Hallo Dames, Ik vind het zo zwaar! Ben bijna heel de dag bezig ermee. Ik heb een prematuurtje van nu bijna 2 weken. IK heb het idee dat ze te weinig binnen krijgt. Ben ik erbij aan het kolven maar kom zo niet aan mijn rust toe! Heeft er iemand tips? IK krijg er maar weinig uit, maar zou het zo graag willen. Hoe hebben jullie het aangepakt? Groetjes Esther
Dikke knuffel allereerst. Heb je een beetje hulp van je man/moeder/vriendin o.i.d. ? Dat zij jou een beetje helpen zodat jij je echt op je kindje kan richten ? En mischien kun je eens contact hebben met een vrijwilliger van de VBN of een lk ? Die hebben vaak relatief simpele tips waar je goed mee geholpen bent. P.s. ik had geen prematuur en vond het soms al zwaar
Kwestie van volhouden en voor ogen houden dat het echt beter wordt. Je kindje zal groeien, sterker worden, beter drinken, jij zal er meer handigheid in krijgen maar tot die tijd is het gewoon afzien en overleven. Richt je op je kind en de bv en laat verder de boel de boel. Verder kan een gesprek met iemand van de vbn of een lk ook goed helpen. Ze kunnen je tips geven en geruststellen. Ik weet niet wat je nu doet... hoevaak je aanlegt en kolft misschien dat we dan nog meer tips kunnen geven.
In het begin ben je er inderdaad de hele dag mee bezig, ik ook, en Eva was juist 1 week overtijd en aan de zware kant. Kleinere kindjes hebben vaak nog wat minder kracht en dan ben je nog langer bezig. Ik weet niet om de hoeveel uur je voedt? Persoonlijk zou ik eerder wat vaker aanleggen, dan gaan kolven. Maar ik weet niet of dat haalbaal is. En ik weet niet hoeveel je kolft? Op zich hoef je nu nog niet zoveel te kolven denk ik, je dochtertje drinkt ook nog niet zoveel. Kijk of anderen wat uit handen kunnen nemen van je, zodat jij af en toe lekker op bed kan blijven liggen/zitten. De eerste weken heb ik ook bar weinig rust gehad, de eerste week heb ik haast niet geslapen, ik denk zo'n 5 uur per etmaal. Dat hoort er toch een beetje bij denk ik, de een kan er wat beter mee omgaan dan de ander (ik was soms wel heel moe, maar vooral helemaal hyper omdat Eva er eindelijk was en ik wilde ook helemaal niet slapen). Maar als je wat meer toelichting geeft, misschien dat wij je wat beter kunnen helpen. Met een vrijwilliger zou ik zeker ook doen als je het even niet ziet zitten, die kunnen je weer een beetje oppeppen en advies geven.
Ze komt nu om de 3 uur! Dan geef ik haar borst, maar krijg het idee dat ze niet genoeg binnen krijgt. Dus geef ik haar nog een klein flesje bij! Daar heb ik met de VK over gepraat. Ze is prematuur 5 weken te vroeg geboren. Dus heeft de kracht nog niet echt om goed te zuigen. Na het voeden kolf ik de rest af. Maar ook dat is nog niet echt veel. Nog geen 10 cc krijg ik eruit..... Nou ja goed, ik blijf het nog even proberen..... Maar anders ga ik toch echt over op fles voeding! En zo'n lactatie deskundige kost geld... en we hebben het al niet te breed op di moment xxx Esther
Om de 3 uur is heel netjes hoor. Ik heb echt maanden om de 2 uur gevoed. Een vrijwilliger van de VBN is gratis Hier kun je een opzoeken bij jou in de buurt http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
O dat wist ik niet? Ik ga meteen even kijken op de site. Misschien dat ze me kunnen helpen. Want ik wil het wel heel graag, maar heb er bijna de kracht niet meer voor
@Essiegirly Volhouden ! Idd ik werd door de kraamhulp verkeerd voorgelicht .... Zij vertelde me dat ik moest gaan kolven en dat mijn borsten niet goed waren ect. Het enige wat mij heeft geholpen was aanleggen.... en bijvoeden door middel van een spuit ... finger feeding. Het is veel werk maar hou vol komt helemaal goed ! Wist je dat kraamhulp wordt gesponsord daar Nutricia l.l.l.l. kunnen je advies geven ..... Succes
Ik heb even gebeld n.a.v die site! Moet morgen even terug bellen, heb me verhaal gedaan. Ze zal morgen kijken hoe en wat. xxx
Even hulp vragen en je zult zien dat over een paar weken je al niet eens meer weet dat het zo zwaar was! Borstvoeding is in het begin echt even wennen en best zwaar, maar op den duur heb je er weer profijt van! Laat het huishouden lekker door een ander doen en neem de tijd voor de voedingen. Ik zou eventueel een na het kolven Samantha het gekolfde met een lepeltje geven, of vingervoeden. Enneh... flesvoeding kost ook een heleboel geld toch? heel veel sterkte en succes, maar met een beetje hulp komt het helemaal goed!
Ik vond de eerste weken ook heel zwaar! Ik zat er mentaal even helemaal doorheen na mijn bevalling en daardoor had ik erg veel moeite met het geven van borstvoeding. Het kost dan zoveel energie terwijl je dat eigenlijk niet hebt. Mijn dochter en ik hebben het beiden moeten leren en dat kost echt even tijd. Nu gaat het erg goed en is het voor ons beiden een heerlijk moment! Ik zie haar echt genieten en ik geniet met haar mee! Ze kan sinds kort lachen en 3x raden wanneer ze het meeste naar me lacht.. jawel.. tijdens de voeding! Alsof ze naar me kijkt van: 'Jee mama, wat is dit lekker! Dank je!' Dus, geef niet op meid! Het is ook zo goed voor de gezondheid van jouw kindje! En nog gratis ook!
Waarom denk je dat ze te weinig binnenkrijgt? Om de 3 uur is heel netjes hoor. Ik zat op 2,5 uur in het begin. Drinkt ze het flesje wel leeg dat je daarna aanbiedt? Geef je dan je gekolfde melk of kunstvoeding? Ik zou ook zeker stoppen met de fles en wat vaker aanleggen. Want alles wat je extra geeft, moet je er meteen bijkolven, anders loopt je productie niet gelijk op en blijf je achterlopen qua productie. En als je dan toch wil / moet bijvoeden, doe dit dan met je eigen gekolfde melk via fingerfeeding. Met de fles krijg je tepel-speenverwarring wat er alleen maar voor zorgt dat je kindje een verkeerde zuigtechniek leert. En dat kan er weer voor zorgen dat ze nog moeilijker aan de borst drinkt. Mijn tip (zo heb ik het gedaan toen mijn bv wat laat op gang kwam en mijn kind wat verzwakte door te snel afvallen): voeden, dan geeft jouw partner / moeder / hulp de gekolfde melk van een vorige kolfbeurt met behulp van fingerfeeding aan je kindje terwijl jij nakolft. Die melk kan je dan kolft kan jij weer laten geven na de volgende voeding (terwijl jj dan weer kolft). Zo bouw je je productie op en krijgt je kindje alleen jouw melk. Op een gegeven moment merkte ik dat de zin in het spuitje melk steeds minder werd, dus toen werd duidelijk dat mijn zoontje tijdens de life voeding al genoeg binnen had gekregen. Eventueel voor een snellere en krachtigere tsr Syntocinon neusspray gebruiken, zodat je kindje sneller melk krijgt en dan ook goed de energie heeft om door te drinken. Succes!
Soms helpt even je verhaal doen al een hele hoop. Lekker van je af praten. Hoop wel dat ze ook wat tips voor je heeft. Of mischien verteld ze je wel dat je het al toppie doet
Ik had ook een kindje wat een maand te vroeg via een spoedks werd geboren. Ze had ook niet genoeg kracht om te drinken en bleef maar afvallen. Ik ben na een week en met een hoop druk vanuit het zh op de fles overgestapt omdat ik het niet meer trok. Ik heb hier nog steeds spijt van. Ik had zo graag bv gegeven. Bedenk dat als je stopt er niet zomaar meer een weg terug is. Wat ook al gezegd is: fv is ook erg duur. Wordt een lactatie deskundige niet vergoed door je verzekering? Wat je ook besluit om te doen, het is altijd de goede beslissing voor jou situatie. Voel je ook niet schuldig als het niet gaat of als je niet meer wilt, maar zorg dat je wel achter deze beslissing staat zodat je niet met een schuldgevoel blijft zitten.
IK ben net bij het cb geweest. En moet toch bij voeden, ze is te weinig aangekomen! IK zal me verjaal nog wel doen! Moet haar zo weer gaan voeden. groet Esther
Beste Esther, ik vind het echt knap van je dat je zo hard werkt voor je kleine meisje. Hopelijk gaat je gesprek met de lactatiekundige/ vrijwilliger nog door. Zeker doen, hoor! Het advies van het CB is erg afhankelijk van wie je daar hebt. En een vrijwilliger van een BV organisatie zit toch meer in de hoek van de BV en zal je goed kunnen adviseren. Dus lekker door laten gaan, dat gesprek. Veel succes! Mocht je besluiten door te gaan, bedenk dan ook dat BV steeds makkelijker zal gaan, echt waar.
Sterkte meid. Hier kwam hij in het begin ook om de 2 uur, dit duurde een paar dagen en daarna verschoof het langzaam naar 3 en daarna (met 5/6 weken) naar 4. Dan wordt het veel makkeljker. Misschien kan je haar een paar dagen overdag om de 2 uur aanleggen? Sommige kindjes kunnen ook halfslapend voeden, en als jij het aandurft kan je ook met haar in bed gaan liggen. Rust je gelijk een beetje uit. En laat je een paar dagen vertroetelen, eten en drinken mee en je opsluiten in de slaapkamer. Even geen bezoek. Zie (en hoef) je meteen de huishoudelijke klussen niet. Is even investeren maar je hebt er later alleen maar plezier van. Hier had ik het geluk dat we de eerste week in het ziekenhuis lagen, daar mocht ik toch maar half uurtje bezoek per dag en kon ik me helemaal op hem en de bv richten.
Hallo allemaal, Het gaat hier steeds beter! Het aanleggen lukt me goed. De vrijwilliger was hier helaas niet vrijwillig....... Maar met hulp vna het cb gaat het nu goed! Kolf nu ook af, en dat geef ik haar desnoods na! Vind het vooral de eerste weken van belang dat ze bv krijgt. Omdat ze naturlijk prematuur is Maar het gaat steeds beter! Is nu weer voedertijd dus dames.... EEN FIJNE DAG ALLEMAAL!
Fijn om te horen dat het beter bij julie gaat. Super ! En moest je de vrijwilliger betalen ? Of laat ze niets meer van zich horen ?
Ze vragen er geld voor! Voor info dagen, aan huis komen ze niet! 22,50 euro voor zo'n avond. Maar zit even wat krab.... Maar is al geregeld met cb xxx