Na een kleine opstart probleempje (bv kwam niet op gang om hij niet wilde drinken) loopt de bv hartstikke goed. We hebben 5 weken mogen genieten van een rustig en tevreden kindje maar ineens was dat afgelopen. Vooral tijdens en na het voeden is het vechten met hem. Hij weigert steeds vaker de borst (ik voed wel met tepelhoedje) Hij huilt ontzettend als hij aan moet happen. Zuigt af en toe en stopt er dan weer mee. Ik probeer hem dan even met een vinger of speentje rustig te krijgen en probeer het dan weer opnieuw. Dit kan soms best lang duren en vaak moet ik het herhalen omdat hij weer begint te huilen. Als hij dan eindelijk drinkt is hij heel onrustig. Hij ligt te maaien met zijn armpje en trappelt onrustig met zijn beentjes. Op een gegeven moment word hij wel rustig maar als mijn borst leeg lijkt te zijn begint hij echt heel zielig te huilen. Ik leg hem dan z.s.m. aan de andere borst aan en dan word hij weer eerst boos en begint het weer opnieuw. Als dan ook die borst leeg is, is hij zó ontevreden Ik word er gewoon helemaal onzeker van. Soms leg ik hem weleens voor een 3e of 4e keer aan maar hij blijft onrustig. Ook slapen gaat ineens moeizaam. Eerder sliep hij best veel en nu is het na een half uurtje weer klaar. Wat kan dit zijn? Een fase? Of zou hij honger hebben? Ik weet het niet meer maar wil zo graag bv blijven geven Er staan namelijk alweer mensen op de voorste rij om te zeggen de 'die bv maar niks is en hij gewoon honger lijdt'...
Geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar hoe gaat het als je zonder tepelhoedje voedt? Heb je verschillende houdingen geprobeerd? Een speeltje in handen geven?
Waarschijnlijk regeldagen! Vaak aanleggen, zelf goed eten en drinken en denk vooral om je rust. Misschien kun je een lactatiekundige bellen om te kijken of je het tepelhoedje eruit kunt krijgen? Dat zou invloed kunnen hebben, maar ik voed hier zelf al 20 maanden met.
Ik denk ook regeldagen. Als het onrustige gedrag blijft zou ik adviseren een lactatiekundige in te schakelen.
Bedankt voor de antwoorden. Maar kunnen regeldagen 3 weken duren dan? Zo lang is dit al aan de gang. Ik heb al zonder tepelhoedje geprobeerd en probeer het nog weleens maar door zijn onrustige gedrag wil ik hem niet nog onrustiger maken. Daarom laat ik het even zo en wil het nog wel proberen als hij weer wat rustiger is. Ik denk zelf ook niet dat het daaraan ligt want hij heeft ook 5 weken zonder problemen gedronken.
Kan het geen verborgen reflux zijn? Dan komt de voeding omhoog zodra je het kind horizontaal neerlegt. Huilt hij ook als hij naar bed wordt gebracht? Wij hadden het precies hetzelfde, maar nu ik een papje van johannesbroodpitmeel geef voor de voeding, is de onrust en het huilen voorbij. Je koopt het gewoon bij de drogist, merknaam Nutriton. Sterkte. Suus
Ik zou dan toch een lactatiedeskundige bellen. Die kan kijken of het aanleggen nog goed gaat e.d. en je tips geven. het kan zijn dat je voeding bijvoorbeeld te snel komt (dat was hier het geval) wat onrustig drinken geeft maar ook veel lucht in het buikje en dus pijn.
ik ken dit van mijn beide kinderen rond die periode. Het was vaak alleen in de avond.. Drinkt jouw kindje alle voedingen zo onrustig of ook alleen de latere? Hier was het waarschijnlijk een combi van krampjes en oververmoeidheid omdat ze overdag niet lang konden slapen. Het is idd heel frustrerend en vermoeiend om zo te voeden. Ik deed ook vaak even een speentje geven zodat hij wat rustiger werd en dan weer aanleggen. Lopend de borst geven werkte hier ook goed! Dan liet hij niet telkens los. Waar het precies aan ligt weet ik niet, ze lijken hongerig maar laten wel om de 1 a 2 seconden los Het gaat over!
Zijn er andere problemen? Zoals onrust, darmkrampen, boeren, hikken, kronkelen? Is er misschien pijn in het nekje? Heb je een tangverlossing of keizersnee of heel snelle bevalling gehad?
ik eb oo even met een tepelhoedje gevoed ivm ernstige kloven, maar mijn kindje kreeg daadoor niet genoeg voeding binnen. Ze wa zelf wel tevreden maar ze viel daardoor wel af. Missen dat j kindje sinds die 5e week een regeldag had en meer wil drinken, en daardoor het tepelhoedje nu niet meer geschikt is? Als je geen pijn hebt zou ik sowieso zonder doen want dan krijg hij meer binnen en jouw borsten worden goed leeggedronken waardoor je minder kans hebt op borstontsteking etc.
Je kind heeft nu de leeftijd waarop je weer regeldagen kunt verwachten. Dat lijkt me de eerste reden voor de onrust te kunnen zijn. Daarnaast gaat rond deze tijd de aanmaak van melk over op vraag en aanbod, terwijl het hiervoor aangestuurd werd door de hormonen van je bevalling. Met een tepelhoedje worden je borsten wat minder goed gestimuleerd, waardoor je rond deze periode extra heftige regeldagen kunt hebben: door de mindere stimulatie lijkt het of er minder melkvraag is dan er in werkelijkheid is. Als je kind protesteerd zonder tepelhoedje, dan kun je ook na een voeding nakolven en in een fles aanbieden (dit is ook de leeftijd die prima is om aan een fles te laten wennen). Derde ding dat bij me opkomt is spruw. Dat kan voor lastig gedrag aan de borst zorgen, omdat kind pijn heeft bij het drinken. Daarnaast genoemde dingen, zoals iets tijdens de bevalling of verborgen reflux zouden ook een rol kunnen spelen. Consult bij een lactatiekundige (let op dat het eenIBCLC is) kan je waarschijnlijk stuk verderhelpen. En soms hebben moeders ook baat bij een osteopaat.
Suus35: Ik heb al 3 weken zantac voor verborgen reflux en maak inderdaad sindsdien ook een papje van jhbpm. Mijn oudste had ernstige reflux dus het bedje e.d. zijn al preventief schuin gezet. JuJu: Ik heb inderdaad het idee dat hij te snel alles naar binnen klokt en daarom buikpijn krijgt. Wat heb jij eraan gedaan? Ik heb al eens een paar dagen van te voren wat gekolfd voor ik hem aanlegde maar dat maakte weinig verschil. Madelon84: Dankje! Hij laat gelukkig niet steeds los (deed mijn oudste wel) maar hij drinkt gewoon heel onrustig. Hij doet het trouwens niet alleen 's avonds maar bij bijna elke voeding. Zogelukkig: Ik heb een hele snelle bevalling gehad. Maar ik dacht dat je daar gelijk wel iets van zou merken of hoeft dat niet? Hij ligt inderdaad veel te kronkelen, heeft bijna altijd de hik na een voeding en tussendoor moet ik hem echt laten boeren want daar hij heeft hij ook veel last van. Gharubaa: Ik probeer weleens zonder tepelhoedje maar omdat hij al zo onrustig is bij het aanleggen wordt hij nog bozer als het niet lukt. Dan is het aanleggen nóg moeilijker dus daarom wilde ik dat zonder tepelhoedje nog even achterwege laten tot hij wat rustiger is weer. Dirksmama: Spruw heeft hij niet gelukkig. Ik kolf weleens na een voeding nog na maar dan komt er echt niks meer uit. Ik leg hem ook weleens 3 of 4 keer wisselend aan als hij zo onrustig blijft. Ik moet zeggen dat hij weer ietsje rustiger is geworden. Ik heb voor de zekerheid toch net de osteopaat gebeld voor een afspraak.
Ik legde hem aan tot ik een tsr kreeg en koppelde daarna af en spoot een hydrofiel vol. Als het spuiten op hielt dan legde ik mijn, inmiddels flink over de rooien zijnde, zoontje weer aan. De hardste stroom was dan voorbij en dat ging beter. Ik hielt mijn zoontje ook zo rechtop mogelijk bij het voeden (verticaal) ivm lucht. Uiteindelijk ging het over toen vraag en aanbod waren afgestemd maar ik heb eigenlijk altijd (te) veel melk gehad.
Oh, hij heeft dus reflux! Maar ook al medicijntjes, mmm... Mijn zoontje had kiss en een voorkeurshouding. Gingen met 7 weken voor het eerst naar de osteopaat, die heeft echt heel veel goeds gedaan! Anders toch maar naar de kinderarts ala de reflux heel erg is, er zijn zwaardere medicijnen voor. Sterkte!