Ik zit er de hele tijd aan te denken en heb op internet gezocht, maar kon niks vinden, dus ik vraag jullie om raad: Waarom mag je afgekolfde borstvoeding ook alweer niet schudden in het flesje, maar moet je het zwenken? Alvast bedankt voor je antwoord, Joanne.
Volgens mij komt er door te schudden meer lucht bij de melk wat voor krampjes kan zorgen. En door te zwenken niet.... Maa rik weet het niet zeker hoor.... Groetjes Firella
Door te schudden kunnen eiwitten in de melk kapot geschud worden. Die verliezen dan hun beschermende werking.
ik heb dit nooit geweten en schud de melk tot nu toe gewoon. zal er vanaf nu maar op letten, gelukkig voed ik meestal live maar ja het was handig geweest als ik dit had geweten
Er werd vroeger gezegd dat je daarmee de antistoffen kapot kunt maken, maar inmiddels is gebleken dat dat niet zo is. Je kunt dus rustig een beetje schudden. Maak er alleen geen milkshake van want van te veel lucht in de melk kunnen ze last krijgen. Al geld dat laatste meer voor kunstvoeding, omdat moedermelk lucht veel slechter kan vasthouden.
Hartstikke bedankt! Ik had het hier ergens gelezen, iemand had dit als reactie geschreven, maar ik wist niet meer hoe en wat. Morgen gaat Rory nl voor het eerst naar het KDV en ik wilde ze eigenlijk vragen wat zij met de borstvoeding doen, schudden of zwenken; nu kan ik hen ook de achterliggende redenen erbij vertellen. Allemaal harstikke bedankt! Joanne.
Voor het geval je het volledige verhaal nog even wilde lezen, dit las ik vanmiddag op borstvoeding.com: Kleur en consistentie Als je nog nooit moedermelk hebt gezien kun je nog eens opkijken. Het lijkt helemaal niet op koemelk of kunstvoeding. De kleur en consistentie kunnen per keer verschillen. Colostrum en de eerste melk zien er vaak gelig tot oranje en romig uit. Later ziet moedermelk er over het algemeen waterig, soms wat blauwigwit uit. Als moedermelk een tijdje heeft gestaan ziet zij er gelaagd uit omdat het melkvet boven komt drijven. Ook bij ingevroren melk zijn vaak laagjes te zien. Als je de melk schudt krijgt zij weer de normale verschijningsvorm. Overigens het is niet aan te bevelen om de moedermelk onnodig veel te schudden. Bepaalde eiwitten breken dan al af in aminozuren en verliezen hun beschermende werking. Dit gebeurt ook tijdens het koelen of invriezen. Afgebroken eiwitten vormen nog steeds een goede voedingsstof maar missen dat beetje extra.
ja dat je niet moet schudden heb ik ook gehoord, maarja als ik melk heb afgekolfd, en het staat even ind e koelkast dan moet ik toch echt schudden om de vetten van de rand af te krijgen anders plakt dat allemaal aan de zijkant. dus tsja een beetje schudden moet haast wel
@angeleyes: Ja daarom was ik er ook een beetje van in de war gekomen: Hoe krijg je dan die vette melkrand weg! Dus een beetje schudden kan wel. (Ik zag het al voor me: de leidster een half uur draaiend met de handjes en maar wachten tot dat randje weg was :-D )
Een tip Neem het flesje afgekolfde melk tussen de handpalmen en rol het flesje tussen de handpalmen heen en weer. Door de warmte van de handen smelt het vet en wordt het goed in de melk opgenomen.