Rapleymethode

Discussie in 'Voeding' gestart door Caithlin79, 25 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik heb al wat links bekeken over de rapleymethode omdat ik dat misschien vanaf 6 maanden ook wil gaan proberen, maar 1 ding mis ik in de info.

    Hoe groot is de kans op verstikking? Ik doe nu regelmatig gekruimelde liga door de fruithap maar zelfs daarbij kunnen ze zich soms vervelend verslikken dus ik kan me voorstellen dat dat met een stuk broccoli straks helemaal kan gebeuren (helemaal als ze nog geen tandjes hebben)

    Ervaringen?
     
  2. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier staat een boel info erover... http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/introductie_van_bijvoeding.html#gepureerd

    Om antw. te geven op je vraag heb ik een stukje je gekopieerd:

    Is er gevaar voor verslikken? Elke manier van voeden kan onveilig zijn. Dus het is belangrijk dat je je kindje, net als altijd, in de gaten houdt. Baby's laat je niet alleen als ze eten. Misschien is het eten van ongepureerd eten wel minder riskant dan de gepureerde, klassieke hapjes. Want we verslikken ons gemakkelijker in vloeistof dan in vast voedsel. Bij baby’s is dat hetzelfde. Verslikken gebeurt als je tegelijkertijd kauwt en ademt. Je verslikt je het snelst als je onverwacht iets achter in je keel krijgt. Dit is het makkelijkst met vloeibare dingen, of eigenlijk met alles wat we opzuigen. Jonge baby’s die gewend zijn aan zuigen, doen dat ook met voedsel op een lepel. Zij doen dit niet met eten wat zij zelf in hun mond stoppen.
    Baby’s zijn op een bepaald moment in staat om eten in hun mond te stoppen en te kauwen voordat zij in staat zijn om het naar achter te bewegen en te slikken. Daarom is het het beste om alles aan de baby over te laten en er voor te zorgen dat hij goed rechtop zit. Baby's van zes maanden zijn trouwens onhandig: ze kunnen geen kleine stukjes oppakken, maar alleen grote stukken. Ook de pakmotoriek moet zich ontwikkelen. Tegen de tijd dat ze erwten of rozijnen kunnen pakken zijn ze ook al heel bedreven in het eten. En zeker als je ze de gelegenheid hebt gegeven om te oefenen.
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij zijn nu een week bezig en in het begin kokhalsde Jarik wel. Maar juist daardoor kwamen de stukjes in no time weer voor in zijn mond terecht waardoor hij zich juist niet verslikte. We hebben ook niet in hoeven grijpen, ik deed het wel maar dat was meer vanwege mijzelf ;). Ik shcrok meer dan hij, hij ging vrolijk verder!

    De enige keren dat hij zich verslikt heeft was als hij melk dronk en te snel wilde. Niet in de bijvoeding.

    Nu is het kokhalzen trouwens nagenoeg over, al in een paar dagen. We stonden er versteld van hoe snel hij leerde.

    En je zult ervan opkijken hoe goed ze zonder tandjes kunnen kauwen!

    Heb je hier genoeg aan?
     
  4. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Joey heeft helemaal niet gekokhalst en zich helemaal niet verslikt... zo kan het dus ook ;) . Ik heb de indruk dat hij zo'n makkelijke eter is dankzij deze methode, hij eet ALLES, en hij eet alles ZELF :D
     

Deel Deze Pagina