bv of pap?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lunanoa1, 20 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lunanoa1

    lunanoa1 Actief lid

    11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje is 6,5 maand en krijgt nog 5 voedingen per dag (7-11-15-19-23 uur). Sinds kort krijgt ze de 11 en 15 uur kunstvoeding en de rest nog steeds borstvoeding. Om 9 uur krijgt ze fruit en om 18 uur avondhapje. Op zich gaat alles prima. Alleen wordt ze bijna elke nacht wel een paar keer wakker. Troosten en de speen geven helpt.
    Vandaag was ik op het cb en daar stelde de cb-arts voor om de 19 uur voeding (bv) te vervangen door pap. Volgens haar vult dat misschien beter waardoor ze beter de nacht doorslaapt. En wel nog om 23 uur voeden.
    Als dit zou helpen is dat natuurlijk wel fijn voor mijn meisje, voor mijn man en mij dat iedereen kan doorslapen. Maar ergens vind ik het ook wel jammer, want dat betekent dus nog minder bv geven. Ik ben er een beetje bang voor dat als ik die voeding ook nog eens afbouw de productie erg laag zal worden waardoor ik de rest ook kv zal moeten geven.
    Ervaren bv-moeders: is het vervangen van bv door pap om 19 uur een goede oplossing voor het vele wakker worden in de nacht?
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    En wat doet ze als je de eerste of evt tweede maal dat ze wakker word niet troost en een speen geeft, maar troost en een borst geeft? Slaapt ze dan wel gewoon verder?

    Ik begrijp verder dat jij haar om 23.00 wakker maakt voor de voeding? Als ik dat mis heb, dan geldt het volgende niet, maar misschien eens proberen dat niet te doen? Kan zijn dat je haar daarmee uit haar diepe slaap haalt waardoor ze daar ook niet meer in komt. Dan word ze misschien ergens in de nacht een keer wakker om te drinken en dan daarna weer slapen. Of misschien dat ze niet komt snachts. Das afwachten, maar te proberen misschien.

    Verder denk ik dat pap om 19.00 weinig verschil kan maken. Voor je productie kan je natuurlijk ook dan kolven en van de borstvoeding pap maken.

    Weet niet of je er wat aan hebt, maar kijk maar :D!

    Verder denk ik trouwens toch ook dat het er gewoon bij hoort dat een kindje snachts wakker word, het zij gewoon voor even wat troost en weer te weten dat ze niet alleen is, of het zij omdat ze gewoon trek hebben.

    Liefs, Hanneke!
     
  3. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.461
    578
    113
    Ik zou geen pap geven. Maar ja ik zie eerlijk gezegd ook niet echt wat pap toevoegd. Mijn zoontje heeft nooit geen pap gehad. Hij kreeg brood en melk (tot 10,5mnd bv) en daar zit alles in naar mijn idee. (en natuurlijk fruit, groente e.d. :) )
    Ik vind het persoonlijk zonde om die voeding af te bouwen om dan pap te gaan geven die je van poedermelk maakt. En als ze 's nachts tevreden is met haar speentje dan denk ik eerlijk gezegd niet dat ze wakker wordt omdat ze honger heeft.
    Maar je hebt haar altijd rond 23 uur wakker gemaakt? Als ik dat deed bij mijn zoontje dan kon ik er op rekenen dat de nacht een ramp zou zijn. Hij was dan uit zijn diepe slaap gehaald en dan kwam hij daar niet meer in ofzo.
     
  4. lunanoa1

    lunanoa1 Actief lid

    11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Hanneke: tot 'n paar weken geleden deed ik dan ook voeden als ze weer eens en om 1, 2 en 3 uur 's nachts werd (en dan de laatste) daar werd ze dan rustig van. Maar ik had toen al niet het idee dat ze echt honger had want ze viel altijd na korte tijd wel in slaap. CB gaf toen aan dat ze het in principe niet nodig heeft om 's nachts nog gevoed te worden omdat ze al 5 mnd was (toen) en ze goed groeit. Dus ben er daarom mee gestopt want ik vond dat ook wel slopend. En nu vind ik dit dus wel mee vallen ze wordt gemiddeld 2x per nacht wakker.

    Voor de voeding van 23 uur maak ik haar af en toe wakker. Ik denk 3 van de 7 dagen. De overige dagen wordt ze vanzelf wakker tussen 22 en 24 uur. Maar ik wist echt niet dat baby's er moeite mee kunnen hebben om terug in hun diepe slaap te komen. Het is nu lang weekend dus ik ga het gewoon uitproberen om haar niet wakker te maken als ze zelf niet komt. Ik ben er alleen bang voor dat ik haar dan wel 's nachts moet voeden. Maar ik probeer het dan wel eerst met het speentje.

    En ik heb besloten geen pap te geven, want ik vind het ook zonde om die voeding af te bouwen.

    Bedankt voor jullie reacties in ieder geval! Op zich ben ik best blij met mijn cb, maar ik weet ook wel dat zij de wijsheid niet altijd in pacht hebben. Vandaar dat ik hier om advies vraag.
     
  5. gewoon Sanne

    gewoon Sanne Actief lid

    6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Mijn eerste reactie is ook: je kan altijd kolven en pap maken van je BV. Zo heb je misschien 2 vliegen in 1 klap. Ze krijgt nog steeds BV en jouw productie loopt niet achteruit. Mocht het niet helpen kun je haar gewoon weer aanleggen en de pap laten zitten.
     
  6. lunanoa1

    lunanoa1 Actief lid

    11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, ik heb het de afgelopen 3 dagen geprobeerd om tussen 22-23 uur niet meer te voeden. Op vrijdag werd ze vanaf 23.30 uur 's nachts een aantal keer wakker. Ik heb haar toen maar om 0.15 gevoed. Zaterdags werd ze wakker vanaf 2.30 uur. Ik heb haar toen na een paar pogingen om haar weer te laten slapen met het speentje 1 uur later gevoed. En gister werd ze vanzelf rond 23 uur wakker en toen heb ik haar maar gelijk gevoed. Ik denk dat mijn meisje er zelf nog niet aan toe is om de late voeding weg te laten. Dus voorlopig blijf ik haar wakker maken rond die tijd als ze zelf niet wakker wordt, want dat voeden in de nacht is erger dan 2-3x in de nacht even naar haar toe lopen om haar haar speentje te geven (mijn man mag dan ook nl ;)).
    Maar waarom ze dan wakker wordt weet ik niet.'

    En Sanne, op zich zou ik dat kunnen doen pap maken met bv. Maar om 19 uur pap geven na de 'warme maaltijd'? Eten kindjes dat nog? Ik vind het zoveel. Rond 18 uur warm hapje en dan om 19 uur ook nog eens pap. Of is dat normaal?
     
  7. tanna

    tanna Bekend lid

    26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hoi een vriendin van mij vertelde dat haar dochter pas ging door slapen nadat ze 1 x pap gaven. Dit was gewoon de 11 uur voeding 's ochtends. Dat kan je natuurlijk ook nog proberen.
    Lijkt mij ook logisch om dan pap te geven kan je later vervangen voor brood. Na de warme hap lijkt me erg veel.

    Tanna
     
  8. lunanoa1

    lunanoa1 Actief lid

    11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu dik een week verder en het wakker worden 's nachts is niet opgehouden. Het is eigenlijk erger geworden. Vannacht bleef ze heel zielig huilen dus heb ik haar aan de borst gelegd. Daarna bleef ze doorslapen tot 6 uur. Ik denk toch dat ze te weinig voeding binnen krijgt gedurende de dag en daarom 's nachts wakker wordt. Ze krijgt om 11 en 15 uur een flesje nutrilon standaard 2, maar ze drinkt daar niet veel van: tussen de 100 en 150 ml per keer. Om 7, 19 en 23 uur krijgt ze bij mij borstvoeding, maar ik heb het idee dat ik niet meer voldoende borstvoeding heb voor haar, omdat ik sinds begin mei ben gaan afbouwen. Ze krijgt wel bijvoeding maar misschien compenseert dat nog niet voor het minder drinken van haar.
    Ik heb dus toch maar besloten om iets anders te geven 's avonds. Nu weet ik alleen niet wanneer ik dat moet doen: om 19 uur of om 23 uur? Ik wil haar nutrilon goedenacht geven of bv of kv met rijstebloem? Nog andere ideeën? heb ik hiervoor ook een aparte speen nodig?
     

Deel Deze Pagina