BV in de eerste week bij >10 pond baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anina, 26 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anina

Anina Actief lid

8 jan 2009
    203
    0
    0
    Onze jongste knul woog meer dan 10 pond bij zijn geboorte. ( zelf heb ik enorm op mijn voeding gelet tijdens zwangerschap, geen suiker, weinig vet, een week na de bevalling onder mijn "oude" gewicht. Had geen zwang. diabet., ben zelf vrij tenger van postuur 60 kg bij lengte van 1.75)

Nu weer zwanger en de kans dat dit een fors kind wordt is aanwezig ,wrs erfelijk via mijn man? (De vrouwen van de broers van mijn man zijn alle 2 smal en dun en krijgen ook megababy's tusen 9 en 12pond)

De eerste dagen komt de borstvoeding langzaam op gang , maar zo'n grote baby heeft meteen veel nodig. Hoe kan ik dit het best oplossen?

Toch KV bijgeven ? Dit was het advies bij mijn zoontje.

(KV moest in de fles , ziekenhuis, ze waren bang voor te sterke daling suikerspiegel, kreeg meteen de hoeveelheid voor baby van 10 pond, mocht max. 10 min aangelegd, anders te moe voor KV)

(Kolven deed ik met een handkolf van mezelf, eigen initiatief, er was weinig personeel, de minimale hoeveelheden BV gooide ik weg, de kolf "reinigde" ik onder de kraan)

Heb je advies voor mij? Zou het toch zonder KV kunnen?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anina,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik kan je niet direct zeggen dat het helemaal zonder KV kan. Dat zal afhangen van de situatie na de bevalling.

Je kan wel zelf al dingen regelen. Zorg dat je prodcutie snel op gang komt. Natuurlijk leg je hem gewoon aan. Maar je kan zeker ook al direct beginnen met kolven. Gebruik daarvoor een professionele dubbele kolf (bijvoorbeeld de Medela Symphony) Kolf dan elke 2-3 uur 10-15 minuten dubbelzijdig)

Je legt dan ook gewoon aan en het afgekolfde kan je direct ook geven (dat kan met een spuitje)

Je kan evt een lactatiekundige consulteren en je vragen voorleggen. Zij kan je informeren hoe BV normaal moet verlopen en waar jij specifiek extra allert op moet zijn.

Wanneer dit kindje ook weer fors wordt dan zal er inderdaad goed op de bloedsuikers gelet worden. Thuis loopt dat vaak met vaak aanleggen en extra de gekolfde melk geven wel goed. Beval je in het ziekenhuis dan zit hij na de geboorte warschijnlijk direct in het glucose protocol. Daar horen regels bij. Probeer daarover te overleggen.

In vele ziekenhuizen gebruiken ze een spuitje of vingervoeden.

Succes in elk geval

Ilse

Deel Deze Pagina