Mijn zoontje van nu 5 dagen oud drinkt aan de borst door middel van een tepelhoedje. Mijn tepels zijn zo kapot dat het zonder niet kan. Heb ook vlakke tepels dus zo gaat het ook makkelijker. Hij is alleen in de avond zo onrustig dat ik hem wel om het uur kan aanleggen. Daarna is hij weer tevreden. Aanleggen lukt ook niet altijd (meestal in de nacht) waardoor ik zo onzeker wordt. Ik hoop dat dit opstartproblemen zijn en het steeds makkelijker wordt. Bv in fles geven is geen optie want dan blijft hij constant mijn borst zoeken. Herkent iemand dit en voeden jullie op verzoek? Ik doe het nu dus maar wel. Daarentegen slaapt hij in de nacht wel 5 uur achter elkaar wat ik wel relaxed vind omdat ik overdag 0,0% rust heb. Pfff ben zo onzeker
Het is hee normaal dat je zoontje 's avonds vaak drinkt. Dat heet 'clusteren'. Hij tankt zich zo vast een beetje vol voor de nacht. Gewoon lekker blijven voeden op verzoek. Dit zorgt ervoor dat je borsten vaak gestimuleerd worden om melk te maken. Dat is niet alleen belangrijk voor nu, maar ook voor later in de bv-periode. Je borsten kunnen zich dan in de toekomst makkelijker aanpassen als je kindje meer melk nodig gaat hebben. De eerste weken kunnen best pittig zijn. Je bent nog moe van de bevalling, moet nog aan je kindje wennen en dan nog die nachtvoedingen, kapotte tepels, kindje dat om de haverklap drinkt, doe ik het wel goed... Heel herkenbaar hoor! Maar het wordt steeds makkelijker. Tegen de tepelkloven kan ik purelan van medela echt aanraden. Zorgt ervoor dat de kloven veel sneller genezen. (ik heb het inmiddels niet meer nodig voor mijn tepels gebruik het nu voor mijn lepel. Normaal loop ik de hele winter met een vreselijk pijlijke kloof in mijn lip. Nu bij de eerste kloof gaan smeren en na een paar dagen al nergens meer last van!) Weet je zeker dat je goed aanlegt? Je kindje moet echt een lekker grote hap nemen (niet alleen de tepel, maar ook een flink deel van de tepelhof). De lipjes zijn als het goed is naar buiten gekruld. Als je kindje goed aangelegd is, zul je tijdens het drinken al merken dat het minder pijn doet. Als ik de verhalen hier op het forum lees,krijg ik wel eens de indruk dat iedereen de eerste week wel last heeft van pijnlijke tepels & kloven. Maar als je hoed aanlegt en purelan smeert, gaat het vaak snel over en hoef je er niet lang last van te hebben. (tenzij je kindje moeite heeft met drinken door bijv. Een kort tongriempje) Je zult trouwens overdag ook steeds meer rust krijgen hoor. In het begin had ik het idee dat ik niet naar de wc kon of kon ontbijten als mijn zoontje wakker was. Zodra hij langer dan 15 sec allee in zijn box lag, begon hij te huilen. Nu nog wel eens hoor . Maar na een weekje of twee merkte ik al dat ik hem even een paar minuutjes in de box kon laten en dat hij zich dan wel vermaakte. Nu kunnen we hem gerust een tijdje in de box of wipstoel laten terwijl we op ons gemak eten. Zelfde verhaal voor douchen, tandenpoetsen enzo. Al vrij snel kun je die dingen gewoon weer doen zonder steeds 'geroepen' te worden door de kleine.
Je doet het hartstikke goed joh. Het begin kan zwaar zijn, maar het wordt echt steeds makkelijker. Hier in het begin was mijn dochter te zwak om bij me te drinken. Ik heb ook extreem vlakke tepels. Na een paar weken fulltime kolven heb ik haar aan de borst gekregen met tepelhoedje, en met 2 maanden zonder tepelhoedje. Heb er een hoop energie in gestoken maar het is het zooo waard, echt waar!! Ik voed overigens ook op verzoek. Dat is helemaal prima!! In mijn ogen juist het beste. Vraag me wel af, hoe komt het dat je tepels kapot zijn? Heb je al een lactatiekundige mee laten kijken? Kapotte tepels lijkt me toch niet helemaal goed.
Heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en daar veel hulp gehad en altijd feedback gehad dat het goed ging. Heb vreselijke stuwing en dus vlakke tepels. Heb zoveel voeding dat ik wel 4 kinderen kan voeden lijkt het wel. Heb al een zoontje dus steeds kolven wordt lastig
Je kunt natuurlijk wel even de druk van je borst kolven voor het aanleggen. Dan is je borst (ook zonder tepelhoedje) veel makkelijker te pakken voor je ukkie. En die gekolfde melk doe je lekker in een bekertje voor grote broer. Ik zou i.v.m. die tepelhoedjes wel even contact zoeken met een lactatiekundige. Tepelhoedjes kunnen een aanlegprobleem (en daardoor kloven) namelijk ook erger maken. En het is ook wel nuttig om even te kijken of je kloven alleen door het aanleggen komen of ook door iets anders als spruw.
Zo herkenbaar. Ik had precies hetzelfde ( alleen geen platte tepels) Julian heeft wel tot 3 maanden zo geclusterd in de avonden. Zoals ik het bij jou lees doet hij dat ook. Daarom slaapt hij al best goed. En dat allemaal op jou BV. Gaat dus daar wel goed. Het is alleen wel lastig dat hij niet altijd je tepel pakt. Ik geef nu 5 maanden met tepelhoedje en dat gaat goed. Ik zou inderdaad ook voor nu een LK in schakelen. Maar de eerste 6 weken zijn ook wel even doorpakken met BV. Net bevallen en allemaal hormonen maken het soms best lastig. Maar als het allemaal loopt krijg je er zoveel voor terug. Ik wilde het al met 2 weken opgeven. Maar omdat het zo goed is voor je kleintje ben ik door gegaan. En daar ben ik nu heel erg blij om.
Nou ik heb even de fles gegeven. Ik leg dus goed aan alleen kwam nu bloed bij de voeding en heb nu bloedblaren! aanraking doet zo zeer en de stuwing gaat maar niet weg. Ik heb gezegd dat het leuk moet blijven ook omdat ik al een zoon heb die mijn aandacht ook nodig heb en ben nu 24 uur bezig met alleen maar mijn borsten lijkt het wel. Heb een buikwond, gekneusde ribben, vreselijke stuwing van al 4 dagen en nu ook nog eens bloedblaren. Wie hou ik nou voor de gek. Mijn oudste heeft door niet kunnen aanleggen ook kv gehad. Had vanavond eindelijk even tijd om met mijn oudste te spelen en heb toen we hem naar bed brachten huilend erbij gestaan. Ik weet dat het mooi kan zijn bv maar niet zo toch
Wat rot meid! ik zou er ook even een lactatiekundige bijhalen. Als kolven minder pijnlijk is, zou ik even een dagje kolven ipv aanleggen zodat je tepels wat meer rust krijgen. 1x per dag helemaal leegkolven kan misschien wat helpen tegen de stuwing. Het clusteren is heel normaal! Dat heeft ze hier t/m 3 maanden gedaan. Flesje hielp hier dan ook niet, alleen de borst werkte. Hier voed ik al 10 maanden met tepelhoedje, eigenlijk zonder problemen. Hoop voor je dat het toch gaat lukken! Zou zonde zijn van alle ellende en moeite die je hebt gedaan!