Hoi, Ik heb een zoontje van 2 maanden. hij is mijn derde kindje. bij de twee vorige kindjes is de borstvoeding niet goed verlopen. (1ste tekort tong riempje, 2de na 3 maanden een virale hersenvliesonsteking waardoor de productie is stilgevallen omdat mijn lichaam zelf alle kracht nodig had) nu loopt de borstvoeding vlotjes. ons manneke komt goed aan en heeft voldoende melk. maar deze melk komt vooral uit de rechter borst! de linker voelt minder vol. hij drinkt hier wel behoorlijke tijd aan maar minder lang als rechts. ook hoor je hem rechts echt slokken nemen. nu laat hij snachts wat meer tijd tussen. dan staat mijn rechterborst om ontploffen maar de linker helemaal niet. overdag zie je ook gewoon eenverschil en voel je het is stevigheid. ik probeer wel dat de linker steeds goed word leeg gedronken. vaak begin ik met deze borst zodat die zeker gestimuleerd. maar nu had is gisteren wat zere plekken in de rechter borst, conclusie deze moet natuurlijk ook goed leeggedronken worden van tijd. wat doe ik met zo een ongelijkmatige productie? want mijn baby komt niets tekort. zou ik links extra kolver terwijl ik rechts voed. of gewoon zo laten. maak me dan zorgen over het resultaat achteraf : dan word links een hang tiet en rechts een mega hang tiet de invloed op te toekomstige productie is natuurlijk het belangrijkste!
Van borstrvoeding krijg je doorgaans geen hangtieten Dat komt meestal door de zwangerschap zelf. Hier een cupmaat groter dan voorheen over gehouden . Ik had ook een ongelijke productie. Zolang de kleine het goed doet kan je het denk ik gewoon accepteren. Heb van meerdere mensen gehoord dat ze dat ook hadden.
Hier ook, schijnt heel normaal te zijn. En hangtieten, denk dat het verschil minimaal zal zijn. Hoop ik haha.
Ik heb het ook. Altijd al gehad. Rechts geeft meer melk. Maar dit is de derde keer bv en er heeft nog geen kind last van gehad. En rechts en links zijn na de borstvoeding weer gelijk geworden. Geef nu nog steeds bv, mijn zoontje heeft soms ook voldoende met alleen links. Ik heb eens geprobeerd om links te stimuleren door na te kolven, hielp niets, gaf alleen extra werk
Hier hetzelfde, heb er ook contact over gehad met een LK. Ik heb het ontdekt toen ik een volledige maaltijd afkolfde. Links had ik 3x zo veel als rechts. Zij adviseerde voor toen (toen was mijn dochtterjte ook 2 maanden) altijd te beginnen met rechts en dan zou het kunnen dat het eventueel weer gelijk zou kunnen worden. Dit is nooit gebeurd. Ik heb het geaccepteerd. Zij vertelde ook dat er dames zijn met 1 borst welke melk geeft waar een tweeling volledig mee gevoed werd. Esthetisch ziet het er gek uit (cup D naast cup B) maar mijn kindje groeit erop
Hier bij oudste na abces en 2x borstontsteking, was rechts mijn "slechte" borst. Daarna altijd aan die kant aangelegd. Maar de opbrengst qua kolven bleef toch achter. Bij 2e dochter bleef dit zo. Toen kwam zoon, en hoe raar, toen was de "slechte" borst opeens de "goede" borst. Kortom, als je kindje goed groeit, is het oké
Hier ook. Om te drinken doet links het beter, maar om te kolven rechts. Meestal heb ik uit de rechter 3x zoveel als uit de linkerborst, dat was bij de oudste ook al zo dus ik accepteer het maar. Als het totaal genoeg is voor een voeding, is het prima
Hier ook altijd rechts meer gehad dan links. Soms links keer extra gekolfd of net een keer vaker links aangelegd. Is nooit helemaal goed gekomen. Ook mijn lk zei: niet druk over maken. In sommige landen voeden ze altijd maar 1 borst. En als je je druk gaat maken loopt juist je productie terug!
bedankt voor de reacties! goed om te horen dat meerdere vrouwen dit hebben. en ik was er mss wel te gefocust op als hij aan de linker kant aanlag, met mss minder productie tot gevolg. maar blijf goed aanleggen aan links. ik zal er wat relaxer onder zijn, bij mijn dochter (tweede kindje) is de productie eerst stilgevallen aan de linker kant. en enkele dagen later de rechter kant ook. een week later was ik in het ziekenhuis opgenomen met een virale hersenvlies ontsteking. dit was erg pijnlijk en ik heb echt afgezien. en dan mocht ik mijn kindjes een week niet zien. en de volgende maand niet alleen verzorgen. hier zit ik nog wat mee in mijn hoofd, dat het links wel eens kan stil vallen en dat rechts er dan ook mee gaat stoppen. al denk ik wel dat het toen mijn lichaam is geweest dat al de kracht nodig had om het virus te verslaan in mijn hersenvocht waardoor de productie stil viel. en er is geen rede om dit nu te vrezen. dus zal wat meer rust moeten vinden en genieten van deze borstvoeding. want eigelijk loopt het goed en doet mijn mannetje het geweldig!