BV of FV?

Discussie in 'Voeding' gestart door Marone, 25 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Tuurlijk heeft FV voordelen, vooral praktische. Je hoeft niet te kolven als je een dagje weg wilt, je hoeft geen voorraad te hebben zoals Hammy al zegt, je hoeft niet altijd rekening te houden met 'in het openbaar voeden', je hebt niet te maken met kloven, borstontstekingen en andere ellende. Dus ja er zijn zeker voordelen voor FV, maar daar staat voor mij 1 heel groot punt tegenover voor BV...het is gewoon natuurlijker/beter voor mijn kleine en dus wegen al die praktische voordelen voor mij niet op tegen de BV.

Ik ben het deels met Smoekie eens, over de FV/BV discussies en de semi-oordelen etc. Maar bij mij speelt een ander punt. Ik snáp het werkelijk waar gewoon niet, met de beste wil kan ik niet begrijpen waarom iemand geen BV wíl geven. Dat is geen veroordelen, dat is geen kritiek, dat is voor mij gewoon onmacht denk ik. Ik snap niet waarom iemand het niet wil en het er niet voor over heeft om BV te geven, door het gedoe etc. En dat is dus écht niet kwaad of vervelend of stom bedoeld hoor, dat meen ik serieus. Ik snap het niet, maar dat wil niet zeggen dat een ander zich daar wat van aan hoeft te trekken hoor...

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Praktisch voordeel van BV is natuurlijk dat je het altijd bij je hebt en niet hoeft te kl..... met flesjes en warmers en thermosflesjes en weet ik wat. Ook snachts er fijn dat je je tshirt omhoog/omlaag doet en kind aan tiet en klaar is kees :D ... Dus ik persoonlijk denk dat FV niet praktischer is ...

En voeden in het openbaar heb ik absoluut geen probleem mee ... dus dat scheelt ook weer.

BV is echt, als je de eerste drempels over bent, fantastisch en geweldig! Niet alleen vanwege het intieme, maar ook het idee ... ze groeit op mijn melk! Ik kan helemaal lyrisch worden bij het idee :D

3. HammyQ

HammyQ Actief lid

8 jun 2007
    115
    0
    0
    Het is niet altijd een kwestie van willen maar ook kunnen. Dat wordt nog wel eens door de war gehaald. Als je zegt dat je geen BV meer kan geven dan komen allerlei adviezen etc uit de kast om toch nog maar eens te proberen en ben je een slechte moeder als je op FV bent overgegaan. Dit dit een wel overwogen beslissing was in het voordeel van je kind dat ziet men niet. Nee, tiet er an en niet zeuren, zo klinkt het.

Het is helemaal geen gedoe om FV in het openbaar te geven, niks geen gezeul met thermosflessen etc. Voeding netjes afgepast in een bakje, heet en koud water is overal te krijgen. FF mixen en zo gefikst.

Als je een flesje BV meeneemt, waar warm je dat dan op? Mag toch niet in de magnetron?....betekend kl...met flessewarmers, thermosflesjes enz. :D

Als je de keuze maakt om vanaf het begin FV te gaan geven dan is dat niet over 1 nacht ijs beslist. Soms kun je om medische redenen geen BV geven of je gruwelt bij het idee om een kind aan de borst te hebben. Dit komt ook vaak bij dieren voor dus het is heel normaal.

Nog een voordeel van geen BV meer geven. Je hebt niet om de haverklap een tsr als er weer eens een baby huilt waardoor je ook niet bang hoeft te zijn dat je doorlekt in een overvolle winkel :D

4. Niet meer actief

Hammy, tuurlijk is er een groot verschil tussen willen en kunnen. Ik weet niet of je daarmee op mijn bericht doelde hoor, maar dat bedoelde ik ook niet. Ik had t specifiek over het niet wíllen geven van bv. Als iemand het niet kan, om wat voor reden dan ook, tuurlijk snap ik het dan, lijkt me logisch. Maar dat iemand het niet wil (zoals je aangeeft: "het gruwelen bij het idee") dat snap ik dus inderdaad niet. Tja, misschien heel erg dom van mij hoor, ben nou eenmaal blond.

En echt, ik bedoel dat absouut niet negatief of veroordelend hoor. Iedereen moet dat zelf weten, gaat mij helemaal niks aan wat voor keuze een ander maakt. Ik probeerde alleen het van mij uit duidelijk te maken, dat het heel simpel een kwestie is van niet snappen en niet van veroordelen.

Oke, nu heb ik mezelf genoeg uitgelegd en verdedigd, dus ik hoop dat het nu gewoon duidelijk is wat ik bedoel ;)

5. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Voor ONS is het voordeel van FV dat mama niet uuuuuuuuuren hoeft te kolven bijvoorbeeld, want zo was het bij mij namelijk; ik moest uren lang kolven voor 20 cc, helaas was ik er met 3 kwartier nog niet, en 3 uur kolven voor 20 cc was bij mij geen uitzondering.

Dus zijn wij overgegaan op het geven van FV, met als bijkomend voordeel dat mama meer tijd heeft om te kroelen, spelen, knuffelen en tutten met haar dochter i.p.v. haar baby naast haar neer te leggen en met pijn in haar hart te moeten toekijken dat ze ligt te huilen en mama papa moet roepen omdat ze met een kolf aan haar borst zit en geen kant op kon.

Zoals ik al zeg is dit voor ONS een voordeel.

Ik zou een BV gevende mama nooit oordelen of veroordelen, helaas is het wél zo dat de FV mama's zich dienen te verdedigen. Ondertussen weet iedereen wel dat BV geven het beste is, maar er zijn genoeg mama'die bewust kiezen voor het geven van FV, en om welke reden dat dan ook is, wat geeft dat nou?

En voor TS: volg je hart en je gevoel en sta 100% achter je keuze.

6. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ja dat is het vaak he.

Vrouwen die flesvoeding geven, zouden borstvoedende moeders nooit veroordelen.
    Helaas is het andersom wel zo.
    Je moet je als flesvoedende moeder altijd verdedigen en uitleggen waarom je geen borstvoeding (meer ) geeft.
    En dat vind ik jammer.

Oh en er werd nog om voordelen van flesvoeding gevraagd..nou hier komen een paar.

- Je weet altijd hoeveel melk je kindje heeft gedronken.
    - Papa's worden wat meer betrokken bij het voeden.
    - Je hebt meer vrijheid.
    - Kindjes die flesvoeding krijgen, zitten sneller in een ritme.
    - Kindjes die flesvoeding krijgen, slapen sneller door.
    - Als je flesvoeding geeft, kun je na de bevalling meteen gaan lijnen om weer op je oude gewicht te komen...dit natuurlijk nooit als reden gebruiken om geen bv te gaan geven he...maar het is wel een mooie bijkomstigheid.
    - Als je niet hoeft te lijnen...kun je eten wat je willt, want je hoeft niet bang te zijn dat je kindje krampjes krijgt door wat jij eet.

Ach, borstvoeding en flesvoeding hebben allebei voordelen en nadelen.
    Iedereen moet zelf de keuze maken en de voor en nadelen tegen elkaar afwegen.
    Dus topicstarter, volg je gevoel meid!
    Als je graag borstvoeding wilt geven, lekker proberen en wil je flesvoeding geven, ook goed!

Liefs Elly.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik wil wel een poging doen om het te proberen uit te leggen :) Bij mij ging bv niet van een leien dakje maar ik heb geen enorme problemen gehad, en dan bedoel ik op het fysieke vlak. Wat wel speelde is dat ik de claim die het legde op mijn lichaam niet aan kon; IK was er voor verantwoordelijk om mijn kindje te voeden, IK moest altijd beschikbaar zijn als hij honger had. Geestelijk kon ik die druk gewoon niet aan. Dat kwam voornamelijk doordat ik een hele zware zwangerschap heb gehad waardoor ik het gevoel kreeg dat ik mezelf niet meer was en ik mijn lichaam 9 maanden heb moeten overgeven. Na de zwangerschap wilde ik gewoon mezelf weer terug.
    Ik heb een tijdje gekolfd en dat gaf al wat verlichting, maar uiteindelijk heb ik dat toch in 2,5 maand afgebouwd.
    Misschien is dit niet helemaal wat je bedoelt met "niet willen", maar het is wel een voorbeeld waardoor je geen bv wilt geven ook al zou je dat lichamelijk wel kunnen.

Groetjes Rosa

8. Niet meer actief

Sorry hoor, ik ben waarschijnlijk onwijs blont...maar wie veroordeelt de fv mama's dan? Is dat werkelijk zo of lijkt dat alleen maar zo door miscommunicatie? Ik weet dat het moeilijk is om met vingers te wijzen, maar ik zie t echt niet. Wil iemand mij eens zeggen/uitleggen welke berichten in dit topic overkomen als veroordelen? Mag ook in pb hoor, ik ben daar serieus benieuwd naar/in geïnteresseerd.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Is het ook niet zo dat dit voor veel mensen zo'n enorm emotioneel en beladen onderwerp is dat dingen die oprecht gebracht worden (bijvoorbeeld de voordelen van bv oid), aan kunnen voelen als vinger wijzen?

10. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Op de site van borstvoeding.com kun je onder 'voordat je begint' 101 redenen lezen om bv te geven. Als je die gelezen het, weet je pas goed wat de voordelen ervan zijn.

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    @ts; ik denk dat je je gevoel moet volgen. Het is een hele persoonlijke kwestie. Als jij graag bv wilt geven dan is dat natuurlijk super en zou ik je willen aanraden (zoals ook door anderen gezegd) je van tevoren goed te laten informeren, ga op een cursus, lees erover en houd er rekening mee dat het niet altijd even makkelijk gaat en kijk vast naar wat je daaraan kunt doen, dus bijv. het nummer van een lactatiedeskundige bij de hand te houden.

Ik wilde heel erg graag bv geven, omdat ik vind dat dit het meest natuurlijke is, precies afgestemd op je kindje, er zit geen maximum aan, altijd op temperatuur en ga zo maar door. Helaas is het bij mij niet gelukt (vanwege een borstverkleining) en ben ik erg blij dat we zulke goede kunstvoeding hebben. Ook hieraan zitten zowel voordelen als nadelen.

Ga op je gevoel af, doe wat jou het beste lijkt en sta achter je keuze!

Veel succes met alles en nog een fijne zwangerschap!

12. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Nee hoor Joldeg, je bent niet blond ;), gelukkig wordt er in dit topic niemand veroordeeld en dat is voor het eerst (denk ik) dat FV mama's en BV mama's normaal over dit onderwerp praten en 'discusseren'. Helaas heb ik in andere topics namelijk weleens anders gelezen!

Maar persoonlijk vind ik het wel fijn dat het in dit topic dus niet zo is. Sorry als ik een verkeerde indruk gewekt had!

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Niet te geloven weer zeg....zucht.

14. Niet meer actief

Dankje, ik had al terug zitten lezen. Juist omdat er zo vaak gepraat wordt over veroordelen, en ik zelf heel voorzichtig ben in mn woord keus, ben ik altijd bang dat ík iets verkeerds heb gezegd of dat mensen de indruk hebben dat ík iets veroordeel. Daarom zat ik mezelf tig keer te verdedigen enzo. Blij dat dat dus niet nodig was. Dankje.

15. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Hoi Marone
    Ik zou je het advies willen geven om dit hele topic niet te lezen :)
    Nee geintje, het enige wat ik je kan meegeven is verdiep je goed in de bv en de fv, maak voor jezelf een lijstje met voor- en nadelen en maak je eigen keus en trek je niks aan van wat een ander ervan zegt.
    Ik heb zelf wel het oergevoel ervaren, voor mij is bv nog steeds eerste keus en mocht er een 4de komen zou ik waarschijnlijk gek genoeg zijn om het toch nog weer te proberen (al zal ik nooit volledig bv kunnen geven ivm te weinig melkklieren), van elke ervaring ben ik wijzer geworden.
    Ik zou persoonlijk al blij zijn als ik 3 dagen bv zou kunnen geven vanwege de oh zo belangrijke colostrum. Maar het is en blijft uiteindelijk jouw keus, en misschien voel je nu dat oergevoel nog niet, maar dat kan nog komen natuurlijk...en misschien ook wel niet? Misschien beslis je nu tijdens je zwangerschap voor fv en wil je na de bevalling toch bv gaan geven...het kan alle kanten op. Je hebt een keuze, maak de keuze en sta er 100% achter dan is het altijd goed! Maar wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dat je nu die keuze nog helemaal niet hoeft te maken, geniet gewoon lekker van je zwangerschap!

16. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Elmo volgens mij is het tot nu toe een vrij beschaafde discussie?

17. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    Waarom ik BV ben gaan geven, eh ja was voor mij ook geen keus. Helaas had mijn 1e kindje een te zware bevalling achter de rug, slecht begeleiding en was hij een slechter drinker aan de borst. Dus na 4 weken overgaan op de fles. Is toen prima gegaan en hij is nu al een grote jongen aan het worden.

bij de 2e weer geprobeerd en nu beter begeleid, makkelijker bevalling dus 11 mnd Bv gegeven.

Nu dezelfde keus gemaakt en geeft nu 16 wkn BV. Ook nu weer gaat het goed. Wel ups en downs, maar ach dat heb je met FV ook.

Moet eerlijk toegeven, toen ik bij de 1e overging naar de fles, moest ik me verdedigen.

Bij 2e 11 mnd BV moest ik me verdedigen.

Nu bij de 3e Bv ook nu weer verdedigen, want ja ik heb er nog 2 rond lopen met een fles ben je sneller klaar etc.

Ach mensen houden daar nu eenmaal graag van, zich met andere bemoeien is toch veel makkelijker dan naar jezelf te kijken,

dus TS wat je ook doet, voor de buitewereld doe je het nooit goed dus volg je eigen gevoel daarin en dan is jouw keus altijd goed ongeacht wat je gaat geven. Fles of Borst maakt niet uit maar geef het met liefde en aandacht!

18. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Helemaal mee eens!!!

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is maar net wat je belangrijk vindt, ik vindt deze voordelen geen voordelen zeg maar zoals je aan mijn commentaar kan zien ;).

Het voornaamste voordeel van borstvoeding vind ik dat het supergezond is voor je kind (en voor jezelf). En dat het (meestal) heel gezellige momenten zijn.
    Het grootste nadeel van borstvoeding vind ik in mijn geval dat het niet altijd even lekker gaat. Maar dat gaat vanzelf beter en ik zou de mooie momenten niet willen missen.

Trouwens, er wordt volgens mij vaak ook raar gekeken naar moeders die borstvoeding geven, niet alleen andersom.

20. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik ben nog niet zo ver dat ik gezien heb of op deze opmerking al is gereageerd, maar doorslapen heeft weinig te maken met welke soort voeding je erin knikkert.
    Tuurlijk, er zullen veel moeders zijn die aangeven vanaf dat ze met de bv zijn gestopt en er zwaardere fv ingooiden de kids ineens doorsliepen, maar het is niet gezegd dat het kind dat ook zou doen als het gelijk vanaf het begin al fv heeft gekregen.

En omdat het altijd die uitzonderingen zijn....na 2 dagen doorslapen 11-5 en na 6 weken van 11-7 vind ik prima hoor.

Alsof doorslapen het allerbelangrijkst is. Bij een klein baby-tje horen gebroken nachten....

Deel Deze Pagina