BV via de fles geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stinkerbell, 6 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Hallo Allemaal,

Ik vroeg me af of er ook dames zijn die volledig bv via de fles geven. Ik merk namelijk dat mijn zoontje vaak na al twee borsten te hebben gehad en dan zo'n 20 minuten per borst goed door drinken nog niet verzadigd is. Als ik dan wat melk heb gekolft en ik geef dat na dan is hij veel meer tevreden. Hij drinkt dan ook rustiger. Hij doet het wel gewoon super goed komt goed aan en plast en poept goed.
    Het lijkt mij ook een fijn idee om te weten wat hij nu precies binnen krijgt.

Iemand er ervaring mee? En hoe kun je dat dan het beste doen? Of is het beter om het niet te doen?

2. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    hier hetzelfde dus lees even mee

3. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Ik lees net in een ander topic dat je bv terug loopt als je gaat kolven. Maar zou dit bij iedereen zijn?
    Zou je niet gewoon snacht "live" kunnen voeden en overdag via de fles?

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb tot 9 weken alles afgekolft, omdat ze met de borst nooit tevreden was. Bij mij ging het best makkelijk, en kolfte goede volle flessen. Ik merkte wel dat het veel tijd kost, eerst kolven en dan nog voeden, maar ik had het er voor over. Na 9 weken ben ik bijvoeding gaan geven en gaan afbouwen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik moest noodgedwongen kolven en via de fles voeden (zware bevalling, en zoontje moest eten, daarna nooit goed aangehapt).

Het is toch vrij zwaar. Je moet kolven, Minimaal het aantal keren dat je baby voeding krijgt, maar bij mij moest ik een keer extra kolven ook nog.
    Maar je moet dan ook nog de fles geven. Dus je hebt dubbel tijd.

Bij mij bleek na 3-4 weken dat ik mijn productie niet op peil kon houden met kolven. Of misschien ook wel als ik het had geprobeerd, maar dan had ik zovaak moeten kolven terwijl ik al weinig energie had. Dus ben langzaam overstapt naar 100% FV.

Dat productieprobleem hoor je wel vaker, kolven is toch minder effectief dan de manier waarop baby's drinken.
    En het dubbele werk dus..

6. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Maar zou je snachts de borst kunnen geven en dan sochtens een fles? En welke fles zou je het beste kunnen gebruiken? Mijn zoontje drinkt nu soms uit een avent fles.
    En hoeveel moet je dan kolven? Eerst de baby de fles geven en dan kolven voor alvast de voeding erna?

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb ook altijd de aventflessen gebruikt. Als je produktie terug loopt kun je een fles vervangen door kv. Heb ik ook gedaan. Ik dacht wat ze binnenkrijgt is toch meegenomen.

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik denk dat je beter kunt kijken naar waarom hij niet verzadigd raakt, is er genoeg melk, krijgt hij er genoeg uit, is hij goed aangelegd.. enz.

9. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik zou het niet doen. Teveel werk, kans groot dat een volledige productie niet gehaald wordt en je steeds meer kv moet geven. Kindje zal slordiger aan de borst gaan drinken waardoor hij niet meer effectief drinkt.

Waarom er niet op vertrouwen dat je kindje genoeg krijgt bij livedrinken?

10. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Ik geef nu al 11 weken volledige borstvoeding met de fles. Dit omdat het aanhappen niet lukte (zelfs met tepelhoedje niet), en dit erg veel stress gaf.
    'k moet wel zeggen dat het erg veel werk is, en je kindje de fles geven en kolven. Als het gewoon aan de borst zou lukken zou ik dit zeker doen als ik jou was, de melk is dan lekker op temperatuur en je hoeft daarna ook niet nog te kolven. Maarja als je het zelf fijner vind moet je het zeker gaan doen! Doe lekker waar jij jezelf fijn bij vind! Da's het belangrijkste advies wat ik je kan geven...

Ikzelf kolf momenteel 4x per dag. Op dit moment is dat nog genoeg voor mijn zoontje. Ik kolf per keer ongeveer 170cc. Mocht het te weinig zijn dan gaat hij er flesvoeding bij krijgen. 'k heb in het begin veel vaker gekolfd (om de 2 a 3 uur) maar dit ging mij toch teveel opbreken vandaar deze keus. 't komt ook doordat mijn zoontje erg weinig slaapt overdag, als je dan nog moet kolven word het wel erg veel.

11. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal het live drinken eerst maar nog eens even aan kijken. Ben natuurlijk ook nog maar zo kort bezig met bv.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou inderdaad eens bekijken of er iets met het aanleggen niet goed gaat.

Ik heb een paar weken volledig gekolfd en met de fles gevoed en ik vond het echt zwaar. Het is dubbel zoveel werk. Daarbij liep mijn borstvoeding inderdaad in een rap tempo terug. Ik heb eigenlijk vanaf het begin dat ik met de fles ging voeden, moeten bijvoeden met flesvoeding omdat ik niet genoeg gekolfd kreeg. En ik merkte dat ik de vraag van mijn zoontje met kolven niet goed kon bijhouden. Om je productie echt goed hoog te houden, moet je echt heel vaak de kolf op je borsten zetten. Dus als je graag borstvoeding wilt blijven geven, zou ik je aanraden eerst verder te kijken.

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Overigens heb je nu waarschijnlijk regeldagen (vaak rond 10 dagen, 3 weken, 6 weken, 12 weken), dan lijkt je kindje onverzadigbaar en worden sommige vrouwen onzeker. Niet doen! Je lijf kan je kindje goed voorzien van alles dat hij nodig heeft, als je maar toegeeft aan de behoefte. Dan ben je er sneller doorheen!

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Regeldagen

14. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Sem is 5,5 maand en ik kolf 4,5 maand fulltime...weet waar je aan begint meid ;)

Tis best vermoeiend, je bent dubbel zoveel tijd kwijt, eerst aan het kolven en daarna nog voeden.
    Voordeel is wel dat je man/vriend ook een flesje kan geven en dat vond mijn vriend erg leuk :D

In het begin kolfde ik ook nog 's nachts omdat Sem ook 's nachts nog voor melk kwam.
    Nu doe ik dat niet meer.
    Ik kolf nu zo'n 5 keer per dag en dat is genoeg.
    Heeeel soms moet ik een flesje kv geven maar eigenlijk tot nu toe altijd nog bv :D

Deel Deze Pagina