Mijn zoontje is 10 weken en met 8 weken was hij al 60cm en bijna 6kg. Ik voed op vraag en dat is gemiddeld 8 a 9 keer per dag/nacht. De ene keer om de 3 uur, dan af en toe eens 4 uur of om de 2 uur. Ik wil heel graag wat regelmaat aanbrengen in ons leven. Maar hoe doe ik dat? Volgens het consultatiebureau mag hij 5 voedingen en de nacht doorslapen. Maar dat wilt hij zelf nog niet, hij vraagt veel vaker en ik voed dus op vraag. Over een paar weken moet ik weer werken en dan zou wat regelmaat fijn zijn. Wie heeft er tips?
Met borstvoeding vind ik het persoonlijk lastig om er regelmaat in aan te brengen, maar wat ik zelf vanaf het begin af aan ongeveer al doe is de laatste avondvoeding afkolven en uit een flesje geven. Vooral omdat de papa het leuk vind om te doen en ik heb het idee dat hij dan net wat meer drinkt omdat hij minder moeite hoeft te doen. Meestal geven we hem dat flesje om 23.30 en dan tukt hij ongeveer tot 8.00 door.
Hai flashyfly, je doet het echt super! borstvoeding op verzoek en je kindje groeit goed Het advies dat het consultatiebureau je heeft gegeven....laten we het er op houden dat het op z'n minst zeer borstvoeding-onvriendelijk is. Je kindje is nog maar 10 weken! 5 voedingen pd is gebaseerd op een kunstvoeding-schema.En dat is een heel ander verhaal. Dat ze zeggen dat er geen nachtvoeding meer hoeft...echt onbegrijpelijk. borstvoeding of kunstvoeding,het is heel normaal dat kindjes van deze leeftijd voor een voeding komen. Als je het advies van het consultatiebureau zou opvolgen,ben je eigenlijk bezig met afbouwen.En dat terwijl het advies zou moeten zijn: 6 maanden exclusief borstvoeding... Echt bizar dit soort verhalen. Echt tips heb ik niet.Wat ik zelf wel heb gemerkt, is dat als je weer aan het werk gaat,er zeker s'avonds wat meer een ritme in komt. Als je echt wat meer ritme wil,zou je kunnen proberen om overdag iets meer op jouw verzoek te voeden.Dus om de 3 uur aanbieden bijvoorbeeld. Kijken of dat werkt. Het is met die kleintjes moeilijk te voorspellen Succes!
Ik vind het advies van het cb inderdaad borstvoeding-onvriendelijk. Voeden op verzoek is -naar mijn persoonlijke mening- de meest natuurlijke en 'dus' de beste manier. Ik was op wel op zoek naar regelmaat en als ik in die eerste maanden dacht dat ik regelmaat ontdekt had, was het de dag erna prompt weer anders. Het hielp mij beter om de zoektocht naar regelmaat helemaal los te laten en het gewoon te nemen zoals het was. Dat bracht mij uiteindelijk meer rust. Verder hadden mijn man en ik op een gegeven moment de afspraak, dat in de nachten dat hij de andere ochtend niet hoefde te werken dat hij dan de 'haal-en-breng-service' regelde. Als onze zoon 's nachts wilde drinken, bracht hij hem en bleef hij wakker tot onze zoon klaar was om hem terug te brengen en eventueel te verschonen. Ik werd half wakker voor het aanleggen en sliep onmiddelijk heerlijk verder. Dus drie nachten per week had ik geen last van gebroken nachten. Heerlijk!
Voeden op verzoek is inderdaad het beste bji borstvoeding. Helemaal snachts! Hier overdag af en toe ook op mijn verzoek gevoed, borstvoeding nog even voordat ze na het kinderdagverblijf gaat, of op mijn vrije dag en we moeten ergens naar toe. Dit gaat prima. 's Nachts heb ik het opgegeven om er regelmaat in te krijgen en heb me erbij neergelegd dat ze gewoon niet doorslaapt. Sindsdien gaat het met mij ook beter Ze slaapt bij ons in bed dus voed liggend en wordt niet super wakker zeg maar. Heb met ml de afspraak dat als ze verschoond moet worden, dat hij dit doet. Gelukkig voor hem is dit lang niet iedere nacht. Succes in ieder geval! Je doet het in ieder geval super!!!
Dank jullie voor de lieve reacties. Ik had echt even bevestiging nodig Ik vind op vraag voeden ook de beste manier en ik had er geen 'problemen' mee maar het CB gaf dus aan dat ik minder moest gaan voeden omdat ik anders niet aan mezelf toekom. Ook zeiden ze dat ik maar weer 2 borsten per keer moest gaan geven zodat hij langer verzadigd zou blijven. Terwijl ik heel veel MM heb, dus dat heb ik niet gedaan. Kyan krijgt met moeite al 1 borst leeg, laat staan 2. Maar ze kunnen je wel mooi onzeker maken op het CB. Ik ben wel super trots dat hij zo goed groeit op mijn MM. Kun je met afgekolfde MM ook voeden op vraag? Voor de oppas over 4 weken? Hoeveel voorraad zou ik dan nodig hebben? Ik heb nu nog niet echt een goed idee wat Kyan drinkt. Soms kolf ik na een voeding nog makkelijk 100cc terwijl hij toch 30 minuten goed heeft gedronken.
Mijn dochter drinkt nog steeds 7/8 keer per dag. Ze slaapt ook niet door, soms één, soms twee nachtvoedingen. Wel zit er een zekere regelmaat in en daardoor kan ik redelijk eromheen plannen. Ik wil zelf minimaal 10 voedingen op voorraad hebben. Voor de hoeveelheid kun je ongeveer zo rekenen gewicht in kilo's x 150 ml /aantal voedingen. Ik hoop dat je wel alvast aan het oefenen bent met een flesje, dat mag vanaf zes weken. En dan weet je ook een beetje hoeveel hij wegdrinkt. Mijn dochter drinkt minder dan ze zou moeten bij de gastouder, maar ze haalt dat thuis weer in.
We zijn al een week gestart met het oefenen met een calma speen. Maar daar drinkt hij niet echt goed uit. 50cc max, dan is hij uitgeteld. Maar even later wel weer aan de borst dus hij meld zich wel als hij honger heeft. Welke flesjes/speen gebruik jij?
Heel herkenbaar helaas Ik kreeg zelfs het advies om anders nog een flesje kv te geven na de laatste voeding zodat ze door zou slapen, was beter voor mij Wat betreft voeden op verzoek bij de oppas dat kan zeker. Dat doen ze bij ons op het kdv ook. Ik geef drie voedingen mee +/- 100-150ml. ( ze drinkt de ene keer meer dan de andere) Heb duidelijk de instructie gegeven dat ze moeten beginnen met 100ml, heeft ze dan nog honger dan nog wat erbij. Dus steeds kleine porties laten klaar maken zodat je niets hoeft weg te gooien. Ook heb ik drie voedingen in de vriezer op het kdv. Mocht ze een keer niet genoeg hebben of ze stoten per ongeluk een keer iets om dan hoeft er geen kv gebruikt te worden. Dit heb ik trouwens in potjes van 50 ml en die zijn verdeeld in ijsblokjes dus 5-6 ijsblokjes. als ze net even wat meer honger heeft krijgt ze 1 blokje erbij zeg maar.
hier trouwens de aventfles, speen 1. Bij de medela calma ging het bij haar te snel en verslikte ze zich vaak
bij de calma gaat het hem veels te langzaam lijkt het wel en raakt hij gefrustreerd. Ik heb hier nog een avent en chicco fles speen 1 liggen, die ga ik morgen proberen. Maakt het nog uit dat speen 1 voor 0 maanden is terwijk Kyan al 10weken is?
dat meen je niet wat een advies van het CB. Hoe maak jij de ijsblokjes melk? In die zakjes of in een bakje? Ik had normale ijsblokzakjes geprbeerd maar het plastic was erg dun. later las ik dat hier misschien schadelijke stoffen in kunnen zitten?
Ik kreeg met een maand of 4 het advies naar 4 voedingen te gaan, want dat was voldoende gezien het gewicht van mijn dochter. Dat is echt een absurd advies voor borstvoeding, ik gaf toen gemiddeld zeker nog 8-12 voedingen per dag! Uiteindelijk kwam er wel meer en meer een regelmaat, en dan soms ineens even helemaal geen regelmaat... Tot 11 maanden heeft ze gemiddeld 8x per dag gedronken, sindsdien ineens 4x. Ze zit nú dus pas op het advies van het cb toen. En ze groeit prima, heeft een hele normale borstvoeding-curve (eerst heel hard groeien, echt een spek-baby'tje en vervolgens ineens richting gemiddeld gaan). Lekker niet naar het consultatiebureau luisteren; voed op verzoek en merk dat je kindje steeds meer in een ritme gaat komen. Vertrouw je kind!