Tandemvoeden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kvinna, 5 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kvinna

kvinna Niet meer actief

Puur uit nieuwsgierigheid, want het is totaal niet aan de orde bij mij, maar hoe gaat dat met tandemvoeden? Ik heb gelezen dat de samenstelling van de melk wordt aangepast aan de baby. Maar wordt er dan ook weer colostrum geproduceerd? En krijg je weer stuwing? En regeldagen?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Voor zover ik het weet, ja er word weer colostrum geproduceerd. Dat hoort immers bij het aanpassen in samenstelling van de baby die net geboren is. Je hoeft alleen geen 2-3 dagen te wachten tot je productie op gang komt, dat scheelt natuurlijk wel weer.

Stuwing is heel verschillend per vrouw. De een krijgt wel stuwing, de ander krijgt het niet. Denk dat wel of niet tandemen daar weinig verschil in maakt.

Regeldagen die zullen er wel zijn, je productie moet immers aangepast worden op de behoefte van je kindjes. Dus gaat er een behoefte hebben aan meer melk, zal deze vaker om melk vragen, dus je legt vaker aan dan je gewend bent en dan heb je in principe een regeldag.

Althans, dat is zoals ik het zie. Maar heb nooit stuwing gehad en regeldagen ook niet. Of misschien wel regeldagen gehad, maar er geen aandacht aan geschonken door het een naam te geven als ze vaker wilde drinken, weet het niet, zo lang geleden, haha :p!

Liefs Hanneke.

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Stuwing: ja
    Regeldagen: ja

Melk is gericht op de baby, en bevat de eerste dagen dus gewoon colostrum.
    De eerste weken dronken ze hier nog wel eens samen, daarna werd het steeds minder.
    Nu we anderhalf jaar verder zijn, drinken ze heel af en toe nog wel eens samen bijv. ´s avonds voor het slapen gaan.
    Het ging hier eigenlijk heel makkelijk en natuurlijk, ook weinig strijd gehad daaromtrent.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Oh ik hoop echt ooit nog eens te tandemvoeden, lijkt me echt genieten.
    Interessant om te lezen. :)

5. kvinna

kvinna Niet meer actief

Dank jullie wel, dames! Zeker interessant om te lezen. Ik vind het echt wonderbaarlijk hoe je lijf dat 'zomaar' regelt, echt fantastisch. En wie weet ga ik het ook een keer beleven.

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik hoop dat ook héél hard! Zijn er druk mee bezig! :D:D

(Duchess, ik ga je nog eens een pb'tje sturen als ik er wat extra tijd voor heb... ;))

7. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Oh ik hoef dus geen topic te openen want er is al een topic over.
    Ik ben namelijk net weer zwanger nu 9 weken en geef mijn dochter van 1,5 nog de borst. Alleen 's middags (als ik thuis ben en niet aan het werk) en voor het slapen 's avonds.
    Ik hoop dat ze het in tussenijd gewoon blijft doen zo en dat ik straks mijn beide kinderen kan voeden.
    Ik vroeg me alleen af of ik de natuur gewoon zijn gang kan laten gaan of dat ik nog ergens rekening mee moet houden.
    Gelukkig kan mijn dochter wel zonder borstvoeding want aangezien ik in het ziekenhuis moet bevallen zou ik haar drie dagen niet kunnen voeden 's avonds.
    Past mijn productie zich straks gewoon aan??

Liefs

8. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

6 sep 2009
    2.001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Dit vroeg ik me ook altijd af.
    Gek hé zo'n vrouwenlichaam:)

9. 4days

4days Niet meer actief

Je productie past zich gewoon aan hoor, een vrouw met een tweeling kan immers ook beide kinderen voeden. Dus qua productie is tandemen echt geen probleem.

Het is trouwens inderdaad zo dat de bv na de bevalling amper op gang hoeft te komen als je kort daarvoor nog bv hebt gegeven. Ik ben gestopt tijdens de zwangerschap, maar toen mijn dochtertje werd geboren kon ze direct na de bevalling al haar buikje vol drinken, ze gaf zelfs behoorlijk wat melk terug. ;)

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mijn zoon van 2½ toendertijd had tot 5 dagen na de bevalling niet gedronken. En wilde toen uit zichzelf weer drinken, was geen enkel probleem.

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ben ook een "tandemmama" en het ging hier inderdaad helemaal vanzelf.

Ik heb gewoon stuwing en regeldagen gehad, net zoals bij Milan, alleen had ik nu vaak 2 kindjes aan de borst ipv 1.

Mijn productie heeft zich goed aangepast, Milan dronk toen hij baby was altijd uit 2 borsten, maar Isabelle heeft vanaf het begin steeds maar aan 1 borst gedronken (Milan dronk dan vaak aan de andere kant en anders kolfde ik soms nog de andere kant) en dat was dan genoeg voor haar.

12. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    ik hoop dat ik het ook mag meemaken. mijn 1e kindje is nu 14 maanden en we willen graag voor een tweede gaan. hopelijk drinkt ze dan nog bij mij en kunnen ze gezellig saampjes drinken. maar goed eerst maar eens zwanger worden.

hoe oud zijn jullie kindjes als de 2e 0f 3e mee drinkt?

13. Linda86

Linda86 VIP lid

Milan was 25 maanden toen Isabelle werd geboren.

Deel Deze Pagina