Na een paar dagen zal het vaker aanleggen al merkbaar zijn hoor! Hoe drinkt je dochter? Kloek-kloek-kloek, echt grote slokken zeg maar? Ik denk dat ze slank is omdat ze lang is en lengtegroei is genetisch bepaald, daar kan je niks aan veranderen. Ik denk tevens da je het heel goed doet en niet zoveel kan veranderen! Je zou een weegschaal kunnen hulde, maar daar zou je ook erg nerveus van kunnen worden. Ik heb behalve toen in het ziekenhuis nooit geweten hoeveel mijn kind drinkt. Zolang ik goede luiers en een tevreden kind zie, is het goed. KMA. Heb ik geen ervaring mee, maar ik hoor wel vaak dat die kinderen daar erge last van hebben hoor: spugen, huilen (krijsen), onrust, slecht slapen, overstrekken etc. Vaak in combinatie met reflux. Eczeem kan heel veel oorzaken hebben. Je dochter is nu binnenstebuiten gekeerzoutst je eventueel nog zou kunnen doen is op dieet gaan, maar omdat de klachten niet overduidelijk zijn, zou je meer dan alleen koemelk moeten laten staan, dus ook soja, ei, noten etc. Dat kan je echt het beste doen in overleg met een goede kinderdietist. Vanuit de basisverzekering wordt 4 uur vergoed, dus 4 uur voor jou, 4 uur voor je kindje. Consulten met Kleintjes kunnen per mail. Heel veel succes met alles!
Je hoeft natuurlijk je kind niet te gaan wegen om te weten hoeveel er per dag gedronken wordt. Veel gemakkelijker is luiers wegen. Heb je alleen maar een nauwkeurige keukenweegschaal voor nodig. Je weegt een aantal lege luiers om te zien hoeveel die gemiddeld per stuk wegen. Vervolgens weeg je elke volle luier, trekt het gewicht van een lege luier ervan af. Je telt het totaal per dag op en voilá: het gewicht dat je kind aan vocht heeft binnengekregen (min het vocht dat ze via zweten verloren is, ik geloof dat je daar 5 a 10 % voor kunt rekenen. Met borstvoeding is het zooooo gemakkelijk: wat er ingaat komt eruit!
Nee, zo werkt het niet! Je mag alleen rekenen wat erin gaat, niet wat eruit komt; dat is geen goede maatstaf. Het ene mens(je) verliest veel meer en veel sneller vocht dat het andere. Je kan het zo niet meten. Bovendien krijg je met papieren luiers wegen geen eerlijk beeld, omdat in de 'Pampers' een soort poederbolletjes zit die zwaarder worden naarmate het vocht in die bolletjes komt; dan wordt het een vaste gelvorm die een hoger soortelijk gewicht heeft. 100 ml gedronken vocht is geen 100 gram wegende luier. Direct voor en na voeden wegen geeft wel een eerlijk beeld.
En bovendien blijft er hopelijk van elke voeding toch "iets" aan je kind hangen Waar komt de groei anders vandaan.
Het weegt wel heel lastig trouwens, zo'n baby. Je moet alles goed noteren en dan over de dag heen kijken of het ongeveer klopt. Ik woog dus ook de luiers. Mijn speciale babyweegschaal had een foutmarge van 50gram ofzo, soms was ze na een voeding afgevallen ipv aangekomen, tja.
Ik heb altijd begrepen dat het wegen voor en na een voeding geen goed beeld geeft over de hoeveelheid die je kindje binnen krijgt. Verder sluit ik me alleen maar aan bij het vaker aanleggen en contact opnemen met Stefan Kleintjes. Kijk, ik heb het gevonden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Krijgt mijn baby wel genoeg?
Als je 100ml vocht in een pamper gooit dan wordt die pamper 100 gram zwaarder hoor! Niet meer, niet minder. De gelbolletjes worden zoveel zwaarder als er vocht bij komt. Zwaarder dan dat kan niet, tenzij er een of andere enge chemische reactie plaats zou vinden waarbij er ook nog lucht of zo in de luier gebonden wordt. Dat kan ik me niet voorstellen. Probeer het maar gewoon, dan zul je het zien. Op zich levert luiers wegen een even betrouwbaar beeld op als voor en na een voeding wegen. Ook voor en na de voeding wegen is niet echt betrouwbaar. Beiden geven een indicatie, niet meer. Datzelfde geldt natuurlijk even goed voor een fles, je weet heoveel cc daar uit gegaan is, al is de cc aanduiding op flessen vaak niet erg nauwkeurig en verschilt die van merk tot merk. Maar je weet niet hoeveel er binnen blijft, omdat je niet weet hoeveel het mondje terug weegt. Maar luiers wegen is een stuk minder belastend. De foutmarge van een babyweegschaal is trouwens groter dan de foutmarge van een electronische keukenweegschaal. Dus eigenlijk is luiers wegen nauwkeuriger.
Dat van die gelkorreltjes klopt echt wel hoor; sommige luiermerken worden echt van beton en loodzwaar! Omdat een zuigeling alleen melk krijgt en geen vaste voeding, zou je dus ook poepluiers moeten wegen. Maar voor het maken van poep worden ook andere vloeistoffen aan het lichaam onttrokken. Wat erin gaat, gaat erin en als je een goede weegschaal hebt, geeft dat de beste indicatie. Niet met een veer, maar een elektronische. Ja, die hebben ook een foutmarge, maar niet zo'n grote. Bovendien wil je een indicatie van wat de baby drinkt en dan maakt een paar cc ook niet uit. Het gaat erom of het 500cc is of 900cc. En als je altijd met dezelfde weegschaal weegt, heb je altijd dezelfde foutmarge. Bij het cb weegt mijn kind ook anders dan bij kinderarts X dan bij kinderarts Y. Ik heb 24 uurs urine moeten sparen en met plaszakken rondgelopen en had zeker een verlies onderweg in mijn lichaam van de helft. Maar goed; ik ben een volwassene en mijn vochtbalans werkt anders. Wel weet ik dat toen mijn zoontje baby was meer dronk en minder grote luiers maakte. Ook al haalt een baby meer uit de borst dan dat een kolf dat doet, ik denk dat naast de weegschaal een hele dag kolven ook een goede indicatie geeft (we zijn op zoek naar een indicatie) maar dat moet je wel willen. Ik wou dat niet.
Ik heb een tijdje een weegschaal gebruikt, het gaf mij juist een gevoel van geruststelling, mijn dochtertje dronk maar heel kort en soms was ze na een voeding toch 180 gram zwaarder. Dat stelde mij dan wel weer gerust. Ze kreeg echt genoeg binnen. Die weegschaal die ik had, heb ik toen gekocht bij de Blokker voor 50 euro oid. Was een fijn ding en aardig nauwkeurig.
onze zoon zat rond de 6 maanden ook akelig laag qua gewicht. ook zijn groei ging niet snel genoeg. hij heeft ook vanaf 3 maanden al heel erg eczeem en altijd maar jeuk. ook heeft hij een KMA. maar toen zijn eczeem ietsje minder werd en vooral de jeuk iets afnam, begon hij aan te komen en te groeien. ik wijt het ondergewicht van onze zoon echt aan het eczeem. ik zou dus zeker aanraden om de melkproducten te schrappen en dan na een paar weekjes kijken of er verbetering is. bijvoeden zou ik ook niet doen voor de 6 maanden hoor. de curve van onze zoon begon al flink te dalen met 3,5 maand, maar ik ben ook pas gaan bijvoeden met 6 maanden en dat was in overleg met CB
Altijd dezelfde foutmarge, maar natuurlijk niet altijd dezelfde fout! Als de weegschaal voor de voeding 50cc te hoog aangeeft en na de voeding toevallig 50 cc te laag, lijkt je kind dus te zijn afgevallen al heeft het 45 min gedronken. 8) Een andere voeding is het misschien net andersom en lijkt het 200cc te hebben gedronken. Als je alle waarden bijhoudt en het geheel over een dag bekijkt, incl luiers, en dat ook een paar dagen doet, krijg je wel een redelijk beeld. Maar niet per voeding gaan kijken. Tenminste, ik had echt grote schommelingen, en heb wel een speciale babyweegschaal van de thuiszorgwinkel. Electronisch. Maar ik heb wel een erg beweeglijk kind Wel grappig, ik was twee keer een etmaal in een hotel voor een training, met een maand ertussen. In die tijd was er een voeding vervallen en was ze meer gaan eten. Omdat ik nooit ruim in de melk zat heb ik alles gekolft wat er te kolven viel, en had de eerste keer rond de 1050cc en de tweede keer rond de 850cc opbrengst. Vond ik wel heel mooi om te zien!
Ja, ik deed dat wegen in het zh en ik woog hem dan altijd twee keer en dat ding was behoorlijk zuiver! 50 gram op een babygewicht is een veel te hoge afwijking, dat is dan geen goed apparaat. Als je luiers weegt van 00.00 tot 00.00 uur en je kind plast zijn luier vol om 00.05 heb je ook een verschil van 200cc. Je moet dat wegen ook gedurende langere tijd doen om een globaal beeld te krijgen: 1 of 2 dagen zegt niks, ik zou het dan minimaal een week doen. Oh, het is ook leuk om te zien! Maar ik kolf niet voor de lol. Toen ik in het zh moest kolven toen zoon 9 maanden was, stond ik ook verbaasd dat ik 125cc per borst kolfde! Best leuk om te weten zo ziek als een hond en toch veel melk, mooi was dat.
Ze voelen zwaar aan. Maar ze kunnen nooit meer in gewicht toenemen als wat eenkind er in plast of poept. Dat is gewoon technisch onmogelijk. Een luier van 100 gram waar 150cc in geplast wordt gaat 250 gram wegen. Meer kan niet, tenzij er via een chemische reactie extra stof uit de omgeving opgenomen zou worden. Natuurkundig is het gewoon onmogelijk dat een luier zwaarder weegt dan deoptelsom van luier en inhoud. Voordeel van luiers van een hele dag wegen is dat je een indicatie an een daghoeveelheid krijgt. Dat geeft een geter beeld dan weten per voeding.
Ik kan je niet direct advies geven, maar denk inderdad ook aan evt allergieen. Ik vbraag me wel af of er uberhaupt kinderartsen zijn die pro-BV zijn...???? Ik heb er gelukkig noit mee t emaken gehad, maar ik lees regelamtig topics betreffende BV en kinderartsen die allemaal aangeven over te gaan o p KV. Niet dat er wat mis is met KV, maar zij zouden toch beter meoten weten...??? Succes, ik hoop da tje gewoon lekker volledig Bv kan blivjen geven tot 6 maanden en dan met de bijvoeding gaat staten
Ja hoor, er zijn ook kinderartsen die pro-BV zijn. Maar je moet hard zoeken. Ik ken er eentje in Utrecht, en volgens mij heeft Zogelukkig ook bij een bv-vriendelijke KA gelopen. Triest eigenlijk dat ze het niet allemaal zijn, maar ja, dit is Nederland, met een echte flessencultuur en een zuivellobby...