Door een week van anti biotika gebruik heb ik moeten stoppen met BV van de huisarts, toen ik hiermee weer gestart ben had ik contact opgenomen met een lactatiekundige in de buurt vanwege lage productie.. die heeft me toen geadviseerd om een dubbelzijdige kolf te huren (symphony) om mijn productie op te krikken. Ze heeft ook spruw geconstateerd bij de kleine, ik heb voor haar nistatine subtraat ofzo gekregen om te geven en voor mij micanozal creme voor de borsten.. Ik zelf had geen pijn aan de borst tot vandaag uit het niets.. we gebruiken de medicatie nu al, bijna een week. Ik probeer te kolven maar ik krijg echt nogsteeds niets meer dan 60-80cc per 3 uur, dit is niet voldoende voor haar.. eergisteren heb ik een hele dag livegefeed ZONDER fles bij, gisteren een fles van gekolfde melk maar vandaag 2 flesjes KV omdat de pijn gewoon niet uit te houden was? Ik gebruik ook de syntocinon neusspray tijdens het kolven om de productie omhoog te proberen te brengen, ik gebruik ook borstcompressie alleen niks lijkt te werken en de pijn word alleen maar erger... Ik smeer nu 2x per dag net zoals de voorschrift de miconezal creme, en de rest van na de voedingen bepanthen.. alleen na een maand doormodderen begint de hoop mij echt gewoon een beetje te neervallen.. Is er een manier om alsnog de productie te verhogen.. vaker kolven? ik weet niet als het te vaak kan? Aanleggen probeer ik zo vaak mogenlijk maar vandaag was het gewoon zó pijnlijk.. Is er misschien andere medicatie voor spruw wat ik moet vragen? (Ik heb zelf 2 heftige anti biotika kuren achter de rug, 1 van 3x daags amoxicilline met clavalanzuur en toen 2 2x daags citrocilinne ofzo 1000mg in totaal, 2x blaasonsteking) Ik ben echt ten einde raad!
Beste Marissa, Een lage productie is fijn als dit live begeleid kan worden! Had je een fijn contact met de laktatiekundige? Bel haar gerust weer op, laat haar meekijken. Een paar tips: -allereerst moet de pijn geheel weg zijn: pijn blokkeert het toeschietreflex waardoor je niet optimaal kan kolven/voeden -spruw moet goed en consequent behandeld worden: het is een schimmel die steeds gedood moet worden: frequent behandelen (zelf 3x dd, je kindje ook 3x dd, goed door de mond smeren), spenen, BH, zoogcompressen vaak vervangen en dagelijks uitkoken (iets langer dan normaal) en wassen (60 graden). -verbetering binnen week anders overstappen op andere medicatie: heel heftig maar werkt meestal goed is genitaan violet (meer informatie op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding) effect binnen 24 uur meestal mag dit max aantal dagen gebruiken. Tip: wel oude kleren aan want het gaat niet uit je kleren! Zolang de pijn er nog is en aanleggen lukt niet kolf in ieder geval in frequentie van 8x daags, als de pijn weg/beter is: weer aanleggen in grotere frequentie. Eventueel productie tegelijk verhogen met domperidon: maar dit alles met begeleiding van een laktatiekundige! Neem gerust paracetamol zolang je pijnklachten hebt! Verder nog: mocht het weer nodig zijn een antibiotica te nemen: er zijn heel erg veel antibiotica die gebruikt mogen worden tijdens het geven van borstvoeding (waaronder amoxicilline!): speel dit echt terug aan je huisarts! Heel veel sterkte en neem zo snel mogelijk contact op met een laktatiekundige! Annemarie