Koortslip

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door NikkiF, 31 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo Ilja,

Ik maak me zorgen. Vanavond hadden we kraamvisite en een van de dames die kwam had een koortslip. Ze zei al dat ze mijn man en mij geen kus wilde geven omdat ze ons niet wilde besmetten. Ik vroeg of er nog vocht uit de blaasjes kwam. Ze zei van niet, maar ik betwijfel dat.

Deze dame heeft zelf ook twee jonge kinderen dus we gingen ervan uit dat zij wist dat herpes gevaarlijk is voor kinderen onder het jaar. We gingen beschuiten smeren en drinken inschenken voor het bezoek. Toen we onze rug weer draaide had deze dame Thijs al in haar handen en zat ze met hem op schoot op de bank. Ik kreeg het spaans benauwd.

Ze heeft hem niet gekust of op een andere manier met haar mond aangeraakt. Wel ging ze een paar keer met haar hand door haar gezicht en raakte Thijs toen aan op zijn kleertjes.

Ik heb hem na een paar minuten weggepakt, en ben naar boven gegaan. heb zijn handjes ontsmet en zijn gezichtje ook voorzichtig. Ze heeft hem daarna niet meer vast gehouden. Ik heb hem, toen het bezoek weg was, meteen schone kleertjes gegeven.

Net heb ik met de huisartsenpost gebeld. Die mevrouw zei dat we ons niet al te veel zorgen moesten maken, maar wel in de gaten moesten houden als hij koorts zou krijgen of uitslag. Dat kan optreden binnen 7 tot 14 dagen.

Ik voel me vreselijk schuldig nu, heb het gevoel dat ik flink gefaald heb als moeder. Ik had direct moeten zeggen dat ze hem dan niet mocht pakken toen ze zelf over de lip begon, maar daar ben ik grandioos te kort geschoten.

Wat kan ik nou nog doen ? Waarschijnlijk niets ... Ben jij het ook eens met de mevrouw van de huisartsenpost en denk je dat de kans op besmetting inderdaad heel klein is of toch niet ?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes,
    Nikki F

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi nikki,

De kans op besmetting is idd heel erg klein. Natuurlijk moet je wel de aankomende week even alert blijven zoals ze ook bij de huisartsenpost zeiden.
    Je hoeft je niet schuldig te voelen. Ik vind het wel raar dat mevrouw de kleine op schoot nam (dit omdat ze zelf moeder is van kleine kinderen). Ze zou dan beter moeten weten.

Maak jezelf geen verwijten. Je bent hardstikke bezorgt, maar zeker niets tekort geschoten naar Thijs toe.

Ilja

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik voel me nog steeds schuldig, ik denk dat dat pas echt over is als hij binnen nu en 14 dagen geen klachten heeft gehad.

Wat zijn de belangrijkste signalen waar ik op letten moet ?

Alvast bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat het Cb zei. Koorts en uitslag.

Ilja

5. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilja,

Ik zal hem dagelijks temperaturen de komende tijd. De uitslag, ziet die er uit als bij een koortslip, of kan dat ook anders zijn ?

Ik hen gisteren de vrouw gebeld en haar gevraagd of Thijs 100 % zeker niet in aanraking is gekomen met haar lip. Ze zei dat ze daar extra op had gelet toen hij op schoot zat, dat moest ook altijd bij haar eigen kinderen. Thijs is niet in contact geweest met de lip. ik blijf erbij dat ze hem beter niet had kunnen pakken, maar het is gebeurd ...

Ik maak me nu toch nog wel zorgen. Als hij wat huileriger is dan normaal denk ik meteen daaraan. Vreselijk, ik hoop dat dat snel weg gaat.

Groetjes,
    Nikki F

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou Thijs niet elke dag gaan temperaturen. Als hij echt koorts heeft dan merk je dat wel. Hoe precies die uitslag er uit ziet kan ik je niet zeggen. Misschien dat ze dat op het Cb kunnen vertellen. Heb dat zelf nog nooit bij baby's gezien.

Ilja

Deel Deze Pagina