ervaringen gevraagd wbt afbouwen 9 mnd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door krabbeke, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Mijn zoontje heeft tot nu toe volledige bv gehad en daarnaast natuurlijk vast voedsel. Hij drinkt nog 4 a 5 keer, waarvan min. 1 nachtvoeding. Ik wil graag gaan afbouwen en beginnen met de voeding van 12 uur. Hij krijgt nu bv en daarna een boterham, ik wil dit om gaan draaien en op die manier rustig afbouwen en dan de bv in eerste instantie gaan vervangen door water of thee. (later mss door kv)
    Daarna wil ik de late avondvoeding (+/- 22u) vervangen door kv. Bij de voeding van 18u, s'nachts en s'morgens kijk ik wel hoe het gaat. Dat duurt toch nog wel even. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Wat moet je doen als hij dan ineens halverwege de middag om bv vraagt, gaat hij s'nacht misschien veel meer komen, krijgt hij geen buikpijn van de kv, wat als hij niet meer vast voedsel gaat eten en lekker doorgaat zoals nu? :) Een hoop onzekerheid dus, maar dat krijg ik nog wel vaker denk ik in de toekomst haha.

ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, hoe ging het bij jullie, liepen jullie tegen problemen aan, hoe heb je het aangepakt? Alvast bedankt voor de antwoorden.

2. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is er niemand die in dezelfde situatie zit/ heeft gezeten? Jammer ;) had er graag over gelezen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb inderdaad persoonlijk geen ervaring, omdat ik het afbouwen aan mijn kjnderen overliet.

Maar op zich lijkt me je aanpak wel ok. Tussen de middag als eerste nemen werkt vaak wel, al snap ik niet waarom je een kind dat al 9 maanden is nog kv zou geven, gewoon water of thee of wat yoghurt is ook prima.

De late avondvoeding stoppen ze meestal zelf mee als ze die niet meer nodig hebben, daar zou ik niet aan gaan sleutelen. Misschien is het handiger om de voeding die rond de avondspits valt te laten vervallen, dat geeft jou wat meer vrije handen en wat meer rust in huis. Verder vooral gewoon op verzoek geven, slokjes tussendoor zijn voor veel kinderen van deze leeftijd nogal belangrijk.

Neem ook de tijd om af te bouwen. Trek minstens twee weken uit voor een af te bouwen voeding, je kind is nog jong en heeft de dingen die in jouw melk zitten nog hard nodig.

4. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dirksmama, bedankt voor je reactie.
    Ik wil het afbouwen heel rustig aan doen. Ik merk aan mezelf dat ik het wel genoeg vind nu, het bv geven, maar ik heb alle tijd. Als ik 1 voeding afbouw, dan hoef ik idd geen kv te geven, maar als ik meerdere voedingen af ga bouwen zal ik wel kv moeten gaan geven. Het mooiste zou zijn dat ik de late avondvoeding en de ochtendvoeding (en s'nachts) zo lang mogelijk blijf geven, en dan die van 12u en 18u afbouwen. Maar ik dacht dat 2 voedingen achter elkaar afbouwen niet handig was?

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier ben ik ook gaan afbouwen met 9 maanden. Mijn zoontje zat toen op 4 voedingen en tijdens het proces verviel er een voeding. Ik heb eerst de middagvoeding vervangen door een flesvoeidng. Twee weken daarna de avondvoeding laten vallen, ging verrassend goed trouwens. Ook hier kreeg hij kunstvoeding. Hij at nog niet goed yoghurt. Dat ging met 11 maanden beter en toen verviel de laatste fles (werd thee). De ochtendvoeding geef ik nog steeds overigens.

6. Fieniemienie

27 mrt 2012
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit ook ongeveer in dezelfde situatie, wil eigenlijk - na 9 maanden - ook wel afbouwen. Ben sinds een week aan het proberen om van 4 naar 3 voedingen te gaan:
    's ochtends (ca. 6.00)
    late ochtend (ca. 11.00)
    middag (ca. 15.00)
    's avonds (18.00)
    Die van 11 uur & 15 uur heb ik samengevoegd tot één voeding (ca. 12.00, vóór de boterham, hij moet dan wel echt goed drinken). Maar ja, het gaat natuurlijk nooit zoals je het in gedachten hebt... Af en toe leg ik hem aan 't eind v/d middag toch nog even aan (als 'ie moe van de crèche komt of zo en echt even moet slapen). Maar goed, ik heb de tijd. De nachtvoedingen heb ik al een maand of 3 vaarwel gezegd, dus na 18.00 krijgt hij niets meer. (Die van 18.00 heb ik trouwens vervangen door pap, dus daar staat een kolfsessie tegenover :( ) Hij drinkt trouwens niet graag uit de fles, dus 't afbouwen laat ik vooral aan hém over...

7. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juju81: Yoghurt is hier ook geen succes, het eerste hapje is oke maar daarna doet hij zijn mond niet meer open haha. Water en thee gaan er prima in. Ik wil hem volgende week een keer kv gaan geven, kijken of hij het lust en hoe hij erop reageert. Ik vind de stap toch wel lastig, om kv te geven, maar dat zit echt tussen mijn oren, weer een beetje loslaten :). Als ik het goed begrijp krijgt je kindje s'morgens bv, s'middags en s'avonds kv en tussendoor thee?

Fieniemienie: Hier ook geen goede flesdrinker, ik ben daarom benieuwd hoe het gaat als er kv in de fles zit. Geen nachtvoeding meer? Dat had ik ook weleens bedacht maar dat werkt hier niet hoor :D Meneer laat zich niet troosten (ook niet door papa) en dan kies ik er maar voor hem te voeden en na 10 min. allemaal weer lekker te kunnen slapen. Hij drinkt dan ook echt goed dus hij zal het wel nodig hebben, ben het ondertussen ook wel gewend.
    Hier ook wel eens een extraatje, dat is toch het makkelijke van bv vind ik. Ik gebruik het soms echt als troost. Dat is met kv toch wat lastiger. Maar hier vinden we wel weer iets op.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je echt rustig afbouwt kun je met tien maanden gewone koemelk geven naast de yoghurt.

Negen maanden is een beetje een dipleeftijd voor veel voedende moeders, wel jammer dat er dan vaak afgebwpouwd wordt, want na die dip wordt het juist vaak weer heel gezellig aan de borst (en vooral ook minder 'zwaar'), en voor een kind heeft gewoon langer borst krijgen natuurlijk altijd nut.

9. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is hier ook niet zo dat het voeden niet goed gaat of minder gaat. De redeb dat ik langzaam aan ermee wil stoppen is omdat ik het zel beu wordt. Ik zie het ook echt niet zitten om een ouder kindje aan de borst te hebben, ik denk ook dat het lastiger wordt om af te bouwen als ze wat ouder zijn (iig voor mij dan ;))

Ik wist niet dat je koemelk mocht geven na 10 maanden? Dacht dat dat met een jaar mocht. Het is misschien een optie als je maar 1 of 2 voedingen laat vallen, maar als je helemaal stopt met de bv kun je je kindje toch niet 'volgooien' met alleen koemelk ? :)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na 10 maanden kun je grotendeels koemelk geven, en als je echt rustigaan afbouwt zit je met 10 maanden nog op 2 borstvoedingen.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn zoontje is inmiddels 16 maanden dus die eet en drink vanalles (en alleen nog 's ochtends bv, en de rest biologische volle koemelk en volle yoghurt).

Even denken, hier ging het zo:
    Met 8,5 maand hadden we nog 4 voedingen, zoiets:
    6:00 12:00 17:00 20:00
    Ik liet de voeding van 12:00 vallen en die kreeg hij in fles (bv uit vriezer). Na 2 weken liet hij spontaan de voeding van 17:00 vallen, die kreeg hij dus niet uit fles. Met 9 maanden en een week heb ik de avondvoeding afgebouwd. Hij kreeg toen ook een fles.
    Ik heb bewust gekozen voor (biologische) kunstvoeding toen mijn vriezermelk op was maar helemaal lekker voelde het niet, stom he. Misschien dat ik daarom de ochtendvoeding heb gehouden.

Ik heb mijn kereltje vanaf 6 maanden af en toe een slokje naast de bv aangeboden. Vanaf 8 maanden ging hij ook echt drinken.
    Het ging zo:
    6:00: BV en verder slapen
    8:00: Boterham en thee
    10:00: Fruit en dan slapen
    Wakker: BV
    Lunch: Boterham met water
    15:00: Rijstewafel oid en water dan slapen
    17:00: BV, al sliep hij hier dus op een keer doorheen
    18:00: Avondeten en oefenen met yoghurt
    20:00: Voor het slapen gaan BV

Dat werd met een maand of 9 dus:
    6:00: BV en verder slapen
    8:00: Boterham en thee
    10:00: Fruit en dan slapen
    Lunch: Boterham en KV (oefenen met bekertje en de rest in een flesje)
    15:00: Rijstewafel oid en water dan slapen
    18:00: Avondeten en oefenen met yoghurt
    20:00: Voor het slapen gaan een flesje KV

Ik ga flesjes van 150+5 (170cc). MIjn zoontje was ruim een jaar toen hij voor het eerste gewone volle biologische koemelk kreeg.

12. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juju81: bedankt voor je uitgebreide uitleg :) Inderdaad stom, dat gevoel dat je hebt als je aan kv denkt, terwijl het prima voeding is voor je kindje. Maar volledig bv blijven geven zie ik ook niet zitten dus ja. Ik heb niet het idee dat hij binnenkort uit zichzelf een voeding laat vallen, hij drinkt niet lang (max 10 min.) maar wel meerdere keren per dag. 4 a 5 keer per 24 uur, al vanaf dat hij een maand of 5 is, is er niks veranderd. Ik wil dan ook liever meerdere kleine flesjes gaan geven als 3 keer een volle fles. Vind ik wat natuurlijker, in hoeverre je kv natuurlijk kunt vinden ;)

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja idd, ik heb nooit volle flessen gegeven. Hij heeft ook een paar keer flink overgegeven 's nachts en toen ben ik getsopt met het geven van een fles voor het slapen gaan.
    Ach en wat hielp: hij knipperde niet eens toen hij voor het eerst kv proefde ;)

Deel Deze Pagina