BV is niet voldoende vanaf 4 maanden oud

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by belize, Jan 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ben ik met 5,5 mnd begonnen: Thirza meldde zich op dat moment al een week of 2 elke 2 uur 's nachts en elke anderhalf uur overdag. Dacht eerst dat het door de tandjes kwam, (bij 4,5 maand namelijk wel zo), maar toen die doorkwamen en het zo vaak bleef, ben ik gaan bijvoeden. Ging vrij snel, ze was er ook erg op gebrand om iets binnen te krijgen, en toen zat ik vrij snel weer op een ritme van elke 3 uur voeden, (met de bijvoeding daartussen door nog).
    Dat was voor mij het signaal dus van: We moeten starten met bijvoeden.

2. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Aiden heeft heel lang, echt tot bijna een jaar, heel slecht gegeten en redelijk wat bv gedronken. Ben wel begonnen met aanbieden maar de helft van de tijd bliefde meneer niks. Geen fruit en avondeten al helemaal niet! Hij heeft heel netjes aangegeven wanneer hij behoefte had aan gewoon eten.

En hij is altijd super lang en super gezond geweest! Met een jaar was hij al bijna 80 cm. En niks geen tekorten. Maar goed, ik denk dat het inderdaad per kindje verschilt.

3. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Oh en nu eet hij als een bouwvakker, hij was er gewoon echt nog niet aan toe of zo!

4. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
  5. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    ach ja.. en morgen zeggen ze weeeeeeeer wat anders.... ik heb dan weer twijfels bij dit artikel.. maar dat is mijn gevoel ieder zijn ding he:D

6. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik geloof er ook niet zo in als ik eerlijk mag zijn.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ duchess: ik bedoelde dat een enkel geval niet een theorie ontkracht ;) Maar wellicht wilde je gewoon je ervaring delen en noemde je het niet als argument tegen het artikel :)

8. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Oh zo. Nee idd, ik noemde het gewoon als 'mijn ervaring met mijn dochter' ;) Dat het dus niet zo MOET zijn dat je kindje met 6 mnd exclusief BV een tekort krijgt. ;)

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

En tjsa, wat is een goed moment om met bijvoeding te starten? Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat starten met 6 maanden niet altijd de beste keuze is en dat je vooral naar het kind moet kijken. Er zijn meer onderzoeken die juist pleiten voor de 4 maanden ipv 6 maanden, terwijl anderen inderdaad juist 6 maanden als de grens trekken.

Mijn oudste was een hongerig kind en bij hem ben ik zodoende gestart met ruim 4 maanden. Maar die kreeg vanaf 2 maanden alleen maar flesvoeding.

Mijn jongste krijgt inmiddels ook alleen maar flesvoeding en wat hem betreft weet ik het nog niet. Het is een slechte drinker namelijk (dus wellicht kan ik beter starten met 6 maanden) maar hij heeft ook behoorlijk last van reflux (dus misschien toch wat eerder starten). Ik zie het wel :)

10. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Ik denk dat dit heeeeeeel erg per kind verschilt.. en of je nu bv of fv geeft.. bijvoeden doet de een al vanaf 3 maanden omdat kindje dit duidelijk maakt.. onze eerste bijvoorbeeld..en een ander pas met 6 a 7 maanden.. onze jongste bijvoorbeeld.

Jurian VRAT alles wat maar in zijn mond kon op.. Anna wilde alleen de borst en nu alleen de fles.. al het andere gaat er wel in, maar alleen kleine beetjes.. of het nu fruit, warme hap, brood of koekje is.. tis altijd maar een klein beetje.. sja.. ze krijgt nog wel 2 a 3 flessen per dag.. misschien is dat juist wel t probleem.. moet ik daar gewoon mee stoppen en haar alleen "normaal" eten geven.. dan moet ze wel.. maar ze geniet er nog zo van.. en ze is nog zooo klein (letterlijk).. ach ja.. voor ze een jongetje wordt is ze vast van de fles af..;)...

11. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Ik geloof het wel helemaal. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik toch wel bevestiging van hetgeen wat ze daar zegge. Mijn dochtertje kreeg al heel vroeg vast voedsel en die lust nu alles zeker ook de groene groenten. Die zijn favoriet. Wij begonnen met gecorrigeerde leeftijd van 3 maanden. Maar ik denk dan ook wel weer dat het per kindje anders kan zijn. Als je kindje echt niet wil eten.. tsja dan kan je het er niet induwen. Ik heb wel het gevoel dat FV kinderen makkelijker met de vaste voeding omgaan dan bv kinderen. Maar dat zie ik alleen in mijn omgeving dus misschien zit ik er wel helemaal naast..

12. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Dat idee heb ik nou weer helemaal niet.
    Alle KV kinderen die ik ken, zijn allemaal slechte eters.
    Dat valt mij gewoon op. Pas na verloop van tijd gaan ze beter eten.
    Wetenschappelijk is vastgesteld dat de darmen rond de 6 maanden toe zijn aan vast voedsel, dat ze dit dus makkelijker kunnen verteren.

Wat mij betreft is het weer een erg ongenuanceerd onderzoek.

13. Eowyne

Eowyne Actief lid

May 26, 2007
    287
    0
    0
    Database Publisher
    Amsterdam
    Hier is in ieder geval het laatste woord nog niet over geschreven. De WHO zou toch een duidelijke standaard moeten aanhouden die eventueel gesplitst zou moeten worden in ´rijke´landen en ontwikkelingslanden wanneer dit zo´n verschil oplevert? Nu krijg ik uit die drie linkjes hierboven een totaal omgekeerd advies als wat mij verteld is op het CB!

Mij werd ook geadviseerd om juist niet met bijvoeding te beginnen voor 6 maanden omdat dit eventuele allergieën zou kunnen triggeren.

Nu wordt hierin beweerd dat die allergieën zich sneller kunnen ontwikkelen wanneer er gewacht wordt tot 6 maanden!

Ik heb op de website van de WHO nog niets zien staan als reactie maar ga het nu wel in de gaten houden. Je kan dus alleen van je eigen gevoel uitgaan op dit moment want de zogenaamde experts maken er duidelijk een potje van!

14. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    :)
    BV slecht praten, dat gaat niet lukken hoor.

Overigens heb ik laatst een onderzoek gelezen (eh laatst, in mijn zwangerschap;)) waaruit bleek dat BV kindjes juist vaak beter bijvoeding eten. O.a. omdat ze al gewend zijn aan verschillende smaken. KV smaakt altijd hetzelfde.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Misschien wel ja.;) ik denk helemaal niet dat ze makkelijkee met bijvoeding omgaan, wel anders.

Punt is dat kv-baby's op gegeven moment tegen een maximale hoeveelheid aanlopen, die mag je dan niet meer melk geven bij honger. Bv mag je onbeperkt geven, dat is een groot verschil. Bij kv 'moet' die boterham zo snel mogelijk een fles vervangen, mijn ervaring is dat het bij bv-baby's allemaal wat geleidelijker gaat; eerst bv, dan de BIJvoeding. Ik geef momenteel nog net zo vaak borst als een jaar geleden. Flesjes 'moeten' afgebouwd worden, daar moeten 3 hoofdvoedingen uit ontstaan. Bij bv meet dat allemaal niet zo nauw.

16. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Daar was ik volgens mij ook niet mee bezig ;) Het is hier immers geen discussie over fv of bv.. Maar over een artikel van een onderzoek naar wanneer het het beste is om met bijvoeding te beginnen ;)

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    volgens mij gaat ieder kindje anders met vaste voeding om en heeft FV danwel BV daar weinig mee te maken.

@zogelukkig. Jij bent duidelijk een bv mama. Want wat jij beschrijft valt in het echte leven van een FV gezin allemaal wel mee hoor. Bijvoeding is bijvoeding. Ik en de mensen in mijn omgeving hebben nooit met die grens van 1000ml gezeten hoor. Het komt wel eens voor maar het is niet altijd en bij iedereen een punt. Misschien moet je het bij jouw ervaringen houden en Fv mama's zelf hun verhaal laten doen.

Btw dit komt aanvallender over dan ik het bedoel, maar ik krijg het niet anders geformuleerd.

18. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38

De wetenschap veranderd ook steeds... En wat ooit gezegd is is niet voor altijd waarheid. Premature kinderen mogen bijv. vaak ook al starten met bijvoeding als ze 4 maanden zijn. Als zoals in mijn geval een kind 3 maanden te vroeg komt, begin je dan dus eigenlijk al met bijvoeding met 1 maand. Als het echt zo slecht was dan werd het wel sterk afgeraden om bij pemature kinderen op de kalender leeftijd te beginnen met bijvoeding. Nu is het wel zo dat sommige KA adviseren om te wachten. In mijn geval eten de bv kinderen erg slecht... Dus het is ook echt per kind afhankelijk denk ik.

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het artikel dat ik plaatste en ook Fleur praten BV toch niet slecht. Er staat alleen dat men denkt dat zinvol is om eerder iets aan BV toe te voegen om op latere leeftijd nog meer voordelen te geven aan je kind.

20. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Hier ben ik het niet met je eens. Mijn dochter mocht ongeveer een liter per dag drinken. En ze moest niet zsm een fles laten vervallen voor een boterham. En nog steeds krijgt ze 3x per dag een fles. Ik heb nooit iets moeten afbouwen. Ik liet en laat het nog steeds aan mijn dochter over wanneer ze er zelf aan toe is. En zo is ze geleidelijk zelf meer vast voedsel gaan eten en zelf flesjes laten vervallen. En nu eet ze 3 hoofdmaaltijden en nog 3x de fles. Zolang ze daar behoefte aan heeft blijf ik het geven. Wij lopen bij een dietst vanwege nierproblemen en daar hebben ze ook nog nooit gezegd dat ze zsm van de fles af moet en dat moet vervangen door vast voedsel.

Share This Page