Annemarie, ik hoop dat je mij een beetje advies kan geven, want ik zit met een onaangenaam probleem. Even situeren: 5 dagen geleden is onze zoon geboren, via keizersnede. Hij was er nog niet klaar voor, dus is terecht gekomen op de neonatale afdeling in de couveuse. Ik ben onmiddellijk beginnen kolven, omdat ik erg graag BV wil geven. Na 1 dag ging mijn productie al netjes omhoog, na 2 dagen kreeg ik 100ml per keer (elke 4u) bijeen. Maar nu is er al 2 dagen één borst die wel héél erg gestuwd is, vol melk zit, maar ik krijg er (bijna) niets uit! Ik heb erg veel gekolfd om die druk toch maar weg te nemen, wat achteraf bekeken niet positief is geweest, want nu denkt de vroedvrouw dat er vocht zit (oedeem) achter de tepel waardoor de melk niet naar buiten kan. Wat kan ik hieraan doen? Ik heb al massage geprobeerd, warme kompressen, vaak (kort) kolven, maar de borst blijft héél hard en vol zitten. Ook onder mijn oksel zwellen mijn klieren al erg op! Ik krijg ook vochtblaasjes op mijn tepel, die zijn best pijnlijk... Ik mag stilaan onze zoon eens aanleggen, maar durf hem niet goed deze borst te geven, omdat hij dan vergeefs zuigt als er niets uitkomt. Dan krijgt hij misschien aversie, omdat zijn zuigpogingen niet 'beloond' worden met melk? Maar dit lost natuurlijk de 'druk' niet op in mijn borst? Bedankt alvast!
Ik zou zsm een lk langs laten komen, soms zit er een kanaaltje verstopt waardoor de melk erachter niet uit kan. De verstopping moet er dan uitgedrukt worden. Laat haar mee beoordelen zou ik zeggen ( is er een lk op de kinderafdeling?)