kindje lijkt onverzadigbaar!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hummie, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummie

Hummie Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.503
    0
    36
    13 feb ben ik bevallen van een prachtig meiske! Morgen dus 3 weken oud.

Tot afgelopen maandag was ze een heel tevreden poppie en ik een heel tevreden moeder. Sinds maandagavond is het hommeles met de voedingen, ze lijkt onverzadigbaar!!
    Ik kolf elke dag na de voeding van 11.00 uur af op advies van VK omdat ik een tepelhoedje gebruik. De nachtvoedingen en ochtendvoedingen gaan wel aardig goed, dan slaapt ze tussendoor. Echter smiddags en savonds lijkt ze onverzadigbaar! Ik geef vaak ongeveer 20 min 1 borst, dan luier verschonen en dan nog als toetje 5 min andere borst (soms lukt het ook zonder tepelhoedje!) En dan valt ze bijna in slaap aan de borst. tot maandag ging dit dus heel goed. Nu als ik haar wegleg blijft ze de hele middag pruttelen of huilen en s’avonds echt krijsen! Ze geeft ook best veel mondjes terug na een voeding, soms wel tot 3 keer en best veel (vd week echt een golf melk wat eruit spoot) Ik heb dan ook wel het idee dat ze genoeg binnenkrijgt alleen dat ze niet voldaan is en dat ze echt last heeft van het spugen/maagzuur. (ze blijft dan ook zoeken in bed of naar haar knuistjes happen). Kan het zijn dat ze teveel voormelk binnenkrijgt en te weinig achtermelk? Is het wellicht een idee om dan eerst voor de voedingen even te kolven en dan de borst te geven zodat ze voldoende achtermelk binnenkrijgt? Of krijgt ze dan te weinig? 20 min drinken is voor haar echt de max, dan is ze moe dus langer voeden wil ook niet echt. (ze drinkt ongeveer 10 min stevig door en dan steeds langzamer). Ik heb al een handdoek onder haar matrasje gelegd zoda ze niet zo plat ligt ivm het spugen.

Ik hoop dat je hier advies over kan geven! Alvast bedankt hoor!!

Vriendelijke groetjes Hummie

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Hummie,

Wat jij beschrijft is een veel voorkomend probleem.
    Allereerst moeten we weten of je baby goed groeit. Een groei van 100 tot 200 gram per week is prima. Het hangt er ook een beetje van af hoe ze tot nu toe groeide. Ik ga er even vanuit dat haar groei goed is. Dan weet je dat er dus niet te weinig melk is en moet je pobleem elders zoeken.
    Het meest waarschijnlijk is dat je baby krampjes heeft. Veel baby's hebben dat de eerste 3 maanden van hun leven en ze hebben er het meeste last van in de namiddag en avond. Ze lijken dan onverzadigbaar en willen vooral niet in hun bed liggen. Echt drinken willen ze niet, maar zuigbehoefte is er wel.
    Het liefst zijn ze dan de hele avond in je buurt of liggen tegen je aan. Als je baby dat prettig vindt en jullie kunnen het opbrengen, geef haar die troost en nabijheid. Uit ervaring blijkt dat baby's dan vanaf een maand of 3, als de krampjes afzakken en het vertrouwen in papa en mama's aanwezigheid groeit ze vanzelf in hun bedje gaan slapen.
    Het zuigen op een fopspeen of pink is voor dit soort uurtjes prettig. Als je haar steeds voedt heb je inderdaad kans dat ze teveel voormelk krijgt en je een visieuse cirkel in stand houdt.
    Baby's die krampjes hebben vinden het ook prettig om een beetje in de foetus-houding te liggen; lekker rond, terwijl de landelijke richtlijn voorschrijft dat ze plat op hun rug moeten liggen. Geen prettige houding bij krampjes.
    Soms vinden ze het fijn om een beetje weg te zakken op de zij in het hooletje van een voedingskussen. Het is dan wel belangrijk dat jullie een oogje op haar kunnen houden.
    Ik hoop dat je er wat mee kunt.
    groet
    Linda

Deel Deze Pagina