Hey Borstvoedende mama's. Ik heb een dochtertje van 16 daagjes. Ik geef vanaf de eerste dag borstvoeding. De eerste week gewoon aan de borst zelf. Helaas geen leuke periode gehad. In het ziekenhuis waren ze op het aanleggen niet erg allert, en ook mijn eerste kraamhulp deed er niet veel mee. Ik had kloofjes, scheurtjes, en het werd steeds erger. Voeden was verschrikkelijk. Ik zag tegen elke voeding op. Als ik voedde zat ik krampachtig te voeden van de pijn, het aanleggen was al verschrikkelijk. Esmee zuigt ook nog zo verschrikkelijk hard, het was niet leuk meer. Ik kreeg nog twee dagen een andere kraamhulp ivm vakantie van de andere en ik bleek dus niet goed aan te leggen. Na veel oefening ging het beter. De kraamhulp was weg en het voeden werd weer minder. De pijn kwam terug. Overdag ging het wel goed. Maar s'avonds niet. Esmee heeft in de avond en in de nacht veel meer honger dan overdag. Ik was soms 2 uur aan het voeden voor ze in bed lag. Ze leek gewoon nooit genoeg te hebben. In de nacht ging dit ook zo. Ik was al zo moe en viel wel in slaap waardoor ik haar liet zakken en ze weer aan de tepel trok. Ik kon wel huilen van de pijn. Het ging Esmee dan niet hard genoeg en dan werd ze verschrikkelijk boos. Aanleggen wilde dan helemaal niet meer. Nee, dit ging gewoon niet meer. Ik ben dus sinds vorige week gaan kolven. Eerst niet zo veel, maar het word steeds meer. Ik kolf nu steeds voldoende voor een voeding. Voor de nacht gaf ik haar eerst hypo allergene voeding omdat ze dan iets verzadigder was aangezien ik niet altijd voldoende melk had. De wondjes genezen weer, en de pijn zakt weg. Heb haar zo nu en dan wel weer eens aan de borst. Maar ze drinkt zo lang aan de borst, ik vind het niet leuk om wel 1.5 uur te zitten voeden. Voel me gewoon schuldig erover. Maar kolven vind ik dan gewoon prettiger. En de strijd tussen haar en mij is verdwenen. Ze krijgt gelukkig volledige moedermelk. Meer mama's, die mijn punt herkennen, hoe gaan jullie ermee om? Wel, nog een vraag! Stel, ik ga een middag weg met mijn kleine meid en ik kolf voor die middag een voeding. Dan neem ik die dus mee. Ik weet dat je een voeding op kamertemp. kan bewaren zo'n 6 tot 8 uur. Maar kan je het dan in een tas gewoon meenemen? En met dit warme weer, kun je het ook wel in een witte luier wikkelen en meenemen toch??? Dan blijft het enigzinds koel... Heb nu als ik weg ga zelfs de kolf mee. Ik hoor het wel van jullie... Liefs miranda
Ter leuke medeling , heb zopas na de fles BV de borst eens aangeboden. Die nam ze nog en was pijnloos ...! Hm, misschien morgen vaker proberen. Heb dan iets meer tijd voor mezelf .
Ik weet niet of je dat doet, maar ik heb de eerste weken, vooral 's nachts eigenlijk alle voedingen liggend gedaan. Allebei liggend op een zij, naar elkaar toe. Zo val je niet in slaap met een baby in je armen en zijn 1,5 uur voeden zo voorbij. Ik kijk/keek gewoon lekker tv en je kleintje kan drinken zolang ze wil. Na een tijdje werd ik zelfs handig genoeg op mn rechterborst op mn linkerzij te geven en andersom. 's nachts vielen we vaak samen in slaap, soms werd ik na een paar uur pas weer wakker omdat hij opeens weer begon te drinken Misschien heb je er nog wat aan... In ieder geval dat de borst weer lukte! Misschien gewoon langzaam weer combineren kolven en live.. en wie weet ga je live-voeden toch nog leuk vinden Ik moet er juist niet aan denken om constant te moeten kolven.
Vervelend dat jullie start zo pijnlijk was! Gelukkig lijkt het nu weer enigszins te herstellen. Over dat vaker drinken savonds, de meeste vrouwen hebben savonds minder melk dan overdag. Dan kan je kindje dus minder drinken en komt ze vaker... Desnoods als je het echt niet redt savonds, kun je ook smorgens wat extra melk afkolven. Dat heb ik ook een tijdje gedaan, toen de productie nopg niet zo stabiel was. Ik zou eerlijk gezegd geen kunstvoeding bijgeven, want dat stimuleer je de borst savonds minder en wordt er minder melk aangemaakt voor de volgende dag, zo kan de voeding terug lopen, want je borstvoeding is nog lang niet stabiel. En over de 1,5 uur kan ik je gerust stellen! Ik moest in het begin telkens een half uur tot drie kwartier aanleggen, en vervolgens dronk meneer ruim een uur. Dat was na drie maanden al terug gelopen naar een kwartier, en tegenwoordig heeft hij in totaal 5 minuutjes nodig. Dat blijft gelukkig niet zo eeuwig lang duren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om te kolven, maar dan heb je kans dat ze het live drinken verleerd. En dan ben je uiteindleijk veel meer tijd kwijt dan wanneer je gewoon live was blijven voeden.
Butterfly, als ik het zo lees is jullie start ontzettend moeizaam geweest.... misschien ligt ze nog steeds niet 100% goed aan en daarom zou je de hulp van een lactatiekundige in kunnen schakelen, zij zou dan mee kunnen kijken. (een heleboel verzekeringen vergoeden dit)