Hoi meiden, ik ben even benieuwd bij wie de BV goed op gang gekomen is na een keizersnede en wat heb je daarvoor moeten doen? En bij de meiden bij wie de BV juist niet lukte na de keizersnede, weten jullie ook waarom/hoe dat kwam?
Zelf heb ik geen ervaring maar mocht je meer info zoeken dan kun je dat hier vinden. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Hier ook een keizersnee gehad. Heel onverwachts. Maar het belangrijkste is dat je je kleintje zo snel mogelijk bij je krijgt. Bij mij heeft het nog zo'n anderhalf uur geduurd voordat ik mijn mannetje bij me kon krijgen. Maar al die tijd heeft hij bij zijn papa op zijn blote borst gelegen. Hier was hij ook al druk aan het zoeken naar de tepel . Maar daar kwam natuurlijk niets uit . Ook is het fijn als je je kindje op je kamer kan hebben in het ziekenhuis. Bij mij mocht hij mooi naast me in zo'n curverbakje. Verder is het hetzelfde als wanneer je op de normale manier bevalt. En de borstvoeding is prima opgang gekomen. Eventueel kan je van te voren je vriend/man instrueren om ervoor te zorgen dat je kleintje zo snel mogelijk bij je gebracht wordt en dat er absoluut geen flesje gegeven moet worden. Hier had ik het geluk dat het ziekenhuis een borstvoedingscertificaat heeft, dus dat ze er echt alles aan doen om je te helpen de borstvoeding op gang te krijgen. In ieder geval heel veel succes! Een keizersnee hoeft dus niet te betekenen dat de borstvoeding niet gaat lukken! Groetjes Mariska
Bij mij is de voeding goed op gang gekomen door tussen het voeden door ook nog te kolven. Pas op dag 5 liep het als een tiet. Toen heb ik ook meteen de kolf weer aan de kant gezet. Ons eerste heeft ca 4 maand voeding gekregen, de 2e ruim 5 maanden en de 3e heeft op de kop af 9 maanden gehad. Als je zelf 100% erachter staat, dan is de kans op slagen het grootst. Succes, Groetjes van Kiki
Hier ook een KS, met volledige narcose. Met 5 dagen zat zoonlief op geboortegewicht, moest wel 2x bijgevoed worden.... spijtig maar helaas. Daarna nooit geen problemen meer gehad, en liep de BV super.
Hoi! Ik heb helaas niet zo'n goede ervaring, weet alleen niet of dit aan de keizersnede heeft gelegen. Ik denk eerder de begeleiding en een combinatie van verschillende dingen. Maar dit verhaal ga ik je besparen. Ik raad je aan om in het ziekenhuis duidelijk aan te geven dat je BV wil geven, zodat je je kindje zsm bij je krijgt. En zorg voor goede en tijdige begeleiding van een lactatiekundige als je denkt dat het niet gaat, zoals je graag wilt. Geniet nog even van je zwangerschap! Anouk
Hier 2 keer een spoedks. Beide kindjes moesten bijgevoed worden, maar dat vooral door hun gewicht en omdat ze allebei niet wilden happen. Bij mijn zoontje is het helemaal niet gelukt qua happen en mijn dochtertje lukte het alleen met tepelhoedje. Ik kolfde binnen 12 uur na de bevalling al voor het eerst. Rond dag 4 kwam het heel goed op gang en ging ook mijn dochtertje goed aan de borst drinken en dat proberen we voorlopig nog even zo te houden. Hier dus wel veel opstartproblemen, maar ik betwijfel of die door de ks komen, waarschijnlijk niet. Het op gang komen van de bv is nooit een probleem geweest in elk geval, alleen met behulp van kolven omdat mijn kindjes dus niet wilden happen.
Ik heb een geplande KS gehad en hier liep het in het begin allesbehalve soepel. De BV wilde gewoon niet op gang komen, waardoor mijn zoontje zienderogen afviel en bijgevoed moest worden. Ik geloof dat ik pas op dag 7 of 8 na de KS voldoende voeding voor hem had. Ik heb veel opstartproblemen gehad, pijn, en voed nu na 5 maanden nog steeds met een tepelhoedje (gaat prima overigens). Toen het te pijnlijk was om mijn zoontje aan te leggen de eerste dagen heb ik gekolfd om de productie op gang te brengen. Het is even doorzetten, maar wel helemaal goedgekomen! Succes met de laatste loodjes )
Ik heb een spoedkeizersnede gekregen en vanwege de vele medicatie die ik kreeg (zw. vergif.) hebben we haar de volgende dag pas aangelegd. Eigenlijk was dat te vroeg, maar ze gingen er al vanuit dat ik toch geen melk had, dus het was eigenlijk alleen om op gang te brengen. De eerste 6/7 dagen heeft ze bijvoeding gehad via vingervoeding. En de 5 dgn in het ziekenhuis heb ik naast het voeden ook gekolfd. Op dag 2/3 na mijn bevalling kolfde ik voor het eerst 3 druppels melk, aij, en trots dat ik was! Ze hebben het ook middels vingervoeding aan mijn dochter gegeven. Het is echt doorzetten, de borstvoeding krijg je niet voor niets na een ks. Ik ben iig blij dat ik na een zware bevalling alsnog het doorzettingsvermogen had om voor de borstvoeding te gaan. Ik zou het ook volkomen snappen als iemand in dezelfde situatie kv zou geven (terwijl ik echt pro bv ben).
Hoi, Mijn zoontje is ter wereld gekomen door middel van een spoedkeizersnede. Het liep allemaal niet zo goed waardoor we toch wel iets van 3 uur gescheiden van elkaar zijn geweest. Toen hij bij me werd gebracht hebben ze hem meteen op mijn borst gelegd, hij "hapte" meteen & goed en kon ik hem meteen voeden. Bij mij kwam het gewoon op gang. In het ziekenhuis heb ik ook gekolfd en dat ging ook prima. Uiteindelijk ben ik thuis gestopt met de bv omdat het herstel na de ks niet zo goed ging en bij mij deed mijn wond door het samentrekken van de baarmoeder tijdens het voeden heel veel pijn. Ook kreeg ik erge last van stuwing en deze combinatie van factoren hebben mij doen stoppen. Ik vond dat heel erg maar het was beter voor mijn herstel. Maar goed het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat je meer moeite hebt met het op gang komen van de bv, ik denk dat het persoonsgebonden is. Ik wens je heel veel succes en hoop dat het allemaal voorspoedig zal verlopen voor je & dat je je kindje goed en langer kan voeden!
Bij mij ook een spoed keizersnede. Begon de volgende ochtend al met kolven maar mijn dochtertje mocht pas na drie dagen aanleggen vanwege haar situatie (slangetjes, monitoren e.d.). Gelukkig ging het wel met een tepelhoedje maar ze heeft nooit genoeg kunnen drinken. Hierdoor was ik veel aan het kolven. De kraamverzorging liet me toen overgaan op 'op verzoek voeden' omdat ik genoeg had volgens haar. Na drie dagen een krijsend kind 's nachts. Wij een flesje gemaakt nadat we eerst dachten dat het kramp was - ze schrokte het leeg. Ze heeft dus nooit meer gepakt dan ze al deed ondanks dat ik haar langer aanlegde. Hierdoor liep de BV rap terug en nu kolf ik nog maar een of twee flesjes per dag. Frusterend geweest, maar ik heb er nu vrede mee (ook de neusspray nog geprobeerd). Het is ook wel erg makkelijk dat mijn vriend kan helpen met de voeding... Toch ruim zes weken volgehouden en hoop het nog een weekje of wat vol te houden. Maar de BV is dus gewoon op gang gekomen!!!
Na mijn keizersnee (niet gepland) kwam de borstvoeding door middel van kolven goed op gang. Helaas kon Emma doordat ze 6 weken te vroeg is geboren zelf niet goed drinken en moest ik blijven kolven. Maar ondanks dat ze zelf niet vaak dronk is mijn productie goed op gang gekomen door het kolven.
Ik had eens spoedkeizersnede en door slechte begeleiding in het ziekenhuis ben ik dubbelzijdig kolvend naar huis gegaan waar de kraamverzorgende meteen mij aan het 'werk' heeft gezet en we zijn meteen live gaan voeden. Met haar goede begeleiding is het allemaal goed gekomen. Het duurde wel eventjes voordat alles goed op gang was (een dag of 1 a 2), maar het liep daarna als een tierelier.
Wat fijn om te lezen dat er zoveel mensen zijn die in soort van hetzelfde schuitje hebben gezeten. Ik heb ook een (ongeplande) KS gehad. Mijn zoontje is 's nachts om 12 uur geboren. Hij moest naar de kinderafdeling (wist ik niet) omdat ik koorts kreeg tijdens bevalling en antibiotica iv kreeg. Na 1,5 uur mocht ik hem eventjes zien. Hij had toen al een flesje gehad!! Kan hier nog boos om worden. Ik vroeg of ik hem mocht aanleggen, maar dat werd geweigerd omdat hij dan misselijk zou worden.Na hem 2 minuutjes te hebben vastgehouden moest ik al naar de kraamafdeling omdat het nacht was. De volgende ochtend mocht ik hem weer zien en proberen aan te leggen. Dit ging echt voor geen meter! Hij hapte absoluut niet. We hebben het wel steeds geprobeerd tijdens de voedingstijden, maar geen succes helaas. Hij heeft steeds flesjes gekregen. Gelukkig mocht hij na 2 dagen met mij mee naar de kraamafdeling. Daar lag hij lekker naast me. Hier verder geoefend met bv. Nog steeds had hij geen goede haptechniek... Maar ik was vastbesloten bv te geven. Ondertussen kolven, kolven, kolven. Dit overigens met heeeeel matig resultaat. Ik heb 1 keer 5 cc gekolfd, trots dat ik was!!! Ondertussen kreeg hij steeds flesjes die hij goed leegdronk. Helaas kreeg ik zelf 3 dagen na de KS een hele zware zwangerschapsvergiftiging (ook dat kan dus nog...) . We waren net zo lekker op weg met de bv... Ik lag ineens met beide armen vast aan infusen, en was volkomen van de wereld. Ik mocht door de medicatie ook geen bv meer geven. Kolven ging amper doordat ik zo ziek was. Maar uiteindelijk toen ik weer herstellende was, een week na de geboorte, mocht ik mijn zoontje weer proberen aan te leggen. Ik had de hoop om bv te geven al bijna opgegeven... Maar de verpleegkundige legde mijn zoontje naast me, en hij hapte meteen goed! Dit had hij nog niet eerder gedaan! De borstvoeding moest natuurlijk nog helemaal op gang komen, want ik had bijna niet kunnen kolven. Maar het is toch gelukt!!! Ik heb hem heel vaak aangelegd, en kreeg zowaar die avond iets van stuwing!! De eerste dagen met het geven van de bv waren erg onzeker hoor. Ik wist niet hoeveel hij binnenkreeg. Hij was immers gewend aan flesjes, maar zoveel melk kwam er nog niet uit mijn borsten de eerste dagen. De verpleegkundigen in het ziekenhuis hadden ook allemaal andere theorieen en ideeen. Ook niet goed voor de onzekerheid. Heb er uiteindelijk voor gekozen om voor en na de voeding te wegen, en dan nog een flesje na te geven als hij maar weinig had gedronken. Na ongeveer 4-5 dagen was mijn productie zodanig op pijl dat hij genoeg had aan alleen bv. Hij is inmiddels 15 weken, en krijgt nog steeds alleen bv. Helaas is de bv zo goed gelukt dat hij absoluut geen fles wil. Heb alles al geprobeerd... Zonder resultaat. Moet nu van mijn werk heen en weer naar de creche om hem bv te geven. Mocht iemand wat dat betreft nog tips hebben (of dezelfde ervaring??) groetjes, Femke
ook ik geef borstvoeding na een keizersnede, mijn kleine meid wilde ook eerst niet goed toehappen, dus in het ziekenhuis meteen een tepelhoedje gekregen. Ik moest kolven om mijn voeding op gang te brengen. Wegen voor en na en dan bijvoeden. Eenmaal thuis met de kraamhulp, wegen meteen achterwege gelaten, als de kleine na een voeding tevreden gaat slapen heeft ze genoeg gehad. Voeding had ik inmiddels meer dan genoeg, kolven had voor overstimulatie gezorgd, stond echt op knappen van de stuwing, zeer pijnlijk!!! Ook met goede begeleiding zonder tepelhoedje gaan proberen en inmiddels drinkt mijn kleine meid bijna volledig zonder tepelhoedje. Verkeerde start met voeden in het ziekenhuis maar gelukkig eenmaal thuis alles goed gekomen. Ze is trouwens wel meteen aangelegd toen ik weer op de afdeling was, ongeveer half uurtje na de keizersnee. Maar in het ziekenhuis hadden ze niet voldoende tijd om goed te begeleiden.