(bv)voeding en zo...

Discussion in 'Borstvoeding' started by New in this, Apr 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. New in this

New in this Nieuw lid

Jul 24, 2010
    1
    0
    0
    hallo dames,
    Ik heb een dringende vraag. Op 18 maart ben ik bevallen van mijn eerste kindje. Morgen is hij 3 weken. Sinds gisternacht komt hij in ene ontzettend vaak. Ik geef borstvoeding icm kolven. Heel af en toe een flesje kv als ik niet aan voldoende kolven ben toegekomen.
    In de avond geven we de afgekolfde melk, we zaten na dag 12 op 120 cc per flesje, maar afgelopen dinsdag kreeg ik in het AMC te horen van de kinderarts dat het veel te veel is. En dat hij max 80-90 per flesje mag krijgen en dat dan 8x per dag. We hebben dit precies 2 dagen geprobeerd, maar hij trekt het erg slecht. Hij komt dan veel vaker en is ontvreden, na het flesje.( heeft waarschijnlijk nog trek)
    Mijn vraag is dus eigenlijk, zijn er dames die bv geven icm kolven en hoeveel geven jullie dan per flesje. Daarnaast heb ik het idee dat sinds vandaag mijn productie aan het afnemen is. Minder stuwing en minder cc per kolfsessie. Komt eea bekend voor? Mijn kindje weegt nu 3845 en bij geboorte 3055, hij is in 3 weken 800 gram aangekomen, is dat erg veel?
    Alle tips en adviezen zijn welkom

Alvast bedankt voor al jullie reacties.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    ik vind het advies van de kinderarts heeel erg raar.
    Heb je wel gezegd dat je bv in de fles geeft geen kv.
    Bv mag voor zover ik weet onbeperkt. Wat ze teveel krijgen spugen/poepen ze weer uit.

Ik heb nooit volledig gekolfd maar bv is bv en totaal niet te verlijken met kv . Daar zit een max aan.

Zo eens een lactatiedeskundige bellen om te vragen wat die er van vindt ( die hebben tenminste echt verstand van bv)

3. Chrisie

Chrisie Fanatiek lid

Mar 16, 2010
    1,010
    0
    0
    utrecht
    Hoi. Ik ben met 3 weken ook af en toe afgekolfd flesje melk gegeven. En bood in het begin 120cc aan maar dit dronk hij helemaal leeg. Toen 150 cc en hier was hij tevreden mee. Van Bv kunnen ze niet teveel krijgen. Ik heb ook een periode meer gekolft en had toen ook idee dat productie afnam.

4. Mayon

Mayon Niet meer actief

Drinken is effectiever dan kolven dacht ik.

Je kunt beter vragen of ze hem verplaatsten naar borstvoeding, daar zitten kundige dames ;)

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Het klopt dat je van borstvoeding niet teveel kan geven maar je kan je kindje met een fles wel teveel voeding geven omdat je daar het doordrinkeffect kan hebben. Je rekt op die manier het maagje op een te snelle manier te hard uit.

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je met regeldagen te maken hebt. Dat is normaal bij BV maar het feit dat jij af en toe KV geeft, helpt niet om hier snel vanaf te raken. ;)
    Ook is het zo dat een kolf minder stimulerend is voor je productie dan je kindje. (een kindje zuigt effectiever en het wekt andere gevoelens bij je op)
    Ik zou je dus aanraden om regeldagen in te lassen; lekker veel knuffelen, huid-op-huidcontact met je kindje en op verzoek aanleggen. Op verzoek mag ook op jouw verzoek zijn! Je mag je kindje gerust eens een keertje extra aanleggen, werkt alleen maar stimulerend voor je productie.
    Je moet ook niet bang zijn als je borsten leeg aanvoelen dat het geen zin heeft om aan te leggen. Tijdens het drinken wordt er nieuwe melk aangemaakt dus het heeft altijd zin. :)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gefeliciteerd met je dochter!
    Het klinkt alsof je met je kindje in de regeldagen belandt bent.

Ik denk echt dat je het beste contact kunt opnemen met een goede lactatiekundige (IBCLC bij haar naam), om een plan van aanpak voor jullie te maken. Probeer in elk geval echt altijd te kolven, want met flessen kunstvoeding maak je het allemaal echt ingewikkelder.

Sterkte!

Share This Page