de antwoorden gaan zijn! :)

2. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie geen poll? Maar ben wel eens bang geweest dat ik te weinig voeding had/heb ja :)

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Poll was nog in de maak, hij staat er nu! Blijkbaar wordt eerst het bericht geplaatst en dan kun je de poll maken. :)

4. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ja hoor vaak bang:D eerder onzeker.. vorige week nog. En in de kraamtijd ook. Zoontje kreeg echt honger na 3 dagen. Alleen maar huilen en drinken. Had nog geen stuwing of niks. Aan het eind van de 3e dag begonnen mn borsten eindelijk te gloeien en te groeien:D

5. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh haha ik was te snel :p. Maar heb hem ingevuld! Heb er vooral nu last van, nu ik al een tijdje voed. Ik heb nu niet meer van die stuwing voor een voeding en dat maakt me wel eens onzeker. Dat had ik de eerste maanden namelijk wel altijd. Maargoed, m'n dochtertje lijkt niet ontevreden en groeit goed, dus daar moet ik dan maar op vertrouwen.

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik heb de poll niet ingevuld omdat bij mij meerdere antwoorden van toepassing zijn (meerdere kinderen aan de borst in heel andere omstandigheden):

1. Stress vanaf dag 1 tot... de laatste dag eigenlijk (op 15 maanden) ;)
    2. Enkel in de kraamweek
    3. Enkel de eerste 12u

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mij is het niet zo zwart-wit ;). Ik ben vanaf het begin nooit echt bang geweest dat ik te weinig had. Wel vond ik de eerste regeldagen spannend, toen hij een paar weken oud was. 'Bang' is een te groot woord, maar ik was wel bewust bezig met veel aanleggen en extra drinken.
    Hetzelfde met 4 maanden, toen ik weer fulltime aan de slag ging. Extra opgelet met kolven, drinken, aanleggen. Voornamelijk om te voorkomen dat mijn productie terug zou lopen.

Welke optie is dat in de poll? :D

8. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier heb ik dat totaal niet, ook niet met de regeldagen. Goed.. dan is het nu wel de derde keer dat ik bv geef.

ons meisje is nu 5 weken en geboren met 2660 gr en weegt nu 4050 gr, en ze heeft meer dan genoeg plasluiers. Daaruit haal ik dat ze meer dan genoeg krijgt. Wel voelen mijn borsten vaak leeg aan voor mijn gevoel en heb ik al een tijd geen stuwing meer, maar als ik haar aanleg drinkt ze iedere keer weer volle teugen met soms verslikking van de snelle tsr.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik merk ook dat het steeds makkelijker wordt, naarmate mijn (eerste kind) zoontje ouder wordt. Nu heb ik regeldagen gehad, ik werk fulltime, ik kolf twee keer per dag op een werkdag, en iedere keer vinden we relatief eenvoudig een nieuw evenwicht. Dat zorgt er voor dat ik me geen zorgen hoef te maken over veranderingen. Mocht ik nog een tweede kind krijgen, dan heb ik die ervaring al. Dat lijkt me een hele fijne start.

En, wat ook veel scheelt, goed inlezen (boek + online). Toen ik mijn eerste regeldagen had, zeiden meerdere mensen om me heen dat ik hem anders gekolfde melk uit de diepvries kon geven. Op dat moment kon ik zelf uitleggen, dat hij juist vaker moest drinken om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Toen was dat theorie, nu kan ik uit ervaring spreken dat het inderdaad zo werkt. Dat is fijn. :)

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.381
    17.312
    113
    niet echt bang, maar het maakte me nu wel onzeker dat het niet goed op gang kwam in tegenstelling tot de vorige keren, zelfs na de ks kwam het rap op gang. Heb 1 dagje alles gekolfd en toen had ik al snel te veel ;)

11. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik voed nu vier maanden en eigenlijk nog geen moment bang geweest dat ik te weinig melk zou hebben. Dochter groeit als kool en op werkdagen kolf ik een stuk meer dan zij drinkt (en ze drinkt echt prima uit de fles, dus daar ligt het niet aan).

Nu we op de vier maanden zitten begin ik me wel af te vragen of er binnenkort een dipje aan zit te komen, we zullen zien...

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Haha, ik ben me ervan bewust dat de poll onvolledig is en dat veel mensen "hun"antwoord er niet in zullen vinden. Kies dan maar wat er het dichtste bij in de buurt komt, of vertel erover, of allebei. :)

Wat ik met dit topic wil bereiken? Het is nieuwsgierigheid over iets wat volgens mij bij veel borstvoedende vrouwen wel eens knaagt. Misschien komt er een dialoog. Misschien opent een onzekere moeder van een 7 dagen oude baby dit topic en denkt "Goh, ik ben niet de enige die deze angst heeft".

Ik had het vooral in de kraamtijd. De eerste week kwam alles met horten en stoten op gang. Er was lichte paniek door 13% afvallen in de eerste 24 uur (achteraf waarschijnlijk vals geboortegewicht geweest) en doordat de bevalling nogal traumatisch was, duurde het even voordat de bv kwam.
    Daarna had ik een heel ruime productie en een kindje wat vaak spuugde maar wel heel tevreden was en supergoed groeide. Dat is voor een onzekere beginnende bv-moeder een ideale situatie.

Ook had ik mij van te voren goed erin verdiept, en ook na de bevalling ben ik veel blijven lezen uit goede, betrouwbare bronnen. Zo kon ik mezelf eraan blijven herinneren: " Let op de plasluiers, let op de gewichtstoename, denk niet in cc's..." Volgens mij weet je echt niet wat je overkomt als je blanco begint aan borstvoeding, en dan beginnen de regeldagen!

13. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier pas bang geweest toen ik zwanger raakte van de tweede. Ze heeft de hele zwangerschap door gedronken en nog 4 maanden erna.met regendagen gewoon vaak aangelegd en ook niet naar het "advies " geluisterd van het CB dat ze toch maar eens met minder voedingen moest gaan doen, en zeker zonder nachtvoedingen. Ik heb ze gegeven zolang ze ze nodig had en dat doe ik ook met de jongste nu.

14. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Mhh, ik heb kraamtijd gedefinieerd als kraamweek.. Onze oudste bleek op de laatste dag van de kraamweek niet gegroeid te zijn tov dag 5. Daar ging mijn goede gevoel.. Werd ook nog eens gevoed door suggestie van vk om dan maar een voeding te kolven en dat moest dan zeker 100 ml zijn... Nu denk ik natuurlijk "duh, eerste kind, tien dagen oud, eerste keer kolven, 80 ml is onwijs goed", maar goed, toen was ik echt erg onzeker. Nu bij de tweede natuurlijk nog wel twijfel momentjes, maar kon daar beter me omgaan.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Ik kolf heel weinig , nu nog maar 70 ml per keer. Dan maak ik me wel zorgen of mijn kindje daar nu echt genoeg aan kan hebben en of ik niet iets erbij moet gaan geven

16. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Nee nooit :)
    De oudste dronk ontzettend vaak en de jongste meteen al een aantal keren minder per dag. Maar ik heb nooit twijfels of angst gehad. Wel wat kwalen als ontsteking en bij de oudste veel regendagen maar dat was alles :)

17. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf dag 1, nu dus 4 maanden al. Hebben ook de nodige opstartproblemen gehad waarbij 'is het genoeg' een reële vraag was. De twijfels zijn wel de ene dag minder aanwezig dan de andere dag.

Op dit moment ben ik weer heel onzeker ;)

18. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Bij de oudste ben ik even onzeker geweest toen ze ruim 2 maanden was. Wilde plots heel vaak drinken. Ben er in meegegaan, en toen pas gaan uitzoeken hoe bv nu eigenlijk werkt. Had me tijdens de zwangerschap er nauwelijks in verdiept;). Start was ook zonder problemen, dus in de kraamtijd ben ik ook zeker niet bang geweest. Bij de jongste ben ik helemaal nog nooit bang geweest. Als de productie even iets minder is heeft grote zus gewoon iets minder, of ik leg een keer extra aan.
    Ik was tijdens mijn zwangerschappen wel bang dat het erg terug zou lopen en de oudste zou stoppen. Niet omdat zij het wat voeding betreft nog nodig had, maar ik hoopte dat ze nog wat langer door zou gaan. En ondanks dat de productie terugliep is ze wel blijven drinken.

19. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Hier er niet over getwijfeld aangezien mijn zoon het heel goed doet en tevreden is.
    Ik vond de regeldagen wel spannend! Vaak liet hij dan ook meteen een voeding vallen dus weer een nieuwe ritme. Maar zolang ik hem volgde ging het prima!

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nee , heb me goed ingelezen dus de kans is nihiel dat je echt te weinig hebt.

Deel Deze Pagina