BV en nachtdienst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door linnim, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Hoi Dames

In okt (nog ver weg ja) heb ik mijn eerste nachtdiensten weer gepland staan.

Nu ben ik benieuwd of er iemand ervaring of tips heeft?

Het lijkt me zelf namelijk erg lastig, telkens je wekker zetten om de kolven overdag

alvast bedankt
    groetjes Linda

2. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Oh, vreselijk de vreselijkst die nachtdiensten! Ik werk zelf niet meer in de zorg, maar weet wel hoe mijn collega's het deden op een van de laatste afdelingen waar ik werkte (op de laatste afdeling hadden we geen voedende moeders):
    's nachts 1 x kolven, en overdag een keer minder dan de baby zou drinken. Zo konden zij 2x 5 uur slapen achtereen. Overigens als het niet gigadruk was nam ik een ronde van de voedende collega over en stuurde haar naar een onbezet bed, misschien kun je dit bespreken.
    Volgens mij hoef je tijdens je voedrecht geen nachtdiensten te draaien, maar dat las ik laatst hier en weet het niet zeker. Bij ons mochten voedende moeders de eerste zes maanden niet de wacht in en mochten overigens ook geen chemo geven. Maar weet niet of je in de zorg werkt of elders?

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De eerste 6 maanden na je bevalling mag je geen nachtdiensten draaien, dat staat los van het voeden.

Als je kind al doorslaapt hoef je tijdens het werk niet te kolven toch? Tenzij je op knappen staat. En dan overdag gewoon op verzoek aanleggen lijkt me. Net als je met nachtvoedingen zou doen.

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    haar kindje is nu 3 maanden en 2 weken zoals je in de banner kan zien... dus tegen oktober is ze 6 maanden en zal ze waarschijnlijk weer gewoon nachtdiensten "moeten" draaien van haar werkgever.
    is je kindje thuis overdag? of gaat ze naar een kinderopvang of een van de oma's ofzo? anders kan je mss aan de oma's vragen of ze bij jou thuis kunnen "babysitten" zo kan jij haar gewoon live voeden als ze honger heeft... dat is veel minder vermoeiend als kolven!

5. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Bedankt voor de reacties

@Ireen, ja ik werk in de zorg op een mc/ic. Een goed idee, denk alleen niet dat het bij ons op de afd haalbaar is. Vind het niet zo prettig om tussen de patiënten te gaan liggen. ;)

@dirksmama, Ik heb 2 nachtdiensten gepland staan net 2 dagen voor mijn einde vrijstelling voor de nachtdiensten.
    Dit heb ik aangegeven maar het verzoek vanuit mijn werk is of ik deze aub ivm krapte toch wil draaien. Vandaar mijn topic vraag. ;)
    Tijdens het werk zou ik 1x moeten kolven in de ochtend, ga denk ik nog even bespreken wat de mogelijkheden zijn om live te voeden. (ook al denk ik dat ze dat niet zo fijn vinden) :D
    Met het schema wat ik nu heb zou het voor mij betekenen dat ik 3x moet opstaan om te kolven overdags :(

@Sharon20, De oma’s passen op op wo en do. Echt een goed idee daar had ik zelf nog niet aan gedacht :D

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    dirksmama: Tja ik weet niet, je lichaam is een beetje in de war met die nachtdiensten, beetje een jetlag. Mijn collega's hadden dan in de nacht toch productie (zeker de tweede nacht) net als dat we overdag altijd eruit moesten om te plassen, terwijl we 's nachts de hele nacht niet hoefden. Zou me dus kunnen voorstellen dat het lijf maar wat doet omdat het niet meer weet of het nou dag of nacht is.

En nee, ik zou ook niet tussen de patiënten gaan liggen haha!

7. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Ik draai nu ook gewoon nachtdiensten. Mijn ventje slaapt niet (meer) door, dus ik kolf nu 's nachts 1x. Als ik in de weekenden nachtdienst heb (dit zijn 3 diensten), komt mijn man onze zoon bij me brengen om 'm aan te leggen. Ik slaap dan gewoon door ondertussen.
    Binnenkort heb ik doordeweeks nachtdienst en dan zijn het er maar 2. Dan blijf ik wakker en slaap ik met m'n zoontje mee tot mijn moeder 's middags even op komt passen. Afhankelijk van hoe laat m'n ventje heeft gedronken, ga ik dan voor het slapen gaan even kolven, zodat ik even een paar uur kan slapen.

Maar joh, in oktober pas. Je bent dan een maandje of 3 verder. Wie weet komt je kleintje dan een stuk minder vaak en slaapt ze wel door. Maar als het mogelijk is, zou ik inderdaad eerder voor zelf voeden overdag gaan dan je wekker zetten om te kolven.
    En ik maak me zelf nooit zo druk als ik tussen 2 nachtdiensten door niet zoveel slaap, maar dat moet je wel trekken natuurlijk.

8. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    bedankt voor alle tips/reacties

Deze week is mijn leidinggevende weer terug van vakantie dus ga ik het even met haar bespreken. ik hoop gewoon rond 5.45 naar huis te kunnen om dan de eerste voeding live te doen

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

ik meende dat je tijdens je kolfrecht (dus tot en met 9 maanden) geen nachtdiensten hoefde te draaien. Dus niet die eerste 6 maanden, maar de eerste 9 maanden!
    Ik zou dat toch eens even nakijken als ik jou was! :)

10. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Nee het is 6 maanden.

Deel Deze Pagina