Beste Ilja, Allereerst wil ik even zeggen dat ik vind dat je supergoed werk doet hier! Je zou er haast RSI van krijgen, al dat getik op dat toetsenbord Nu mijn vraag, of eigenlijk vraagjes. Mijn zoontje van 11 weken is drie weken lang enorm aan het clusteren geweest. Soms wel van half 2 's middags tot 12 uur 's avonds. Na van alles proberen, meer vast ritme, pink laten sabbelen, knuffelen, door de kamer wandelen zijn we tot de conclusie gekomen dat het gewoon honger is. Daarom (en ook omdat ik de uitputting nabij was) heb ik hem gisteren voor het eerst een flesje KV gegeven, gemengd met moedermelk want meneer vond het niet lekker. En... wat een verademing na een uurtje beetje jengelen is hij in slaap gevallen voor wel 7 1/2 uur! Nu de vraagjes: * kan het zijn dat mijn melk niet verzadigend genoeg was voor hem? (nog steeds ruim voldoende kolfopbrengst, het ziet er wel 'wateriger' uit dan eerst) * hoeveel KV moet ik nu in de fles doen? (hij drinkt overdag nog zo'n 4/5 keer BV bij mij en weegt ongeveer 6 kilo) * hoe zit het met vitamine D en K, moet ik dat gewoon blijven geven of is het niet erg als hij daarvan wat te veel binnen krijgt? * gaat de BV nu terug lopen door het gebruik van KV? Alvast bedankt voor je hulp en geniet van het zonnetje vandaag! Groetjes Six
Hoi, Dat je Bv er wat waterig uitziet heeft naar mijn mening niets te maken met met de kwaliteit van de Bv. Dit wordt nog steeds wel verteld, maar recent op een cursus van borstvoeding natuurlijk werd dit uitgelegt. Borstvoeding werkt met het vraag - aanbod systeem. Dus hoeveel Levi vraagt daar stemt de Bv zich op af. Bij het clusteren heb je hem denk ik vaker aangelegd dan anders waardoor je voldoende melkproduktie hebt. Dat jij de uitputting nabij was geloof ik graag. Vaak merken de kleintjes dit echter ook, waardoor ze zelf ook niet lekker in hun vel zitten. Als je nu besluit om Bv samen met wat kunstvoeding te geven, moet je wel zorgen dat je de borsten leeg kolft anders loopt de Bv terug. Wat hoeveelheid betreft mag hij rustig zo'n 150 a 200cc drinken. Als je meer dan 500cc kunstmelk op een dag geef hoef je geen D meer bij te geven. In kunstvoeding zit wel vit K, maar overleg dit even met het Cb. Misschien is het handig als je even een lactatiekundige inschakeld. Als je voldoende bv hebt zou het toch zonde zijn om te moeten stoppen. Maar uitgeput raken is ook niet de bedoeling. Misschien dat een lactatiekundige eens met je mee kan kijken en denken. Ilja
Bedankt voor je antwoord Ilja! Nu weet ik in ieder geval weer wat meer. Vind het wel vreemd dat Levi zo goed slaapt op de KV, terwijl hem dat met BV 's avonds niet lukt?! Ben wel blij dat ik nu goed weet hoeveel ik hem mag geven. Eigenlijk vind ik het niet zo'n probleem als de BV wat terugloopt. Ben namelijk ook niet van plan om heel lang BV te geven, mede doordat ik toch wel rug en nekklachten krijg van het rondzeulen met die zware borsten. Is het zo dat alle voedingen terug zullen gaan lopen als ik besluit om niet te kolven of alleen de avondvoedingen? Groetjes Six
De voedingen die je over gaat slaan zullen zeker terug gaan lopen. Als je alleen de avondvoeding wil gaan overslaan, dan zou je die voeding even niets doen. Als je straks wilt gaan afbouwen even je zoekfunctie gebruiken. Daar kun je dan ook het één en ander lezen. Succes. Ilja
Oké, ik weet nu genoeg! Reuze bedankt voor je hulp en ik spreek je vast nog wel eens... Fijn weekend! Groetjes Six