Misselijk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ago, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Herkent iemand van jullie dit?
    Ik geef inmiddels 19 weken borstvoeding. Sinds anderhalve week ben ik heel vaak misselijk/duizelig/hoofdpijn zonder dat ik daar een oorzaak voor kan vinden (en nee ik ben niet opnieuw zwanger ;)). Ik vroeg me af of het te maken kan hebben met de borstvoeding.
    Ben nl ook erg veel afgevallen. Woog voor de zwangerschap zo'n 63 kg, tijdens de zwangerschap 80kg, nu weeg ik nog maar 58kg. Ik eet de hele dag door. 3 maal daags een gezonde maaltijd en verder veel tussendoortjes (fruit, mueslirepen, etc.), daarnaast regelmatig wat chocolade, etc. Maar ondanks dat blijf ik dus afvallen. Weet niet meer hoe ik het er nog aan moet eten, of ervoor moet zorgen dat ik in elk geval niet verder af val...

Zou het te maken kunnen hebben met ijzer, bloedsuiker o.i.d.? Iemand een idee?
    Ga zowieso de huisarts even bellen vanochtend, maar ik dacht wellicht herkent iemand het hier.

2. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ik heb het ook gehad, maar denk minder erg dan bij jou. Ik had toen wat ijzertekort. Wellicht dat dat ermee te makne heeft? Succes bij de dokter!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat misselijke kan ook een virusje zijn.
    Maar voor het afvallen, gewoon even bloed laten prikken bij huisarts en laten checken op childklier, hb en b12. Allemaal heet goed te behandelen zonder dat je bv in gevaar komt.

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Heb inmiddels voor morgenvroeg een afspraak staan. Ben benieuwd.

Heb zelf niet het idee dat het om een virusje gaat, het komt af en aan zeg maar. Het is gewoon zo'n wee-ig gevoel.
    We zullen het wel afwachten!

Ijzer zou wel kunnen omdat ik vegetarier ben. Al slik ik daarvoor wel extra vitaminen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Lastig zeg! Gelukkig heb je morgen een afspraak een afspraak staan bij je huisarts, ben benieuwd of hij/zij iets kan bedenken.

Wat je eventueel wel nog kan doen is boterhammen als tussendoortje gaan nemen, maar dan moet je daar wel zelf ook trek in hebben.

Liefs Hanneke.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hier hetzelfde gewicht-probleem en werd daardoor ook duizelig. Ik at iets voordat ik ging voeden (of tijdens het voeden) en dat hielp wel. ook héél veel drinken. Inmiddels is het een stuk beter. Had trouwens ook mijn bloed laten checken en was goed.

7. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Hier kwam ik zelf laatst ook achter...

Ik drink te weinig!! Ik was zo beroerd, en had zelfs het gevoel tegen de vlakte te gaan. Zeker toen ik voor het eerst ongesteld werd was het helemaal niet uit te houden. Daarom dacht ik eerst ook aan bloedarmoede.. Mijn schoonzus zei dat mijn klachten leken op die van uitdroging. Nu drink ik zeker 8 longdrinkglazen op een dag en het is helemaal weg! Niet meer misselijk, duizelig, lamlendig. Misschien ook eens het proberen waard?

Succes!

8. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik dronk ook te weinig en had ook misselijk en weeige klachten. Sowieso werd ik door de TSR ook misselijk. Maar door in ieder geval meer te drinken werd het een beetje minder.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb niet dat ik te veel af val, maar ik heb wel last van iets anders wat waarschijnlijk door de bortvoeding komt: last van m'n benen!! 's ochtends kan ik er eerst ff maar met moeite op staan, een uber vermoeid gevoel. Ik moet ook niet direct na opstaan de trap af gaan. Na een poosje neemt het weer af. Alleen 's avonds komt het steeds weer terug.
    Is een paar weken na m'n bevalling ontstaan. De internist wist (en weet) geen oorzaak, maar wilde mij wel aan spierverslappers tegen rusteloze benen geven... *weird*
    ik heb die medicijnen niet genomen, maar vind het wel irritant.

10. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Vandaag bij de huisarts geweest. Zij denkt dat de borstvoeding mij 'opvreet'. Dat het me zoveel energie kost dat m'n lijf het wel genoeg vind... Wel balen, want ik wil toch zeker de 6 maanden volmaken zonder kunst of bijvoeding...

Verder voor de zekerheid bloed laten prikken (suiker, hb en schildklier). Daar krijg ik morgen of anders na kerst de uitslag van. Maar ze verwacht niet dat daar iets uit gaat komen.

@Maartje: is dat niet een verschijnsel van ijzertekort, die rusteloze benen?

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat jammer dan je HA zoiets zegt/denkt... :(

Misschien een idee om van die caloriedrankjes via je apotheek anders te gaan regelen als straks zou blijken dat je bloedwaardes gewoon goed zijn, zodat je toch kunt blijven voeden??

Of rusteloze benen bij ijzertekort hoort weet ik niet?? Maar ik heb geen rusteloze benen haha, dus vandaar dat ik het zo weird vind dat mn internist mij voor mijn klachten medicijnen tegen rusteloze benen wilde voorschrijven ;)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.562
    36.546
    113
    Pff, sorry, maar dat vind ik een beetje een vreemde reactie van je huisarts hoor. Lekker bv-onvriendelijk.

Ik heb de eerste maanden last gehad van een misselijk gevoel tijdens het tsr, erg vervelend, maar ik was die eerste tijd ook veel vatbaarder voor alles, dus misschien dat je ook gewoon een griep oid hebt opgelopen. Het heerst wel momenteel.

Ben benieuwd wat eruit je bloeduitslag komt, succes!

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.093
    7.843
    113
    Volgens mij was dat een gevolg van een magnesiumtekort.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkklare onzin. Je huisarts zou zich dood moeten schamen voor zo'n amateuristische diagnose!

Ik zou een andere arts zoeken, deze klinkt of ze haar diploma bij een pakje blueband gekregen heeft.

Een misselijk gevoel bij het voeden is een reactie die meer vrouwen hebben. Het kan een simpele reactie zijn op de oxytocine die vrijkomt bij een tsr. Doe gewoon eens een google op: nausea let down reflex, en je vindt al heel wat informatie.
    Dat je huisarts zoiets simpels al niet weet...om te huilen!

15. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb een hele fijne huisarts hoor! En het is niet zo dat ik het misselijke gevoel alleen bij het voeden/kolven heb. Heb er de hele dag door last van. Gaat daarnaast ook niet alleen om het misselijk zijn maar ook om het gewichtsverlies (ik blijf afvallen...) moeheid, hoofdpijn, etc. Ze gaf aan dat ze dit bij meer vrouwen ziet die bv geven. Ze zegt: de ene vrouw raakt de kilo's niet kwijt, de andere krijgt het niet bijgegeten. Ze gaf aan dat ik ook misselijk zou kunnen zijn door de hoeveelheid energie die het me kost. Ik vind het niet onaannemelijk klinken. Ze heeft daarbij niet gezegd dat ik met bv moet stoppen. Ze gaf wel aan dat als ik af blijf vallen de kans reeel is dat mijn lichaam er zo onder lijdt dat daardoor ook de bv stagneert.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En dan weet jouw huisarts niet dat dat NIET door de borstvoeding komt? En dan weet jouw huisarts niet dat veel vrouwen na een zwangerschap een verstoorde schildklierfunctie hebben, die vaak de boosdoener is van dit soort klachten? En dan weet je huisarts niet dat je dat prima aan kunt pakken met behoud van borstvoeding?
    En dan weet je huisarts niet dat dezelfde klachten ook te maken kunnen hebben met een te laag HB of te laag B12 gehalte? En dan weet je huisarts niet dat dat OOK al niet borstvoedingsgerelateerd is, maar een gevolg kan zijn van de zwangerschap? En dan weet je huisarts niet dat ook dat allemaal prima is op te lossen met behoud van borstvoeding?

Wist je dat huisartsen in hun hele opleiding gemiddeld maar 4 uur iets over borstvoeding horen? En dat jij nu waarschijnlijk een huisarts getroffen hebt die tijdens dat college waarschijnlijk met een kater in de collegebanken zat en daarom niet opgelet heeft?

Het misselijk zijn kan een reactie op de oxytocine zijn. Die andere dingen die je noemt zijn in 9 van de tien gevallen door een van die drie dingen die ik noem veroorzaakt.

Ik blijf erbij, je huisarts mag dan wel aardig zijn, maar ze weet geen bal van borstvoeding, dus op dit punt heb je niets aan haar.

Bel nou gewoon eens met een vrijwilliger van VBN of LLL, of met een lactatiekundige, dan hoor je via officiele weg wat ik je hier vertel. Of stel je vraag eens op het borstvoedingsforum van de SBO, dan zul je heel wat lotgenoten treffen.

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    De huisarts heeft me niet voor niets op pad gestuurd naar het priklab voor hb, schildklier en suiker...
    Ik snap niet zo goed waarom je zo reageert, al zal je intentie heus wel goed zijn (geloof dat je aardig pro-borstvoeding bent ;)). Vooral opmerkingen over een huisarts die dan wel met een kater in de collegezaal heeft gezeten. Het gaat me vooral over de toon die eronder (lijkt?) te zitten. Je tips zijn echt welkom hoor, want ik geloof wel dat je er verstand van hebt, maar de manier waarop zou wat mij betreft iets anders mogen.
    Hoop dat je dit niet verkeerd oppikt, bedoel het op mijn beurt ook goed. :)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is gewoon irritatie over de zoveelste huisarts die met onzin aankomt. Ligt niet aan jou, maar ik hoop dat je als je vragen hebt of twijfels je contact zoekt met iemand die echt iets van borstvoeding weet, zoals een lactatiekundige. Want echt, zo'n opmerking van een huisarts over borstvoeding die een moeder 'opvreet', zo'n opmerking mag een huisarts gewoonweg niet maken. Er bestaat gewoonweg totaal geen wetenschappelijke basis voor.

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat zei iedereen ook tegen mij, toen ik zwaar afviel en me de rondte in werkte om de kilo's eraan te houden. Ik heb twee van de drie voedingen afgebouwd en geef alleen nog de ochtendvoeding. Er is niets veranderd aan mijn afvallen e.d. Ik wijt het aan het continu druk zijn met baby, huishouden, wasje draaien, snel boodschappen doen, kind dragen, stukje wandelen, trap op en af etc.
    Het is gewoon heel belangrijk om tussen al die dingen door die 'moeten' gebeuren extra rust te nemen voor jezelf. Een pot thee zetten zodat je makkelijk in kunt schenken helpt bij mij namelijk (anders kook ik water en vergeet ik het).

Hopelijk voel je je snel weer beter!

20. Djooys

Djooys Niet meer actief

Je zegt dat je vegetarisch bent. Slik je wel Vitamine B12 erbij?
    Vitamine B12 tekort kan namelijk ook komen door geen of weinig vis/vlees te eten. Je hebt hier speciale supplementen voor, voor vegetariers...

Deel Deze Pagina