Antidepressiva en bv

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door flower28, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai,

De laatste maanden gaat het hier steeds slechter en voel me weer erg depressief (na de 1e heb ik een pnd gehad en 2,5 jr medicatie gebruikt en blijf sinds die tijd terugvallen hebben). Ging steeds vrij goed en kon me staande houden maar nu gaat het echt niet meer en ben ik bij de huisarts geweest.
    Ik wil weer aan de antidepressiva met hulp, moets eerst rust hebben in mn hoofd voordat ik verder kan en weet dat de medicatie me rust geeft.
    Maar nu wil de huisarts mij geen antidepressiva voorschrijven omdat ik bv geef, maar ik weiger te stoppen (mn zoontje heeft kma en zit op dieet daarvoor en heeft erg gevoelige darmen waardoor groente nog steeds niet wil dus wil hem nog niet aan de Nutramingen hebben omdat ik bang ben dat hij zn darmen de voeding niet aankan) . Heb gelezen dan Zoloft en Seroxat mogen bij de bv? en heb het aangegeven maar ze weigeren gewoon en willen dat ik stop met de bv :x

Lijkt me toch sterk dat er niks is wat gecombineerd kan worden met bv.
    Ben nu echt even de weg kwijt en zo overstuur, zie het gewoon niet zitten en zie alweer op voor de komende dagen. Het put me gewoon uit om me staande te houden nu.

Bedankt

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

goed dat je ons mailt!
    Wat goed dat je hulp hebt gezocht voor je sombere gevoelens, heel belangrijk dat je daar nu werk van maakt.
    Medicijnen en hulp kunnen absoluut helpen, en het is denk ik belangrijk om zo snel mogelijk te starten in jouw geval.
    Heel jammer dat je huisarts niet met je meedenkt, want het is zeker goed mogelijk om antidepressiva te geven en BV te geven!
    Sterker nog, als je nu zou stoppen met BV, krijg je daar ook een weer een terugslag van.
    Heb je 1 huisarts of een groepspraktijk? Kun je bij een andere aankloppen?
    Ik kan je wel links sturen van artikelen waarin staat dat AD en BV veilig samen kunnen gaan. Ik hoop dat je energie genoeg hebt om die discussie met je huisarts aan te gaan, neem anders je partner mee of iemand die het voor je op kan nemen en die het verhaal kan doen.
    De lijst van Thomas Hale, of het boek medicijnen bij zwangerschap en BV van het RIVM geven heel duidelijk weer dat zowel soloft (sertraline) als seroxat (paroxetine) in de L2 categorie zitten, en veilig zijn bij BV. Voor seroxat geldt: L2 veel onderzoeken beschikbaar, minimaal tot geen effect op borstgevoede kinderen.
    Ik weet dat er huisartsen zijn die het niet aandurven, maar het mag en kan zeker. De voordelen van de BV zijn zoveel honderden maken groter dan de kans dat er eventueel een zeer minimaal klein beetje van dit medicijn bij jouw kindje komt.
    Ik hoop dat je huisarts jou toch wil ondersteunen in je keuze.
    Als er verder iets is wat ik voor je kan doen hoor ik het graag.
    veel sterkte gewenst!
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicijnen - Overzicht: medicijnen en borstvoeding

Mirjam

3. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor uw berichtje. Doet me goed om te lezen dat het wel samen kan.
    Ja wil nu gewoon aktie ondernemen en er uitkomen voordat ik verder weg zak en dat wil ik nooit meer.
    Ik zit bij een groepspraktijk dus ik kan proberen of ik naar een andere huisarts kan, wil dan eerst nog 1x proberen bij mn eigen met de info die ik dan heb.
    Moet dinsdag met de 2 jongsten bij de kinderarts wezen en ga haar ook vragen hoe zij er tegenover staan, als zij ook zegt van het kan samen, misschien kan ze een brief opstellen ofzo?

Fijn dat je me antwoord hebt gegeven op mn vragen, ben er nu zeker van dat het wel gewoon kan! nu even afwachten wat de kinderarts zegt en dan ga ik erachter aan bij de huisarts (fijn als er mensen achter me staan, nu ik weet dat het wel kan). Maak dan wel een afspraak met mn man erbij, dat hij me mee kan helpen als ik er even niet meer uitkom.

Bedankt!

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

succes dan, en slim om je man mee te nemen!

Mirjam

5. flower28

flower28 Actief lid

13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai,

Het is gelukt! heb gister ook overleg gehad met de kinderarts en zij raade me echt aan om het te gebruiken en heeft gelijk een brief gemaakt voor de huisarts.
    We krijgen er een hele stressvolle periode erbij, omdat gister ontdekt is dat het hartje van mn dochtertje niet goed is, dus we hebben allerlei onderzoeken gehad gister en wachten nu op de uitslag. De huisarts vond het nu ook wel een noodzaak en omdat de kinderarts ook groen licht gaf is ze overstag gegaan gelukkig.

Heb nu paroxetine en eerst 10 mg op een dag.

Bedankt!

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    super om te horen dat je kunt starten met je medicijnen!

Wel heel naar dat het hartje van je kindje niet goed is, veel sterkte in deze periode!

Mirjam

Deel Deze Pagina