Formuleer het dan anders! Je komt nl. hartstikke aanvallend over! Ik hou het netjes hoor en val niemand aan, maar weet een hoop van voeding en ook van kunstvoeding. Ik heb hier al tientallen 'mijn baby zit aan de max en heeft nog honger, dus ga ik bijvoeden'- verhalen gelezen hier! Ik reageerde hier op iemand en het is absoluut niet mijn intentie een of ander kv/bv-discussie op te starten. Lok die dan ook niet uit.
het feit dat kv babies sneller aan de max zitten is ook vaak..omdat ik geregeld lee sop internet (niet alleen hier) dat er flessen "moeten" vallen....dit houdt in dat de hoeveelheid per fles dus omhoog gaat...dit houdt in dat het maagje weer wordt vergroot...mijn zoon is 4 mnd...ALS hij een flesje bv krijgt is dat MAX 140 ml...meestal 120/130ml (hij drinkt 5x per dag soms tijdelijk 6) Terwijl "kv babies" al op 4 voedingen zitten van bijv 220 ml....dit is naar mijn idee dus al 880 ml...en de max is 1 lt....tja..met 6 mnd...drinkt je kind dus al ruim 1 lt...als je zo doorgaat...dus dan kom je uit op bijvoeding voor de 6 mnd... dit is mijn theorie, als dit allemaal niet zo is, begrijp ik niet waarom kv babies niet gewoon 6 of meer voedingen krijgen ofzo... Daarbij gaat dit onderzoek niet over het feit of bv "slecht" is, maar wellicht niet "genoeg" bevat voor een periode van 6 mnd... maar dit kan te wijten zijn aan de voeding van de individuele mama...en natuurlijk kunnen ze dan niet zeggen, oh dat moet je maar zelf uitzoeken...als het zo is dat de meeste vrouwen niet genoeg voedende melk hebben, gana ze het over 1 kam scheren, en zal elke bv mama moeten bijvoeden danwel extra vitamines moeten geven
Ik lees het hier (te) vaak Fleur; dat die boterham asap een fles moet vervangen. Voor jou gaat die vlieger kennelijk niet op, goed zo! Jij berust je ook op bepaalde ervaringsverhalen omtrent bv en bijvoeding, toch? Ik hoor vnl positieve verhalen van kindjes die 6 maanden bv kijgen en uitstekend bijvoeding eten; hele stukken groente, fruit en brood enzo. Maar laten we er maar over ophouden, we signaleren kennelijk andere zaken, dat kan!
Het is niet mijn intentie om zulk een discussie uit te lokken. Ik wilde gewoon even wat misvattingen in jouw post weerleggen. Wat jij hier en op andere fora leest gaat toch echt niet voor elk FV kind op. Jij beweerde anders. Met name de rode tekst klopt niet altijd en voor iedereen. Dus dat is niet altijd een punt. Verder zijn we het er allemaal over eens dat BV het beste is
@ marupilami Idd ik denk ook dat vooral in de eerste maanden bv van een moeder die gezond eet het beste is voor een kindje. Helaas moest ik na 3 weken stoppen Ik had bijna niks, omdat ik moest kolven en de stress omdat mijn dochtertje 3 maanden te vroeg was. Maar als het beter was gegaan had ik het zeker een hele poos willen doen. @ zogelukkig Ik lees het hier idd ook vaak, denk ook dat dat komt omdat iedereen het volgens het boekje wil doen ofzo. Ik heb dat "boekje" snel los gelaten en ben naar mijn kind en haar behoefte gaan kijken vandaar dat die vlieger voor mij niet op gaat. En idd we hebben allebei andere ervaringen en dat kan natuurlijk. Denk ook dat alle kinderen andere een andere behoefte hebben aan hun voeding en dat we daar vooral naar moeten kijken. Maar ik kan me wel nog steeds vinden in het artikel.. Denk dat het zeker geen kwaad kan om eerder te beginnen. En dan niet hele maaltijden maar gewoon een paar hapjes op een dag.
@Fleur. Ik denk dat het belangrijkste is. Gewoon met een paar grondregels en gezond verstand en naar je kind kijken. Dan kun je weloverwogen beslissingen nemen waar zowel jijzelf als je kindje bij gebaat zijn. Ik ben bij de ene "te vroeg" begonnen met bijvoeden en bij de andere eigenlijk vrij laat en heel langzaam. Dat was wat volgens mij de kinderen nodig hadden en ik heb hun daarin gevolgd. Het zijn nu goede eters maar wel allebei op een andere manier. Ik heb btw nooit BV gegeven. @ zogelukkig, voel je aub niet aangevallen, zo bedoel ik het iig niet, maar het blijft typen.
nou eh klopt geen steek van ik heb dochter lief 15 maanden gevoed ze is klein voor leeftijd maar niet door te weinig voedingsstoffen of wat ook roxan voed ik ook die is bijna 4 maanden maar zij krijgt wel elke dag 1 fles omdat ik niet het zelfde wil als lynette die wilde geen fles is ware hel geweest maar geloof er niks van
Ik snap de KV en bijvoeding discussie niet zo. Ja bij mijn zoontje vervielen relatief snel de flessen, dus? Dat ging op een natuurlijke manier en niet omdat ik me gedwongen voelde door wie dan ook. Hij at met grote gretigheid de bijvoeding, dus de flessen werden in de loop van de tijd steeds minder nodig. Dus nee, ook geen slechte eter. Misschien dat er ouders zijn die zich wel gedwongen voelen, maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Verder heb ik het idee dat "die hard" borstvoeding mama's pertinent vasthouden aan artikelen die PRO borstvoeding zijn, en de rest gewoon negeren. Evenals prominente mensen als Stefan Kleintjes. Onderzoeken die het tegendeel bewijzen worden voor mijn gevoel standaard afgedaan als zwak of onzin en onderzoeken die het eigen standpunt verdedigen worden eindeloos aangehaald. Misschien zit ik er volledig naast hoor, maar dit idee krijg ik wel heel sterk. Ik weet bijvoorbeeld dat de link IQ en borstvoeding zeer discutabel is, maar toch wordt het op borstvoeding.com als een feit gepresenteerd.
Ik ben ook redelijk 'die hard' wat betreft bv, maar het houdt gewoon op als je kindje met 4 of met 6 maanden geen of amper bijvoeding WIL! En ik geloof dit artikel inderdaad niet. Ik ben begonnen met 4 mnd fruit te geven. Dit ging absoluut niet van harte en groente idem dito. Hij heeft heel slecht gegeten tot na zijn eerste jaar en wél wilde hij veel bv. Ik heb hem tot 1 jaar iedere 3 of 4 uur gevoed en het is altijd een gezonde, sterke en grote knul geweest. Tekorten, my ass! Hij heeft altijd bóven de groeicurve gezeten met zijn lengte. Dus mij maak je gewoon niet wijs dat je per se op 4 maanden al moet gaan bijvoeden. Bij kv kindjes is het zo dat ALS ze behoefte hebben aan meer voeding, je inderdaad niet boven (geloof ik) een liter mag gaan zitten met melk dus dan je heil in boterhammen en andere zaken moet gaan zoeken. Geldt uiteraard niet voor iedereen. Bij mij begon het cb ook met 8 maanden dat ik nu toch echt een boterham moest gaan geven. Nou dat heb ik niet gedaan, want dat wilde mijn zoontje gewoon nog niet! Klaar dan toch! Hij eet nu supergoed, hij lust alles. Spruitjes, hutspot, vis, vlees, pasta, champignons, noem maar op!
Yukl, is dat niet normaal als je er van overtuigt bent dat een bepaalde theorie o.i.d. waar is? Dat heeft in mijn ogen niets met borstvoeding of pro-BV zijn te maken. Ik als moeder heb heel veel gelezen op internet en in boeken en ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik vind dat bijvoeding vanaf de 6 maanden het beste is voor mijn kindje. Er is meer nodig dan 1 topic als dit om me daar vanaf te brengen en dat is toch logisch? Het zal wat zijn als ik dit nu klakkeloos ga geloven, en er morgen ineens een topic staat dat babies beter vanaf 4 weken al aardappels kunnen eten (ik noem maar wat) en ik dan dat meteen ga geloven. Ik ben er maanden van overtuigd dat bijvoeding vanaf de 6 maanden het beste is en dan gaat een topic als dit, me niet daar vanaf brengen. Maar dat ligt echt niet aan t feit dat het over BV gaat. Dat zal iedereen toch hebben, ongeacht het onderwerp. Je geloofd er toch niet voor niets in.
Misschien had ik veel die hard mama's moeten zeggen ipv te generaliseren Er zullen vast wel die hard BV mama's zijn die niet zo vasthouden aan alle pro borstvoeding punten. Maar dat jouw kleine goed groeit etc. - ik heb het al eerder gezegd in dit topic - is geen argument wat dit artikel kan ontkrachten. Ik heb overigens geen idee of de onderzoekers gelijk hebben, ik heb het artikel niet gelezen, beoordeeld en getoetst. Net zoals - ik durf wel te zeggen - alle vrouwen in dit topic. Verder is borstvoeding ook niet altijd zaligmakend bij een extreem hongerig kind hoor. Mijn oudste dronk zoveel aan de borst (tsja, mag onbeperkt toch?) dat hij er flinke buikpijn van kreeg. Hij groeide enorm hard, hard een keiharde buik en lag constant (en dat meen ik) te verkrampen/kreunen. Was in 1 klap over toen hij borstvoeding via de fles kreeg en ik hem dus gewoon niet meer gaf dan zo'n 150cc per keer (met 1 maand oud). En nog steeds groeide hij goed, maar niet zo overdreven hard. Dus tsja, leuk hoor, die onbeperkte hoeveelheid, maar zo goed deed mijn zoontje het daar nou ook weer niet op.
maar door de buikpijn wilde je kind waarschijnlijk veel drinken, om het te verzachten...niet om de honger,..maar van de pijn...
En hoe verklaar je dat de buikpijn over was toen hij gekolfde voeding kreeg (waarmee ik wil zeggen dat naar mijn mening het vele drinken de pijn veroorzaakte en niet de pijn het vele drinken)? Ik heb overigens ook gerekt tussen de voedingen hoor, toen ik nog live BV gaf. Hij dronk gewoon in 1 voeding veel en volgens mij drinken ze juist veel kleine beetjes als ze de pijn willen verzachten. Bovendien, dat hongerige is altijd gebleven, ook met FV dus en toen heb ik dus eindeloos moeten rekken. Was ook zeker niet ideaal. Overigens heb ik geen zin om hier verder een discussie over te voeren. Voor mij was dit het probleem, niet anders. Ik heb allerlei tips uitgeprobeerd. Maar na voor mijn gevoel alles geprobeerd te hebben, ben ik gaan kolven en toen was het over. Voor mijn in ieder geval een reden dat borstvoeding niet zaligmakend is.
BV is gewoon supergoed om te geven. Zelf ben ik wel met 4 maanden begonnen met fruithapjes en groentehapjes van Olvarit. Die potjes voor baby's vanaf 3 maanden. Niet omdat ik dacht dat BV niet meer voldoende was, maar omdat ik hoorde dat het al vanaf 4 maanden mocht. Nu is ze 17 maanden en ik geef nog steeds BV. Mijn tweede kindje krijgt straks ook BV en gewoon fruit- en groentepotjes vanaf 4 maanden. Niet hele potjes natuurlijk. Het begint met enkele hapjes.
Volgens mij is daar ook wel een onderzoek naar gedaan. Dat mensen alleen willen weten of zien wat ze willen zien of weten. Ik vind dit zo jammer. Al het gevoel is weg. Ook bij de zogenaamde natuurlijke ouders. Eerst overal feiten over opzoeken wat wel en niet zo hoort. Waarom niet meer op je eigen gevoel afgaan en daar een besluit mee maken.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Nieuwsberichten - Risico's van te vroeg bijvoeden volgens mij staat hier iets over dit onderzoek.
Ik vind borstvoeding.com nou niet echt een subjectieve site. Ze zullen het toch zo omdraaien dat het voor hun beter uitkomt.
Hahaha dat is waar, ja! Dat bedacht ik me ook. Alhoewel ik zelf langvoedster ben, krijg ik regelmatig de kriebels van die site Maar wat ik niet begrijp... gaat het nou om het ijzertekort bij je baby als je BV geeft...of... gaat het om het gebrek aan voedsel in het algemeen vanaf 4 maanden? Ach meiden... of je kind nu groeit op BV of KV, groot worden ze allemaal, hoor (moet eerlijk bekennen dat ik KV voor mijn 2de spruit ook een aantrekkelijke optie vind na de 3 maanden. Mijn oudste hangt namelijk nog steeds liever de hele dag aan de borst i.p.v. goed te eten! Ergggg vermoeiend......... Vandaar dat ik zeker niet anti KV ben)