Hoe ik die keuze heb gemaakt? Eigenlijk niet. Voor mij stond vast dat ik bv ging geven, dat leek me het meest natuurlijk. Toen ik me erin ging verdiepen en zag wat de vele voordelen zijn, was ik helemaal vastbesloten. Bv-curus gedaan, veel gelezen. Het liep echter vanaf het begin niet goed, een zoontje die niet wist hoe hij de melk eruit moest krijgen. Hij hapte wel, maar daar bleef het bij. Door een opeenstapeling van fouten moest hij bijgevoed worden en wende zo aan de fles, dat hij boos werd als hij borst maar zag. Maar ik wilde bv geven dus ging ik kolven. Tot een maand of 5 heb ik hoop gehad dat hij het nog zou gaan snappen, maar helaas. Ik ben blijven kolven en doe dat nu nog steeds. Ja het is zwaar geweest, maar nee ik heb er geen spijt van. Het is prachtig om te zien hoe je kindje groeit op jouw melk. De volgende keer ga ik alleen wel van tevoren naar een lk, en neem mijn man mee. Die was veel gebekter vlak na de bevalling dan ik (ik was knock out geslagen door alle emoties en alle kennis leek zomaar uit mijn hoofd verdwenen te zijn) zodat hij dan duidelijk mag gaan maken wat wij willen. Mijn omgeving vond het niet meer dan normaal dat ik bv ging geven, iedereen geeft bv hier. Dat ik zo lang ft kolf, vinden ze knap of raar, maar er is nog nooit iets negatiefs gezegd.
Ik heb ook geen keuze gemaakt.Voor mij stond het vast dat ik FV ging geven. Ben erg tevreden met mijn keus. Heb er geen spijt van gehad. En het is echt niet zoveel moeite hoor om een flesje te maken Daarbij wil ik wel zeggen, dat als wij allergieën in de familie zouden hebben. Of Nathan een slechte start, dan had ik misschien BV geprobeerd.
Bij het idee van borstvoeding geven kreeg ik echt,en ik wil niemand voor het hoofd stoten,gatverdamme gevoel. Het voelde gewoon niet goed. Ben dus ook flesvoeding gaan geven en dat gaat hartstikke goed. Soms denk ik weleens dat ik haar aan de borst zou hebben en dan lopen de rillingen me gewoon over de rug. Voor mij dus de juiste keuze geweest.
Ik heb geprobeerd BV te geven, maar dat ging echt voor geen meter, maargoed, dat terzijde, want dat vroeg je niet . Ik had absoluut geen 'oergevoel' o.i.d., wij hebben samen de keuze (want ik vond de mening van mijn man net zo belangrijk) de keuze gemaakt om BV te geven omdat dit (voor ons) de beste keuze was voor ons kind. Omdat het niet lukte (waar ik nu niet dieper op inga want dat doet er niet toe) zijn wij al snel overgestapt op FV en dit bevalt ons beiden zeer goed. Ik heb er geen spijt van, maar achteraf had ik gewild dat ik meer mijn gevoel gevolgd had. Diep van binnen wilde ik eigenlijk FV geven maar ik heb me over laten halen om toch te proberen. Ik heb er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb maar wél dat ik mijn gevoel niet gevolgd heb. Dus: Volg ALTIJD je gevoel, als je voor FV kiest laat je door niemand niet een schuldgevoel aanpraten en als je voor BV kiest zijn er gelukkig genoeg deskundigen die jou op weg kunnen helpen mocht het niet lukken. Uiteindelijk kun je alleen maar zelf een keuze maken op basis van je gevoel. Succes met het maken van je keuze en geniet van je zwangerschap. Liefs van mij
Toen ik zwanger was heb ik beloten BV te geven.. niet omdat het een oergevoel was maar gewoon omdat het de beste start is. Het idee van een kind aan de borst vond ik wel een beetje vreemd. Toen ik eenmaal was bevallen was het zo natuurlijk om bv te geven. Ondanks heel veel pijn die ik heb gehad genoot ik er ook weer van dat mijn kind van mij groeide. Helaas heb ik na een dikke maand moeten stoppen en geven we FV en ook daar doet hij het heel erg goed op. Volg je gevoel.. twijfel je? Probeer het gewoon en vind je het niks stop er dan mee.. alleen doen waar je achter staat. O en wat betreft fanatieke lactatiekundige? heb ik helemaal niet gemerkt die van mij was erg begripvol en heeft me heel veel tips gegeven en geholpen maar ze was ook reeël dat als het echt niet meer gaat en het je zo sloopt je dan moet stoppen of ivt combineren. Ze heeft me niets door de strot geduwd
Ik ben met borstvoeding begonnen met onze eerste en ik wil het zeker weer proberen met de tweede welke onderweg is Helaas bleek ik na 4 weken niet voldoende voeding te geven aan mijn zoontje met BV ,dus zijn we noodgedongen overgestapt op de fles, waar hij het overigens prima op deed. En toen ik weer begon met werken vond ik het toch handiger om de fles te kunnen laten geven door de oppas (in plaats van flesjes te moeten kolven, enz enz) Groetjes, vonneg
Heb je er al eens over gedacht om nu tijdens de zwangerschap een borstvoedingscursus te volgen? Dan leer je hoe je moet omgaan met regeldagen (rond 4 weken vaak) en andere dingen die vaak opgevat worden als 'te weinig voeding' en dan lukt het vast om lekker lang door te gaan met voeden!
wil je in ieder geval alvast veel succes wensen en duim voor je dat het dit keer wel mag lukken bij je, maar bedenk mocht het niet lukken omdat de kleine er gewoon niet genoeg uithaalt kun je altijd de kleine nog aanleggen omdat het gewoon lekker intiem is voor jullie 2en en datgene wat hij er wel uithaalt is altijd mooi meegenomen...
@ Dirksmama, Ik vind het geweldig voor jou dat het borstvoeding geven bij jou wel lukt en dat je ervan geniet. Toch vind ik het jammer dat je zo negatief reageert op vrouwen die flesvoeding geven. Je opmerkingen over wat voor ellende het brengt, dat we 1/3 van ons inkomen besteden aan het kopen van melkpoeder... en die laatste opmerking ook weer. Je stoot mensen zo voor het hoofd hoor, want er zijn ook genoeg vrouwen die dat graag anders hadden gezien. En dan zijn er nog vrouwen die bewust voor flesvoeding kiezen, dat is hun goed recht en zij zitten ook niet te wachten op opmerkingen van jou. Zoals ik op de eerste pagina ook al zei, ik had graag bv gegeven en ik heb een cursus gevolgd en heb geleerd over de regeldagen ed. Maar bij mij is bv niet gelukt. Ik had echt te weinig melk, ook volgens de lactatiedeskundige. Volgens mij denk jij echt dat bv bij iedere vrouw lukt, maar dat is helaas niet zo. Nogmaals, vind het goed om te horen dat het bij jou wel lukt, maar vind het niet netjes dat je anderen veroordeeld, want dat kan ook wel op een andere manier. Laat iedereen in zijn/haar waarde! Dat wilde ik even kwijt. Liefs Elly.
[quote="Elly1979Ik had echt te weinig melk, ook volgens de lactatiedeskundige. Volgens mij denk jij echt dat bv bij iedere vrouw lukt, maar dat is helaas niet zo. Nogmaals, vind het goed om te horen dat het bij jou wel lukt, maar vind het niet netjes dat je anderen veroordeeld, want dat kan ook wel op een andere manier. Laat iedereen in zijn/haar waarde! Dat wilde ik even kwijt. Liefs Elly.[/quote] weet je dat is de P... soms, vrouwen die bv geven of hebben gegeven gaan uit van wat men leest dat elke vrouw bv kan geven en dat het onmogelijk is dat een vrouw "niet genoeg" heeft... ik heb het zelf ook tot 3x toe geprobeerd en achteraf gezien zou ik liever dit keer nog wat langer door zijn gegaan, maar daar is het nu te laat voor omdat de kleine als ik haar aanleg helemaal wild en onrustig wordt...en dan niet eens voor de voeding, want dat voed bij haar gewoon niet (dus ja ook hier te weinig voeding) maar gewoon om lekker gezellig "te tutten" maar ook dat gaat jammer genoeg niet meer... gelukkig heb ik goede info gekregen van zowel het cb als lactatiedeskundige die me vertelden dat ik er mee moest stoppen omdat dit alleen maar stress met zich mee bracht.. die gingen mij gelukkig niet proberen te overtuigen om door te tobben over de voordelen van het geven van bv of wat de kosten zijn van flesvoeding of dat het niet mogelijk is dat ik niet genoeg heeft...en dat het wel moet kunnen.... ik ben een heel slechte eter, heb erg weinig tijd om "rustig op mijn gemak" te zitten ondanks dat ik niet werk, ik ben altijd in de weer etc etc, dat zijn nou eenmaal dingen die toch ook wel een must zij om bv te laten slagen...en zo zijn er bij andere vrouwen weer andere redenen waarom zij niet genoeg voeding hebben om hun kindje blij groot te kunnen brengen.. moet wel zeggen tis niet alleen van dirksmama uit dat zij vaak probeerd andere op andere gedachtes te brengen of altijd maar weer de voordelen van aan te geven, zo zijn er nog veel meer en dat kan idd wel eens tegen het verkeerde been zijn waardoor andere gekwets kunnen worden terwijl dt eigenlijk niet zou hoeven.... men (de bv gevende moeders) zouden eens wat meer begrip kunnen proberen op te brengen voor hen die bij voorbaat al kiezen voor bv of voor hen die in hun ogen niet genoeg hebben gedaan om bv te laten slagen door altijd en eeuwig weer met andere "goedbedoelde tips" aan te komen terwijl al aangegeven is dat men soms echt al alles heeft geprobeerd al dan niet met behulp van een lactatiedeskundige of wat dan ook, dan zou er wat bv en flesvoeding geven betreft veel minder strijd zijn... ieder zijn eigen ding.... gr.smoekie
Tot op heden,na alle verhalen gelezen te hebben, heb ik nog geen enkel voordeel van kunstvoeding kunnen ontdekken. Maar dat kan aan mij liggen.....
Wil je de voordelen wel zien? Het is 1 groot voordeel dat FV bestaat. Je hebt een keuze en de vrijheid om die keuze te maken. Dát alleen al vind ik heel wat.
Weet je eigenlijk wel hoeveel tijd en moeite dat bij beide kinderen gekost heeft!?! Waarom wordt er toch altijd maar gedacht dat borstvoeding leuk is en vanzelf gaat bij de mensen die het geven en die door blijven gaan met geven? Het was hard werken en heel hard vechten om het allemaal voor elkaar te krijgen hoor! Als je goed gelezen had, dan was dat mijn buurvrouw in Afrika die 1/3 van hun gezinsinkomen kwijt was aan melkpoeder! En geloof me, ik heb echt heel trieste zaken gezien daar. Jammer als mensen in Nederland daarvoor hun kop in het zand willen steken... Ik ben ook helemaal niet negatief over moeders die hun kinderen kunstvoeding geven, ik snap werkelijk niet hoe je op dat idee komt. Als die gewoon doen wat ze willen, dan zullen ze zich echt niets aantrekken van wat iemand die liever borstvoeding geeft vindt hoor. En voor vrouwen die 100% achter hun keuze voor kunstvoeding staan heb ik ook helemaal geen opmerkingen, hoe kom je daar nou weer bij? Ik weet maar al te goed dat borstvoeding niet altijd makkelijk gaat, en dat het in sommige gevallen niet of niet volledig kan! 2% van alle vrouwen KAN het gewoon niet, en dan heb je nog een aanvullende 3% waarbij het heel moeilijk is, of waar het door borsttrauma niet kan. En dan heb je nog klungelende zorgverleners die bij veel vrouwen de borstvoeding om zeep helpen. Te weinig melk komt voor. En dan voed je bij met kunstvoeding. Die is daar prima voor geschikt. Ik snap niet waar je het vandaan haalt dat ik mensen veroordeel! Dat doe ik helemaal niet. Ik probeer WEL uit te leggen WAT mensen kunnen doen om van de borstvoeding een succes te maken, en ik probeer wel uit te leggen waarom borstvoeding voor een baby in principe de eerste keuze is en ik zal altijd mijn best doen om onzinpraatjes over borstvoeding te ontzenuwen. Altijd met uitleg trouwens. Goed beslagen ten ijs komen, goed voorbereid zijn, weten waar het bij borstvoeding om draait verhoogt de kans dat de borstvoeding gaat lukken. Daarom is het gewoon een goed idee om tijdens je zwangerschap naar zo'n cursus te gaan. Maar een goede voorbereiding is nog geen garantie op slagen. Er kan van alles misgaan, net zoals tijdens je zwangerschap en de bevalling. En nogmaals, na 3 maanden begon bij mijn kinderen de borstvoeding een beetje te lopen, na 6 maanden werkte het, en na een jaar werd het leuk. Denk niet dat het vanzelf gegaan is, want dat is niet zo. Tenslotte: de vraag was voor redenen iemand heeft voor borstvoeding. De ellende die ik gezien heb, en de nare dingen die ik ook nu weer zie, waren voor mij ook een reden, een van de vele.
=D> en heel flauw om bv moeders in het algemeen zo neer te zetten smoekie! er wordt hier toch gevraagd naar onze redenen om bv te geven? dus geven we die! er is helemaal geen sprake van dat 'we' moeders die een andere keuze maken veroordelen.
Voordeeltje van flesvoeding is dat papa ook kan voeden Verder denk ik dat de voor- en nadelen van borstvoeding en flesvoeding gewoon heel persoonlijk zijn. Het is maar net wat je situatie is en hoe je dingen ervaart.
...ehm en de afgekolfde melk dan? Die kan papa niet geven? @astrid85: ik snap even niet hoe je dat bedoelt, misschien kan je het mij uitleggen?
tis in ieder geval niet flauw bedoelt hoor, maar wat vaker beide topics lezen geeft in ieder geval een heel andere indruk..enne tis niet persoonlijk bedoelt hoor...met dat soort opmerkingen geld wmb altijd wie de schoen past trekke hem aan... als jij fv gevende moeders niet veroordeeld is die opmerking niet op jou van toepassing lijkt me...maar wat ik al zei wat vaker het fv topic bekijken geeft vaak een heel andere indruk en moeten fv gevende moeders zich vaak genoeg verweren en uitleggen waarom zij kiezen voor fv en of worden er argumenten op tafel gegooid om soms nog verder door te gaan met proberen bv te geven terwijl de persoon in kwestie allang om is en fv geeft... daarmee beledig je in mijn ogen gewoon iemand dat je denkt diegene te moeten vertellen wat jij denkt dat juist is en dat zij niet zelf over die capaciteit beschikken... vandaar dat ik het in het algemeen zie want om nou tientallen namen te gaan noemen of te gaan zoeken wie in die schoen mag staan dat is me net ff iets te veel werk...
weet je wat ik nou jammer vind.... dat deze topics altijd in dit soort verwijten overgaan... waarom kan dat nou eens niet anders? pffff ik kan het niet laten.... wie de schoen past, trekke hem aan!
ja, lekker is dat. in het wilde weg iets roepen en dan zeggen dat men zich maar niet aangesproken moet voelen. als ik me niet vergis is dat nou juist waar je zelf zo'n hekel aan hebt? hou er dan ook mee op.
Voordeel van FV is dat je geen voorraad hoeft op te bouwen als papa, oma of de oppas de fles moet geven als mama er niet is.