Lang moe en onbegrip van de omgeving?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Babel44, Aug 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

En nog een vraag :)

Ik ben nog steeds erg moe. Ik geef dan ook nog bv, zo'n 5-6x per dag, en ook nog 's nachts. Meestal netjes 1 nachtvoeding tussen 1 en 4 ergens, verder slaapt ze dan van 20 tot 8 ruwweg. Maar dat is pas een maand ofzo, daarvoor zat ik op 2-3x per nacht.

Door de bv doe ik eigenlijk alle nachten alleen. Ook als ze eens spookt komt het dan op mij neer, vriendlief slaapt doordeweeks meestal op zolder zodat een van ons ieg uitgerust is, en hij werkt 5 dagen en heeft een zware baan. Af en toe heeft papa nachtdienst als ik er doorheen zit, maar eigenlijk niet vaak. Ik zou wel vaker wilen, maar ben dan ook bang voor mijn productie, ik kolf dan niet 's nachts, en mijn productie is nooit overvloedig geweest zeg maar.

Daarnaast werk ik zelf dan 3 dagen, heb behoorlijke reistijden en een zware opdracht. En ik ben dus nog steeds erg moe. Op mijn vrije dagen probeer ik met haar mee te slapen en ben soms gefrustreerd als dat niet lukt. Ik probeer op tijd naar bed te gaan maar dat lukt ook nauwelijks. Regelmatig ben ik dan zo'n vrije dag de hele dag "lam" evan de moeheid. Het voelt soms best nog als ploeteren allemaal. Ik probeer niet teveel te klagen over moeheid, en ik ben zelf trots en blij met de bv, maar ik merk dat mensen steeds minder snappen dat ik nog voed, sowieso, maar natuurlijk ook omdat ik zo moe ben.

Herkennen jullie dit? Het onbegrip, de vermoeidheid? "Hoort" het erbij, of doe ik toch iets "fout" hier...

2. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Allereerst, wat goed zeg! 10 maanden gehaald!! Je mag trots zijn op jezelf hoor, je geeft je zoontje het beste mee wat je hem kan geven! En je doet niks verkeerd hoor!! Bij mij een toch iets andere situatie maar ik herken je gevoel wel heel erg goed.

Ik kolf nu 11 weken 4x per dag, mannetje pakt de borst niet. Zat eerst op 3x pd kolven maar productie ging teruglopen dus nu weer 4x. Manlief doet wel af en toe de nachten(1x in het weekeinde en in de vakantie net bij kunnen slapen, heeft hij een paar nachten gedaan) Dus dat is wel fijn!
    Maargoed, ben eigenlijk altijd moe, dus hoort er denk ik wel een beetje bij!

Heb naast het kolven nog huishouden(pffft zit nu op 3 wassen per dag en dan moet de rest nog:$:$), oudste zoon(handen vol aan, wordt binnenkort getest en is echt een pittig mannetje), jongste zoon(heeft reflux, is wel onder controle maar door de meds veel krampjes, heel geemmer met spruw dus blijf veel wassen en strijken en uitkoken) en dan straks nog 2,5 dag werken..:$ Hoe ik dat ga volhouden?? Geeen idee!? En daarnaast nog veel last van mijn benen, rug en bekken(zwangerschapsischias en bekkeninsabiliteit uit de zwangerschap).

En ipv dat mensen zeggen, wat goed dat je nog kolft!! Krijg ik vaak nu al onbegrip, krijg echt het gevoel dat ze me proberen te "sturen" naar stoppen met kolven.. Terwijl het zo belangrijk en zo goed voor hem is, juist voor hem met zijn reflux en krampen en spruw. Ik hoop iig tot 6 maanden te kunnen kolven, mits mijn productie het toestaat. Maar vind het zoo jammer dat mijn omgeving niet positief reageert!! Complimentjes geven juist zo'n boost, geven echt energie. Maarja, daar moet ik echt naar vissen wil ik ze krijgen(zelfs van manlief..:().

Maarja, gelukkig weten we wel waarvoor we het doen. En die kleintjes zijn ons wel dankbaar!!:D:D

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Belachelijk hè, dat iedereen lijkt te vinden dat het makkelijk moet gaan en anders maar niet. Het is gewoon zwaar om elke nacht je bed uit te moeten, dat breekt je op na een tijdje.
    Misschien is het lekker om een weekendje Babeltijd te nemen? Je vriend zou dan dat weekend voor de kleine en het huishouden kunnen zorgen, jij geeft voedingen en laat je lekker in de watten leggen. Dan kun je even bijtanken!

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik herken veel in je verhaal.
    Ik ben ook nog regelmatig moe, dochter komt nog 2 tot 4 keer 's nachts.. Manlief begrijpt het gelukkig wel. Op vrije dagen probeer ik lekker met haar mee te slapen. Helaas ga ik 's avonds ook nog wel eens te laat naar bed.. We zijn net verhuisd en nog volop in huis bezig. Het is een slechte combinatie, verhuizen en een nachtbraker van een baby.. Maarja...
    Inmiddels vertel ik eigenlijk niet eens meer tegen anderen dat ik moe ben. Veel begrijpen niet dat ik lang bv wil geven en linken het slechte slapen aan de borstvoeding.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moe zijn kan lang duren. Wees blij dat je bv geeft, dan kan de niet begrijpende omgeving tenminste ergens de schuld aan geven. Als je kv had gegeven hadden ze je een zeur gevonden!

Op zich, qls de vermoeidheid je echt in de weg zit, laat eens bloed prikken bij de huisarts. Het kan komen door je schildklier, laag hb of vitamine b12 gebrek. Allemaal prima te behandelen met behoud van bv.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Haha, geniale benadering :D:D. En goeie tip trouwens ook, je denkt automatisch maar dat het normaal zou zijn.

@ Sophiemarie, nou, dat is ook pittig allemaal! Ik vind het wel respect waard, dat je ft kolft :) Dus bij deze weer een complimentje, je doet idd het beste voor je kindje. En dan nog niet eens live voeden :( Heb je er al een lactatiekundige bij gehaald? Ook later nog kunnen ze alsnog aan de borst komen schijnt het.

Ik kreeg laatst wel een heel mooi compliment. Mijn buurvrouw, zelf oma van alweer ietsje grotere kindjes, kwam terug van vakantie en zat even bij ons in de tuin. Vroeg of ze nog steeds de borst kreeg, "ja", en nog steeds zo vaak? "ja" Nou meid (tegen mijn dochter) wat word jij toch verwend! En dat was lief bedoeld, niet als in "te" verwend zeg maar. Ik straalde er echt helemaal van, voelde ik :):)

@ andere dames, thx, voor tips en herkenning. Mijn vriend begrijpt het ook goed trouwens hoor, en steunt me daarin en probeert me ook te ontzien bij dingen als dat kan.

Ik ga morgen en overmorgen op training, incl overnachting, en heb er zowel angst voor (anderhalf etmaal weg! Hopelijk geen overstuur kindje zonder mama :() maar ook zin in, rust, slapen. Hopelijk lig ik niet wakker te denken hoe het hier thuis toch zal gaan.

Ik heb toch ook het vaste voornemen om de papa weer te vragen minstens 1 nacht per week vast op zich te nemen. Maar het slijt er steeds weer uit :(

7. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,519
    14,020
    113
    Female
    Pfft lijkt me pittig hoor die nachtvoedingen! Heb zelf vanaf 6 weken fulltime gekolfd en deed het dan zo dat ik om 00.00 nog kolfde, dan naar bed ging en om 07.00 weer kolfde en dan ging werken of als ik vrij was weer ging slapen tot 10.00. Nou had ik wel het geluk dat zoonlief pas om 10.00 wakker werd en ik dus kon uitslapen.
    Maar dan nog was ik vaak moe, heb toevallig ook vandaag mn B12 laten prikken, kijken of die weer eens te laag is.

Onbegrip heb ik nooit gekregen wel verbazingwekkende blikken van verwondering dat ik tot een jaar lang gekolfd heb voor mn zoontje. Tja als ik live had kunnen voeden had ik dat gedaan, maar het gaat erom dat het mannetje de beste melk krijgt die er is, ik vind het zelf niet meer dan logisch dat je jezelf als moeder zijnde dan even opofferd.

Laat je man er inderdaad ook eens uit gaan 's nachts, hij kan best een luier verschonen en de kleine aanleggen bij jou toch?

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

#8 Babel44, Aug 17, 2011
    Last edited by a moderator: Aug 17, 2011
    Duurde even voordat ik dit goed las, maar je bedoelt het slechte slapen van je kindje, he? Stom he, dat hoor ik ook steeds. Stiekem geloof ik dit ook wel een beetje :), maar ik zal het nooit hardop zeggen :D. Maar goed, wij hebben wel rond de 8-9 maanden wat "ingegrepen", door papa alleen bij de eerste "nachtvoeding" (tussen 23 en 01u ergens) te laten troosten of rekken oa. Dat was twee keer echt naar (uur huilen toen aangelegd) en daarna gingen de tijden enorm schuiven en het is toen weer recent stabiel geworden op wat het nu is, grofweg 1x per nacht. Wonderlijk na al die maanden geen beweging, heel lang 3-4 x per nacht geweest ook.

Ik geloof wel dat het ieg deels gewenning is, zowel van na hoe lang verwacht het lijfje weer een voeding, als van het niet zelf weer in slaap willen/kunnen vallen zonder borst, bij wakker worden.

Als je er klaar voor bent, kun je het misschien proberen.

9. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    babel, herken je verhaal wel hoor. ben ook moe, heb natuurlijk nu ook 2 kindjes en als er eentje ziek is (of twee zoals van de week) weet ik ook niet waar ik de slaap nog vandaan haal. verder slaapt mijn dochter wel goed (19.00-6.00) vaak maar ik vind dat wel vroeg omdat ik daarna niet meer kan slapen.

maargoed, ik ken ook kindjes die met kv 's nachts wakker worden voor een flesje hoor. ben het wel met je eens dat dat gewenning is. als je dat niet wilt kun je idd op een andere manier troosten. bij jou zal ook meespelen dat je dochter nog niet veel vast voedsel eet. dat maakte hier veel uit.

ach, het zijn kleine kindjes en er kan steeds nog wel wat zijn 's nachts, mijn zoon wordt ook nog wel eens wakker van een droom of verstopte neus of wat dan ook. dat zijn geen slopende nachten meer maar echt lekker doorslapen is het ook niet.

bijslapen op andere momenten is de enige remedie.
    geniet van je training en de rust, papa redt het heus wel, en dochter ook! ;)

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    #10 red88, Aug 18, 2011
    Last edited: Aug 18, 2011
    Rond die tijd zat ik er soms ook aardig doorheen tot ruim na haar verjaardag. Ik ben toen ze 14 maanden was wat minder gaan werken en hebben geprobeerd de nachtvoeding eruit te krijgen.
    Danique zelf werd rond die tijd ook steeds makkelijker en vermaakte zichzelf prima.
    Hier komt ze rond 0.00u vaak nog een keer en dan 's morgens weer. Als ze 's morgens vroeg komt, slaapt ze na een bv ook weer verder. Nu hebben we vakantie en het is al een paar dagen rond 9 uur geweest dat we wakker werden en vanmorgen zelfs 9.45! Verder slaapt ze af en toe een hele nacht door.
    Allemaal dingen die het nu zoveel makkelijker maken en zorgen dat ik me ook uitgerust voel en alles aardig onder controle heb.
    Het voordeel vind ik van die lange tijd van nachtvoedingen dat ik geleerd heb om weer heel makkelijk in slaap te vallen. Zodra ik weer in m'n bed lig naardat ik haar in haar eigen bedje heb gebracht, slaap ik ook zo weer. Hierdoor mis ik weinig slaap en ben het al zo gewend dat ik het ook niet zo erg meer vind.
    Ik zei gisteren nog tegen m'n man dat ik veel liever nog een voeding heb rond de nacht en dat ze 's morgens ook lekker uitslaapt, dan dat ik om 6 uur al beneden zit.

Hier werd het ook vaak gelinkt aan de borstvoeding maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om om zo'n reden te stoppen.
    Garanties krijg je niet en ik vermoed dat kunstvoeding niet de oplossing was geweest. Bovendien is het natuurlijk gezien helemaal niet raar dat kindjes 's nachts nog wakker worden en graag wat willen drinken.
    Voordeel was hier ook dat ik vanuit mn werk veel begrip kreeg. Werk in de kraamzorg en m'n leidinggevende vindt het alleen maar geweldig dat ik lang voed. Tot haar 1e hoefde ik sowieso s nachts geen wachtdiensten te draaien, mocht tot die tijd ook betaald onder werktijd kolven en heb uiteindelijk nog 2 maanden uitstel gekregen van de nachten. En tot nu toe hebben ze me 's nachts nog niet gebeld *even afkloppen*.
    Mijn man sliep de eerste maanden nog wel eens op de logeerkamer omdat ze dan ook erg luidruchtig was met drinken en geluiden maken. Maar op een gegeven moment deed hij dat ook in het weekend en ik was alweer aan het werk en moet altijd 8 dagen achter elkaar werken, dat ik er een beetje klaar mee was.
    Meest van tijd sliep hij er ook weer doorheen. Hier doen we meestal in het weekend dat 1 van ons even kan uitslapen. En nu in de vakantie slaapt Danique uit zichzelf wel uit haha.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wat fijn, die coulance! Vandaag weer een bv mama gesproken (ook met niet al te grote borsten :)) wiens kindjes allebei snel doorsliepen op de bv...), dus idd, het kan alle kanten op.

Het was fijn er even uit te zijn! (maar ben nog steeds moe, haha)

Het is prima gegaan met paps en kind, behalve dat hij maar 3u heeft geslapen al me al. Tja, hij is dus niet erg happig op reguliere nachtdiensten, maar ja, ik ga er vanuit dat het ook voor hem zal wennen als hij het vaker doet.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi Babel,

Mijn man heeft ook een heel zware verantwoordelijke baan van -niet overdreven- 80 uur per week. Toch heeft hij me altijd geholpen. Huilde zoon, stond hij meteen naast zijn bed en ging hem halen en als ik klaar was met voeden, bracht hij zoontje weer terug naar zijn bedje. Ik hoefde alleen mijn shirt omhoog te doen.

Later, toen zoon echt een of twee of drie uur wakker was 's nachts, ging hij ook hij om de beurt met hem beneden zitten. Hij vond en vindt het ft moederschap ook een zware job. Ik ben heel blij met die man van mij en besef me dat ik bof.

Ik heb nachtvoeden nooit erg gevonden; ik viel tijdens of meteen na het voeden meteen weer in een diepe slaap. Later vond ik het wel vervelend als zoon binnen 2 uur van mijn diepe slaap kwam of vanaf 2 uur voor de wekker, dat vatte ik de slaap niet meer.

Ik ging toen ik zo moe was, wel vroeg erin. Of deed soms een dutje als zoon sliep.

Oh ja; zoon sliep zonder sturen opeens door toen hij 23 maanden was.

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

@ZG, dat is heel fijn idd die gezamenlijk gedeelde zorg. Mijn vriend is wel heel lief hoor, voor mij en voor DL, maar kan zelf ook niet alles aan en is best stressgevoelig ook, tja. Maar we gaan nu wel weer vaker "papa-nachtdienst" doen.

Ons meisje heeft trouwens na zijn laatste nachtdienst ineens al drie nachten tot half zes geslapen?! En daarna nog door tot 8.45u. Volgens mij doordat hij in zijn nacht een paar keer door haar heen is geslapen :):$...

Wellicht ben ik dus binnenkort dan niet meer zo moe ;).

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    hier nog steeds na ruim 13 maanden heel erg moe...ook door de nachten (onze kleine heeft nu pas de vele nachtvoedingen laten vallen...) en omdat mijn man vaak 's nachts werkt...ik zit er echt doorheen maar ga toch door...

Share This Page