AMSTERDAM - Het geven van exclusieve borstvoeding (zonder toevoeging van flesvoeding) tot de leeftijd van zes maanden is toch niet het beste voor je kind. Onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat de meeste moeders niet genoeg melk produceren om de energiebehoeften van zuigelingen tot het einde van de zesde levensmaand te dekken. Dat schrijft het medisch weekblad De Huisarts op gezag van het British Medical Journal. Recentere studies bevestigen ook dat spenen na zes maanden aanleiding geeft tot een verhoogd risico van bloedarmoede bij het kind. Allergie Enige tijd ging men ervan uit dat exclusieve borstvoeding tot zes maanden geen verhoogd voorkomen van allergie veroorzaakte. Maar westerse landen tellen steeds meer gevallen van voedingsallergie. Richtlijnen bevelen aan om bij kinderen de blootstelling aan allerlei voedingsmiddelen uit te stellen, zoals koemelk, eieren, vis, gluten en pinda. Maar landen waar pinda vaak wordt gegeven als de borstvoeding afneemt, hebben juist een pinda-allergie voorkomen bij een groep babys. Dat zou kunnen betekenen dat kinderen een immuuntolerantie voor sommige voedingsmiddelen ontwikkelen, wat inhoudt dat ze er op dat ogenblik aan moeten worden blootgesteld. Ook voor tarwe is aangetoond dat een late introductie met dit voedingsmiddel de kans op allergie doet toenemen. bron; telegraaf
http://www.zwangerschapspagina.nl/films-televisie-nieuws/250679-bv-niet-voldoende-vanaf-4-maanden-oud.html
ja maar dit gaat meer over allergieën dat het juist niet doet wat mensen dachten, in dit onderzoek zeggen ze dat BV juist bijdraagt eraan, doordat kinderen te laat worden geïntroduceerd met bepaalde voedingsgroepen door ALLEEN maar BV, dus BV is goed echter wel bijvoeden want dat verminderd juist de kans op allergieen, iets wat ik op zich wel logisch vind klinken en me ook in kan vinden. Maarja je hebt onderzoeken voor alle kanten tegenwoordig hihi
Ja ik kan me er ook in vinden. Ik heb bijna 6 maanden gevoed. Maar Julian had al vanaf de geboorte eczeem dus daarom had ik het niet hoeven doen. Ik voed niet uit overtuiging dat het beter zou zijn maar omdat ik dat wil vanuit een gevoel ( noem het oer) Maar om dezelfde reden ben ik gestopt met 5 maanden en een aantal weken. Julian wilde niet meer dus hield het op. Bijvoeding gaat erg goed. Zijn huid is gewoon net als die van mij. Dat zit in de genen en zal dus niet door het geven van BV anders worden. Misschien bij bepaalde voedsel allergieën. Zo werd ik laatst geattendeerd at het geven van citrusfruit ook niet goed is voor kinderen jonger dan 9 maanden.
o ja, ik heb het ook niet helemaal gelezen, maar het kwam mij bekend voor. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen ja.
ja ik vergelijk het maar met bacteriën, je moet toch iets mee maken om een weerstand om te bouwen, dat zal met bepaalde andere stoffen niet anders zijn.. een te schoon huis is niet goed dus ook te lang bepaalde stoffen onthouden zal ook niet goed zijn..
Vind het inderdaad ook wel logisch...denk inderdaad dat je die kleintjes aan zoveel mogelijk moet laten wennen...puur om juist die weerstand op te bouwen
Ik vind het zo raar dat hier dan zo expliciet BV genoemd wordt, (ik word daar een beetje wantrouwig van: uit welke hoek komt dit onderzoek), terwijl hier toch vooral de vraag centraal staat wanneer je zou moeten starten met bijvoeden? En juist met BV worden kids al indirect blootgesteld aan allergenen, (denk maar eens aan al die moeders die een dieet volgen als blijkt dat hun kind een KMA heeft), dus zou je denken dat dat iig een argument voor BV is en het dan juist bij KV belangrijker zou zijn om eerder te starten met bijvoeden? Verder vraag ik me af of er voldoende duidelijk is dat het stijgende aantal allergieen nou komt door de late introductie van bijvoeding, (of je nou BV geeft of KV), of dat dat toch met hele andere factoren te maken heeft, (ons algehele voedselpatroon? Algehele degeneratie van de mensheid? Om maar eens wat mogelijkheden te noemen). Vind het nogal cru om dat maar direct te verbinden aan het 'late' starten me bijvoeden...
ik denk dat idd niet alleen met BV te maken heeft al zijn het wel de BV mensen die vaak het langst wachten met bijvoeden vanwege allergieen e.d dus in die zin snap ik de connectie wel.. ik kreeg bv met 3 maanden al yoghurt liga en banaan als je dat nu tegen mensen zeg verklaren ze je voor gek...
Ik vind dat niet gek hoor.. kreeg onze oudste ook.. en ook Marijn zat met 3 mnd al op een stukje banaan te sabbelen... Wat het artikel betreft.. Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort dingen.. net als het andere topic.. (wat juist een beetje haaks staat op dit onderzoek).. Ik denk dat je gewoon je moederhart moet volgen..Als je bv geeft en je wilt met 4 maanden met bijv beginnen moet je dat proberen.. kindje geeft vaak zelf wel aan of ze er aan toe zijn.. moet geen moeten worden uiteraard.. Hier was dat heel verschillend.. Jur vrat echt alles en met 3,5 maand gingen er al hele potjes fruit in van 4 maanden.. geen probleem hij keek t potje uit mijn handen.. Lisa en Anna juist niet.. Nog steeds is Anna geen grote eter. ze lust alles wel, maar overal een beetje van.. ook prima.. dan krijg je wat langer een fles erbij. Ze heeft 17 wk bv gekregen volledig en daarna nog een combi..(omdat ze niet aankwam van de bv en zelfs ging afvallen).. Marijn lust dan weer alles, maar wilde pas met 6 maanden echt hapjes eten.. daarvoor stak ie bij alles wat we hem wel eens aanboden zijn tong naar buiten.. oke dan niet.. ook goed.. of je nu KV of BV geeft.. let niet teveel op de onderzoeken.. daar zijn er zat van enook veel tegenstrijdige onderzoeksresultaten.. en buiten dat veranderd het ook elke paar jaar weer.. volg gewoon je hart en luister naar je kind.. MOEDER INSTINCT veranderd NIET.. DAT is pas OERRR!!!