BV na borstverkleining

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dombo, 10 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    In 2001 heb ik een borstverkleining ondergaan en de chirurch was er heel stellig in. Ik zou geen BV kunnen geven.

Onze oudste heeft daarom meteen de FV gehad na overleg met de lactatiedeskundige van het ziekenhuis. Ik heb verder ook nooit gemerkt dat ik ben gaan lekken ofzo, dus stond het meteen al vast dat mocht er een tweede komen, dat hij/zij ook meteen FV zou gaan krijgen.

Tot mijn grote verrassing begon ik dag 4 na de bevalling (keizersnee) wat te lekken en om te zien of er inderdaad BV op gang zou komen ben ik met behulp van de verpleging meteen gaan afkolven. Inmiddels is de 'productie' zo'n 10 tot 15 cc per dag (iedere druppel wordt zorgvuldig opgevangen) en uiteraard hoop ik dat het nog meer gaat worden. En mocht het niet meer worden of toch nog afnemen, dan ben ik in ieder geval erg blij met iedere druppel die onze dochter toch nog naar binnen heeft gekregen.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is naar ervaringen van andere meiden die ondanks een borstverkleining toch borstvoeding hebben kunnen geven en wat zij hebben moeten doen om het op gang te brengen en te houden.

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb geen borstverkleining gehad,maar wil toch zeggen dat het knap van je vind hoor!

Ondanks dat de chirurg heeft gezegd dat je BV zou kunnen geven en toch proberen!

Petje af!

3. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ook geen ervaing, maar ik wilde ook even zeggen dat het ik het heel knap van je vind! Wie weet, als je met kolven en voeden misschien nog meer eruit kan halen... Dat zou wel heel leuk zijn denk ik! Misschien iemand anders met ervaring?

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ook geen ervaring. Wel wil ik zeggen dat ik het heel dapper vind dat je het toch een kans geeft ! En die melk die jij geeft ook is het "maar" 10 ml is hele gezonde melk. Als je minder voed wordt de melk n.m. "geconcentreerder" dus meer antistoffen e.d. in minder melk. Heel goed voor je meisje dus en zeer zeker de moeite waard.

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Inez, ik heb ook een verkleining gehad en bij mij is de bv helaas niet gelukt (zie ook mijn topic bv gedoemd te mislukken). Ik weet wel dat iemand met wie ik toen contact heb gehad bv geeft/gaf ondanks een verkleining maar ik weet niet of ze nog actief is hier op het forum. Ik zal je even haar naam pb-en, dan kun je haar een berichtje sturen want ik weet niet of ze het op prijs stelt hier genoemd te worden.

6. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Inez: ook hier geen ervaring maar ik wil je wel zeggen dat ik het super van je vind!

7. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Bedankt voor jullie reacties.

Manuela, bedankt voor je PBtje. Zal contact met haar opnemen.

8. Lady Ice Shirr

Lady Ice Shirr Fanatiek lid

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Hoi Inez,

Ik heb hier ook ervaring mee.
    In november 2006 is mijn zoontje Jesse geboren. Na mijn operatie in 1996 werd verteld dat het niet zeker was of ik ooit bv zou kunnen geven, dus ik heb altijd gezegd: ik probeer het, en als het niet lukt... jammer dan. Eigenlijk wel vanaf het begin gaan bijvoeden, maar ook bv gegeven. De kraamperiode heb ik dan ook afgesloten met volledig bv. Maar ja... zulke dingen gaan altijd volgens het boekje (als je hulp hebt) en kom je er zelf voor te staan, gaat alles anders. Jesse zoog volgens mij heel hard en mijn tepels waren helemaal kapot. Tegen elke voeding zag ik op. Dus gaan kolven, maar hier kwam echt zo weinig uit (ja, 1 keer 60cc, maar verder nagenoeg niets). Dus na een maand zat ik op volledig flesvoeding.

In mei 2008 is mijn 2e zoontje (Marijn) geboren. Marijn deed het gelijk goed aan de borst. Na 3 dagen was hij wel 10% afgevallen. Toen is de kraamzorg gaan bijvoeden. Maar dit was erg minimaal. Soms maar een paar slokjes of later 5 of 10cc. EN dat niet eens bij elke voeding.
    Ik heb in de kraamweek ook een kolf gekocht om de productie goed op gang te laten komen. Marijn was vrijdag 3 maanden en ik geef nog steeds bv. Vaak zelfs zonder bijvoeding. Volgende week ga ik weer aan het werk (had 2 weekjes vakantie achter mijn verlof geplakt) en ik ga dan zeker proberen om te kolven op het werk.
    De eerste maand moest ik echt wel doorzetten hoor, maar daarna was het echt geen probleem meer!
    En ik ben er zo gelukkig mee. En ook wel heel erg trots op mezelf.

Dus ik zeg: go for it! Even volhouden en doorzetten misschien, maar het is echt de moeite waard!

Liefs LIS

9. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Lady Ice Shirr, wat ontzettend fijn om jouw verhaal te horen. Ik ben zeker van plan om door te zetten en ik hoop ook echt dat onze dochter er op eigen kracht meer uit zal weten te halen dan dat ik met de kolf kan doen. En wat goed zeg, dat je Marijn volledig kunt voeden. Jij hebt in ieder geval voor op mij dat je hem meteen aan de borst hebt gelegd.

Wij hebben dit eigenlijk niet gedaan omdat ik toch flesvoeding zou gaan geven, aangezien ik na de geboorte van onze oudste dochter nooit enige tekens heb gehad dat ik überhaubt BV kon geven.

Ik krijg morgen in ieder geval een lactatiedeskundige over de vloer die gaat meekijken wanneer we haar voeden. Ik hoop dat zij nog tips heeft.

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Wow wat super Lis, jou verhaal is een inspiratie! Ik hoop dat het mij bij een tweede kindje ook echt lukt bv te kunnen geven.

Inez, veel succes morgen met de lk, hopelijk heeft ze tips voor je en kun je Yelina volledig bv geven.

11. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Heel veel succes!

12. Lady Ice Shirr

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Was even benieuwd hoe het nu gaat Inez. Hopelijk is de bv op gang aan het komen. Wel vermoeiend soms maar dat hoort erbij.
    Ik probeer nu wat te kolven zodat ik wat voorraad heb voor als ik maandag weer ga werken. En 's avonds dan maar veel aanleggen (doe ik nu ook al zo veel mogelijk overdag).

Succes!

13. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Inmiddels is het al weer een paar dagen geleden dat de lactatiedeskundige is geweest. Zij heeft me in ieder geval door de laatste onzekerheden voor wat betreft het aanleggen heen geholpen en verder nog wat adviezen over het kolven gegeven.

Volledige BV zal ik niet kunnen geven, daarvoor is het gewoon te weinig, maar ik ben al erg blij met hetgeen nu wel lukt.

In principe krijgt onze dochter volledige flesvoeding met als bijvoeding moedermelk. Meerdere keren per dag leg ik haar even een paar minuten aan aan beide kanten zodat er in ieder geval een stimulans blijft om de melkproduktie op gang te houden en verder kolf ik na elke voeding. En dat krijgt ze dan ook met een flesje.

Hoewel ik het enerzijds best jammer vind dat er niet meer inzit dan dit, ben ik er tegelijkertijd ook trots op dat ik dit in ieder geval wel kan doen, aangezien onze oudste dochter helemaal geen moedermelk heeft gekregen. En zolang er nog wat uitkomt met kolven blijf ik het nog wel even volhouden.

14. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Lady Ice Shir, succes maandag met je eerste werkdag en hopelijk kan je het kolven blijven volhouden naast het werken.
    Stelt jouw werkgever een ruimte beschikbaar waar je (in de baas z'n tijd) tussendoor kunt kolven?

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Inez, ik vind het helemaal fantastisch dat je het zo kan doen! Dikke knuffel voor jou.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Inez, Super joh! Wat fijn zeg! En alles wat ze binnenkrijgt heeft is echt heel fijn! Mooi meegenomen! Ik hoop dat je nog een tijd door kan gaan! Fijn voor beide!

Liefs, Hanneke!

17. Lady Ice Shirr

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Fijn Inez, dat het op deze manier lukt. Wat goed dat je lichaam het uiteindelijk zelf heeft aangegeven, anders had je dit nooit kunnen doen!

Ja, maandag weer beginnen. Aan de ene kant zin in hoor, aan de andere kant weer moeilijk om mijn mannetjes achter te laten. Nu dus nog even hard werken om wat melk in de vriezer te hebben. Ik denk dat we nu wel aan de kv zullen moeten hoor. Maar dat moet dan maar. Ik vind het al geweldig dat ik de 3 maanden heb gehaald. Probeer nu de 6 maanden te halen.

Hou vol hoor!

Groetjes Lydia

18. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Krijg je bij je werkgever geen ruimte tot je beschikking om daar te kolven? Hij is daartoe verplicht toch? En 25 % van je werktijd mag je (doorbetaald) besteden aan kolven. Zo zou je de 6 maanden zeker vol moeten kunnen maken zonder KV.

19. Lady Ice Shirr

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Aan mijn werkgever ligt het niet hoor. Maar de hoeveelheid kolven... Marijn drinkt beter live, althans... bij kolven komt er niet zoveel uit als wanneer Marijn drinkt. Ach, we zullen het zien. Dit is toch al heel mooi wat ik bereikt heb!

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Er bestaat een neusspray(Syntocinon, op recept) waardoor je tsr wordt opgewekt, je hoeveelheid melk die gekolft wordt neemt dan ook toe, misschien een optie?

Deel Deze Pagina