in slaap vallen tijdens borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sandra30, 20 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandra30

sandra30 Lid

12 mei 2007
    34
    0
    0
    hallo,

ik ben de trotse moeder van een dochter die met 38 weken is geboren met een geboortegewicht van 2860 gr. Ze is nu 14 dgn oud. Ik geef bv maar sinds vorige weken zondag is ze niet meer aangekomen en weegt nu 2760 gr. Ze oogt tevreden , slaapt veel en komt gemiddeld om de 3-4 uur voor de voeding. De laatste twee dagen drinkt ze minder goed en valt snel in slaap.. Komende maandag of dinsdag komen ze haar opnieuw wegen om vervolgens het beleid te bepalen. Heb je nog tips voor mij om te doen en moet ik me zorgen gaan maken?

alvast bedankt voor de moeite,

groeten Sandra

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Sandra,

gefeliciteerd met je kindje! Hoe heet ze? Heb je een goede bevalling gehad?

Je kindje moet aankomen. Wek haar om de drie uur, wacht niet op 4 uur tussen de voedingen. Voed haar en let goed op de signalen die ze geeft (ook tijdens de slaap nog) sabbelen, spelen met tong, mondje, zoeken...dit allemaal geeft al aan dat ze aan de borst kan, ook al heeft ze nog niet gehuild. Baker je je kindje misschien in, waardoor ze te diep slaapt en niet voor een voeding komt?

Wanneer ze aan de borst gaat hoor je een volgend patroon te zien: eerst gretig happen en druk bezig met aanzuigen, dit zijn korte, snelle zuigbewegingen. (oppervlakkig zuigen) wanneer je melk toeschiet hoort het over te gaan in een langzamer zuigpatroon, waar je ziet dat ze 'grotere halen' maakt met zuigen. (niet die kleine mondbeweginkjes)
    Dit doet ze een keer of 9,10 dan korte pauze, waarna ze zelf weer hoort te beginnen met de grote, diepe zuigbewegingen. dan weer een pauze enz. naarmate de voeding vordert zal ze langer pauze nemen en korter per keer zuigen.
    wanneer de pauzes te lang gaan duren (langer dan het zuigen) haal je haar van de borst, even boeren, misschien verschonen om te activeren (wekken) en aan de andere borst. Hier kan ze nog even verder drinken, dit kan varieren van 5 tot nog eens 15-20 minuten.

Zie je echter veel oppervlakkig zuigen, oogjes dichtvallen en komt ze niet zelf in actie tijdens de voeding, dan dien je haar hierbij te helpen: jij kunt haar bij de les houden, door te zorgen dat ze niet in slaap valt: aai haar over het bolletje, praat tegen haar, moedig haar aan. Je kunt ook iedere keer dat ze niet doordrinkt (slaperig wordt, enkel pauze neemt en niet drinkt aan de borst) van de borst halen, even rechtop om te wekken en opnieuw aan de andere kant. Door haar te wekken en wisselen, zoals we deze techniek noemen, zorg je ervoor dat ze leert dat ze aan de borst moet drinken en niet slapen, en je zorgt door het wisselen van borst dat je productie even een boost krijgt.

Het is belangrijk te zien of je goed aanlegt. Misschien kan iemand op het c.b. met je mee kijken?

Wanneer je op deze manier aan de slag gaat, zul je met een dag of 2, 3 hopelijk al resultaat zien!

Succes, laat even horen hoe het gaat?
    Hartelijke groet,
    Heidi Margit

3. sandra30

sandra30 Lid

12 mei 2007
    34
    0
    0
    bedankt Heidi Margit voor je snelle antwoord!
    Mijn dochter heet lieke en het was een zeer voorspoedige zwangerschap en voorspoedige bevalling van 5,5 uur! Tijdens de (pers)weeen daalde haar hartslag niet en heeft lieke het dus niet extra zwaar gehad. Ze is na de bevalling een dag misselijk geweest en heeft erg veel geslapen. Ze had ook een enorme blauwe plek op haar achterhoofd dus wellicht ook een hersenschudding waardoor ze slomer was in het begin. Verder oogt ze als een heel tevreden meisje waar aan begin van de voeding genoeg pit in zit. Ze laat dan duidelijk weten wat ze wil en wanneer ze dat wil.
    Vandaag komen ze haar weer wegen om te zien of er progressie in zit. Ik ben benieuwd maar ga zeker ook met je tips aan de slag..

groeten
    Sandra

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    fijn meid, laat je het even weten?
    groet Heidi margit