BV of FV?

Discussie in 'Voeding' gestart door Marone, 25 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    zo dan, mijn reactie.

In eerste instantie was ik in verwachting en dacht fv! Dat kende ik van huis uit, had weinig bv voorbeelden en het leek mij wel aardig makkelijk eigenlijk.

Naarmate de bevalling dichterbij kwam me eens wat verdiept en dacht toen, waarom zou ik het niet eens proberen? Misschien is het wel wat. Feit blijft dat bv mensenmelk is en fv koeienmelk en ik wist zeker dat ik geen kalfje droeg (ondanks het 4,5 kilo geboortegewicht).

Kind kwam, en de eerste 2 weken heb ik met regelmaat gedacht, ik stop hiermee! Voornamelijk vanwege tepelkloven, wat een hel. MAar goed, iets verdiept in de materie, een weekje tepelhoedjes en het is goedgekomen.
    Het kind sliep door na 2 dagen, was enorm tevreden en groeide lekker. Goed bezig dacht ik dus.

Omdat kolven op het werk niet goed te realiseren viel heb ik vanaf een week of 9 de dagvoeding afgebouwd en hier fv voor gegeven. Wel heb ik tot 5 maand de ochtend en avondvoedingen 'zelf' gegeven en juist dit maakte het werken voor mij weer makkelijk. JE bent een hele dag weg om te werken maar gelijk daarna een enorm intiem voedingsmoment.

Na 5 maand was ik wel klaar en wilde ik mijn lijf weer terug. Nu ga ik het weer proberen, dit keer 6 maand volledig bv.

Het enige nadeel wat ik vond was het voeden buiten de deur. Ik ben daar niet voor weggelegd maar ach, als ik me door een kleinigheidje moet laten tegenhouden...

2. novanne

novanne Niet meer actief

Ik heb 3 dagen borstvoeding geprobeerd, maar stond er niet echt achter. Ik raakte er heel gestresst en onzeker van, wat ik van te voren al had verwacht. Sara begreep het zuigen aan mijn tepel ook niet en er kwam bij mij, ondanks meerdere kolfpogingen (ook na een week), niets uit. Al snel moest ze dus bijvoeding krijgen en dat lukte alleen met een fles.
    Dus hier eigenlijk heel snel al flesvoeding en geen moment spijt van gehad. Sara dronk de fles wel en het gaf mij meteen veel meer rust doordat ik ook wist wat ze binnen kreeg.
    Borstvoeding is natuurlijk wel het beste maar als je er zelf helemaal gestresst van word dan heeft je kindje er ook weinig aan, denk ik.
    Borstvoeding wordt natuurlijk enorm gepromoot en daarom heb ik ook besloten het te proberen hoewel ik van te voren al wist dat het niks voor mij was. Ik heb gelukkig helemaal geen negatieve reactie gehad.
    Het is JOUW KEUZE bv of fv!
    En je bent echt geen ontaarde moeder hoor als je FV kiest!

3. Niet meer actief

En daar ben ik het volmondig mee eens. Welke keuze je ook maakt, zorg dat het jouw keuze is en dan is het de juiste keuze. Dus dan ben je sowieso al goed bezig.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hehe dat is zo ongeveer de meest zinnige reactie die ik over al die bladzijdes heb kunnen lezen.... :D

5. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    haha, dat vind ik wel een grappige reactie aangezien jouw reacties vrij veel schermvulling geven..

ik bedoel dit grappig, overigens.

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    jawel maar dat staat los van het feit dat het wel de meest zinnige van allemaal is (die van mijn incluis) :D

7. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    nou vooruit dan maar ;)

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

@ Jingels,
    Welk gedeelte snap je niet? Over dat wij een keuze hebben tegenwoordig? Je bent niet verplicht om BV te geven. Als het niet lukt, hoeft je kind niet aan de tiet van iemand anders te hangen. Hetzelfde als je geen BV wilt geven. Je kind wordt er ook groot en gezond op.

Zó zaligmakend vind ik BV helemaal niet. Hoe natuurlijk is BV eigelijk als ik al die verhalen van pijn, kloven, ellende etc om mij heen hoor? Nee dat is vast goed voor een kind, een moeder die zoveel pijn heeft tijdens het voeden dat ze huilt. Lijk mij niet.
    No offence, heel goed als je BV geeft en het gaat ook goed. Alleen laat ook iemand in zijn waarde die het niet doet. Accepteer dat niet iedereen BV geeft, heeft gegeven of wil geven.

9. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ik kies voor bv....reden A beter voor kindje (de chronische ziekte van Crohn kan ermee voorkomen worden..) en B beter voor mama ;) En dat is een punt die veel over het hoofd wordt gezien.... Bij bv lopen de procenten terug op kans op borstkanker voor je overgang (nu krijgt 1 op de 8 dames borstkanker!) Zelf heb ik een moeder die herstellende is van borst kanker, zomer 2006, dus maak het ook van dichtbij mee!

10. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Bryan krijgt BV met af en toe wat FV aangevuld.
    Ik heb niet genoeg om aan zijn vraag te kunnen voldoen, dus af en toe krijgt hij dan een klein flesje kv.
    '
    De oudste heeft FV gehad, nadat de BV echt niet lukte.
    Hij is een gezonde knul, en ik heb nooit spijt gehad dat ik toen ben overgestapt. Heb nu dan nog een poging gewaagd, en nu lukt het dus beter, anders was ik zo overgegaan op fv.

Zowel BV als FV heeft m.i. ieder zijn voor- maar ook nadelen, en idd, zolang het met liefde wordt gegeven!
    We willen immers allemaal het beste voor ons kindje.

11. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo Snoopy,

Wat fijn dat je zo geniet van de mooie momenten met je kleine meid!
    Ach, die voordelen hoeven natuurlijk niet voor iedereen te gelden, maar voor sommigen wel.
    Het is inderdaad maar net hoe je er tegenaan kijkt.
    Deze voordelen geven voor sommigen redenen om voor flesvoeding te kiezen.
    Iedereen moet het maar voor zichzelf bepalen wat voor voeding ze willen geven.
    Maar sluit me helemaal aan bij de opmerking dat het niet uitmaakt wat voor voeding je geeft, als het maar met liefde is!

Liefs Elly.

12. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Elly1979 schreef:

@ Geke, mij is verteld door de kraamhulp, vk en het consultatiebureau dat kinderen die flesvoeding krijgen gemiddeld sneller doorslapen omdat ze al in een vast ritme zitten qua voedingstijden.
    Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Hallo Beccaatje,

Het ligt ook niet aan de voeding zelf, maar aan de manier van voeden.
    Borstvoeding gaat op verzoek en met flesvoeding meer op vaste tijden.
    En door die tijden, komen beebs sneller in een ritme, wat als gevolg kan hebben dat ze sneller doorslapen.
    Zo hebben ze het me uitgelegd.
    Ik neem aan dat ze er wel verstand van hebben...ze hebben er tenslotte voor doorgeleerd he... :D
    En nog een leuk verhaal: Vorige week had ik een terugkom-bijeenkomst met de meiden van zwangerschapsgym.
    In totaal 9 meiden, waarvan 6 borstvoeding geven en 3 flesvoeding ( waaronder ik )
    De beebs van de flesvoedende meiden slapen 's nachts allemaal door en de beebs van de borstvoedende meiden, geven allemaal nog nachtvoeding.
    En de beebs zijn allemaal even oud, allemaal geboren in december.
    Het valt toch wel op...dus er zal wel een kern van waarheid inzitten...

En natuurlijk heb je gelijk dat gebroken nachten bij een baby horen.
    Wij waren daar ook helemaal op voorbereid.
    Onze dochter sliep echter met een week 's nachts al door en ik moet zeggen dat ik die gebroken nachten totaal niet mis...
    Geen gebroken nachten betekend voor ons ook en goede nachtrust, een leuke bijkomstigheid toch?
    Natuurlijk is doorslapen niet het belangrijkste, maar we zijn er wel reuzeblij mee!

Liefs Elly.

13. Niet meer actief

Grappig om te lezen, wij hadden namelijk precies het tegenovergestelde ;)
    De baby's die flesje kregen, sliepen nog niet door en de bv baby's juist wel. Ach ja, en zo zal iedereen zn eigen ervaringen hebben.

Overigens zijn er ook mama's die flesvoeding op verzoek geven maar ik denk dat de meesten dat inderdaad wel op een schema doen. En kan me voorstellen dat je dan inderdaad eerder een soort van ritme te pakken hebt, hoewel dat natuurlijk ook geen garantie is.

Onze kleine sliep overigens vanaf 3 weken al door tot een uur of 5 en vanaf 6 weken tot half 8.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik geef fv op verzoek, volg geen vaste tijden of wat dan ook en mijn ukkie heeft zelf besloten door te slapen. Ik maak hem alleen wel even wakker om 22 uur omdat ie anders op een onmogelijk tijdstip (rond 5 uur) wakker wordt :)
    Hij "reduceert" ook zelf het aantal flessen in de zin dat hij op een gegeven moment minder vaak kwam en meer in 1 keer dronk. Zo ben ik van 7 naar 6 naar 5 flessen gegaan. Nu drinkt ie soms 4 soms 5 flessen.
    Zijn eigen ritme is trouwens best strak, dat vind ik wel grappig. Alsof ie een soort intern klokje heeft oid.

15. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    Ik wilde voordat ik zwanger werd nooit borstvoeding geven. Vond het "raar" en was bang dat mijn borsten ervan zouden gaan hangen :oops: .

Gek genoeg ging dat over toen ik zwanger was, toen kreeg ik de instelling: ik zie wel, lukt het niet dan ga ik gewoon over op flesvoeding. En nadat ik bevallen was liep het eigenlijk allemaal vanzelf.

Mijn eerste doel was 3 maanden maar toen had ik nog geen zin om te stoppen. Nu is mijn doel 6 maanden en ik heb goede hoop dat ik dat ga halen. Daarna zie ik wel weer. Ben wel blij dat ik straks met bijvoeding iets minder afhankelijk ben van kolven op het werk.

Ik zou zeggen, als je twijfelt probeer het gewoon. Als het niet lukt of je vind het niets kun je altijd nog naar de FV, terwijl andersom een stuk lastiger is!

16. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Voordelen:

Je kan medicatie gebruiken mocht je die ergens voor nodig hebben.
    Sommige mensen kunnen namelijk niet zonder.

Papa kan ook nachtvoedingen doen wat erg handig is als je gewoon weg bekaf bent.

Wanneer je gaat werken hoef je niet te kolven, je geeft gewoon de voeding in potjes mee.
    (mij stond namelijk het idee van een kind aan de borst minder tegen als het idee van een melkmachine aan je tiet kreeg het gevoel een melkkoe te moeten zijn)
    En ja gevoel schakel je helaas niet uit.

Doe wat je goed dunkt wat een ander vind is niet belangrijk!

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    haak hier toch ff op in, want crohn is niet bewezen maar mogelijk te voorkomen door het geven van bv, er is weinig bewijs voor. (http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o4871n19089.html)

verder totaal met iedereen eens hier bv is gewoon beter voor een kindje, daar valt weinig tegen in te brengen.

Maar je punt B gaat niet op voor iedere mama, ik ben in het bezit van ziekte zusje Colitis (lijkt op crohn) en ik woog toen ik zwanger raakte 47kg ik heb dus altijd weinig reserves, als je dan ook een kindje moet voeden dan blijft er weinig mama over ;)
    Daarbij kan ik mijn broodnodige medicatie niet bij bv gebruiken dus zal ik ziek worden en naar het ziekenhuis moeten voor voeding door een slangetje om aan te sterken, en wie voed de baby dan?
    Nee zo simpel is het niet voor iedereen, ik zal er dus nooit commentaar over geven als iemand direct kiest voor fv welke reden dan er ook achter schuilt.
    Ik moest er namelijk zelf ook niet aan denken, voeden in het openbaar, schelpen in mijn beha tegen het lekken, kolven enz enz

Respect voor de mama's die het wel willen en kunnen.
    Voor alle mama's die hun keuze nog niet gemaakt hebben, doe wat je hart je ingeeft en doe het met plezier, dan kan het nooit een foute keuze zijn.

18. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik heb bewust gekozen voor fv.
    ik heb vaak erg gevoelige borsten en zag het gewoon niet zitten om de kleine aan mijn tepels te hebben. ook omdat ik weer ging werken en het niet zag zitten om te moeten afkolven en met mijn melk bij de oppas aan te komen. ik had er zelf gewoon geen goed gevoel bij en heb daarom gekozen voor fv. ik heb er achteraf absoluut geen spijt van.
    succes met het maken van je keuze!

19. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik heb bewust gekozen voor bv. In het begin is het even doorbijten en doorzetten, maar na een paar weken is niks mooier dan zien dat je kindje zo goed groeit op jouw melk.

Daarnaast geniet ik bij iedere voeding, zo'n tevreden mannetje lekker aan het drinken en af en toe even loslaten om een lachje richting mama te geven. Dan schieten de tranen in mijn ogen. Net of wil hij even zeggen "bedankt mama voor de lekkere melk"

Ik heb ontdekt dat het makkelijk is. Oke hij gaat om 20.00 op bed en komt s nachts nog 1 keer voor een voeding. Maar ik sta op, haal hem uit bedje, leg hem aan en meneer is zo klaar, want heeft honger als een paard. Slaapt meteen weer in en ik ook door de hormonen die je aanmaakt. Ik hoef niet naar beneden om een flesje klaar te maken, hij heeft honger en ik kan het meteen geven.

Als ik ergens ben hoef ik geen gezeul met flesjes en warmers. Als hij wil eten dan kan hij dat meteen krijgen.

Dat hij zo afhankelijk van mij is geeft mij alleen maar een goed gevoel, ik ben gewoon heel speciaal voor hem. Tuurlijk papa ook, maar die geeft geen melk. Het hoort gewoon bij mij en ik moet zeggen als hij een flesje afgekolfde melk krijgt, dan ben ik gewoon jaloers. Dat stukje is van ons samen en ik ben ook bang dat als ik zou moeten stoppen dat dat heel moeilijk zal worden, emotioneel gezien.

Ik vindt bv echt gewoon geweldig. Zo is het toch oorspronkelijk ook bedoeld toch? Liefs

20. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Oja en ik dacht dat ik nooit zou kunnen voeden in het openbaar..... verkeerd gedacht dus....

Als je kindje schreeuwd om eten dan maakt het je geen ene fluit meer uit. Huppa aan de tiet en het is weer rustig. Haha ik heb dus al gezeten bij de kapper, in de wachtkamer van de huisarts en de V&D. Nou het werkt prima! (ben dus best trots op mezelf.. haha)

Deel Deze Pagina