Ik vroeg me laatst af; geven jullie borstvoeding op verzoek of toch stiekem een beetje op vaste tijden? Ik voed Sven altijd meteen na het wakker worden, maar soms is dat al na drie kwartier en dan baal ik wel eens omdat hij nog niet zo heel veel honger heeft... Maar goed, in het kader van de rust en regelmaat van Ria Blom doe ik het dan toch maar!
Maar bij rust en regelmaat zou ik toch ook weer aan wat meer vaste tijden denken? Zou hem niet standaard voeden bij het wakker worden, maar juist wanneer hij erom begint te vragen (smakgeluidjes, vuistje zoeken etc.) Misschien wordt ie ook wel eens wakker zonder honger te hebben. Op deze manier kun je hem straks misschien niet meer uit bed halen zonder eerst voeding te geven. Maar ik kan er ook helemaal naastzitten hoor, ben geen deskundige
Ja, ik voed Joris ook op verzoek. In de eerste weken kwam Joris alleen overdag om de 4 uur voor een voeding en snachts om de drie uur! Dat hebben we toen een beetje proberen te veranderen door hem overdag om de drie uur te voeden waardoor hij inderdaad snachts wat langer tussen de voedingen hield. Nu slaapt hij soms al flinke stukken door! Ook wordt hij overdag wel eens sneller wakker. Probeer hem na een voeding wat langer wakker te houden, zodat hij goed moe is als het bedtijd is. Meestal is Joris iets langer dan een uur wakker, inclusief voeden. Dan slaapt hij weer voor ongeveer twee uur, soms wat langer. Wat hij ook wel eens doet is na een uurtje slaap ineens heel hard gaan huilen. De eerste keren dat hij dat deed ging ik er gelijk naartoe, haalde ik m uit bed om te voeden maar dan was hij niet heel hongerig en nog moe. Nu laat ik m wel eens even huilen, en valt hij vaak binnen tien minuten weer in slaap! Misschien kan je dat ook eens proberen, even laten huilen in zn bedje zodat hij weer in slaap kan vallen? Succes!
Het idee achter rust en regelmaat is dat er steeds weer terugkerende patronen zijn; wakker worden, dan voeden, even knuffelen en spelen met mama, dan alleen spelen en bij moe worden weer naar bed. Dit geeft een baby een gevoel van veiligheid, waardoor hij zelf in slaap zal kunnen vallen (tenminste, dat is waarom wij dit toepassen want Sven is een moeilijke slaper). Verder vind ik het zelf ook goed om hem meteen na het wakker worden te voeden, wij doen dat zelf immers ook! Als ik wakker wordt 's ochtends ga ik ook ontbijten, en dat daar even douchen tussen zit doet er niet zo veel toe dat duurt maar even... Komt nog bij dat een baby die net wakker wordt genoeg energie heeft om goed te drinken, en een baby die al een tijdje aan het spelen is heeft minder energie om goed te drinken en zal daardoor sneller weer honger hebben. Heb dit niet zelf bedacht hoor, komt uit het boek van Ria Blom...
Zo lang is Sven ook ongeveer wakker, en langer wakker houden werkt niet want dan komt hij niet meer in slaap omdat hij te moe is! Ik denk inderdaad dat ik misschien wel eens te snel naast z'n bed sta als hij begint te huilen, ik kan beter tegen een inslaaphuiltje dan tegen huilen als hij net wakker is...
Ik ben begonnen met voeden volgens schema, elke drie uur voeden, ook 's nachts. Nu ben ik min of meer over gegaan op voeden op verzoek. De reden daarvoor is dat ik Ruben de ene keer wakker moest maken om te voeden en hij dan slecht dronk en vervolgens een uur of half uur later weer kwam om te eten omdat hij toch niet genoeg had gehad. En de andere keer kwam hij bijvoorbeeld een uur of half uur eerder en liep ik al die tijd een hongerig kind te troosten dat helemaal overstuur raakte en uiteindelijk tegen de tijd dat hij 'mocht' drinken weer moe en vreselijk gulzig was Nu voed ik hem dus op verzoek en dat gaat prima. Overdag komt hij meestal na 2,5 tot 4 uur, 's avonds is hij momenteel aan het clusteren maar vervolgens slaapt hij wel tot 5 uur achter elkaar door dus dat is dan wel weer lekker. Voeden volgens een schema is natuurlijk wel lekker, je kan wat meer plannen maar ik begin nu langzaam maar zeker Ruben zijn eigen schema ook door te krijgen en kan ook redelijk mijn dag al inplannen. Loopt het anders, ach dan gooien we planning gewoon weer om
Op verzoek en dit loopt volgens 'schema' . Justin komt om de 3 uur, nu soms nog meer, denk dat ie regeldag heeft.
Die van mij wilde gisteren zowat non stop drinken, wat vannacht resulteerde in nogal wat stuwing (nu nog) maar vandaag wil hij weer vooral ook slapen. Denk dat ie ook een regel dag heeft, of beter gezegd regeldagen.....haha
Welk boek is dat van Ria Blom? Ik heb mijn zoontje op verzoek gevoed en dat ben ik niet meer van plan. Ik wil op schema borstvoeding gaan geven, met gekolfde voeding en aan de borst. De eerste keer heb ik borstvoeding als een drama ervaren dus hoop ik dat ik het op deze manier beter volhou. Mijn zoontje lag namelijk de eerste 3 weken bijna alleen maar aan de borst en toen ben ik over gegaan op alleen maar gekolfde melk. En die regelmaat bracht veel meer rust bij mij maar vooral bij hem.
Ik begreep in het begin ook helemaal niets van dat voeden op verzoek en had de neiging bij elk huiltje te gaan voeden. Op een gegeven moment kreeg bleek Bob teveel voeding te krijgen en daarvan te gaan huilen. Ik ben toen wel echt op de klok gaan voeden. Maar ook toen bleef Bob nog veel huilen. Dus nu voedt ik weer op verzoek en hou ik wel als minimale tijd tussen (het begin van) de voedingen 2 uur aan. Nu komt hij meestal keurig om de 3,5-4 uur en 's avonds meestal iets vaker (1 of 2 voedingen om de 2,5 uur). En dan soms heb je ineens zo'n dag dat hij steeds om de 2-2,5 uur komt, of juist weer een dag dat ik hem elke 4 uur wakker moet maken. Ik neem aan dat dat zijn regeldagen dan zijn ofzo. Maar nu herken ik het wel beter wanneer hij echt honger heeft en dat is toch wel bijna altijd als hij wakker wordt. Het boek over rust en regelmaat van Ria Blom heb ik ook gelezen (te leen gekregen van CB) en dat heeft inderdaad meer te maken met de volgorde van voeden-spelen-slapen. Dus dat staat los van het voeden op verzoek en evt. tijdschema's. Al komt daar wel in naar voren dat wakker worden meestal voeden betekent. En dan na het voeden zou het zijn even samen spelen, dan even alleen spelen en dan bij de 1e tekenen van vermoeidheid slapen (op een vaste plaats). Ik probeer dat wel zoveel mogelijk aan te houden, maar kom dan weer in de knoop met badjes, boodschappen, de hond etc.
Ik voed al vanaf Damiën's geboorte puur op verzoek. Ik heb een poosje geprobeerd op "schema" te voeden iom het CB omdat Damiën om de 2 uur bleef komen dag en nacht, hij huilde niet veel ofzo maar kwam gewoon erg vaak voor de voeding. Damiën weigerde gewoon als ik hem wakker maakte voor bijv een voeding. De methode van Ria Blom heb ik hier ook geprobeerd en werkte alleen maar averechts met als gevolg dat ik een kindje had die hele dagen alles aan elkaar krijste, niet wilde slapen en niet wou drinken. Toen ben ik mijn moeder gevoel weer gaan volgen. Ik merkte op een gegeven moment dat Damiën niet kon slapen met een half leeg maagje....ik heb daar een ritme om heen gebouwd en nu doet ie het geweldig. Hij sliep hierna al gauw door. Eerst van 23 uur tot 6 uur. Inmiddels slaapt ie van 19 uur tot 8.30 uur...Ik heb hem gewoon gevolgd en dat heeft ons beide goed gedaan....Ik blijf iig voeden op verzoek en zal dat bij onze volgende kindje ook doen (als die er mag komen)
ik heb de eerste twee-drie weken op verzoek gevoed en ben toen min of meer met een schema gaan voeden. Elke 3 uur en inmiddels elke 4 uur. Nick krijgt om 7.00 - 11.00 -15.00 -18.30 en 22.30 voeding. De eerste twee voedingen kunnen soms wel eens wat later zijn, die van half 7 moet echt dan. Vaak begint hij rond kwart over zes al te piepen. Om half 11 maak ik hem wakker voor de laatste voeding. Dit schema hanteer ik inmiddels ongeveer 2 maanden en het geeft mij veel rust. Nu huilt Nick ook weinig dus lijkt hbij verder geen voeding nodig te hebben. Heb wel een weekend regeldagen gehad, maar dat was na een griepje van mij. toen heb ik hem veel aangelegd, omdat mijn BV terug liep en heb ik ook 2 nachten weer een nachtvoeding gegeven. (Nick werd ook zelf weer om 3 a 4 uur wakker. Hij wordt nu meestal rond 6 uur wakker, maar slaapt dan met speen verder. Als hij ruim voor de voeding wakker wordt, laat ik hem gewoon in de box spelen, hij vindt het prima. Ik heb wat slapen betreft ook nog niet echt regelmaat, dat regelt hij wel zelf. Als ik thuis ben gaat hij na de eerste voeding terug naar bed, als ik werk niet. Voorlopig gaat dat goed, maar hij lijkt nu ook thuis na de voeding niet meer te willen slapen, dus waarschijnlijk is het binnenkort uit met de pret van in het weekend nog wat uit kunnen slapen na de eerste voeding... Ik merk dat ik het voeden op schema erg prettig vindt, omdat ik zo voor mezelf ook nog wat kan plannen. Behalve voor de laatste en soms de eerste voeding hoef ik Nick overigens nooit wakker te maken. Karin
ik heb op verzoek gevoed en op de meeste dagen onstond er toch een soort schema. op verzoek betekend ook op verzoek van jou, dus als je weggaat kun je m nog even aanleggen