Véél vragen...!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Inge88, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik heb nogal wat vragen mbt de borstvoeding :)

Mijn dochter is vandaag 3 weken en krijgt volledig borstvoeding. In de eerste week een paar dagen alleen gekolfd ivm erg kapotte tepels. Inmiddels gaat het met de tepels goed, al is het nog steeds gevoelig. Ik doe nu alle voedingen live en heel soms een flesje gekolfde melk.

Het grootste 'probleem' wat we de laatste dagen hebben is dat dochter aan 1 borst erg onrustig is en 'slurpt'. Ik heb in het zkh geleerd dat ze geen geluidjes mag maken tijdens het drinken dus volgens mij gaat hier iets fout. Bijna bij iedere zuig slurpt ze dus. Deze borst is duidelijk de meest producerende, dat zie ik aan het kolven (3x zoveel als de andere borst zo'n 150-200 cc soms zelfs 300) en dat voel ik want deze borst voelt altijd voller en is heel snel gestuwd. Ook verslikt ze zich vaak aan deze borst. Ze laat ook heel vaak los en wordt dan boos. Haar buikje rommelt ook enorm als ze aan deze borst drinkt, dat is bij de andere helemaal niet. Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?

Ik vind het ook nog erg lastig om te bepalen of dochter klaar is met drinken of niet. Ze drinkt zeker 20 min aan de ene kant en vaak nog 10-20 min aan de andere kant. Ze lijkt echter vaak wel na 1 borst verzadigd, spuugt dan ook. Als ik dan dus even pauzeer en haar laat boeren dan wordt ze toch weer onrustig en gaat zoeken. Ik leg haar dan toch aan de andere aan waar ze dan dus weer volop drinkt. Is dit wel goed? Of krijgt ze zo teveel ineens?

Verder spuugt dochter heel veel. Het is geen mondje, het zijn echt meerdere mondjes en naar mijn idee echt veel! Ze lijkt er (nog?) geen last van te hebben. Ze spuugt soms zelfs als ze nog aan het drinken is. Ook heeft ze vaak de hik en gaat hier naar mijn idee nog meer van spugen. Mijn oudste had reflux, zou de jongste dit ook hebben? Of hoort dit bij bv? (Oudste heeft maar 3 dagen bv gehad dus geen ervaring mee) kan ik er wat tegen doen? Ik moet dochter nu vaak meerdere keren per dag omkleden en mezelf ook :)

En de stuwing, wanneer gaat dat over? Ik heb vaak al 2 uur na de voeding flinke volle borsten. Dochter hapt dan ook moeilijker aan. Vannacht liet ze er 5 uur tussen, nou mijn borsten stonden op knappen! ;) wanneer is dit allemaal geregeld en loop ik niet de hele dag met borsten formaat Pamela rond?

Nog een vraag :)
    Mijn tepels blijven gevoelig, ben ook constant bang voor nieuwe kloven of nog erger. Ik heb het idee dat ze al wel wat beginnen te 'harden' maar wanneer zijn ze ongeveer echt gewend aan de bv? Is natuurlijk voor iedereen verschillend maar ben benieuwd naar de ervaringen!

Alvast dank en applaus voor degene die mijn vragen kan en wil beantwoorden :):)

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Om te beginnen,wat heeft de LK hierover gezegd? Heeft ze tips gegeven en meegekeken met drinken? (ivm het "slurpen"dat je beschrijft)
    :)

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    De lk heeft alleen in het begin advies gegeven ivm de kapotte tepels, her slurpen is pas van de laatste dagen! Dat deed ze voorheen niet..

Ik ben niet verzekerd voor lk dus voordat ik die weer in ga schakelen had ik gehoopt hier al wat advies te krijgen :)

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Oke! goed dat je wel al advies hebt gevraagd :)
    Zoals je het beschrijft is de fabriek hard aan het werk! Dus wat dat betreft doe je het echt super:je kindje komt niets tekort.Je kolft echt heel veel!

Als er veel melk is, kan je kindje soms moeite hebben om de gestage stroom aan te kunnen. Wat er dan gebeurt,zie jij terug. Bedenk maar hoe het voelt als je zelf met open mond een kan water naar binnen krijgt...hikken verslikken en lucht in je buik.
    Je zou eerst eens kunnen.proberen.wat melk weg te laten lopen op het moment dat je een tsr hebt. Dat die hele heftige straal niet door je kindje opgevangen hoeft te worden. Wellicht heeft dat ook invloed op het klokgeluid van je kindje.
    En heb je kans dat het spugen minder zal worden. Wat betreft de reflux,bijna alle kindjes hebben er last van de eerste weken. Dus kijk even wat er gebeurd als hij de voedingen beter aan kan.
    De leefregels van reflux ken je.

Als de overproductie blijft kan je gaan blokvoeden,maar (andere dames wat denken jullie?) volgens mij kan je daar beter nog even mee wachten qua productie die op gang komt?

Wat betreft de voedingen, prima toch zo? Overdag kan je 1 borst aanbieden,bijv even verschonen, en dan.als toetje nr2. Als ze niet meer wil stopt ze wel met drinken.
    Succes!

5. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
  6. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    blokvoeden mee wachten, of er heel zorgvuldig mee omgaan, maar bij ons heeft het geleid tot echt een productiedip die hardnekkig was om weer omhoog te schroeven... Voor de rest kan ik me wel vinden in zoe123 haar advies.

en als je je er niet prettig bijvoelt gewoon een keer een lactatiedeskundige inschakelen ;)

7. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    klinkt als hoe het hier ook ging/gaat. wat de lk mij toen aanraden was mn borsten smorgens te kolven voordat de kleine eruit ging drinken. Dat doe ik eigenlijk nog steeds (maar nu maar 1 kant) omdat de borst waar zoveel komt gewoon niet fijn drinkt en die grote plonzen melk zijn ook niet echt lekker.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Klinkt als overproductie, in elk geval aan 1 borst. 1x daags leegkolven, aan die borst tegen de zwaartekracht in laten drinken en ik zou als je die borst geeft, niet de andere aanbieden. Als ze na die borst nog zoekt, dezelfde aanbieden.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Tepels werden hier na 6 weken minder gevoelig.

10. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Dank jullie voor de reacties!

Zoe123: hoe weet ik dat ik een tsr heb? Volgens mij voel ik dat niet? En het is niet zo dat mijn dochter zich meteen verslikt in het begin zeg maar, dit gebeurd gedurende het drinken. Wat is blokvoeden precies?
    Ik heb vanmiddag weer eerst de ene borst gedaan, verschoont en toen de ander aangeboden. Bij het boeren na de eerste borst begon ze erg te zoeken maar dat was over na het verschonen. Ik heb toch de andere borst nog aangeboden maar die wilde ze niet meer. Toch kwam ze nu eerder voor voeding, toeval of doordat ze nu maar 1 borst had gehad? Ze heeft wel minder gespuugd.. Vanavond wilde ze wel weer twee borsten.

M met borisboef: hoe doe jij dit dan precies? Want ik voed mijn dochter op verzoek en 's morgens is er nog geen vaste tijd waarop ze wakker wordt dus ik weet niet hoe laat ik dan van te voren moet kolven?

Red88: wanneer kan ik deze dan het beste leeg kolven? Meteen na de ochtend voeding of maakt dat niet uit? En de andere borst dan niet kolven? En heb je tips hoe ik haar tegen de zwaartekracht in kan laten drinken? Moet ik haar dan zittend op schoot nemen of zo?

Gaat de overproductie in die borst wel over?

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tegen de zwaartekracht drinken kun je doen door zelf op je rug te gaan liggen en je dochter op haar buik bovenop jou.
    Als je veel stuwing hebt, kun je vlak voor een voeding even wat melk met de hand 'afkolven'. Dat pakt inderdaad wat makkelijker voor je meisje.

Ik heb goede ervaring met purelan van medela. Dat is een vette zalf die je op je tepels doet en die doet wonderen bij kloven.

12. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben daar later mee begonnen dat kolven (zo rond 4 maanden denk ik).
    maar ik denk dat wanneer je merkt dat ze een beetje toe is aan voeding (en aan die betreffende kant) dan zou ik alvast iets afkolven en dan snel haar aanleggen.
    zittend op schoot drinken werkte hier wel voor minder verslikken (maar was ook toen ouder dan jou kleintje nu)

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    1x per dag leegkolven reset de boel wat en in combi met blokvoeden, zorgt ervoor dat je productie wat terug gaat lopen.
    Nu ligt het bij jou iets lastiger omdat het volgens mij om 1 borst gaat toch?

Blokvoeden is de dag in blokjes van 3u (of soms 4u als dat nodig is) verdelen.
    Eerst leegkolven na een voeding. Als je kleine zich dan meldt bijv om 9 uur geef je 1 borst. Pas vanaf 12u geef je de andere borst. Komt ze om 11u al, geef je dezelfde borst als om 9 uur.

Leegkolven kun je misschien beide wel doen en dan de meest producerende borst aanbieden als ze zich meldt. Na verschonen dezelfde borst of als ze zich snel weer meldt. Volgende voeding de andere borst en als toetje de druk van de 2e drinken. Waarschijnlijk heeft ze dan wel 2 borsten nodig?
    Voeding er na dan kijken of 1 borst dan voldoende is. Pas als je borst 'leeg' is dus goed soepel aanvoelt, de 2e aanbieden.

Deel Deze Pagina