borstvoeding of flesvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Justy, Aug 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    hallo meiden,

Ik heb een vraagje: vanaf het begin heb ik borstvoeding willen geven omdat dat het beste voor de baby is. Nu krijg ik binnenkort een geplande keizersnede en daar is het twijfelen begonnen. Je krijgt dan natuurlijk de ruggeprik en daarna pijnstilling. Ik ben bang dat dit bij de baby terrecht komt. Ze zeggen wel dat het kan maar ik heb op internet een onderzoek terug gevonden met een lijst met middelen en de veiligheid. Nou dacht ik dat je na een ks morfine krijgt en die staat in de catagorie redelijk veilig. Er staat ook bij dat als de baby slaperig oogt je aan de bel moet trekken. Nou dat vind ik persoonlijk nogal wat. Sowies t "redelijk" en die andere waarschuwing natuurlijk ook. Heel leuk maar ik heb mijn baby dan net dus hoe weet ik nou of hij meer of minder slaapt. Ik weet nog niet eens of hij veel of weinig slaapt.

Snappen jullie mijn punt? Is er iemand die hier meer info over heft of gewoon jullie mening hierover! Bedankt!

2. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Nog even ter aanvulling: ik ben hierdoor aan het twijfelen gebracht en overweeg nu dus flesvoeding te gaan geven.

Heb nog meer voor en tegens gelezen en neig nu dus meer naar de fles, pffff

3. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Als jij de fles wil geven, dan moet je dat lekker doen.
    Het krijgen van een ks en ruggenprik is echter geen contra-indicatie voor borstvoeding.

Mss kun je wat meer vertellen van wat jouzelf huiverig maakt voor borstvoeding?

4. Ukkepukke

Ukkepukke Actief lid

Oct 8, 2011
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    De nadelen van de pijnstilling tijdens de KS wegen uiteindelijk niet op tegen de voordelen van BV is mijn mening.

Ik snap dat je huiverig wordt als je die lijst met nadelen doorleest. Misschien kun je het hier nog eens met de gyn over hebben.

Wat betreft de slaperigheid. Na de keizersnee verblijf je uiteraard nog enige tijd in het ziekenhuis. Jij én je baby worden dan hartstikke goed in de gaten gehouden door professionals. Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt en zullen je baby goed in de gaten houden als jij je zorgen aan ze uitlegt.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik gaf mijn kind honderd keer liever mijn eigen melk, OK met de eerste dagen wat sporen van de pijnstilling van de sectio dan kunstvoeding hoor! Mijn ervaring is wel dat de melk vanwege de keizersnede wat later op gang kwam. Dat was even schrikken, dat wist ik niet van te voeren. Maar jij krijgt een geplande sectio, dus je kunt daar gewoon op anticiperen. In een aantal ziekenhuizen kun je ook na een sectio al vrij snel (soms binnen het uur) al aanleggen. Check even of je ziekenhuis een lactatiekundige heeft, maak daar alvast een afspraak mee eventueel.

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Zo snel komt je melk überhaupt niet op gang toch? Dacht dat een pasgeboren baby de eerste 24 uur niet echt hoeft te drinken (wel aan de borst, maar echt veel komt er dan nog niet meestal).

Praat gewoon even met je gyn. Een keizersnede is echt geen reden om geen borstvoeding te geven! En als je twijfelt en toch voor meteen voor de fles gaat, is de kans best groot dat je spijt krijgt.... Niet te druk maken! Het komt vanzelf.

7. babyproject

babyproject Niet meer actief

Overigens ben ik onder volledige narcose geopereerd toen onze baby 10 weken oud was en ik nog borstvoeding gaf. Ze hebben daar qua medicatie rekening meegehouden. Was echt geen probleem.

8. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Bedankt dames. Ik heb morgen het gesprek met de anesthesist, ik ga het eens aan hem voorleggen....

9. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Vraag me overigens wel af waar sommige van jullie het vandaan halen dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Daarover wil ik juist meer weten. Je kan dat nu wel zeggen maar waarom is morfine dan misschien wel een beetje veilig? Snappen jullie wat ik bedoel?

10. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Je baby krijgt de eerste dag nog zo weinig bv binnen dat de hoeveelheid morfine daarin echt verwaarloosbaar zal zijn. En de voordelen van bv... Vooral de eerste week is het zooooo belangrijk! Heel veel antistoffen, goede vetten etc zitten in het colostrum, verder voor de moeder/kind binding, voor jouw gemoedsrust (bv geeft jou namelijk ook hormonen af die je rustig maken).

11. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik hoop echt dat die arts idd ook zegt wat jij zegt mopje. Dan durf ik het wel aan. Het lijkt me ook gewoon zo bijzonder, wil alleen niet dat ik er later spijt van krijg als t toch slecht bleek te zijn snap je....

Weet iemand wanneer de productie goed op gang is? Dus stel na een week modder je nog aan en lukt het niet. Kan je dan over op fv in een keer of moet je al afbouwen?

Ben hier benieuw naar omdat ik ook nogal angst heb dat de baby niet voldoende binnen krijgt. Wil het dus een week proberen en dan overleggen met de artsen of hij voldoende aan komt. Zo niet wil ik over op fv maar moet je dan dus als afbouwen of kan je zo over?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bel eens met al je vragen met een vrijwilliger van VBN of LLL. Wat jammer dat je niet wat eerder een cursus gevolgd hebt, dan had je al deze dingen al geweten.

Je productie komt meestal op dag drie of vier op gang, dan heb je vaak ook stuwing. De eerste 24 uur drinken baby's heel weinig, al is het wel beter om ze in die periode wel vaak borst aan te bieden, bij voorkeur elke twee uur.

De moleculen van veel middelen die bij de anesthesie gebruikt worden zijn te groot om in de melk terecht te komen. Wat er eventueel wel in de melk komt is zo laag dat de meeste baby's er weinig van merken.

De nadelen van kunstvoeding t.o.v. borst zijn talloos, teveel om hier op te noemen.

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Hier heb ik nou echt niet bij stilgestaan bij mijn geplande keizersnede.

Als het zo vreselijk slecht voor je kind zou zijn zou een ziekenhuis wel ingrijpen. Maar daarentegen stimuleren ze het juist (tenminste bij mij wel).

Ik zou het in ieder geval proberen.

14. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik heb een keizersnede gehad en geef nu ruim 6maand borstvoesing. Ik heb de eerste dagen ook pijnstilling gekregen en inderdaad gevraagd of de kleine dat niet binnen zou krijgen. En het antwoord was nee. Het komt praktisch niet in de melk terecht. En het miniscule beetje wat er wel in terecht komt is niet schadelijk voor je kindje.
    En je merkt echt wel wanneer ke kindje suffig is. Luister naar je moeder gevoel..!!
    Als je het gaat proberen zou ik niet een week proberen. Dan ben je nog zoekende naar een ritme en kindjes vallen sowieso vaak de eerste week af en dat is volkomen normaal.
    Als je het wil proberen moet je het juist een langere tijd proberen het is een investering want de eerste twee maand is even doorzetten daarna wordt het makkelijker.
    Je kan in de gaten houden of je kleintje genoeg binnen krijgt door plas luiers te tellen en te kijken of je kindje tevreden is.

15. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ik bedoelde eigenlijk ook als de kleine niet TE veel is afgevallen. Ik weet idd dat baby's afvallen maar als t meer als 7% wordt bedoelde ik, soory niet duidelijk omschreven. Is dat allemaal goed ga ik door natuurlijk....

Ik heb bijv ook gen lekkende borsten ofzo. Vrijdag wordt de baby al gehaald en ben daardoor wat onzeker geworden. Naar mijn gevoel zit er helemaal geen voeding in namelijk snap je.... Maar de baby zuigt wel echt al aan de borst de eerste dagen? En hoe wisten jullie dat er wat uit kwam?

Hoop idd dat dat zo is, dat t medicijn niet in de borstvoeding komt. Ga t zo navragen in het zh.

Bedankt voor jullie racties!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Morfine komt zeker in je moedermelk, maar heeft een heel korte T1/2 van 2/3 uur. Dus zorgen maken is onnodig.

17. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
  18. vegeta

vegeta Lid

Jun 22, 2012
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

Er zijn ziekenhuizen die toestaan dat je kindje direct bij je aan de borst mag terwijl jij nog gehecht word dus direct. (afhankelijk conditie kindje, motivatie ziekenhuispersoneel) wellicht zou je hier naar kunnen vragen?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kindje vrijdag al gehaald wordt kan het zijn dat het wat moeite heeft met de zuigreflexen, omdat het tegen randprematuur aanzit, het is nog geen 40 weken en juist die laatste 2 weken ontwikkelt die reflex zich nog verder.
    Waarom neem je nu niet alvast even contact op met de lactatiekundige van het ziekenhuis?

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat zou ik ook doen.

Bezoekje anesthesist gaat zo:

Forumulier invullen vanwege allergieen, medische voorgeschiedenis
    Wegen
    Bloeddruk
    Kort praatje en je staat weer buiten.

Praten over bv daarvoor kan je beter langs de lk van het zh lopen. Bel anders eerst even of ze er is?

Share This Page