bv geven na een jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zolief, 20 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Informatie over borstvoeding geven na 1 jaar kan ik weinig vinden eigenlijk. Het is zo dat de bv dan bijvoeding wordt en niet meer hoofdvoeding. :(

Hoe is dat bij jullie gegaan?

hoe zit het met de productie? Kun je als je thuis bent overdag wel voeden en als je een dagje zonder kind weg wilt deze voedingen gewoon overslaan en ander drinken aanbieden zonder dat de productie terugloopt of dat je moet kolven dan overdag?
    Hoe heb jij dat gedaan? Ben je alleen smorgens en savonds en snachts gaan voeden of wel altijd overdag? en dan ook in het openbaar? Wat waren de reacties? Kortom.. ik wil me alvast voorbereiden maar kan weinig info vinden.

2. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier is ZL 11mnd, maar ik denk dat ik overdag nog wel een keer blijf kolven als ik niet bij zl ben. en verder geef ik gewoon weinig anders drinken dan mijn melk.

3. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik heb mijn dochter 14 maanden gevoed, op het laatst alleen nog 's morgens en voor het slapen gaan. Toen kon ik dus makkelijk een hele dag weg zonder dat ik hoefde te kolven. Sowieso ben ik met een maand of tien gestopt met kolven op mijn werk, had nog wat vriezervoorraad en ze kreeg toen af en toe al water. De productie was bij toen echt goed stabiel.

Ik voedde de laatste maanden eigenlijk niet meer openbaar, maar dat was niet bewust ofzo, de voeding was gewoon op momenten dat we meestal thuis waren. :) met 14 maanden was ik vrij snel afgebouwd, ik was alweer twee maanden zwanger en heb het idee dat toen de voeding wel terug liep.

Beetje warrig verhaal zo, hopelijk heb je er wat aan ;).

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier ben ik vrij lang smiddags voor het slapen blijven voeden maar ik hoefde niet te kolven als ik dan weg was.openbaar voeden heb ik niet echt meer gedaan maar dat kwam idd doordat ze vooral voor en na het slapen dronk,lekker tegen me aan liggen op het grote bed.nu drinkt ze door de zwangerschap nog maar 2 X per dag.voor het slapen gaan en s'morgens bij het opstaan.mijn productie bleef gewoon stabiel tot ik een week op 12 zwanger was.en nu na de 24e week gaat het ook weer wat beter.

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Mijn dochter drinkt nog vier of vijf keer per dag. Ze eet daarnaast ook prima.

Ik kolf nog één keer in mijn lunchpauze, ik werk drie dagen per week. Bij de gastouder krijgt ze dus nog een keer melk, en verder water. Verder drinkt ze 's ochtends voordat ik weg ga, en gelijk bij het thuiskomen weer. Ik vind het niet erg om in mijn lunchpauze te kolven, misschien dat het niet per sé nodig is, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Ze krijgt thuis ook altijd bv voor haar middagslaapje, en ik wil daar niet mee stoppen. En dan nog een keer laat in de middag. Thuis drinkt ze verder weinig anders, soms wat water.

Ik voed niet in het openbaar, is niet nodig. Ze kan water drinken als we ergens anders zijn. De reacties... voordat ze één jaar was zeiden mensen vaak tegen me dat ze het vreemd vonden als mensen hun kind langer dan een jaar voeden. Deze mensen zijn nu heel stil. Achter mijn rug om zal wel gepraat worden maar dat interesseert me niet. Verder ook positieve reacties, soms verbaasde reacties dat er nog steeds melk uitkomt. Maar ik heb het er meestal niet uit mezelf over.

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Mijn dl is vandaag 16 mnd en krijgt nog bv op verzoek. In de praktijk is dit 2 tot 6 keer per dag. Ik kolf niet meer en dit is geen probleem. Als ik thuis ben drinkt ze zo vaak zij wil of wanneer het mij uitkomt. In het openbaar eigenlijk niet meer, maar dan vraagt ze er eigenlijk ook niet om, tenzij ze een andere baby aan de borst ziet ;). Ik weiger haar niet perse in het openbaar hoor. Tja en reacties... Er zal achter mijn rug om vast gepraat worden. Maar niet recht in mijn gezicht.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb mijn oudste dochter gevoed tot 22 mnd.
    Tot 14 mnd heb ik nog 1 keer op mijn werk gekolfd (en kreeg ze nog een beetje moedermelk op kinderdagverblijf), toen gestopt. Dit ging echt heel makkelijk, 1 dag een beetje stuwing gehad en toen waren borsten al gewend aan nieuwe situatie. Met gemak 12-14 uur zonder voeden. Ik werkte toen 24 uur in de week (3 dagen). Naast mijn werk ben ik blijven voeden op verzoek, maar wel met een aantal voorwaarden ;). Niet meer voeden in het openbaar, als we niet thuis waren moest ze maar gewoon andere dingen eten/drinken. En als het mij niet uitkwam, dan moest ze ook maar wachten of iets anders doen/drinken, ik gaf op vaste momenten.

In de praktijk kwam het er op neer: in ochtend bij ontwaken, in middag voor slaapje, bij ontwaken uit slaapje, in de avond bij inslapen en dan in de nacht op haar verzoek. Omdat ze niet doorsliep kwamen wij meestal uit op 7-8 voedingen.

Daarnaast at ze gewoon 'normaal', 3 hoofdmaaltijden, tussendoortjes. Maar in plaats van 'bekertje koemelk' bij de boterham dronk zij dus live moedermelk. Ze heeft ook nog een tijdje BV als toetje na de avondmaaltijd gehad.

Soms, op moeilijke momenten, gaf ik haar een troostborst, als een kusje/knuffel het niet snel konden oplossen. Als een dergelijke situatie zich voordeed in gezelschap, dan zonderde ik me even af, zodat niemand het zou zien.

Ik sprak ook niet echt meer over het feit dat ik nog BV gaf. De meeste mensen nemen aan dat je al lang en breed gestopt bent en dat liet ik dan zo. Als het toch ter sprake kwam, gaf ik natuurlijk wel eerlijk antwoord, maar ik moet zeggen dat ik niet veel vragen heb gehad (want vrijwel niemand zag mij nog voeden).

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je kindje een jaar is, is je productie wel stabiel genoeg om eens een of meer voedingen over te slaan. Ik voedde op die leeftijd nog wel overdag als ik thuis was, maar anders niet. Ik werk drie dagen in de week en op die dagen kolfde ik niet. Dat ging prima hoor.

Ik voedde ook niet meer in het openbaar. Dat vond ik op die leeftijd niet meer nodig. Een kindje van één kan best even wachten of iets anders drinken.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    #9 Zoe123, 21 jan 2014
    Laatst bewerkt: 21 jan 2014
    Hier vanaf 10 maanden niet meer overdag gekolft. Wel voorzichtig afgebouwd wat dat betreft.
    Zoon wou tot zijn 2e verjaardag nog 4 voedingen per dag. (s'ochtends, voor zijn slaapje, in de namiddag en voor het slapen gaan s'avonds).
    Daarna heeft hij afgebouwd naar alleen de avondvoeding, en dat hebben we nog ruim 6 maanden gedaan naar alle tevredenheid, tot hij er klaar mee was helaas.
    De bv en het vaste eten komen gewoon naast elkaar te staan. Dat regelt je kindje vanzelf. Hij drinkt hoeveel hij wil, waar hij trek in heeft. Soms zijn het maar kleine slokjes, soms willen ze even uitgebreid aan de borst. Het kan en mag allemaal :)

Tot zoon ongeveer 20 maanden was, nam ik mijn kolf mee als ik voor mijn werk weg was (meestal 3 a 4 dagen aaneengesloten). Maar na die tijd was het niet meer nodig. Ik hoefde al die dagen dan gewoon niet te kolven! En het laatste half jaar was 5 dagen weg ook geen probleem. Ik kwam dan weer thuis en zoon dronk gewoon verder.
    Zo bijzonder vond ik dat, je kan je dat bijna niet voorstellen als je in het eerste jaar zit. Maar zo werken borsten dus!
    Daarom moest ik altijd wel lachen als mensen zeiden: wat knap dat je dat zo lang hebt volgehouden...de eerste maanden doorkomen, dat kan een gedoe zijn (maar het absoluut zoooo waard). Maar als je kind eenmaal 1 is, althans dat is nu mijn ervaring, dan hoef je er verder niet zo veel meer voor voor te doen behalve je kind lekker te laten drinken:p

Voeden in het openbaar ging al niet meer sinds meneertje een weigerperiode had met 10 maanden. Daarna was alles interessanter en voedde ik alleen nog maar op de slaapkamer.
    Maar het was ook niet nodig. Als we weg gingen kon ik altijd ergens boven gaan zitten. Of dan sloegen we een keertje over.
    Mensen wisten wel dat ik nog borstvoeding gaf. Maar er werd niet veel over gezegd verder.
    De opmerkingen waren er meer rond de 6/7 maanden (geef je nog steeeeeds borstvoeding?).De algemene gedachte zal ook wel geweest zijn dat ik al gestopt was.

10. Juliaaa

Juliaaa Fanatiek lid

25 nov 2011
    1.102
    0
    0
    N-H
    Ik geef nu bijna 14 maanden bv. Met 9 maanden ben ik gestopt met kolven en dat ging eigenlijk prima. Ik had wel altijd volle borsten na een dag werken en die werden gulzig leeggedronken op de crèche, als ik hem kwam halen.
    Ik werk 3 dagen in de week en merk geen volle borsten meer na een dag werken, wel kan N. altijd drinken als hij dat wil.
    Als ik thuis ben krijgt hij weinig anders te drinken dan bv. Verder eet hij prima. Dat heb ik allemaal op zn beloop gelaten eigenlijk. Ging vrij vanzelf.
    Hij krijgt 's morgens rond 6 uur bv, dan slaapt hij nog even tot 7.30 ongeveer. Gaan we samen nog op mijn bed liggen en drinkt hij ook graag nog een paar slokjes. Rond 8-9 uur eten we samen een bordje pap. Tussendoor weer bv en een rijstwafel oid.
    Na de lunch op bed, en voor het slapen gaan krijgt hij bv. Na zn slaapje fruit en eind van de middag meestal nog een keer bv. Na het avondeten op bed en voor het slapen gaan weer bv.

Ik merk dat het nu echt geen grote hoeveelheden meer zijn die hij drinkt.

Gisteren ben ik een hele dag zonder zl op stap geweest en toen ik 's avonds laat thuis kwam had ik wel volle borsten. Zl heeft 1 leeggedronken en heb aan de andere kant gekolft. Ik heb nu niet het idee dat mijn productie minder is.

Ik heb het boek van Stefan Kleintjes in de kast liggen. Is echt een aanrader. Misschien kun je daar nog info uithalen die je zoekt?

11. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    The Alpha Parent: Timeline of a Breastfed Baby
    Interessante artikel!!

Mijn zoontje is bijna een jaar, ik voed hem 2/3 x per dag, op verzoek. Soms nog een troostborst.
    Openbaar nooit moeite mee gehad, komt laatste tijd haast nooit meer voor omdat hij nog maar weinig drinkt. Heb eigenlijk alleen maar leuke reacties gehad :).

Deel Deze Pagina